Ratin klappi???

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jusa L
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Marras 28, 2005 18:15
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ratin edestakainen liike.

Viesti Kirjoittaja Jusa L »

tUrpoEinari kirjoitti:Edestakainen liike, eli ratti nousee päin kuljettajaa ja sen saa painettua takaisin päin kohti koelautaa, johtuu rattiakselin kokoonpainumisosan (kolaritilanteessa) väljystymisesta. Ei saa korjata.
Vaihdettava ehjä rattiakseli tilalle.
Kävin juuri katsastuksessa ja katsastusmies ihmetteli ratin liikettä. Selvisin kuitenkin puhumalla, ja läpihän Saabi meni (900 '87, ei ohjaustehostinta) Minä sanoin katsastusmiekkoselle, että tämä on ihan normaalia Saabissa ja että merkkiliikkeen mukaan se ei ole vaarallista. (Näin minulle on tosiaan sanottu). Niinpä tästä ei merkitty edes korjauskehotusta. Onko jollain faktaa siitä, että ohjaus voisi jumiutua tämän vian vuoksi? Jos näin on, pitää kai alkaa etsia uutta rattiakselia...
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Ratin edestakainen liike.

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Jusa L kirjoitti:Kävin juuri katsastuksessa ja katsastusmies ihmetteli ratin liikettä. Selvisin kuitenkin puhumalla, ja läpihän Saabi meni (900 '87, ei ohjaustehostinta) Minä sanoin katsastusmiekkoselle, että tämä on ihan normaalia Saabissa ja että merkkiliikkeen mukaan se ei ole vaarallista. (Näin minulle on tosiaan sanottu). Niinpä tästä ei merkitty edes korjauskehotusta. Onko jollain faktaa siitä, että ohjaus voisi jumiutua tämän vian vuoksi? Jos näin on, pitää kai alkaa etsia uutta rattiakselia...
Ei se ole normaalia. Merkkiliike ei voi muuta vastata jos kysyt että onko ratin päittäisliike vaarallista. Ei se ohjaus jumitu mitenkään. Kysymys on ainoastaan sen osan turvavaikutuksesta. Eli sitä ei saa hitsata kiinteäksi koska silloin kolaritilanteessa rattiakseli ei painu kasaan. Tuskin se akseli edes tulee ylöspäin niin paljon että se katkeaisi, se olisi paha tilanne. :)
Meillä on 10 saabista yhteen jouduttu ko. osa vaihtamaan. (Kolarin jälkeen)Ja puhun omista autoista.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Rattiakselin hajoituskuva

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

toms kirjoitti:Laittakaa piirustusta tai valokuvaa niin kaikki tietää mistä puhutaan ja tulevaisuudessa ku hakkee "havulla" niin o mukava katella kuvia . 1 kuva = enemmän kuin 1000 sanaa. :wink:
Tällaisen löysin. Kuva
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ne kolisevat laakerit ovat ilmeisesti noi numerot 5 ja 6?
Mulla on yhdessä autossa tuossa alimmaisessa sivusuunnassa väljää.

Se ei tunnu ratissa mutta kun akselin alapäästä väänteleen niin jonkin verta väljyyttä on, luokkaa alle milli.
Tuossa siis ei ratti nouse minnekään mutta joskus reippaammin käännellessä toi kolahtelee, eipä tuo varsinaisesti haittaakkaan kun tietää mistä ääni tulee mutta ylimääräistähän tuo on.

Eli mimmonen homma toi on vaihtaa?
Koko ohjausakseli varmaan täytyy nostaa pöydälle?
Ja mistä noita laakereita saa ja mihin hintaa?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Rattiakselin laakeri

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

tetammi kirjoitti:Ne kolisevat laakerit ovat ilmeisesti noi numerot 5 ja 6?
Mulla on yhdessä autossa tuossa alimmaisessa sivusuunnassa väljää.
Koko ohjausakseli varmaan täytyy nostaa pöydälle?
Ja mistä noita laakereita saa ja mihin hintaa?
Nehän ne. Laakeri on pakattu kumihelan sisään. Sisällä siinä on ohutkuorinen ulkokehä jossa sisällä neulat. Luulisin että pystyy vaihtamaan osaa irrottamati. Olettaisin että pitää kysyä saabin omia osia, en tiedä sitten.
Omani vaihdoin koko pakettina purkuautosta, viallisessa oli samaten alempi laakeri tohjona ja pois paikoiltaan, akselin puristusliitos löysä. :roll:
Kuvassa yllä numero 1 on se akseli, siinä näkyy keskikohdalla viiva, se merkkaa puristimen painamaa jälkeä. :oops:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
kumpuiisa56
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Loka 06, 2016 18:16

Re: Ratin klappi???

Viesti Kirjoittaja kumpuiisa56 »

rattiakselin rihlan rasvaus saab 9-5 kun ratti lonksuu.. onko ohjeita ?
Vastaa Viestiin