Erikoinen alipaine osa ennen virranjakajaa
Erikoinen alipaine osa ennen virranjakajaa
Nyt tartteis jeleppiä. Vaihettin tossa kaverin kanssa kaikki alipaineletkut kaasarisaappiin 900c ainut mikä nyt ihmetyttää on se kun kaasarista menee letku virranjakajalle ja siinä ennen virranjakajaa on ollu sellanen muoviosa letkussa. Miten päin toi tulee ja mitä se tekee?? Sen toisella puolen lukee CARB ja toisella puolen DIST. Eli toi CARB puoli siinä alipaine muoviosassa on mustan värinen ja DIST oranssi. Eli tyhmä vois kuvitella että toi DIST pää virranjakajaa kohti mutta jos imet tosta osasta ilmaa läpi niin se kulkee just väärinpäin. Eli kun imet niin ilma kulkee läpi CARB -> DIST eikä just toisinpäin ku kuvittelis. Toisinpäin toi pelaa ku takasiskuventtiili eli sulkee imun.
Eli siis toi imu toimii oikeinpäin ku laitat ton muoviosan ikäänku väärinpäin mustapuoli jakajalle ja oranssi kaasariin vai mättääks jotain nyt?? Vielä semmonenkin että käytiin sitte ajelemassa tolla niin että toi on nyt sitte ikäänku väärinpäin että kaasarin pitäis imee ennakkosäätöä virranjakajalle. Ajaessa ku lämäsee tallaa noin puoleenki alkaa konehuoneesta kuuluu sirrausta ja ikäänku sellasta metallinen pyörä vähän pirisis. Miltä kuulostaa koneen nakutus? Mä oon käsittäny et se kuulostais siltä ku lenkkiavaimella naputtaus lohkon kylkeen??
Mullon nyt itellä sellanen käsitys tästä tilanteesta että aikasemmin toi muovimokkula on ollu väärinpäin eikä ennakkoo oo ollu pelissä lainkaan. Nyt ku toi toimii niin ennakkoo kuormaan lisätessä se sirinä kuuluu virranjakajasta vissiin kun sakarapyörä osuu liikuteltavaan anturiin. Tarttisin tähän nyt vahvistusta vähän että tiedän mistä jatkaa.
Auto kyl kulkee ku unelma kaasarikoneeksi eikä toi sirraus haittaa ajossa mitää mut jos kuuluu virranjakajasta niin varmaan hajottaa jotain jos sakarapyörä teloo hallia?
Eli siis toi imu toimii oikeinpäin ku laitat ton muoviosan ikäänku väärinpäin mustapuoli jakajalle ja oranssi kaasariin vai mättääks jotain nyt?? Vielä semmonenkin että käytiin sitte ajelemassa tolla niin että toi on nyt sitte ikäänku väärinpäin että kaasarin pitäis imee ennakkosäätöä virranjakajalle. Ajaessa ku lämäsee tallaa noin puoleenki alkaa konehuoneesta kuuluu sirrausta ja ikäänku sellasta metallinen pyörä vähän pirisis. Miltä kuulostaa koneen nakutus? Mä oon käsittäny et se kuulostais siltä ku lenkkiavaimella naputtaus lohkon kylkeen??
Mullon nyt itellä sellanen käsitys tästä tilanteesta että aikasemmin toi muovimokkula on ollu väärinpäin eikä ennakkoo oo ollu pelissä lainkaan. Nyt ku toi toimii niin ennakkoo kuormaan lisätessä se sirinä kuuluu virranjakajasta vissiin kun sakarapyörä osuu liikuteltavaan anturiin. Tarttisin tähän nyt vahvistusta vähän että tiedän mistä jatkaa.
Auto kyl kulkee ku unelma kaasarikoneeksi eikä toi sirraus haittaa ajossa mitää mut jos kuuluu virranjakajasta niin varmaan hajottaa jotain jos sakarapyörä teloo hallia?
Se mötikkä on ns. hidastin. Kuuluu laittaa juuri se oranssi puoli jakajan puolelle.
