"7½" enska

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Eski kirjoitti:Vaihteiston alkuperäisen enskan näkee vaihteiston tyyppimerkinnästä.
Esim. GM35701 tarkoittaa:
GM=manuaali
3=vaihteistosovitus
5=vaihteita eteenpäin
7=enska
01=kehitysvaiheen versio.
Korjaamon käsikirjasta löytyy myös kokonaisvälitysuhteet tuon tyyppimerkinnän perusteella...

Eski
Tämä ja muut enskoihin liittyvät olisivat kyllä FAQ tavaraa,sen verran usein kysytään..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

No niin. Nyt meni multakin todennäkösesti toi 30/30 enska.. Kytkinakselin irrotusluukusta kattelin ettei ketjua enää näkynyt... Kauhee rutina vaan kuului ja meno lakkas. Toivottavasti ei hajonnu mitään korvaamatonta, ei oikein löytyis innostusta laatikko jumpalle, kun ajokelit on parhaimmillaan!!!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Zakk
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2006 20:40
Paikkakunta: Åbo/Turku

Viesti Kirjoittaja Zakk »

ng900aero kirjoitti:Mistä kannattaisi lähteä metsästämään 8:n enskoja, tulisivat 4-vaihteiseen laatikkoon (joka kyllä vaihtuu jossain vaiheessa 5-vaihteiseksi)? Tarkoitus olisi saada kunnolliset aavikkovälitykset moottoritieajoon kun ei koneen tarvitsisi kiertää motarinopeuksissa juuri paljon mitään. Suomessa ei ilmeisesti kovinkaan yleiset (og-aerossani sellaiset oli) mutta mahtaa stcs:n porukalla niitä olla enemmänkin hallussaan?
Ei niitä ruotsissakaan paljoo ole....siis myytävänä. Aika harvinaisia, kyllä jengi pitää niistä kiinni.

Mulla sattuu olemaan 8:n enska 900:ssa joka on tuotu ruotsista (ja mulle on tarjottu siitä sitä sun tätä stcs:n ja 900klubbenin kautta...mutta kun en myy :P )
timotn
"Aero"
Viestit: 388
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 20:36
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja timotn »

Mitäs tuo vaihteistosovitus tarkoittaa? Pitäs eräälle jokkishemmolle löytää laatikko jossa vaihteiden keskitys on laatikossa, ei kepissä, vuosimalli kuulemma uudempi kuin -86. Hajonneessa laatikossa numerosarja GM45610, eli mitä tuo nelonen käytännössä tarkoittaa? Jos tämä numero määrittää keskityksen, niin sopivia pitäisi löytyä siis myös -85/-86 malleista?

Timppa
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

timotn kirjoitti:Jos tämä numero määrittää keskityksen, niin sopivia pitäisi löytyä siis myös -85/-86 malleista?
Kepin keskitystapa ei ilmene vaihteistonumerosta. Laatikon sisäinen keskitys tuli satkuun keskellä vuotta 1986.

http://townsendimports.com/Web/transmis ... dj.htm#900
http://townsendimports.com/Web/transmis ... iftadj.htm

Esim. minulla 99:ssä on vaihteisto 45705, ja kepin keskitys vaihteensiirtotangossa ohjaamossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
timotn
"Aero"
Viestit: 388
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 20:36
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja timotn »

Eli ko. irtonaista laatikkoa ei voi ulkoisesti tunnistaa? Siis oltava kehitysversio 10 tai uudempi? Mutta mitä sitten tarkoittaa vaihteistosovitus, eli numerosarjan ensimmäinen numero?

Timppa
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No hertinen sentään, voihan sen keskityksen tunnistaa ulkoisesti! otat siitä vaihdesiirtotapin päästä kiinni ja etit ensin vapaan liikuttamalla akselia eteen taakse (3-4). Tämän jälkeen kun vapaa on löytynyt siitä keskimmäisestä asennosta, niin kiertämällä akselia keskitys tuntuu. Jos keskitystä ei ole, niin akseli ei palaa 3-4 linjalle, vaan se jää esim. 1-2 linjalle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin