Voisko olettaa, että saunaikkunafinkuista nuo voisi jopa löytyä?lucaf kirjoitti:76 ja 77 vuonna taisi olla samanaikaisesti takalasille sähköt ja nuo ilmasuuttimet.
HUOM: combi malleissa ilmasuuttimet ei olleet hattuhyllyllä vaan pilareissa (ainakin mulla oli 77 combissa)
Tuplis-threadin aika
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Tuplis-threadin aika
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Re: Tuplis-threadin aika
Mun onkin pitänyt kysellä tätä ihan samaa juttua. Eli mulla on -76 combi coupessa kyllä paikka takalasin huurteenpoiston vivulle keskikonsolissa, mutta vipua ei ole. Samoin taakse menevät putket on tulpattu siinä etupenkkien kiskojen takapään kohdalla, ihan tehdasasennetuin tulpin (näin ainakin näyttäisi). Minkä pilarin kautta sen ilman pitäisi kiertää? Takaistuimen alle tulee muistaakseni kyllä joku muovisuppilo, josta ilmaa varmaan pystyisi johtamaan eteenpäin, mutta mihin ja millaisin tiehyin? Sattuisiko jollian olemaan kuvaa kyseisestä järjestelystä? Vanhemmilla oli muuten vuoden -80 tuplis joskus 80-luvulla ja kyllä minusta siinäkin oli keskikonsolissa kaksi vipua; eli jalkatilan lämmityksen ja takalasin huurteenpoiston vivut. Niin, ja takalasin lämmitinkin kyllä mielestäni oli.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Tuplis-threadin aika
jaa-a, enpä minäkään tullut aikanaan ottaneeksi kuvaa combin "ilmastointiratkaisuista" kun oli takapenkki kaadettu, mutta istuinosan alta meni putket muistaakseni sivuverhoilun takaa sinne takapilareihin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Tuplis-threadin aika
Pitänee jossain vaiheessa kurkkia sinne oopperaikkunoiden verhoilujen alle, josko siellä näkyisi jotain rippeitä noista huurteenpoistosuulakkeista. Voisi kuitenkin olla ihan hyödyllinen varuste. Ainakin mun combissa kun takalasin reunat säilyy aika kauan huurteisena, vaikka vastukset keskeltä olisivatkin jo ikkunan kirkastaneet. Ne putket keskikonsolilta takapenkin alle, on varmaankin samoja sedan- ja combi-malleissa? Onko kellään mitään mielikuvaa siitä, onko myös combi-malleissa kuitenkin keskikonsolissa paikka tuolle huurteenpoistovivulle, vaikka varustetta ei olisikaan? Kuten tuossa aiemmin mainitsin, on autossani tuo vivun rako, vaikka muuten tuuletusputket yms. puuttuvatkin. Eli pitäisikö combissa olla toisenlainen keskikonsoli? Tai onko combeissa tuo rako jotenkin peitetty?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Tuplis-threadin aika
Lainataanpa melkein 4 vuotta vanhaa viestiä. Onko nuo vielä ajossa? Komea varsinkin tuo vihreä.vakari 1 kirjoitti:http://s47.photobucket.com/albums/f190/ ... saab%2099/
siinä omat kesäajossa olevat tuplikset... vihreä -74 aj 583tkm ja sininen -83 aj 250tkm
Minä vuonna 99:iin tuli miljoonamittari?
1983 SAAB 900 GL 3-door
Re: Tuplis-threadin aika
Tästä Tupliksen rakenteluun jotain harvinaisempaa herkkua:
http://www.blocket.se/helsingborg/Saab_ ... ca=1_8&w=3
http://www.blocket.se/helsingborg/Saab_ ... ca=1_8&w=3
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Tuplis-threadin aika
Joko 75 tai 76, veikkaisin jälkimmäistä?Jimo kirjoitti: Minä vuonna 99:iin tuli miljoonamittari?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Viggen"
- Viestit: 597
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tuplis-threadin aika
M76 99GL:ään tuli. Omistin 99L M75:n vuonna 1983 (ei miljoonamittaria). Vaihdoin sen Kajaanin Hankkijalta M74 96:lla. Noissa M75:ssa oli joku maaliongelma. Auto ei ollut kuin 8 v vanha ja aivan täynnä kiveniskuista alkaneita isoja ja suurempia ruosteläikkiä. Harmittaa ettei ole kuvaa oston jälkeen. Kesän tein pohjia autoon 19vuotiaan innostuksella. Syyskesästä pintaan vedettiin oranssi alkuperäinen väri. Ammattimaalari vetäisi sen melkein taivasalla. Onnistui todella hienosti. Pakollinen hyttynen löytyi katon takaosasta. Fareclalla pois.lucaf kirjoitti:Joko 75 tai 76, veikkaisin jälkimmäistä?Jimo kirjoitti: Minä vuonna 99:iin tuli miljoonamittari?
Ennen inttiä (Oulu pionk 84-85) autoon tuli mattamustat listat - ite spreillä maalattuna. Keskipilari myös musta. Alahelmaan kolme leveää tarraraitaa tekstillä ja silloin pakollinen ritilätakalasille ja tummat takasivulasin kalvot. Keulamaskiin seulaverkko läpi ja mustaksi. Herkkuna ilmanpoistoritilöiden taa 600 fiiun oranssit sivuvilkut. Joku ikäiseni voi muistaa auton Oulunseudulta, omistin auton 83-86. Auto oli esituninki. Kuviakin pitäisi olla jossain. Jos löydän niin skannaan tänne?
