Tuplis-threadin aika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Kuva

Vain siinä tapauksessa että auto on erikoinen ja säästämisen arvoinen (kuten se on), riisuisin korin täysin vapaaksi kaikesta (taka-akseli, tukivarret - kaikki) ja sitten tuossa on mahdollisuuksia. Tuohon saa jo aika optimistinen hitsaaja olla jos muuten meinaa tuota korjata pikakorjauksena ilman että koko mobiili on täysin purettuna ja kori rakennettavissa joka puolelta.

Toi paksu skeida tuossa pyöräkotelossa on vissiin vanhaa massaa johon vuosikymmenien kura on yhtynyt? Toi pitäisi joka autosta ensi töiksi saada pois.

Ei sulla olisi mahdollisuuksia pidempiaikaiseen talliin, purkaa auto ja lähteä tekemään tuota pikkuhiljaa?
Citroen C5, OG900t16
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5635
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

ei nyt ainakaan paaliin pidä päästää. Sen verran harvoin näkee 99 cc:tä liikenteessä. Jos ei itse pysty laittamaan autoa kunnolla niin sitten vaikka myy sellaiselle, jolla on mahdollisuudet.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jariha kirjoitti:Mä "vähän" koputtelin noita reikiä, jotka pitäis paikata ennen leimaa. Nyt alkoi huolestuttaa, että suostuukohan se mun hitsaaja noita tekemään, kun näyttää niin pahoilta. Vuosimallihan on 1978, joten ei liene yllätys...


Mitäs mieltä olette, onko noi kohtuudella paikattavissa vai heitänkö pyyhkeen kehään?
Tuohan näyttää lähes yhtä hyvältä, kuin tuo minun 99cc ennen hitsaushommien alkua.

Kuva

Kyllä mie olen samoilla linjoilla toverien kanssa tuosta toteutustavasta. Ensimmäinen asia, mikä kannattaa tehdä on koittaa saada tuo öljyhiekkamössö pois tuolta pinnasta, jotta pääsee arvioimaan, mitä tuleman pitää. Seuraava homma, mitä lähtisin tekemään on varaosa-auton etsiminen, josta leikataan esim. nuo palkit. 900 combicoupessa tuo takapää on melkopitkälti samanlainen, kuin 99cc:ssä. Tästä mallia.

Sit kun nää on hanskassa, niin senjälkeenhän on raakaa työtä edessä. Tankki ja taka-akseli pois, samoin takakontista verhoukset pois ja armotonta hitsausta. Tuossa vaiheessa palaa aikaa, mutta homma on kyllä palkitsevaa lopulta. Sanomattakin lienee selvää, että auto on syytä laittaa ihan suosiolla seisontaan ja hommata joku muu kulkupeli projektin tilalle, mikäli sellaista ei ole.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Auto on nyt viikonlopun tuossa mun pihassa ja teen mitä ehdin sille. Sen jälkeen se menee hitsaajalle, jos se enää huolii tuota. Se kyllä lupasi paikata neljä reikää tuosta :lol:. Tallipaikka vielä ois, mutta siitä nyt ei suuremmin hyötyä ole, kun en mä sinne perheellisenä koskaan ehdi. Koulut alkaa reilun viikon päästä ja silloin pitäisi auto olla alla. Jos tästä ei näihin kiireisiin autoa valmistu, niin sitten mä hankin jonkun toisen harrasteen :oops:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Jotenkin tuttu näkymä.. :wink: Sama kotelo, eri vuosimalli(-83), äsken laitoin:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Kyllä mielestäni aika pahat r.vauriot on, mutta ensin pitää pestä koko alusta kunnolla, ja katsoa kokonaisuus. 99:jä on kuitenkin vielä jäljellä, ja esim. Turun suunnalla on myyty jo jonkin aikaa hyvä korista 75-mallista, tosin 2-ovista. Nurinkurinen tilanne, jos harrastajat hitsailee ruosteisia, ja samaan aikaan hyvä yksilö päätyy pilkkahinnalla kauppakassiksi. Harvinainen kori tietysti nostaa arvoa, mutta rahallinen arvo Saabissa on kuitenkin pieni - poislukien aidot 99 turbot.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

harmi tuo Jarin auton tilanne, noita viisiovisia kun ei enää löydä, ei ainakaan noin komealla rekisteritunnuksella. minä yrittäisin sitä, että toimittaisin hitsaajalle toisen kovapeltisen yksilön josta leikataan korjauspalat. pellin leikkaus ja taivuttelu on sen verran aikaavievää että hermothan siinä menisi jos noihin kohtiin pitäisi itse pelti muotoilla, ja laskua syntyisi enemmän kuin se varaosa-auton hinta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

