900 i16 -89 etujarrut

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tomu
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 07:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tomu »

Eipä noissa jarruissa ole eroa moottorityypeittäin, samat tuuletetut etulaikat ja renkaiden pulttikiinnitys kaasarimalleissakin m88 lähtien.

Saa ne etulevyt kieroksi esim. jarruttelemalla kuumiksi ja roiskauttamalla vesilätäkön kautta.

Takajarrut noissa alkavat pommeilemaan etenkin vähällä käytöllä, on tullut vastaan useampia joissa takalevyt kuin perunapeltoa. Jumputtavat, kirskuvat ja syövät jarrupaloja.
M93 9000 CS Aero (KA)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Takajarrujen jumputuksen saa tietysti esille käsijarrua kokeilemalla vauhdissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

jossain (toisessa) automerkissä on samaa oiretta aiheuttanut kuluneet ohjauksen/alustan nivelet ja puslat
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Itellä samavika voiko "jumputus" johtua siitä jos rengasta irrottaessa on jarrulevy päässyt hiukan ulos ja alle on mennyt jotakin tai jäänyt muuten vaan kieroon? ite en oo ennen huomannu omassa autossa vasta sitten kun tein takaiskari remontin, eli jarrurkuksessa takaa kuuluu"jumputusta"...
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Viesti Kirjoittaja taunu »

Kummonenhan jumputus mahtaa olla.
Onko kaikki renkaat ehjät?
Mulla teki jotain tommosta ku oli renkaasta runko menny paskaks. :cry:
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Viesti Kirjoittaja taunu »

Mul oli just kans tommone juttu ja hyvä,että rengas tyhjeni ennen ku aloin levyy vaihtaa ja rengasliikkeen setä sano,et hän ei saa tota alle laittaa...
Olin ihan varma,et oli levy kiero.
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei se ole aina etulaikat jotka jumputtaa. Niin, Turbossa oli pientä ravistusta jarruissa ja siinä näytti etulaikat tältä. Takalaikat olikin sitten tämän näköiset ja olivat suuremmalla syyllä tärinän aiheuttajat.

Noihan vaihdettiin viime kesänä (kuten pvm näkyy) ja samassa rytäkässä Drive-innin asentaja hieman herkisteli järruja. Jarrut alkoi pelaamaan paljon paremmin, kun niitä herkisteltiin ja todellisen kruunun se sai, kun 250tkm huollossa vaihdatin jarrunesteet.

Annissa oli kunnon vipatukset aikoinaan ja tuolloin luottoasentajalta kuulin hyvän konstin kokeilla kummat jarrut täristää. Ajaa sopivan lujaa ja vetää käsijarrua. Jos tärinät tulee käsijarru päällä on siitä päästä laikat kierona. Toinen hyvä konsti on, että about 100km/h vauhdissa painaa jarrua tosi sievästi. Silloin huomaa sen, että kummalta puolelta on laikka kierona, kun auto puoltaa sille puolelle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No sehän kävi nopsaan. Tai no, noi uudemmat jarrut on kyllä huomattavasti nopeammat vaihtaa, kun ovat vanteen ja navan välissä. Vanhemmissa ne on kaiketi navan takana kiinni.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin