Tuplis-threadin aika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Muistaako joku mikä on b-koneen kannenpulttien kiristysmomentti?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Alfamer sanoo B-koneelle:

Sylinterinkansi B-moottori:
Vaihe 1: 60 Nm
2: 95 Nm
3: Käytä moottori lämpimäksi ja anna jäähtyä
4: (avaa pultteja ensin), sitten 95 Nm
5: Toista vaihe 4 2000km ajon jälkeen.


Tuollaiset oli perusoppaassa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jariha kirjoitti: Totuushan on kuitenkin se, ettei tästä tuplis enää paljon parane. Harvinainen malli ja väri ja lähes virheetön kunto. Mitä nyt pohjassa vähän laittamista. Minullahan tämä tulisi ympärivuotiseksi käyttöautoksi, ettei se liian hyvä saa olla, ettei sillä raskis enää ajaa ;)
Kyllä tossa on paljon työtä, mutta on se sitten myöskin palkitsevaa, kun saa ajella sillä omalla projektipirssillä. Itekin tänään kruisailin tolla omalla 99cc:lläni hymy korvissa. Tossa on vielä vaikka sun mitä tehtävää, mutta tuon auton tulevaisuuden kannalta on tärkeätä, että sillä voi ajaa ympärivuoden. Ainakaan tällähetkellä minulla ei olisi rahkeita pitää yhtä autoa kesäautona. Näinollen 99cc palvelee perheen kakkosautona ja meikäläisen harrasteena.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Jos ei ole mahdollisuutta laitella itse pikkuhiljaa pala kerrallaan / ainoa vaihtoehto on tuntihommana tehtävä korjaus, niin voi sanoa morjens. Näkyvissä olevan ruosteen voit kertoa rauhassa yhä kolmella vähintään, siinä on lähtökohta. Koko taka-akselisto tuentoineen, isknvaimennuksineen on lahonnutta tavaraa, massan alta löytyy lisää, jos vaan jaksat kaivaa. Ei tuossa ole enää kovin kantavia osia perässä, jos moinen olisi ratsupaikoilla koottu, toivoisin, että ei tulisi julkisilla teillä vastaan. Nättihän tuo on päällepäin, mutta täyttä silkkoa muuten.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Älkääs nyt täysin masentako Jaria, kieltämättä tuosta täytyy purkaa tankki ja taka-akseli veke jotta pääsee hitsaamaan, ja oletettavastikin lisää reikiä melko varmasti löytyy, mutta tehtävissä tuo on jos on vaan paikka jossa saa perän purettua ja hitsattua samalla kun perä on ylhäällä.

Taka-akseli tuskin voi olla mädäntynyt kummoisestikaan, hiekkapuhaltamalla tai elektrolyysillä siitä tulee melko varmasti ihan kelvollinen, edellisen -73:nkin akseli oli aika rotansyömän näköinen mutta siitäkään ei ollut ainevahvuutta paljoa kadonnut vaan ruoste oli pinnassa.

Varmaankin reaktiotankojen kiinnitykset ja taka-alatukivarsien etukiinnitysten paikat pitäisi tutkia, panhardin kiinnityspiste ei onneksi tapaa mädäntyä.

Ei kenelläkään satu olemaan 99:in korjaamokäsikirjaa, jotenkin ihmeen pieneltä kuulostaisi tuo Jusaun mainitsema b-koneen kannen kiristysmomentti (95Nm)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Kuva
Citroen C5, OG900t16
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kiitokset Samille skannauksesta, harmittaa kun ehdin jo antamaan oman korjauskäsikirjani edellisen tupliksen mukana.
Tarkoitus olisi jälkikiristää kansi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Juu, vähän epäselvästi kirjoitettu, eihän noista akselit hevillä lahoa. Mutta tuo muu ympäristö, eikä ollut tarkoitus masentaa omistajaa, mutta joko tuon korjaa kunnolla tai sitten ei ollenkaan. Tuli vaan mieleen 96 palstalla ollut kuva lahosta 96:sta, jossa auto meni aika palasiksi perästään, kun joku oli hypännyt puskurin päälle, toki onhan tuossa paljon enemmän ehjää peltiä, mutta taka-akselisto tuentoineen ottaa kyllä aikamoista kuormitusta sopivassa tilanteessa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mites nuo tupliksen rengaskoot, ajattelin -83 99:iin (Incoille) 195/60r15 ja nopeusluokka H, ja -73:een (jalkkiksille) 185/65r15 ja nopeusluokka T. Eikös tuollaisten pitäisi olla ihan passelit 99:iin, mitään noita korkeampia ja kapeampia renkaita en ala kyllä hankkimaan? :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

