takapönttö!!!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

takapönttö!!!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Saappaasta irtosi takapönttö!!! tarvikeputkien hitsaussaumat ei kestä... eli kokemuksia mitä takapönttöjä ootte satkuun laitellut!! ite ajattelin kokeilla simonssin yleispönttöä.........auto on vm90
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla taasen kävi mielessä laittaa putki poikki takimmaisen pöntön etupuolelta (siis kontin alla oleva pönttö) ja laittaa suoraa putkea tilalle. Ei nuo viimeisen pöntön hitsaukset kestä. Etummaisen pöntön sauma on myös halki ja äänet sen mukaiset...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

siitähän se mullakin katkes ei jäänyt putkeen ku kaulus....
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Pikku vinkki: Minä olen suojannut nuo takapöntön saumat näistä tarvikeputkista jo muutaman vuoden. Kuumankestävää massaa vaan siinä yhteydessä, kun laitatte putken alle. Tällä tavalla yleensä saumatkin kestävät sen minkä muu putki. Pari kertaa meni malliin -> saumat puhki 1.5 vuotta ja muu putki kesti 3 v.

Nyt jo entisen autoni Toyota Corollan putki oli taakse asti alkuperäinen, vm.95/215 tkm. Eikä lähelläkään vaihtokuntoa. Se onkin rosteri tehtaalta lähtiessään. Muutamalla kaverilla on ´92 Toyotia ja yli 300 tkm ajettuja, edelleen alkuperäinen putki koko matkaltaan...

Mikseivät muut valmistajat ole keksineet moista ??? Ai niin, jälkimarkkinointi jäisi näkemään nälkää.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Itse olen kattellut kans noita vaihtoautoissa. Takapönttö yleensä aika haperoa. 99:ssä menee suorana se loppuosa :) Miten auttais takaroiskeläpät?

EDIT:
Classic 900 kirjoitti:Nyt jo entisen autoni Toyota Corollan putki oli taakse asti alkuperäinen, vm.95/215 tkm. Eikä lähelläkään vaihtokuntoa. Se onkin rosteri tehtaalta lähtiessään. Muutamalla kaverilla on ´92 Toyotia ja yli 300 tkm ajettuja, edelleen alkuperäinen putki koko matkaltaan...
Niin joo. Kyllä se pitääkin olla rosteria, ku uusissakin Toyotissa se roikkuu melkein maassa kiinni...
Viimeksi muokannut dimebak, Ma Maalis 08, 2004 11:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

JOo roiskeläpät tulee kesän mittaan kyllä ,kun tuo lumi tykkää pakkautua noihin takasivuposkiin......pitänee vaihtaa koko putki katista taaksepäin martelius tai jt katotaan kumpi tulee.
jmo
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 17, 2003 10:55

Viesti Kirjoittaja jmo »

Tuleekohan millaiset pörinät jos koko takapöntön ottaa pois?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

sisälle ei kuulu mitään ja muutenkin ääni muistuttaa 1200 c-kadetin pakoääniä.
IlkkaO
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 23:11
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja IlkkaO »

Jos paljon ajelee lyhyttä ajoa, niin kerääntyy kosteutta takapönttöön, eli ei putki kerkeä lämmetä kunnolla. Tapahtuu siis kondenssi-ilmiö. Taas pidempiä auton käynnissäpitoja, niin tuo kerääntyvä kosteus kerkiääpi kuivua pois, eikä jää ruostuttamaan pönttöä. Itse vaihdoin 2,1i saabiin turbon putkiston, eli katista taaksepäin. Ei ole tuossa turbon putkistossa tuota takapönttöä laisinkaan ja hengittää hivenen vapaammin, kun putken halkaisia vaihtui vähäsen isompaan. Äänetkin muuttui hivenen mureammiksi. On siis tuo laippa samanlainen tuossa katin päässä noissa 2,1i ja t16 malleissa. 2,0i laippa erilainen.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Saapas on päivittäin ajossa 70km suuntaansa!!! joo tilasin prs:stä 3" puolisarjan katista taaksepäin!! hyvä sijoitus kohde rahalle ja muutenkin kun on tarkotus turbottaa kone kesän aikana.....
Jusau

Takaputkesta

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Onnistuuko vanhempaan kuin -85 900:een (sedan) vaihtaa uudemman mallinen takaputki, vai onko putken alkuosa samanlainen molemmissa. Alkaa kyrpiä pikkuhiljaa nuo hajoilevat isot poikittaiset takapöntöt.Löytyykö pohjasta kiinnikkeitä, vai meneekö hitsaushommiksi.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tuohon on vaikea vastata...mennee tai sitten ei mene..........
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Pohjassa on muotoilu tuolle vinolle pöntölle, kannakkeet joutuu laittaan uusiksi.
Viime kesänä kun vaihdoin tuohon mun 99 avoon vm.80 uudemman mallin pöntön, niin ihan vaan porasin reiät ja ruuvilla kannakkeet kiinni.

Sama homma tehtiin myös ukkon turbo satkuun vm.83 ja tosa ei sitten olekkaan muuta pönttöä kuin tuo vino ja äänet on silti ihan kohtuulliset.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin