2.1i kone??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

2.1i kone??

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tässä keskustelussa käsiteltiin 2.1i koneen "ominaisuuksia":
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3777

Asiasta huolestuneena päätin aloittaa uuden keskustelun. Eli kaikki 2.1i koneen omistajat kertokaa pitääko moottorinne jotenkin omituista ääntä kylmänä?

Itselläni on vm.92 2.1i ja kone pitää kylmänä jonkinlaista "nap-nap-nap" ääntä (nyt kun sitä rupesin oikein tarkkaan kuuntelemaan). En ole tuohon aikaisemmin kiinnittänyt mitään huomiota. Olen pitänyt ääntä normaalina, koska se loppuu muutaman kilsan jälkeen.

Myös kaikki muut asiantuntevat kommentit otetaan ilolla vastaan. Onko jollakin ihan todellista faktatietoa, että 2.1i olis jotenkin oikeasti tyyppivikainen?

Mun tiedon mukaan vain ensimmäisissä -91 malleissa oli ongelmia teflonpäällysteisten mäntien kanssa, mutta nekin on vaihdettu takuna?
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Äänestä

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Kyllä se pitää ääntä, ihan kalkatusta, ehkä korkeintaan puoli minuuttia käynnistämisen jälkeen. Tämä ääni eroaa selvästi venttiilien naputuksesta, jota myös välillä saattaa esiintyä jos auto on seissyt päiviä. Tuo kalkatus kuuluu yleensä aina, ellei auto ole valmiiksi lämmin, tolppalämmin ei ole tarpeeksi lämmin kuitenkaan...
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joo tolppalämmitys ei ole riittävä minullakaan. Kuuntelin aamulla tarkemmin kun nyt rupesi toi keskustelu mietityttämään. Onko sulla pitänyt ääntä kauankin? Ts. onko ääni muuttunut pitkän ajan kuluessa?
mjm
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 10:48
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja mjm »

Onkohan 2.1 kalkatuksista kellään faktatietoa. Ainakin kaikki tieto mitä itse olen asiasta imenyt on ollut enemmän MUTU tietoa tai yksittäisiä tapauksia. Voisiko olla, että joissain yksilöissä niitä teflonimäntiä ei olekaan vaihdettu ajallaan pois ja siitä koneen huono maine.

Omankin yksilön käyntiään on kylmänä "aika" karhea, varsinkin jos ilman tolppaa lähtee. Tolppalämmitys pehmentää ääntä selvästi. Öljyä tuo ei kuitenkaan vie tippaakaan vaihtovälillä, joten en ole asialla sen enempää päätä vaivannut.

Koneesta on tosi paljon negatiivista tietoa liikkeellä, mutta aina silloin tällöin on myynnissä näkynyt yli 400tkm ajettujakin yksilöitä, että kaippa se koossa pysyy.
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Teemu kirjoitti:Joo tolppalämmitys ei ole riittävä minullakaan. Kuuntelin aamulla tarkemmin kun nyt rupesi toi keskustelu mietityttämään. Onko sulla pitänyt ääntä kauankin? Ts. onko ääni muuttunut pitkän ajan kuluessa?
On pitänyt sen aikaa kun se on minulla ollut, ostin 160tkm ajettuna ja nyt on mittarissa noin 240tkm. Ei mielestäni ole muuttunut minnekkään suuntaan.
Olen muistaakseni lukenut tuosta äänestä ja sen aiheuttajasta jossain, en vain mitenkään löytänyt sitä kirjoitusta nyt mistään, enkä millään muista miksi se syntyi.
Omani syö suurinpiirtein tikunvälin öljyä/10tkm, en nyt kyllä ole ottanut asiakseni sitä tyrehdyttää, luulisin sen johtuvan venttiilinvarren tiivisteistä omassa tapauksessani.
saab_96
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 21:47
Paikkakunta: Jyväskylä/Savonlinna

nostimet

Viesti Kirjoittaja saab_96 »

hydrauliset nostimet tahtoo naputtaa aina ennen kun kone vähän lämpiää ja alkaa öljyt notkistumaan...
"voima se on mikä pörisee"
jajamies

Viesti Kirjoittaja jajamies »

hydrauliset nostimet tahtoo naputtaa aina ennen kun kone vähän lämpiää ja alkaa öljyt notkistumaan
Ohjekirja väittää, että sen pitäisi kuulua vain vähän aikaa. Muistaakseni oli noin 5-15 sek. Omasta kuuluu ainakin pitempään. Niin kauan, että kone rupeaa lämpenemään. Harmi, ettei ole päässy kuuntelemaan toisia koneita niin voisi vähän vertailla, että onko kyseessä sama ääni. Sanoilla sitä on vähän vaikea kuvailla tarkkaan.
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Jahaps, 2.1i:tä näköjään käsiteltiin toisessaki threadissa... no eipä se mitään :roll: .

Itseä tuo naputus/kalkatus/kolina/mikäsenytsittenonkaan ei ole pahemmin vaivannut kun tuntuu muillakin olevan samanlaisia naputtelijoita eivätkä nuo kakslitrasetkaan aina kovin nätisti kylmänä käy. Ainakin edellinen autoni (9000i) piti paljon terävämpää napsetta kylmänä mutta niimpä vain hiljeni hetken päästä sekin. Eikä kyllä tuo oma kulkine ainakaan ihan tuohon 5-15s ehdi hiljenemään, pääasia ettei koko ajan mekasta :wink:
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
saab_96
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 21:47
Paikkakunta: Jyväskylä/Savonlinna

Viesti Kirjoittaja saab_96 »

joo kyllähän ne nostajat aina vähän aikaa naputtaa mutta jos kunnossa on niin pitäis aika äkkiä hiljentyä. Saabin nostimista en ihan varma oo paljon ne maksaa mut ooppeliin :) merkkiliikkeessä maksaa n. 10-15€/kpl, luulis aika samoja hintoja olevan...ne pystyy myös purkamaan ja pesemään, voi vähäx aikaa naputtelut hävitä mut uusi olis aina uus...:)
"voima se on mikä pörisee"
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Höpisin tuossa toisessa topicissa jo mutta...

Täytyy oikein etsiä se TIETO jostain, koska 2.1 kalkatus/nap-nap-ääni on ihan erilainen kuin 2.0 koneiden venttiilinnostajista kuuluva ääni. Jotain ihmeellistä siinä oli, mutta kun en jaksa muistaa mitä.

Sellainen kokemus minulla kyllä on, että vaikka pahalta kuulostaakin, 2.1 ääni ei pahene vaan pysyy samanlaisena piitkäään. 2.0 venttiilinaputus taas pahenee sitä mukaa kun männät/nostajat kuluvat. Mun 337 tkm ajettu 2.0 16v pitää ääntä reilut 30 sek jos käynnistää KYLMÄNÄ kunnon pakkasesta, mitä kylmempi sitä pidempään. Tolpan päästä naputtelee vain 10-15 sek ja kesällä ei sitäkään. KYLMÄNÄ tekee vielä sitäkin, että kun naputus vaimenee, se palaa hetken kuluttua vaimeanpana minuutiksi pariksi hävitäkseen sitten kokonaan. Arvaattekin, että käytän kunnon öljyjä (Mobil 1 RF) ja EN käynnistä autoani ilman lämmitystä kuin hyvin harvoin. Noilla konsteilla menee vielä monta vuotta ilman korjauksia, öljyä kun ei kulu.

Silti, jos aiot ostaa Saabin 2.1-koneella, suosittelen merkkaamaan öljyn tason tikussa kylmänä, ajamaan vähintään 400-800 km pääasiassa maantieajoa sisältävän lenkin (mummolaan,mökille 8) ) ja palaamaan lähtöpisteeseen, odottamaan koneen jäähtymistä kunnolla ja kurkistamaan uudelleen. Jos öljyn pinta on vajentunut kunnolla, käsissäsi on yksi niistä kuluttavista yksilöistä. Kuka yksityinen myyjä moiseen suostuu, on taas eri asia...
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
mjm
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 10:48
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja mjm »

Onko kellään kokemusta ihka uudesta 2.1-koneesta? Onko kone pitänyt jo tehtaalta ulos tullessa kalkatusta vai onko ääni tullut vasta vanhemmiten. Sinänsä kumma juttu kun kone on kuitenkin käytännössä sama kun 2 litrainen niin miten käyntiääni kylmänä voi olla täysin erilainen. Vai onko niillä surullisen kuuluisilla telflonimännillä nyt sitten jotain tekemistä äänen kanssa...
Aavas
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Tammi 08, 2004 00:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aavas »

Sen verran uudesta on, oli ajettu 40 tkm kun ekakerran kuulin ja oli samanlainen kun tänään 168 tkm (-92 2,1). Ei ole pahentunut ajamalla, mutta mitä kylmempi on, sitä kovempi "dieseli"-ääni. En ole pitänyt huolenmaiheena ääntä, joku selitti sitä venttiilien säätymisellä tms ?? , joskin kuulin 2,1 maineesta vastikään. Faktatieto olisikin nyt kiva... Saab korjaamot? Tehdas?
IlkkaO
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 23:11
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja IlkkaO »

Oman muistini mukaan on pitänyt aina samanlaista ääntä, eli istuin autossa pelkääjän jakkaralla kun auto on ajettu ulos liikkeestä 1991 loppu puolella. Auto on "virallisesti" mallia 1992 eli en tiedä onko "teflonmännät" mutta ei niitä ainakaan ole vaihdettu. Tilannetta saattaa tietenkin häiritä se, että kun on kuunnellut autoa yli 10v niin kaikenlaisiin ääniin saattaa tottua jos ne lisääntyvät ajanmittaan, mutta itseni kohdalla en oikein uskoisi tuohon. Täytyypä pitää korvat höröllään, kun lähtee tuolla seuraavan kerran liikenteeseen. Sen olen kuitenkin huomannut, että on sitten todella herkkä noiden öljyjen suhteen. Jos on pohjoisen reissu tiedossa, niin vaihdan öljyt ennen lähtöä (siis talvella) niin kyllä käy hiljaa ja vaivattomasti, mutta jos on syksyllä vaihtanut ja talvella tulee tiukat pakkaset, niin varmasti kalkattaa. Uudet öljyt koneeseen ja on kalkatus taas kateissa. Öljynä käytetty Teboilin Diamond täys-synt.
Ja antaa muiden tuomita, niin saapahan näitä ostettua kohtuu hintaan.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2106
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: nostimet

Viesti Kirjoittaja patse »

saab_96 kirjoitti:hydrauliset nostimet tahtoo naputtaa aina ennen kun kone vähän lämpiää ja alkaa öljyt notkistumaan...
Joo, naputus on tuosta. Mulla oli 340tkm ajettu 2.0i16 jossa tuo naputus oli välillä aika kovaa, varsinkin talvella ja kokeilinkin tuollaista moottorin sisäistä pesuainetta jolla naputus hiljenikin vähäksiaikaa kokonaan. Olisi vaatinut varmasti vielä pari uusinta käsittelyä, että naputus olisi lakannut kokonaan.

Mieleeni on jäänyt muistikuva, että 2.1 kalkatus johtuisi männistä.
2.1 männät olisivat matalahelmaisempia kuin 2.0 moottorin? Josta syystä mäntä pääsisivät "keinumaan" ja sen takia kalkattaisivat, varsinkin kylmänä kun välykset ovat suuremmat.


KORJAUS: tuo "matalahelmaisempia" on ehkä hiukan väärin sanottu. 2.1 on siis vähemmän tuota männän helmaa kuin 2.0
Viimeksi muokannut patse, Ke Helmi 18, 2004 13:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Mitäs pesuainetta laitoit? Fortea vai jotakin muuta?
Vastaa Viestiin