900i-8V ja katti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

900i-8V ja katti

Viesti Kirjoittaja ajn »

Kaikenmoisia "puheita" olen kuullut 8-venttiilisen katti-satkun ominaisuuksista, mutta paljonko niissä on perää? ELi onko siinä ihan oikeesti ongelmia 8O :?: käynnin ja päästöjen kanssa?

Ja onko siinä pelkkä perus K-Jetronic vai miten lambda-säätö on toteutettu?

(muuten niin kiinnostasi, mutta velipoika oli tuommosen lähes ajamattoman yksilön hankkinut)
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuolla puhuttiin lambda-K-jetistä viimeksi:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33887
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Sanoisin tuohon että minkähän 80luvun auton kanssa ei ongelmia olisi??
Kaikki kun on kunnossa niin pelaa. Se on vaan rahasta kiinni.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kaverin '90 900i kat ei ainakaan luotettavuuden puolesta ole 3kk aikana poikennut omista ei-kat malleista, aina laakista käyntiin, vetää tasaisesti jne.. kierroslukumittariahan noissa kat-malleissa ei taida olla, mikä lie siihen sitten syynä?

Ja tuolla kyseisellä katilla on ajettu reilusti yli 300tkm, ja kaverin aikana noin 8tkm.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Rahaa on omaani mennyt ohjauspaineventtiili yli 200e
Alkup lambda yli 100e
Lisäilmaluisti ?
Katti on alkuperäinen ja 440tkm ajettu. Made by eberi..
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

lefa42 kirjoitti: kierroslukumittariahan noissa kat-malleissa ei taida olla, mikä lie siihen sitten syynä?
tyhjäkäynnin seilaus jonka lambda aiheuttaa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

mikkoimp kirjoitti:
lefa42 kirjoitti: kierroslukumittariahan noissa kat-malleissa ei taida olla, mikä lie siihen sitten syynä?
tyhjäkäynnin seilaus jonka lambda aiheuttaa...
Tai sitten syynä on se, että tuohon vuosimalliin (1990) 8-v ruiskusta tuli hinnat-alkaen-malli, kun kaasutinmoottoriset mallit jäivät pois valikoimasta.
Siksi tuossa mallissa on myös kiiltävät listat ja ovenkahvat ja pitkittäistikattu verhoilu, kun '88 ja '89 8-v ruiskuissa oli mustat listat ja kahvat sekä 'hienompi' verhoilu...
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Juu näin voi olla . Itse kuulin eräältä saabilaiselta tuon kiekkamittari asian,ei laitettu 8vkat versioon siksi koska käynti soutaa sen verran että asiakkaat olisi valittaneet koko ajan kun viisaria seuraavat.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

900i kirjoitti:Juu näin voi olla . Itse kuulin eräältä saabilaiselta tuon kiekkamittari asian,ei laitettu 8vkat versioon siksi koska käynti soutaa sen verran että asiakkaat olisi valittaneet koko ajan kun viisaria seuraavat.
suurinpiirtein noin minäkin sen olen kuullut paitsi, että ensimmäisissä olisi tuo mittari ollut ja siitä tuli murheita saabille...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

Omani on M90, kierroslukumittarilla, mustilla listoilla ja mustilla ovenkahvoilla. Auto on tuotu Saksasta. Kaikki toimii, päästötkin ihanteelliset. Kelpo sotaratsu.

EDIT: Voisihan periaatteessa 8vKat:in kiekkamittarittomuuteen olla syynä juurikin kaasarimallin lopettaminen. Pientä säästöä ja toimitukset kunnossa kun alihankkijoilla on mittariton taulu valmiiksi tuotannossa. En tiedä, mutta ei se kierroslukumittari mitenkään häiritsevästi seilaa.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Sukulaismiehellä jo 5v ollut tuommonen ja ei se päästöistä ole ikinä jäänyt.
Kerran on vissiin jäänyt katsastamatta ja sillon oli syynä vetarin tunneli.

Rullattu taisi olla jo karvan yli 400tkm :roll:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja Timppa »

lefa42 kirjoitti:Kaverin '90 900i kat ei ainakaan luotettavuuden puolesta ole 3kk aikana poikennut omista ei-kat malleista, aina laakista käyntiin, vetää tasaisesti jne.. kierroslukumittariahan noissa kat-malleissa ei taida olla, mikä lie siihen sitten syynä?

Ja tuolla kyseisellä katilla on ajettu reilusti yli 300tkm, ja kaverin aikana noin 8tkm.
tuo selittää asian jota ihmettelin vaihtaessani töissä pakosarjan ja etuputken välisiä tiivisteitä erääseen 900i:hin ja nostimelle ajaessani ihmettelin tuota varvikellon puutetta. oletin että siihen on ilmeisesti vaihdettu kaasarin mittaristo, mutta kyllä siinäkin katti taisi olla. auto oli kasiventtiilinen ja vuosimallia 89.
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

En ole nähnyt yhdessäkään 8v kat mallissa jenka kelloo. Omani otettu käyttöön syksyllä 89
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

900i kirjoitti:
En ole nähnyt yhdessäkään 8v kat mallissa jenka kelloo. Omani otettu käyttöön syksyllä 89
Tarttee sitten varmaan tulla tätä ihmettä joskus näyttämään jonnekin klubitapahtumaan. :wink:
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Jospa tuli mustien listojen mukana? Omani kromisilla..
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vastaa Viestiin