Tuplis-threadin aika
Re: Tuplis-threadin aika
Kävikös se Saabin vihreä ohjaustehostinneste myös 8-venttiilisen H-koneen ohjaustehostajaan, eli siihen säiliö/pumppu-malliseen?
Pari vajaata purkillista sellaista löytyisi, erinäköiset purnukat, mutta samanoloista nestettä ne sisältävät.
Pari vajaata purkillista sellaista löytyisi, erinäköiset purnukat, mutta samanoloista nestettä ne sisältävät.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tuplis-threadin aika
Millainen, tai oikeastaan minkänäköinen on 99 Turbon ahdin?
Pitäisi saada sopimaan suoraan alkuperäinen 99T:n pakoputki, mutta putken etulähtö sojottaa ihan eri suuntaan: 99 turbossa se laippa lähtisi ikäänkuin suoraan ahtimen alta, ja tosi edestä:
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... CT1662.JPG#
kun taasen 900 T8:issa (autossani on siis satkun T8 ahdin "ryssänmutkineen" ) lähtee noin takaviistoon:
http://rides.webshots.com/photo/1066215 ... 5167eWaWTW
Onko tietoa saako tuohon 900T8:in ahtimeen sovitettua 99turbon (nelireikälaipallisen) "ryssänmutkan" (jos siinä 99:in orkkisahtimessa edes sellaista on)?
Pitäisi saada sopimaan suoraan alkuperäinen 99T:n pakoputki, mutta putken etulähtö sojottaa ihan eri suuntaan: 99 turbossa se laippa lähtisi ikäänkuin suoraan ahtimen alta, ja tosi edestä:
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... CT1662.JPG#
kun taasen 900 T8:issa (autossani on siis satkun T8 ahdin "ryssänmutkineen" ) lähtee noin takaviistoon:
http://rides.webshots.com/photo/1066215 ... 5167eWaWTW
Onko tietoa saako tuohon 900T8:in ahtimeen sovitettua 99turbon (nelireikälaipallisen) "ryssänmutkan" (jos siinä 99:in orkkisahtimessa edes sellaista on)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tuplis-threadin aika
Eipähän sitä 99 B-turbon pakoputkea saa suoraan H-koneen ahtimen perään. Niissähän on eri pakosarjat ja putki tosiaan lähtee ihan eri suuntaan: http://www.saabhistory.com/blog/wp-cont ... ne_600.jpg
Vanhempien Saabien ohjaustehostimien neste ei ole vihreää. Oikeaa nestettä löytyy PCS:ltä edullisesti.
Eski
Vanhempien Saabien ohjaustehostimien neste ei ole vihreää. Oikeaa nestettä löytyy PCS:ltä edullisesti.
Eski
Re: Tuplis-threadin aika
Miulla on 99:ssä B-turbon pakosarja, josta on tulpattu hukkaportin aukko. Ero H-turbon pakosarjaan on vain tuo aukko. Pakoputkeen ero tuleekin tuosta ryssänmutkasta, niinkuin eskin laittamassa kuvassa on selvästi nähtävillä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Tuplis-threadin aika
Kiitokset herroille tiedoista, pitää siis värkätä 99t:n putkiston alkupää tuollaiseksi:
http://rides.webshots.com/photo/1066215 ... 5167eWaWTW
Ryssänmutka saa jäädä paikalleen kun tehotavoite on maltilliset 145hv jolloin se ei juurikaan ahdista.
Eikös sen ahtimen/pakosarjan pystytukiraudan voi jättää pois, siis tuon joka näkyy tuossa pakoputken alkulaipan vieressä:
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... CT1662.JPG#
Ahdin ja pakosarja lienevät sen verran paksua valua että osaavat pysyä paikoillaan ilman tuota rautaakin?
Ei sattuisi olemaan mitään lisäinfoa siitä vanhantyyppisestä tehostinnesteestä, tulee hiukan liikaa ajomatkaa PCS:lle yhden litran pönikän vuoksi? Onkohan vanhassa tehostimessa jotain erikoisvaatimuksia, eli uudemman parafiinia (ja mitälie muita lisäaineita) sisältävä öljy ei kelpaisi (vihreät on sisällä, pitänee koettaa saada ne pois ja vaihtaa oikeanlaisiin)?
http://rides.webshots.com/photo/1066215 ... 5167eWaWTW
Ryssänmutka saa jäädä paikalleen kun tehotavoite on maltilliset 145hv jolloin se ei juurikaan ahdista.
Eikös sen ahtimen/pakosarjan pystytukiraudan voi jättää pois, siis tuon joka näkyy tuossa pakoputken alkulaipan vieressä:
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... CT1662.JPG#
Ahdin ja pakosarja lienevät sen verran paksua valua että osaavat pysyä paikoillaan ilman tuota rautaakin?
