Kävin juuri katsastuksessa ja katsastusmies ihmetteli ratin liikettä. Selvisin kuitenkin puhumalla, ja läpihän Saabi meni (900 '87, ei ohjaustehostinta) Minä sanoin katsastusmiekkoselle, että tämä on ihan normaalia Saabissa ja että merkkiliikkeen mukaan se ei ole vaarallista. (Näin minulle on tosiaan sanottu). Niinpä tästä ei merkitty edes korjauskehotusta. Onko jollain faktaa siitä, että ohjaus voisi jumiutua tämän vian vuoksi? Jos näin on, pitää kai alkaa etsia uutta rattiakselia...tUrpoEinari kirjoitti:Edestakainen liike, eli ratti nousee päin kuljettajaa ja sen saa painettua takaisin päin kohti koelautaa, johtuu rattiakselin kokoonpainumisosan (kolaritilanteessa) väljystymisesta. Ei saa korjata.
Vaihdettava ehjä rattiakseli tilalle.
Ratin klappi???
Re: Ratin edestakainen liike.
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Ratin edestakainen liike.
Ei se ole normaalia. Merkkiliike ei voi muuta vastata jos kysyt että onko ratin päittäisliike vaarallista. Ei se ohjaus jumitu mitenkään. Kysymys on ainoastaan sen osan turvavaikutuksesta. Eli sitä ei saa hitsata kiinteäksi koska silloin kolaritilanteessa rattiakseli ei painu kasaan. Tuskin se akseli edes tulee ylöspäin niin paljon että se katkeaisi, se olisi paha tilanne.Jusa L kirjoitti:Kävin juuri katsastuksessa ja katsastusmies ihmetteli ratin liikettä. Selvisin kuitenkin puhumalla, ja läpihän Saabi meni (900 '87, ei ohjaustehostinta) Minä sanoin katsastusmiekkoselle, että tämä on ihan normaalia Saabissa ja että merkkiliikkeen mukaan se ei ole vaarallista. (Näin minulle on tosiaan sanottu). Niinpä tästä ei merkitty edes korjauskehotusta. Onko jollain faktaa siitä, että ohjaus voisi jumiutua tämän vian vuoksi? Jos näin on, pitää kai alkaa etsia uutta rattiakselia...
Meillä on 10 saabista yhteen jouduttu ko. osa vaihtamaan. (Kolarin jälkeen)Ja puhun omista autoista.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Rattiakselin hajoituskuva
Tällaisen löysin.toms kirjoitti:Laittakaa piirustusta tai valokuvaa niin kaikki tietää mistä puhutaan ja tulevaisuudessa ku hakkee "havulla" niin o mukava katella kuvia . 1 kuva = enemmän kuin 1000 sanaa.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Ne kolisevat laakerit ovat ilmeisesti noi numerot 5 ja 6?
Mulla on yhdessä autossa tuossa alimmaisessa sivusuunnassa väljää.
Se ei tunnu ratissa mutta kun akselin alapäästä väänteleen niin jonkin verta väljyyttä on, luokkaa alle milli.
Tuossa siis ei ratti nouse minnekään mutta joskus reippaammin käännellessä toi kolahtelee, eipä tuo varsinaisesti haittaakkaan kun tietää mistä ääni tulee mutta ylimääräistähän tuo on.
Eli mimmonen homma toi on vaihtaa?
Koko ohjausakseli varmaan täytyy nostaa pöydälle?
Ja mistä noita laakereita saa ja mihin hintaa?
Mulla on yhdessä autossa tuossa alimmaisessa sivusuunnassa väljää.
Se ei tunnu ratissa mutta kun akselin alapäästä väänteleen niin jonkin verta väljyyttä on, luokkaa alle milli.
Tuossa siis ei ratti nouse minnekään mutta joskus reippaammin käännellessä toi kolahtelee, eipä tuo varsinaisesti haittaakkaan kun tietää mistä ääni tulee mutta ylimääräistähän tuo on.
Eli mimmonen homma toi on vaihtaa?
Koko ohjausakseli varmaan täytyy nostaa pöydälle?
Ja mistä noita laakereita saa ja mihin hintaa?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Rattiakselin laakeri
Nehän ne. Laakeri on pakattu kumihelan sisään. Sisällä siinä on ohutkuorinen ulkokehä jossa sisällä neulat. Luulisin että pystyy vaihtamaan osaa irrottamati. Olettaisin että pitää kysyä saabin omia osia, en tiedä sitten.tetammi kirjoitti:Ne kolisevat laakerit ovat ilmeisesti noi numerot 5 ja 6?
Mulla on yhdessä autossa tuossa alimmaisessa sivusuunnassa väljää.
Koko ohjausakseli varmaan täytyy nostaa pöydälle?
Ja mistä noita laakereita saa ja mihin hintaa?
Omani vaihdoin koko pakettina purkuautosta, viallisessa oli samaten alempi laakeri tohjona ja pois paikoiltaan, akselin puristusliitos löysä.
Kuvassa yllä numero 1 on se akseli, siinä näkyy keskikohdalla viiva, se merkkaa puristimen painamaa jälkeä.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: To Loka 06, 2016 18:16
Re: Ratin klappi???
rattiakselin rihlan rasvaus saab 9-5 kun ratti lonksuu.. onko ohjeita ?