KN/Lieto kirjoitti:Kyllä mielestäni aika pahat r.vauriot on, mutta ensin pitää pestä koko alusta kunnolla, ja katsoa kokonaisuus. 99:jä on kuitenkin vielä jäljellä, ja esim. Turun suunnalla on myyty jo jonkin aikaa hyvä korista 75-mallista, tosin 2-ovista. Nurinkurinen tilanne, jos harrastajat hitsailee ruosteisia, ja samaan aikaan hyvä yksilö päätyy pilkkahinnalla kauppakassiksi. Harvinainen kori tietysti nostaa arvoa, mutta rahallinen arvo Saabissa on kuitenkin pieni - poislukien aidot 99 turbot.
http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/saabkanta122006.htm

Onhan noita vielä jokunen mutta selkeästi alkaa vähenemään päin. Laskeskelin että '78:sta vanhempia on 401kpl rekisterissä, mutta taulukko on vuodelta 2006. Yksi '78 on ainakin lisääntynyt kun toi minun turbo on rekisteröity. tiedä sitten että kuinka moni on poistunut. Kombeja ei varmaan hirveästi ole.

Nettiauton 99 haku mahtuu nykyään yhdelle sivulle. Tän vähenemishavainnon myötä osaltaan myös itse aktivoiduin vihdoin 99 kombin hankinnassa ja kävi säkä että sain tuon turbon. Auto ei tule enään myyntiin joten rahallista arvoakaan ei tarvitse enään pohtia.

Täällä on hirvee kasa vanhoja saabeja könttähintaan:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=59172

Autoa on sen verran paljon että ostaminen käytännössä mahdotonta:) Pitäisi joku todella hyvin suunniteltu/organisoitu kimppa osto järjestää että kaikki saisi nopeasti kimpassa mukana olevien pihoihin:)
Citroen C5, OG900t16
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

jariha:

eihän tuossa ole muuta kuin tankki ja taka-akseli alas, nuo vanhat massat ja kurat huolellisesti pois, ja uutta peltiä tilalle.

kannataa katsoa autosta muutkin paikat, esim. vetarin tunnelit ja helmakotelot, jos ne on terveet niin eihän tuossa ole homma eikä mikään..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Asiasta viidenteen. Mainostanpa tässä tuplisketjussa tätä maksimoidakseni mahiksia että sattuu jonkun kiinnostuneen silmään:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=59470
Citroen C5, OG900t16
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

gls kirjoitti:jariha:

eihän tuossa ole muuta kuin tankki ja taka-akseli alas, nuo vanhat massat ja kurat huolellisesti pois, ja uutta peltiä tilalle.

kannataa katsoa autosta muutkin paikat, esim. vetarin tunnelit ja helmakotelot, jos ne on terveet niin eihän tuossa ole homma eikä mikään..
Niinhän se tietenkin on. Muistutan nyt vielä, jos joku ei sitä tiedä, että minä en itse tätä hitsaa, koska minulla ei ole siihen välineitä eikä taitoja. Ja kukapa sitä nyt tällaista urakkaa kaverin (tai tuntemattoman) autolleen alkais tekemään. Se vaan tarkoittaa sitä, että jos joku suostuu auton ottamaan, niin taksa on xx euroa/tunti. Kyllä mä tähän olen valmis rahaa laittamaan, mutta kun ei se nyt välttämättä ole rahasta kiinni. Nyt tää pitää saada kasaan tai tämän saa joku toinen ottaa työn alle.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Vanhoissa tupliksissa taitaa nykyisellään ongelmana olla se että valmiina niitä ei taida saada. Aina joutuu itse tekemään ja ne jotka sen on tehnyt eivät vissiin helpolla myy tai jos myyvät niin niitä näkee harvoin.

Mitenhän ruotsin markkinoilla? Oliskohan sieltä saatavissa vanhempia jo valmiiksi rakennettuja autoja harrasteautoksi sellaiselle jolla ei ole mahiksia hitsailla?