Ei sattuisi olemaan mitään lisäinfoa siitä vanhantyyppisestä tehostinnesteestä, tulee hiukan liikaa ajomatkaa PCS:lle yhden litran pönikän vuoksi? Onkohan vanhassa tehostimessa jotain erikoisvaatimuksia, eli uudemman parafiinia (ja mitälie muita lisäaineita) sisältävä öljy ei kelpaisi (vihreät on sisällä, pitänee koettaa saada ne pois ja vaihtaa oikeanlaisiin)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tuplis-threadin aika
Ite en jättäis pois, varsinkaan kun esim. tuossa minun rakentamassani 99turbossa pakoputken paino lepää etupäässä käytännössä turbon varassa. Pahin tilannehan on että auto ajetaan esim. kivelle ja pakoputkeen kohdistuu tällöin melkoisen kohtuuttomia voimia. Takaosassa putkistoa paino on takapöntön korvakkeiden ja häntäputken korvakon varassa. Mikäli kannatinta ei ole, niin vastaava kannatin itsessään on hyvin yksinkertainen tehdä vaikka itsekin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Tuplis-threadin aika
Eli se tukirauta suojaa käytännössä vain pakosarjaa, kun kiveen ajettaessa isku kohdistuu kuitenkin suoraan ahtimeen/etuputkistoon, ja se rauta on vasta pakosarjan, ja ahtimen välisissä pulteissa kiinni?Mertmi kirjoitti:Ite en jättäis pois, varsinkaan kun esim. tuossa minun rakentamassani 99turbossa pakoputken paino lepää etupäässä käytännössä turbon varassa. Pahin tilannehan on että auto ajetaan esim. kivelle ja pakoputkeen kohdistuu tällöin melkoisen kohtuuttomia voimia. Takaosassa putkistoa paino on takapöntön korvakkeiden ja häntäputken korvakon varassa. Mikäli kannatinta ei ole, niin vastaava kannatin itsessään on hyvin yksinkertainen tehdä vaikka itsekin.
Voisihan sen toki sinne laittaakin, muistaakseni jossain romukopassa sen pitäisi lojua.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tuplis-threadin aika
Laita vaan, kyllä ne pinnapultit menevät vanhemmiten poikki ihan itsestään tärinän ja lämpölaajenemisen ansiosta. Silloin on mukava, että turbo on tuettu.
Viimeksi muokannut Jope, Ke Maalis 18, 2009 13:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Tuplis-threadin aika
No näin sen voi kiteyttää. Meikäläisen 99:ssä on hitsattu pakosarja. Ei sitä kannata turhaan rasittaa, kun nuo halkeilee tukiraudankin kera.ng900aero kirjoitti:
Eli se tukirauta suojaa käytännössä vain pakosarjaa, kun kiveen ajettaessa isku kohdistuu kuitenkin suoraan ahtimeen/etuputkistoon, ja se rauta on vasta pakosarjan, ja ahtimen välisissä pulteissa kiinni?
Voisihan sen toki sinne laittaakin, muistaakseni jossain romukopassa sen pitäisi lojua.
Pakosarjan pultit pitää sitten olla ne alkuperäiset pinnapultit ja holkit. Holkkien ideana on se, että pakosarja pystyy lämpölaajenemaan ja sen pituus voi muuttua suhteessa kanteen. Pinnapultit holkkien kera mahdolistaa liikkumisen tiivistetasossa ilman pulttien löystymistä. Pakosarjan pultit ehdottomasti momenttiavaimen kera kireyteen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Tuplis-threadin aika
Johan meinaa tämä topicci hautautua vähemmän tärkeiden höpöttelyiden alle, niin nostetaas esiin taas
Koneena nyt siis täysrempattu, ja alunalkaen 132tkm ajettu motti, jonka pitäisi olla kondiksessa.
Ennen remppaa piti samaa ääntä kuin rempan jälkeenkin, eli klonk klonk klonk, ja ääntä ei kuulu kun kykäpoljin on painettuna, siis vika lienee lootan ensiössä, tai muualla lootassa?
Kun koneen sammuttaa, niin kuuluu klonk klonk, samoin jos tyhjäkäynti on säädetty alle 900rpm, niin kolistaa, tosin ääni kuulostaisi aika tutulta esim edellisistä satkuistani, niin ei liene ainutlaatuinen tapaus?
Onko tuo vika kuinka vaarallinen, eli pitääkö alkaa etsiä vähemmän ajettua lootaa tilalle, kun nykyisellä on ajettu jo sen 132tkm, ja öljyt on vaihdettu kertaalleen jossain 100tkm:n kieppeillä?