5" leveälle jalkapallovanteelle optimi koko olisi 165R15 tai 175/70R15 mutta kun niitä ei tahdo enää saada mistään. 185 on levein, mitä 5"vanteelle suositellaan.

5,5" vanteelle puolestaan 185/65R15 on juuri optimi.

Nopeusluokaksi T (=190 km/h) on varmasti riittävä, H on hieman jäykempi.
(99:ssä vyörenkaat olivat alunperin S-luokkaa = 180 Km/h)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Sami kirjoitti: Jarrut ei juurikaan pidä tai on todella tehottomat.
On paljon mahdollista, jopa aika todennäköistäkin, että seisoneessa vanhassa autossa jarrusylintereitä jumittelee, takalevyissä on ruostetta yms.

Otit kai kuitenkin huomioon, että vanhassa tupliksessa jarrutehostus ei ole yhtä voimakasta kuin 90-lukuisessa satkussa - nykypäivän muovi'autoista' puhumattakaan? Totuttua suurempi poljinvoiman tarve luo helposti mielikuvan tehottomista jarruista, vaikka toiminta olisikin sellainen kuin pitääkin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
saab84
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Tuohon jarihan ongelmaan törmäsin oman 99:n kanssa. Autossa on hitsattavaa ja niin paljon muuta laitettavaa, että kunnollisen tallipaikan ja hitsausvälineistön sekä ajan puuttuessa päätin laittaa auton romuksi ensi viikon alusta. Auto on vm. -76.

Tämän ikäiset autot taitavat olla "harrasteautoja" enemmän tai vähemmän. Tällä tarkoitan sitä, että laitettavaa löytyy ja korjaustaito ja tilat eivät ole pahitteeksi. Joskus sitä tuumaa, että onpas sitä tullut valinneeksi itselleen haastavan harrastuksen...
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Juha96 kirjoitti:
Sami kirjoitti: Jarrut ei juurikaan pidä tai on todella tehottomat.
On paljon mahdollista, jopa aika todennäköistäkin, että seisoneessa vanhassa autossa jarrusylintereitä jumittelee, takalevyissä on ruostetta yms.

Otit kai kuitenkin huomioon, että vanhassa tupliksessa jarrutehostus ei ole yhtä voimakasta kuin 90-lukuisessa satkussa - nykypäivän muovi'autoista' puhumattakaan? Totuttua suurempi poljinvoiman tarve luo helposti mielikuvan tehottomista jarruista, vaikka toiminta olisikin sellainen kuin pitääkin.
Kun vertaa joskus omistuksessa olleisiin vanhoihin satkuihin vanhan mallisilla jarruilla niin kyllä nää jarrut tuntuu vähän samalta kuin yrittäisi hidastaa vauhtia tunkemalla kenkää asfalttiin. Mikä lie jarruissa, niin ne menee uusiksi jokatapauksessa. Koko jarrusysteemi satuloineen lentää mäkeen ja uutta tilalle.

Tää auto on niin vasurilla/kiireellä laitettu katsastukseen ettei mitään rajaa. Mutta se on jotain jonka tiesin jo ennen ostopäätöstä ja olen erittäin tyytyväinen hankintaan koska tämä on hyvä aihio rakentaa hieno auto. Eli en harmittele asiaa eikä tullut yllätyksenä. Tarkoitus oli hankkia alkuperäinen 99 turbo entisöitäväksi.