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Re: Tuplis-threadin aika
Skannaa ihmeessä ja lisää vaikka tämän topicin jatkoksi!
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=128080
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=128080
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Tuplis-threadin aika
Paljonkos teidän tuplikset vie sadalla? Itellä on nyt talvella sekalaisessa ajossa (motari/kaupuni/taajama) vienyt tasan 12. Ja toinen ehkä tärkeämpi kyssäri: Mites tuon flektin toimivuuden voi testata?? Nyt on pari kertaa lämmöt noussut eikä flekti ole silti pyörinyt. Minun aikanani flekti on kyllä toiminut mutta liekö mennyt sitten rikki. Auton jäähdytin on sen verran huonossa kunnossa (hapertunut) että ei nyt flektittömyys auta yhtään
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: Tuplis-threadin aika
Kyllähän noille "soppa" kelpaa, kuin entiselle isännälle lauantai ehtoona. Aikoinaan, yli kolmekymmentä vuotta sitten, 99 GLSA:lla sain menemään 500 km:n matkalla maantiellä 75 litraa eli 15l/100km. Nykyisellä museotupliksella en ole kulutusta mittaillut, mutta eikös noiden kuitenkin pitäisi sekalaisessa ajossa mennä kympin pintaan. Tosin motari on aivan myrkkyä noille.PyryR kirjoitti:Paljonkos teidän tuplikset vie sadalla? Itellä on nyt talvella sekalaisessa ajossa (motari/kaupuni/taajama) vienyt tasan 12. Ja toinen ehkä tärkeämpi kyssäri: Mites tuon flektin toimivuuden voi testata?? Nyt on pari kertaa lämmöt noussut eikä flekti ole silti pyörinyt. Minun aikanani flekti on kyllä toiminut mutta liekö mennyt sitten rikki. Auton jäähdytin on sen verran huonossa kunnossa (hapertunut) että ei nyt flektittömyys auta yhtään
Flektin toiminnan voit testata yhdistämällä syylärissä olevalle lämpötilatunnistimelle menevät johdot keskenään. Tietty sulakkeet kannattaa myös tarkistaa.
Viimeksi muokannut C 124 320, Ma Helmi 01, 2016 10:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: Tuplis-threadin aika
Kyllä varmasti näissä vanhoissa sulakkeiden kuntoa kannattaa tarkastella! Vanha on vanha ei sille mitään voi. Asiaa kyllä edistää se, että näitä vanhoja autoja ajaa, niin pysyvät paremmin vetreinä. Itse en ole tässä asiassa ollut kyllä hyvä esimerkki, koska kaikki minun "vanhani" ovat liian vähällä ajolla!
Minun 99:ni on 5-vaihteinen laatikolla ja sen myötä tietysti kulutus on hieman pienempi. Matkassa ajossa sillä selviää helposti alle kympin, mutta kyllähän siinä saa 10 litraan varautua, kun paikallisessa pyörii ja helposti pääsen sen ylikin!
Minun 99:ni on 5-vaihteinen laatikolla ja sen myötä tietysti kulutus on hieman pienempi. Matkassa ajossa sillä selviää helposti alle kympin, mutta kyllähän siinä saa 10 litraan varautua, kun paikallisessa pyörii ja helposti pääsen sen ylikin!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Tuplis-threadin aika
Jees, jotan tämmöstä tuosta flektin testaamisesta aattelinkin. Joo ja siis toi mun 12 on kovilta pakkasilta ja aika reilulla kaasutohvelilla.. Motaria ja keskustapyörittelyä lähinnä.
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: Tuplis-threadin aika
Millä olette liimailleet noita viimeisien tupliksien irroinneita korin poistoilma -aukkojen sisäpuoella olevia muoviosia takaisin? Siis niitä jotka ovat takarontissa verhoilun takana ja estävät esim sadeveden valumisen korin sisälle? Kyse siis niistä takalokareiden yläpuolella olevista poistoilma-aukoista. Tulee ikävästi vesi rontin pohjalle.. Liimaamallahan nuo vissiin tehtaallakin on ollut kiinnitetty? Sikaflex on vissiin ihan hyvä mutta aika hidas ja pitäisi melkein jättää yön yli sisälle kuivumaan. Mites joku bilteman silikoni? Käyvätkö edes liimaamiseen? Pikaliimasovellukset epäilyttävät niiden huonon tärinänkestävyyden takia.. Näin ainakin implikoin etteivät kestä tärinää..
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: Tuplis-threadin aika
Juu 5 vaihteinen mullakin on.ristos kirjoitti:Kyllä varmasti näissä vanhoissa sulakkeiden kuntoa kannattaa tarkastella! Vanha on vanha ei sille mitään voi. Asiaa kyllä edistää se, että näitä vanhoja autoja ajaa, niin pysyvät paremmin vetreinä. Itse en ole tässä asiassa ollut kyllä hyvä esimerkki, koska kaikki minun "vanhani" ovat liian vähällä ajolla!
Minun 99:ni on 5-vaihteinen laatikolla ja sen myötä tietysti kulutus on hieman pienempi. Matkassa ajossa sillä selviää helposti alle kympin, mutta kyllähän siinä saa 10 litraan varautua, kun paikallisessa pyörii ja helposti pääsen sen ylikin!
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347