Niin ja mikä siellä oikein tyypillisesti klonksottaa, ja minkä vuoksi, ensiöketjuko, ja onkohan sen kiristin rikki tms?
Koneena nyt siis täysrempattu, ja alunalkaen 132tkm ajettu motti, jonka pitäisi olla kondiksessa.
Ennen remppaa piti samaa ääntä kuin rempan jälkeenkin, eli klonk klonk klonk, ja ääntä ei kuulu kun kykäpoljin on painettuna, siis vika lienee lootan ensiössä, tai muualla lootassa?
Kun koneen sammuttaa, niin kuuluu klonk klonk, samoin jos tyhjäkäynti on säädetty alle 900rpm, niin kolistaa, tosin ääni kuulostaisi aika tutulta esim edellisistä satkuistani, niin ei liene ainutlaatuinen tapaus?
Onko tuo vika kuinka vaarallinen, eli pitääkö alkaa etsiä vähemmän ajettua lootaa tilalle, kun nykyisellä on ajettu jo sen 132tkm, ja öljyt on vaihdettu kertaalleen jossain 100tkm:n kieppeillä?
Niin ja mikä siellä oikein tyypillisesti klonksottaa, ja minkä vuoksi, ensiöketjuko, ja onkohan sen kiristin rikki tms?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tuplis-threadin aika
tuos olis sitten harvinaisuus vailla vertaa: http://www.nettiauto.com/saab/99/2621608
1977 malliston lippulaiva finlandian jälkeen. 5-ovinen GL Injection oli suomen markkinoilla kallein malli, ja vasta seuraavaksi kallein oli 4-ovinen GLE (en väitä tietäväni, mutta olen nähnyt ko. ajalta hinnaston jossa moinen tieto oli).
78 vuonnahan tuon korvasi sitten 5-ovinen samanvärinen GLE jossa oli kokoplyyshisisustus kun tuossa pitäisi olla ns. henkselipenkit. Kattoluukku taisi tulla myöskin vasta 78 vuoden 5-oviseen?
1977 malliston lippulaiva finlandian jälkeen. 5-ovinen GL Injection oli suomen markkinoilla kallein malli, ja vasta seuraavaksi kallein oli 4-ovinen GLE (en väitä tietäväni, mutta olen nähnyt ko. ajalta hinnaston jossa moinen tieto oli).
78 vuonnahan tuon korvasi sitten 5-ovinen samanvärinen GLE jossa oli kokoplyyshisisustus kun tuossa pitäisi olla ns. henkselipenkit. Kattoluukku taisi tulla myöskin vasta 78 vuoden 5-oviseen?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Tuplis-threadin aika
Voisi kuvitella autolla olevan ihan mielenkiintoisen historian, ei todellakaan mikään "hinnat-alkaen"-malli ja pääkaupunkiseudulta kuitenkin. Roiskeläpät tallessa ja finikorin joku ruostesuojatarra ikkunassa. Eli ei välttämättä sysimätä kulmista, yleensähän Saabeista hävisi heti roiskeläpät ensimmäisten hitsausten jälkeen.
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4026
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Tuplis-threadin aika
Kyllähän tuo kieltämättä kiinnostaisi. Tuon kun sais tänne kauas pohjoiseen ajettua, niin voisi vielä jatkossakin saabistina säilyä, mutta taitaa olla toiveajattelua...
Tuolla voitte ihailla kyseistä mallia esitekuvassa: http://www.tarzani.com/jariha/saab99_1977/
Tuolla voitte ihailla kyseistä mallia esitekuvassa: http://www.tarzani.com/jariha/saab99_1977/
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Aero"
- Viestit: 359
- Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Tuplis-threadin aika
Menee ehkä hiukan offtopicciin, mutta ootko Jariha myyny zombi coupe tupliksen Rovaniemen suuntaan kuluneen vuoden aikana?
Täällä on pyörinyt jo useamman kuukauden samanlainen combi 99, jota käsittääkseni Kajjaanin suunnalta kaupiteltiin..? Väri ja rekkari täsmää.
Täällä on pyörinyt jo useamman kuukauden samanlainen combi 99, jota käsittääkseni Kajjaanin suunnalta kaupiteltiin..? Väri ja rekkari täsmää.
#3621
3 tonttua, 3 satkua ja femma
3 tonttua, 3 satkua ja femma
Re: Tuplis-threadin aika
Kyseessä oli siis puhtaasti retorinen kysymys?GetawayCar kirjoitti:? Väri ja rekkari täsmää.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98