Tuplis-threadin aika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
99_GL_77
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 13:02
Paikkakunta: 06

Viesti Kirjoittaja 99_GL_77 »

Aivan, aivan.. mitkä ovat ennusmerkit siitä että lähiaikoina olisi kansiremontti edessä? Vesi öljyn sekaista? Paisuntasäiliössä kuplii? Vesi vähenee? Entä muita vinkkejä/niksejä/neuvoja?
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Kylmänä käy kolmella.
99_GL_77
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 13:02
Paikkakunta: 06

Viesti Kirjoittaja 99_GL_77 »

Entä kun kytkin hieman vinkaisee, kun hieman ronskisti lähtee pienillä vaihteilla? Että onko tulossa iso remontti, mistähän lienee kysymys. Kytkin ei kyllä ajossa luista. Meneekö kytkinlevyt, painelaakeri, stefa vai mikä? Seisoessa tipahtaa muutama tippa kytkimen kohdalta onkohan se kytkin/jarrunestettä? Viisaammat ja tietävämmät, auttakaa Saabistia mäessä! 8)
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Painelaakeri vinkaisee , ei vielä syytä huoleen.
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Vinkaisu voi aiheutua painelaakerista, jos kytkin toimii muuten normaalisti, niin saattaa kestää hyvinkin vielä pitkään ajoa, laakeria voi kokeilla voidella irroittamalla kytkintä suojaavan muovikopan. Kannattaa katsoa mitä ainetta tippuneet tipat on, epäilisin että ihan moottoriöljyä. Kytkin ei pitkään toimi, jos vähänkään nestettä karkaa ja korvautuu ilmalla, sen huomaa toiminnassa. Moottoriöljyä voi vuotaa kampiakselin päätystefoista sekä etu- että takapäästä. Harvoin löytää vanhoista täysin tiivistä moottoria, ärsyttävä ja sotkeva ominaisuus, mutta aika yleistä. Jos ei paljoa tiputtele, niin en pitäisi hirmu pahana vikana. Omassa putoilee tippoja juurikin vaihteiston/moottorin kolosta (etupää), josta näkyy hammaskehä alapuolelta, aluksi epäilin kytkintä, mutta stefa valutti öljyä sittenkin. Vuoto oli aika pahaa (10min kaupassa käyntiä, 10cm lammikko alla), litra hupeni muutamalla 100km, laitoin tiivistettä elvyttävää ainetta öljyn sekaan, nyt menee tikunväli (~1litra) noin 2000-3000km matkalla, joka on ihan siedettävä perusmineraalia lisättäessä.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Niin vaikkakin 300tkm ajettu auto onkin niin ei enää uusi
laite voi tulla mitäkin remppaa vaan tai kestää maailman
tappiin.eli en ottaisi kaikki kiljasuja flektin ym juttuja
että menettäisi yöunia koppahan näissä vanhoissa on minun
mielestäni tärkeämpi noita osia saa vielä kohtuu hyvin,
se tiputus tulee luulisin sieltä ensiövedon kotelosta
tuskin kytkin/jarruneste jos jarrut ja kytkin pelaa
hyvin?? eli seuraa mittareita ja että on nesteitä
tarpeeksi öljyt , vedetnesteet ja muutakuin kovaa
ajoa. Korjaa sitten kun on siihen aihetta.
Ari 1622
99_GL_77
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 13:02
Paikkakunta: 06

Viesti Kirjoittaja 99_GL_77 »

Kiitos tiedoista! Kyllä tämä netti on hyvä juttu, täältä löytyy kokemuspohjaista hyvää tietoa :wink:
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

No hyvä että on ollut apua.
Ari 1622
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Jos tuplista halajaa, niin harvassa alkavat olla vähän ajetut. Toisaalta itse en niin kilometrejä murehtisi, tekniikka kestää hyvällä huollolla pitkään. Pellit ovat melkein suurin murhe noissa vanhoissa, mieluummin hyväpeltinen ja olkoon sitten enemmän ajettu. Jos ei itsellä ole mahdollisuuksia/kiinnostusta laittaa, peltien laitattaminen on kallista ja aina on sitten vastakkainasettelu auton hinta vs. kannattaako korjata. Ja muutenkin auton yleisvaikutelma kertoo paljon, onko kaikki suht. tiptop ja hyvin pidetty, vai "kaikki vähän ihanasti rempallaan". Harva kuitenkaan enää noteeraa 99:iä edes järkeväksi käyttöautoksi ja kohtelu voi olla sen mukaista.
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Jusau kirjoitti:, laitoin tiivistettä elvyttävää ainetta öljyn sekaan, nyt menee tikunväli (~1litra) noin 2000-3000km matkalla, joka on ihan siedettävä perusmineraalia lisättäessä.
Mikäs tämä tekohengittävä tai muuten elvyttävä aines on? Ylläri ylläri kampiakselin stefa vuotaa täälläkin..
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Ellen ihan väärin muista oli Valvolinen tekelettä, ihan tarvikeliikkeestä ostettua peltipurkissa, Gasket...jotakin.

EDIT: saattoi olla tuota: http://www.valvoline.com/pages/products ... product=33 , voi olla samaa tavaraa eri purkissa. Omaan tepsi ja ei ole muuttunut huonommaksi öljynvaihtojenkaan jälkeen (ei ole tullut uudelleen lisättyä/käytettyä)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Menee 99-otsikosta jo kovasti ohi, mutta Valvolinella on Stop Leak -niminen tuote, esitteen mukaan pullossa, ei peltipurkissa.

http://www.valvoline.com/pages/products ... product=33

Suomeksi PDF:n sivulla 25:
http://www.valvoline.fi/valvoline_esite_2006.pdf

Valvolinellahan on MaxLife-öljyt, joiden mainostetaan auttavan kanssa vuotoihin.

Liqui Molyllä on Öl verlust stop - Oil leak stop peltipurkissa:
http://www.liqui-moly.de/web/lmhomeen.n ... ditivescar

Vuodoistahan pääsee eroon oikeasti korjaamalla ne vuotavat tiivisteet :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Vuodoistahan pääsee eroon oikeasti korjaamalla ne vuotavat tiivisteet
Näinhän se on, mielenkiinto/aika ei vielä ole vaan moiseen riittänyt, joten hyvänä ensiapuna tuo on toiminut.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jariha kirjoitti:
lucaf kirjoitti:juuri kun pääsin kehumasta tuplaysini ihastuttavaa luotettavuutta, on kahtena viime päivänä kaasutin temppuillut. kierrosalueella 3-4000 on muuttunut puhdittomaksi, auto jopa hyytyy sillä kierrosalueella. mikähän siihen nyt on tullut?
Oletko jo avannut kaasarin kannen ja tarkistanut neulan liikkeen, vaimennusöljyn määrän ja kalvon kunnon? Seuraavaksi ilmanputsari ja tulpat (yms sytkäosat)...
kaasuttimen yläkerta tarkistettu ja kalvo vaihdettu. ilmanputsari vaihdettu, virranjakajan pyörijä vaihdettu. ei vaikutusta. virranjakajan kansi lähes uusi, tulpanjohtoihin sokea luottamus :oops: .

lorautin jäänestoa kun kelit pyöri tuolloin lähellä nollaa, hetken tuntui että auttoi. suurimmat oireet hävisi (nimittäin välillä meinas hyytyä ihan kokonaan), mutta pieniä oireita jäi vielä jäljelle, eli keskikierroksilla iskee pieni puhdittomuus, ja arvatkaa mitä, ajoin pitkästä aikaa tuota punaista samanlaista tuplaysiäni ja siinä oleva puhdittomuus (ollut siitä lähtien kun ostin sen puolitoista vuotta sitten) on hyvin samanlaista, mutta asteen voimakkaampaa ja säännöllisempää, mutta ehkä aavistuksen enempi alakierroksilla => kiihtymistä ei tietyllä kierrosalueella tapahdu kuin pintakaasulla, ja vasta kun kierroksia on reippaammin, kaasupolkimen syvempi painaminen vaikuttaa kiihdytyksen voimistumiseen.

kukahan tuollaisen kaasuttimen alakerran osais huoltaa edullisesti... :roll:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

nyt on 99 vihdoin ulkona tallista! :D eikä vähään aikaan sinne takaisin mene.
nyt vaan pakoputki kunnolla kiinni, kesärenkaat alle, ja etupuskuri maalaukseen niin kesä voi alkaa!

niin ja tietysti TURBO-merkit täytyy liimata.. :wink:

hmm..sopisikohan tuohon inca vanteet..

Kuva

vieressä papan -83 tuplis.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vastaa Viestiin