EDIT: virheellinen tieto poistettu
EDIT: virheellinen tieto poistettu
Viimeksi muokannut Svc, Ti Maalis 28, 2006 11:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Kiitti nopeesta vastauksesta! Mut eli siis mitenpäin toi tulee? CARB kaasuttimeen ja DIST jakariin?jus kirjoitti:Mokkula on hidastusventtiili, ei takaisku. Oikein toimiessaan se päästää ilmaa läpi molempiin suuntiin, toiseen suuntaan vaan vähän kuristettuna. Merkinnät mokkulan kuoressa kertovat oikean asennussuunnan.
Jos toi on joku hidastin niin sitten toi asennus tuntuis järkevämmältä kun suulla imemällä siitä ei saanu meneen ilmaa läpi eikä oo takaistuventiili.
Viimeksi muokannut Baassi, Ti Maalis 28, 2006 10:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EDIT: Juma että on nopeita kirjottajia. Juuri ja juuri sain sormet edes liikkeelle niin oli jo liuta vastauksia ennen. ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Viimeksi muokannut JugiBoy, Ti Maalis 28, 2006 11:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Okei okei eli olis sitten nyt väärinpäin kun kuvittelin takaiskuks. Toisaalta ku alko miettiin niin eihän se anturi sieltä tuu takas jakarissa jos toi olis takaisku. Eli johtuukohan toi sirraus sitte siitä et se liikkuva anturi vetelee rajottimeen siellä jakarissa tai johonkin kun nousee ja nousee vaan.Svc kirjoitti:Se mötikkä on ns. hidastin, joka hidastaa alipaine-ennakon äkillistä kasvamista mutta päästää ennakon äkkiä pienemmälle kun kaasu painetaan pohjaan. Kuuluu laittaa juuri se oranssi puoli jakajan puolelle.
Liittyy saastelaitteisiin ja vähentää äkillisiä hiilivetypiikkejä. Mötikän poisjättämisestä ei ole varsinaista haittaa moottorille. (Ajonaikaset HC arvot hieman kasvavat)
Mut ehjäkö toi kuitenkin on? Eli se viive toimii just toisinpäin ja tietty koneen alipaineella eikä suulla imemälä?
Alipainesäädin säätää vain kun läppä on lähes kiinni. Täyskaasulla alipainetta ei läpän kohdalla,missä alipaine otto on, ole. Alipaineella vain namitetaan ennakkoa kuormituksen mukaan. Tämä venttiili hidastaa ennakon takasinlaskua, eli päästää tietyssä sekuntimäärässä alipaineen pois kun, painetaan täyskaasu tms. tilanne jossa alipainetta ei ole. Kyllä siitä imemällä tulee ilmaa läpi kumpaankin suutaan. Jakajasta poispäin helpommin ja jakajaan päin vaikeammin.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Tarkistinpa ihan korjaamokirjasta:
EDIT:
Muistin siis väärin. Se onkin kaasuläpän hidastin (Dash-Pot), joka vaikuttaa hiilivetyihin.Venttiili viivyttää alipaineen syntymistä käsivalintaisella aihteistolla varustetuissa yksikaasutinmoottoriautoissa n. 2 sekuntia. Kiihdytettäessä viivästyy täten sytytyshetken siirtyminen myöhäisemmälle, jolloin typpioksidipäästöt (NOx) pienenevät.
Venttiilin toiminta tarkastetaan ajoituslampulla ja kierroslukumittarilla. Kun moottori kiihdytetään nopeasti joutokäynniltä n. 3000 1/min, alipainesäädön pitää tapahtua aikaisemmalle 2 (+-1) sekunnin kuluttua kaasuläpän aukaisusta. [/quote]HUOMAA. Alipaineletkua irrotettaessa, esim. sytytystä säädettäessä, pitää letku aina irottaa kaasuttimesta. Muutoin saattaa likaa tunkeutua sisään ja tukkia venttiilin.
EDIT:
Viivytysventtiilin ruskea pää (DIST) asennetaan virranjaottimen alipainerasiaa kohti. On myös tärkeää asentaa lyhyempi letku venttiilin ja alipainerasian välille
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11