Mistä olen positiivisesti yllättynyt on se että tupliksen alusta on pehmeämpi ja parempi suomen huonokuntoisilla teillä kuin satkun ja silti jämäkkä. Mun kaikki päälle kymmenen satkua kaikilla erilaisilla alustoilla (turbo, ruisku jne..) on ottanut töyssyt, kuopat ja siltojen raudat todella kovalla kolauksella vastaan. Tuplis menee niistä pehmeämmin. Vaikka ripustus on samanlainen ilmeisesti geometriassa on pieni ero joka tuon aiheuttaa. Satkulle tyypillistä on tajuton kovuus terävissä rosoissa joka on ajettavuudessa sen ainut miinus (mikään ei voi olla täydellistä).

Alan olla aivan myyty tuplikselle:)
saab84 kirjoitti:
Tämän ikäiset autot taitavat olla "harrasteautoja" enemmän tai vähemmän. Tällä tarkoitan sitä, että laitettavaa löytyy ja korjaustaito ja tilat eivät ole pahitteeksi. Joskus sitä tuumaa, että onpas sitä tullut valinneeksi itselleen haastavan harrastuksen...
Haastavampiakin harrasteita on. Tää vanhojen saabien rakentaminen on lisäksi vielä aika halpa harrastus. Tosin osuit naulan kantaan että harrasteena haastava jos sitä tekee pakkotilanteessa harrasteauton saamiseksi enemmän käyttöautoksi. Silloin ehkä voisi harkita myös uudempaa ajokalustoa. Tarvii olla oikeasti innostunut että näkee vanhassa parhaat päivät nähneessä autossa hienon, laitetun ja kiiltelevän kappaleen autoilun historiaa.. Innostus tuo mukanaan sen korjaustaidon, tilat ja paljon muuta.
Citroen C5, OG900t16
Mara2
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 22:56
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Mara2 »

Jusau kirjoitti:Tuli vaan mieleen 96 palstalla ollut kuva lahosta 96:sta, jossa auto meni aika palasiksi perästään, kun joku oli hypännyt puskurin päälle, toki onhan tuossa paljon enemmän ehjää peltiä, mutta taka-akselisto tuentoineen ottaa kyllä aikamoista kuormitusta sopivassa tilanteessa.
OT: Joo, sori etten tarkentanut enempää.
Toi Kuuppahan oli siis seissyt metsämaassa n.10 vuotta, ennenkun haettiin se purkuun/paaliin, eli ei se liikenteessä tossa kunnossa ole ollut, joskin paljon oli mätää ollu jo ajossakin!
(Ja astuin muuten vetokoukulle..)
Mut se on totta, että näkyvät ruosteet voi aina huoletta kertoa kolmella!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sami kirjoitti: Haastavampiakin harrasteita on. Tää vanhojen saabien rakentaminen on lisäksi vielä aika halpa harrastus. Tosin osuit naulan kantaan että harrasteena haastava jos sitä tekee pakkotilanteessa harrasteauton saamiseksi enemmän käyttöautoksi. Silloin ehkä voisi harkita myös uudempaa ajokalustoa. Tarvii olla oikeasti innostunut että näkee vanhassa parhaat päivät nähneessä autossa hienon, laitetun ja kiiltelevän kappaleen autoilun historiaa.. Innostus tuo mukanaan sen korjaustaidon, tilat ja paljon muuta.
Suhteellisen halpa joo, ja osiakin saa ainakin vielä kohtuudella. Melkoista vauhtiahan nuo vanhatkin metsälöydöt ja hyvätkin yksilöt menee paalattavaksi tänäpäivänä.

On tosiaan haastavaa tehdä vanhasta klassikosta käyttöauto. Sen haastavuutta voi käydä kurkkimassa tuolta minun projektikertomuksesta. Jos joku muukin hairahtuu pitämään harrasteklassikkoaan käyttöautona, niinkuin minä teen, niin suosittelen yhtä ohjenuoraa käyttöön. Jos joutuu jotakin korjausta tekemään, niin on erittäin kaukonäköistä korjata se kohde samalla vaivalla viimeisenpäälle kuntoon. Esim. noiden jarrujen kanssa ei tule, kuin harmaita hiuksia, jos ei malta uusia tai täyskunnostaa satuloita. Käyttöklassikon kanssa ei kannata tehdä kompromissejä. Samoin jos moottoria joutuu korjaamaan, niin tekee sitten kerralla kunnolla. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin