b-koneeseen h-koneen turbovermeet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

b-koneeseen h-koneen turbovermeet

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Menee taas vähän levottomiksi nämä ajatukset vaikka on monta muutakin projektii kesken mutta kysellään kumminkin.

Tuossa toisessa topikissa ilmeni itselle uus asia että B-koneeseen sopii H-koneen pakosarja ja siitä se ajatus sitten lähti... :D
Myrkky kirjoitti:Eikös se ole sama pakosarja kuin H-turbossa, mut hukkaportin reikä ja sen kiinnityspulttien reiät vaan avaamatta?
Mites toi imusarja sitten, motonetin mukaan ainakin tiiviste on eri?

Nimimerkillä "ylimääräset" h-turbo k-jet vermeet ja avossa petron männät.
Ruiskun tankkikin löytyy että vain virranjakaja olis vaihtolistalla...
:roll:

Jos H-koneen imusarja ei sovi niin sopiiko h-koneisen läppäkotelo b-koneisen imusarjaan?

Tietty vielä nopeempi vois olla väsätä tekemällä kaasariturbo!
Siitä on joskus ennenkin jutusteltu.
Ilmeisesti saabin strömppäkin toimeis tuossa sellaisenaan tai vähäisin muutoksin.
Tuulilasin projektista
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=30956
Eli mahtaisko tuossa bensapumppuna käydä ihan k-jetin pumppu ja esim. joku malpassin säädettevä bensanpaineensäädin?
EDIT:kuuppa puolella moista yhdistelmää ainakin kokeiltu:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=36701

Paineistuksesta:
http://saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=71117

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=32255

Tuollainen varmaan täytyy muutoskatsastaa omaturbona teholapun kanssa. Tosin seuraava pakollinen katsastus osuu vasta ajokaudelle 2008, jolloin tuohon voi joutuu jo suunnitteleen jo jotain muuta konetta. :lol:
Viimeksi muokannut tetammi, Ke Heinä 05, 2006 09:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

kuulin eilen (lefa) että satkun ruiskun imusarja kävisi b-moottoriin ja aloin pohtia saman suuntaista muutosta.
eikös joku klubilainen laittanut h-moottorin k-jetin b-moottoriin?
k-jet ei kai ota mitään kantaa millä sytytys on hoidettu joten eikös kärjellinen syttykin toimisi jos ei huomioida turboon sopimatonta ennakon säätöä?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Löysimpä tuon tuulilasin jutun ja tässä pääkohdat.
-Petron virranjakaja sama kuin turbossa, yes!
-turbon voitelu öljykellosta haaroittamalla, paluu lohkon kylkeen pakosarjan alle. Onko tuolla joku valmis paikka??
-akku konttiin, ehkä tuon sais mahtumaan orkkis turbonkin paikkaan mutta kun avossa ei tarvii murehtii kylmäkäynnistystä tai akkukaasujen henkittelyy niin konttiin vaan. :)
-bensapumpuksi tehokas sähköpumppu ja bensanpaineen säädin, asetettu 0.3baria suuremmaksi kuin ahtopaine, paluuputki tankkiin.

Eli melko helpollahan tuon pitäis onnistuu, ainoo epäselvyys on oikeastaan toi turbon öljynpaluu vai jäikö jotain pahasti uupuun?

Moottoriöljyn jäähdytin olisi varmaan hyvä, H-koneesta ei taida suodattimen jalka mistä noille lähdöt sopii. Onko tuollaista jalkaa ollu muissa kuin oikeissa turboissa?
By-passin varmaan vois johonkin letkuun törkätä.

Pakko varmaan vaan lykätä talveen että kerkii hieman nauttiin katottomuudesta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

H-koneen imusarja ei passaa b-koneiseen, kanavatkin on h-koneessa pienemmät..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

tetammi kirjoitti:-Petron virranjakaja sama kuin turbossa, yes!
Tarkoittanee sitä, että molemmissa on kärjetön sytytys. Alipainesäädin taitaa kuitenkin olla turbossa erilainen.

H- ja B-koneiden läppäkotelot näyttävät ainakaan silmämääräisesti arvioituna samanlaisilta. En tosin koettanut sovittaa niitä ristiin. Eli lisää ostoslistaan B-ruiskun imusarja.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Imusarja kait on ainoa eri osa. Muutenhan toi k-jetti+turbokamat menee ihan varmana sinne.

Mullakin on B-turbon pakosarja tossa h-koneessa kiinni. On vaan ulkoisen hukkiksen kanava tulpattu metallilätkällä. B-koneiseen tehty downpipe kävi suoriltaan H-koneen kanssa jne.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No minulla on ainakin pultattuna kiinni -73 B-koneeseen satkun H-koneen K-jetti ja hyvin toimii ;)
Ainoa ero on oikeastaan imusarjan/kannen vesikanava, B-lohkoon sijoitettuna se kuristuu H-koneisen K-jetin kanssa noin puoleen, mutta mielestäni virtaus riittää ihan hyvin.