Tää on vähän pessimistinen ajatus, mutta jos et itse pysty alkaa opettelemaan hitsaamista ja sille mitään tekemään, niin se on vain ajan kysymys kun autosta täytyy luopua. Toki kannustan yrittämään, mutta eipä tuohon muuta järkevää tietä taida olla kuin itse tekeminen? Toinen on antaa auto pois jollekin kiinnostuneelle ja korjaustaitoiselle? Kolmas olis se että jos hitsari suostuisi sitä korjaamaan väliaikaisesti, mutta se vain vähän siirtäisi kuoleman tuomiota.

Itse mietin hetken että mitenhän valmiita tai helppoja harrasteautoja tämmöiset olisivat? Ratti on väärällä puolella mutta sehän on vain askartelua.

http://www.hagstromsaab.co.uk/carsForSale.asp
Citroen C5, OG900t16
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Sami kirjoitti:Vanhoissa tupliksissa taitaa nykyisellään ongelmana olla se että valmiina niitä ei taida saada. Aina joutuu itse tekemään ja ne jotka sen on tehnyt eivät vissiin helpolla myy tai jos myyvät niin niitä näkee harvoin.
Kyllä niitäkin (siis liikennekelpoisia, virheettömyyttä en edes hae) vielä löytyy. Olen nähnyt ja käsistäni hukannut. Tätäkin on huollettu ja korjattu tunteella, mutta näköjään sekään ei aina auta. Ei tän pitänyt tällainen projekti olla. Saattaahan se olla, että tää menee talliin odottamaan parempia aikoja, mutta se vaan tuntuu nyt niin turhauttavalta.

Totuushan on kuitenkin se, ettei tästä tuplis enää paljon parane. Harvinainen malli ja väri ja lähes virheetön kunto. Mitä nyt pohjassa vähän laittamista. Minullahan tämä tulisi ympärivuotiseksi käyttöautoksi, ettei se liian hyvä saa olla, ettei sillä raskis enää ajaa ;)

Tässä vähän fiilistä...
Kuva
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Autot on tehty ajettavaksi ja niillä pitää ajaa. Hyvällä ajaminen on huolettomampaa ja sillä raaskii ajaa koska ei se siitä miksikään mene jos sitä hoitaa.

No, toivottavasti saat noi ruostehommat jotenkin haltuun. Ei ole mikään mahdoton projekti. Tahtotilasta kiinni että mitä tuolle tapahtuu.
Citroen C5, OG900t16
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Kävin tässä itsekin pidemmällä lenkillä uudella tupliksella. Kaupunkiajossa itse perusalusta on hirmu hyvä ajaa. Alusta tupliksessa on jotenkin erilainen kuin satkussa. Jokatapauksessa ajo-ominaisuuksiltaan tuntuu meikäläisen autolta. Moottoritiellä huomasin etten uskalla ajaa 120km/h. Ohjauksessa on pirusti väljää. Joko ohjausvaihde tai raidetangon päät on kulahtaneet. Takaisin kaupunkiin tullessa huomasin että itseasiassa ohjaus on todella väljä ja ollut kokoajan. En vain ole aiemmin omistanut autoa ilman ohjaustehostinta, joten ei ollut mitään referenssituntemuksia. Jarrut ei juurikaan pidä tai on todella tehottomat.

Suomalaisista autoalan ammattilaisista autokatsastus on viimeinen taho, joka on vielä nauttinut meikäläisen luottamusta. Nyt sekin usko horjahti pahemman kerran:) Tässä kunnossaan tää mun tuplis on murhavehje:) Auto on juuri katsastettu. Edellisten lisäksi tööttö ei toimi (ei ole edes koko töötön summeria) ja takana ajovalot ei toimi:) Taitaa autokatsastuskin suomessa muuttua enemmän paperihommiksi ja visuaaliseksi "onko autossa neljä pyörää" hommaksi. Kaikki täytyy tulevaisuudessa tehdä itse:)

Noh, vielä on kuitenkin tyytyväinen olo uudesta tupliksesta. Tästä vielä ajan kanssa tehdään hieno auto. Täytyy vain siirtää seisontaan ja hankkia pikkuhiljaa 99:n korjausmanuaaleja.. tää on liian hengenvaarallinen ajella toistaiseksi:)
Citroen C5, OG900t16
Vastaa Viestiin