OG900 nykkii kiihdytäessään/jousen vaihto
OG900 nykkii kiihdytäessään/jousen vaihto
Autoni on siis Saab 900i -92 2,0..
Ja kun on kostea sää, niin, auto "nykkii" kiihdytäessään.. ainakin ku moottori on kylmänä.. jos haluan ettei auto "nykkii" niin, en voi painaa melkein yhtään kaasua.. ja, ainoastaan kosteassa säässä/sadessa.. mutta, ei vaikka on -30 astetta.. ja mottori käy muuten vähän epätasaisesti joskus tyhjäkäynnillä, jos se vois liittyä sinne, mut.. ku mottori sitten on lämmin, niin.. vika häviää.. missä voisin etsiä vian
Ja toinen kysymys on kai vähän helpompi.. vaan että, kuinka vaikeeta on vaihtaa jouset itse?! kannattaako edes kokeilla, vaikka ei oo autoalan koulutusta..?
Ja kun on kostea sää, niin, auto "nykkii" kiihdytäessään.. ainakin ku moottori on kylmänä.. jos haluan ettei auto "nykkii" niin, en voi painaa melkein yhtään kaasua.. ja, ainoastaan kosteassa säässä/sadessa.. mutta, ei vaikka on -30 astetta.. ja mottori käy muuten vähän epätasaisesti joskus tyhjäkäynnillä, jos se vois liittyä sinne, mut.. ku mottori sitten on lämmin, niin.. vika häviää.. missä voisin etsiä vian
Ja toinen kysymys on kai vähän helpompi.. vaan että, kuinka vaikeeta on vaihtaa jouset itse?! kannattaako edes kokeilla, vaikka ei oo autoalan koulutusta..?
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Itellä oli tommonen vika sytytystulpat vikana... jos aiot jouset vaihtaa niin saat itse vaihettua, se on helppo ainaki jos ne joskus on käytetty irti tai auto ei oo hirviän vanha . en tiiä onko etu jouset vaikia vaihtaa mutta takaa 1.nosta takapääylös irrota renkaat ja nosta tukivartta vähäsen jousen alta. 2. irrota iskunvaimentimen alapää(voi olla hirveän tiukassa (itellä piti porata koko pultti olemattomiin)) 3.irrota tukivarren etupää. 4. laske tukivartta sen verran alas että jousen voi irrottaa. (varo jarruputkea). 5. Tarkasta osien kunto
selvä.. pitää tarkistaa.. olen kyllä ajatellut jotain samanlaista. mut en oo viittinyt kokeilla ennen.. ku, häiritsee vaan kosteassa kelissä.. mut, keskiviikkona kävin kärryllä kosteassa kelissä, ja se ei ollut niin hyvä yhdistelmä, tai silloin huomasi sitä vielä paremmin.. ku piti painaa enemmän kaasua kiihdyttäessä.. mut, pitää yrittää.. kiitoksia..
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Väsyneillä jousilla ei välttämättä takatukivarren etupäätä tarvitse irroittaa, vaan jouset saa poies ja paikalleen pelkät iskarin alapään kiinnitykset aukaisemalla.
Etujousien vaihdossa kunnolliset jousipuristimet ovat välttämättömät.
Operaatio pääpiirteittäin:
- iskarin alapää irti (mutteri auki, tunkilla hiukan nostoa navasta ja iskarin alapään kampeaminen pois tapista)
- sopivat korokkeet yläkolmiotukivarren alle, jottei tukivarsi paina jousikuormalla kaaren sisäosan peltiä lommolle
- tukivarren lasku korokkeiden varaan, jousi kasaan puristimilla ja poies paikaltaan
- uudet jouset puristettuna paikalleen jne.
Jousien/iskareiden vaihtoon löytyy selkeitä kuvitettuja nettioppaita, linkkilistani on sen verran sekava etten jaksa alkaa nyt etsimään
Etujousien vaihdossa kunnolliset jousipuristimet ovat välttämättömät.
Operaatio pääpiirteittäin:
- iskarin alapää irti (mutteri auki, tunkilla hiukan nostoa navasta ja iskarin alapään kampeaminen pois tapista)
- sopivat korokkeet yläkolmiotukivarren alle, jottei tukivarsi paina jousikuormalla kaaren sisäosan peltiä lommolle
- tukivarren lasku korokkeiden varaan, jousi kasaan puristimilla ja poies paikaltaan
- uudet jouset puristettuna paikalleen jne.
Jousien/iskareiden vaihtoon löytyy selkeitä kuvitettuja nettioppaita, linkkilistani on sen verran sekava etten jaksa alkaa nyt etsimään
M93 9000 CS Aero (KA)
Hups, teinkö jotain väärin, kun en käyttänyt mitään korokkeita? Mulla homma meni seuraavasti:tomu kirjoitti:- sopivat korokkeet yläkolmiotukivarren alle, jottei tukivarsi paina jousikuormalla kaaren sisäosan peltiä lommolle
- tukivarren lasku korokkeiden varaan, jousi kasaan puristimilla ja poies paikaltaan
-Iskarin alapäät irti auton ollessa pyörillään.
-Auto ylös, pyörät irti.
-Jouset kasaan ja irti (kuullostaa helpolta:) )
-Uudet jouset kasaan ja paikalleen. (kirjoitettuna myöskin yllättävän nopeeta ja helppoa:) )
Mikä kaari tuossa on vaarassa painua lommolle? Tarkoitetaanko tuossa sisälokasuojan kaarta, jossa tukivarret kiinni moottoritilan puolella? Tosin remontin jälkeen menin mittauttamaan kaikki kulmat ja ne oli ok. Missään nettiohjeessakaan ei neuvottu tukien käyttöä, joten eipä sitä tajunnut remonttia tehdessään.
Täällä kyselyjäni ja muiden vinkkejä oman jousiremonttini ajoilta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... enpuristin
Eipä oo koskaan tullu mistään huoltokirjasta katottua kuinka toi kuuluis tehä ja niissä varmaan käytetään saabin omaa jousipuristinta jota on aniharval käytös/lainattavis.Sami kirjoitti:Hups, teinkö jotain väärin, kun en käyttänyt mitään korokkeita?tomu kirjoitti:- sopivat korokkeet yläkolmiotukivarren alle, jottei tukivarsi paina jousikuormalla kaaren sisäosan peltiä lommolle
- tukivarren lasku korokkeiden varaan, jousi kasaan puristimilla ja poies paikaltaan
Mielestäni toi palikkaa tarvitaan vaan kun vaihdetaan pallonivelii, jousien vaihdossa toi ei kun haittaa kun joutuu puristaan enempi.
Jos haluu varoo peltii niin kiristää jousenkiristimet ennen kuin irrottaa iskarin niin ei pitäis tuon pellin varaan tulla muuta voimaa kuin osien paino.
Itse olen vielä tunkin kanssa nostanut alatukivarresta kun renkas on poissa ja auto pukkien päässä niin ei oo tarvinnu niin paljon kiertää kiristimii.
Hoh hoijaa, kaks autoo oottais tuota...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992