Itse heippasin mäelle moniongelmaisen D-jetin ja pulttasin K-jetin tilalle, pelaa hienosti kaikin puolin, suosittelen ;)

Ja asiasta kumisaappaaseen, wanhaan 99:iin ei sitten mahdu muovitankki, moderneimpiin nousukasmalleihin eli 74-> kaiketi sopii ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Pekka Valtanen kirjoitti:
tetammi kirjoitti:-Petron virranjakaja sama kuin turbossa, yes!
Tarkoittanee sitä, että molemmissa on kärjetön sytytys. Alipainesäädin taitaa kuitenkin olla turbossa erilainen.
Koko teksti tuon osalta menee: Petrolin syttymisen varmistamiseksi Petro sai myös turbossa käytetyn elektronisen sytytysjärjestelmän. Virranjakajan alipainesäädinkin jäi samanlaiseksi kuin turbossa, säätimen toimintaan liittyy sytytyshetken myöhästys ahtopaineen kasvaessa.

Toisaalta toi käy ihan järkeen koska toimiihan toi turbon säädin myös alipaineen puolella ja ei tarvinnu lähtee muutteleen sen enempää, no äkkiähän tuo selviää ku ottaa sytkälampun ja fillarin pumpun.

Täytyy nyt miettii että toteuttaiskos tuon K-jettinä vai kaasarilla, jälkimmäinen jotenkin kiehtois enempi...

Toisaalta K-jet vermeet olis helpompi muutoskatsastaa, eikä tarttis ostaa ees tuota bensanpainesäädintä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Kaasaria peliin vaan :lol: Malpassin säädin maksaa moposportissa 43eur että siihen ei kenenkään talous kaadu.Volvo miehet ottanu römperillä ja k-jet pumpulla plus malpassi yli 200 hv,ja volvon vinokonehan on paljon persompi pensalle ku saabin kone.Lukekaahan landiasta minkä kokoisia suuttimia käyttävät n.300hp koneissa...
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

ng900aero kirjoitti:No minulla on ainakin pultattuna kiinni -73 B-koneeseen satkun H-koneen K-jetti ja hyvin toimii ;)
Ainoa ero on oikeastaan imusarjan/kannen vesikanava, B-lohkoon sijoitettuna se kuristuu H-koneisen K-jetin kanssa noin puoleen, mutta mielestäni virtaus riittää ihan hyvin.

Itse heippasin mäelle moniongelmaisen D-jetin ja pulttasin K-jetin tilalle, pelaa hienosti kaikin puolin, suosittelen ;)

Ja asiasta kumisaappaaseen, wanhaan 99:iin ei sitten mahdu muovitankki, moderneimpiin nousukasmalleihin eli 74-> kaiketi sopii ;)
mitenkäs hyvin satkun romppeet sopiin 99:n moottoritilaan, ilmanputsari, määräjakaja, ohjauspaineensäädin jne? mitä muutoksia vaatii?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

saabastelija kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:No minulla on ainakin pultattuna kiinni -73 B-koneeseen satkun H-koneen K-jetti ja hyvin toimii ;)
Ainoa ero on oikeastaan imusarjan/kannen vesikanava, B-lohkoon sijoitettuna se kuristuu H-koneisen K-jetin kanssa noin puoleen, mutta mielestäni virtaus riittää ihan hyvin.

Itse heippasin mäelle moniongelmaisen D-jetin ja pulttasin K-jetin tilalle, pelaa hienosti kaikin puolin, suosittelen ;)

Ja asiasta kumisaappaaseen, wanhaan 99:iin ei sitten mahdu muovitankki, moderneimpiin nousukasmalleihin eli 74-> kaiketi sopii ;)
mitenkäs hyvin satkun romppeet sopiin 99:n moottoritilaan, ilmanputsari, määräjakaja, ohjauspaineensäädin jne? mitä muutoksia vaatii?
samat kamppeet ne on kummassakin, jos puhut K-jetistä.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siellä ne Turbon rojut vaan tossakin miun 99:ssä pötköttää, tosin 900:n H-koneen kaverina, mutta kuitenkin. Yhtälaillahan ne polttoainelaitteet on hyvin lähelle samanlaiset (pienin eroavaisuuksin), kuin niissäkin tehdasvalmisteisissakin 99 turboissa.

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Itselle ei tule mieleen kuin että ohjauspainesäätimelle pitää tehä joku oma kiinnitys ku siirtää H-koneen jetin B-koneeseen.
Nakuanturille ei varmaan ole paikkaa mutta eikös noilla männillä muutenkin ahdettu 0.7bar ilman mitään tunnistusta?

Ja nyt toi on KATSASTETTU!
Yes!
Ainoo huomautus tuli ku jarruvalo ei palanu, miten nyt tällä kertää jäikin tarkastamatta. :?
No eilen yhdentoista jälkeen sain vasta mittariston kasaan ku laitoin kierroslukumittarin että sai säädettyä tyhjäkäynnin sopivaksi, eikös se pykälien mukaan pidä alle tonnin olla?

No työpaikan parkkisella sähköt tutkinnan alle ja kytkinhän oli vähän ryytyny ja vielä väärin säädetty. Et vähän säätöö, rapsutusta ja näyttämään.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

eikös ohjauspaineensäädin ole kiinni termarikotelossa ja se taas on irroitettava!?
sopinevat keskenään?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainaskin Siinä miun entisessä tuplakaasari B-koneessa oli ihan paikka ohjauspainesäätimelle termarikotelon kyljessä. En sitten tiedä, onko niitäkin termarikoteloita eri malleja. Semmonen kotelo löytyy vielä toistaiseksi, joka on kannessa kiinni. Jossain vaiheessa menee se kansi kaikkineen paaliin, jos ei satu kukaan tarviimaan. Pakovena on halki, joten ei se mikään bolt-on -varaosa ole.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin