Kansien erot

Saab esitteli ensimmäiset turbot tässä kategoriassa.
Dino
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Marras 08, 2006 10:29 pm
Viesti:

Kansien erot

ViestiKirjoittaja Dino » Ma Marras 13, 2006 12:42 pm

Osaakos kukaan valaista etä mitä eroa on 900 -89 C-mallin ja I-mallin kansilla? Onko suuriakin eroja meinaan että voiko C- mallista tehdä suoraan ilman kannen vaihtoa ruiskun?

Kyse siis 8v koneesta.

Dino

Avatar
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03 am
Paikkakunta: Oulu/Kälviä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aksu900 » Ma Marras 13, 2006 2:23 pm

Kyllä voit tehdä ruiskun ilman kannenvaihtoa. Ainut mahdollinen ero kansissa on pakoventtiileissä, ruiskuissa ja turboissa on natriumtäytteiset paremman kuumuudenkeston toivossa. Ruiskukoneessa ne ovat tosin täysin tarpeettomia joten voit huoletta rakentaa ceestä iivarin. :)
Aki Peltola #1132

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7682
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 9:03 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

ViestiKirjoittaja dimebak » Ma Marras 13, 2006 8:12 pm

Nokka-akseli erilainen muistaakseni erilainen. En ole kylläkään varma oliko H-koneessa, ainakin B-koneessa on.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4063
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 9:06 pm
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

on se

ViestiKirjoittaja mestari » Ma Marras 13, 2006 8:31 pm

nokka on eri

Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 10:01 pm
Paikkakunta: Kempele

ViestiKirjoittaja Pekka Valtanen » Ma Marras 13, 2006 8:48 pm

H-koneen ruiskun, kaasutin ja APC-turbojen (kaikki siis 8-v) nokka-akselien ajoitukset ovat samat.

Kaasarin nokassa on ylimääräinen epäkesko, joka käyttää polttoainepumppua - sopii silti myös ruiskun kanteen. Jos ruiskuun laitat kaasarikoneen kannen, niin ainoa ylimääräinen homma on tukkia pa-pumpun aukko.
#1488
9⁵ SE 2,3tA Estate -00
9-3 SS 2,2 TID Linear -03
Peugeot 207 HDI -06

Dino
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Marras 08, 2006 10:29 pm
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dino » Ma Marras 13, 2006 9:22 pm

Joo, kiitoksia vain paljon vastauksista. Tämä selventääkin asiaa.

Tietääköhän kukaan miksi se imusarjan tiiviste on erilainen? Ja miten se on erilainen koska ainakin varaosanumero on eri.

Dino

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10086
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 9:37 pm
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja jus » Ma Marras 13, 2006 9:30 pm

Dino kirjoitti:Tietääköhän kukaan miksi se imusarjan tiiviste on erilainen?

Vesikanava on ruiskumallin imusarjassa eri kohdassa kuin kaasarilla tms. Kaasarimallin laipassa on keskellä umpinainen kohta, ruiskumallisessa siinä virtaa vettä, ja alkupään K-jet-imusarjoissa siinä kohdassa vedessä ui lämpöaikakytkin.

Tuossa H-moottorin kaasarimallin imusarjan kuva (99 -82):
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin//99KJ ... age46.html

Bensapumpun aukko ruiskumalliin siirtyessä tulee tukittua lisäilmaluistin jalalla, ainakin jos K-jetin asentaa.
Viimeksi muokannut jus, Ma Marras 13, 2006 9:48 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 | Saab 9000 T16A -87 | Saab 9000 CD 2,3T A -91

Dino
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Marras 08, 2006 10:29 pm
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dino » Ma Marras 13, 2006 9:45 pm

Olis tarkotus laittaa sähköruutta -90 mallisesta 900:sta

Dino

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10086
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 9:37 pm
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja jus » Ma Marras 13, 2006 9:51 pm

Dino kirjoitti:Olis tarkotus laittaa sähköruutta -90 mallisesta 900:sta

Minkälaisessa 900 -90 on 8V ja sähköruisku?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 | Saab 9000 T16A -87 | Saab 9000 CD 2,3T A -91

Dino
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Marras 08, 2006 10:29 pm
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dino » Ma Marras 13, 2006 9:53 pm

Hyvä kysymys. Konetta en ole vielä nähnyt ollenkaan mutta ei kai mekaanisessa ruiskussa ole boksia jossa lukee Jetronic?

Dino

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10086
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 9:37 pm
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja jus » Ma Marras 13, 2006 10:02 pm

Dino kirjoitti:ei kai mekaanisessa ruiskussa ole boksia jossa lukee Jetronic?

Mekaanisessa ruiskussa ei ole mitään boksia, koska on mekaaninen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 | Saab 9000 T16A -87 | Saab 9000 CD 2,3T A -91

Avatar
900i
"Saabisti"
Viestit: 2311
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 6:29 am
Paikkakunta: Anjala

ViestiKirjoittaja 900i » Ma Marras 13, 2006 10:09 pm

Paitsi lambda mallissa on takapenkin alla. Siinä lukee tuo ainakin.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015

Dino
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Marras 08, 2006 10:29 pm
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dino » Ma Marras 13, 2006 10:16 pm

Tässä on lambda. Missä vuosimalleissa 900 on ollut sähköruutta?

Dino

Avatar
900i
"Saabisti"
Viestit: 2311
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 6:29 am
Paikkakunta: Anjala

ViestiKirjoittaja 900i » Ma Marras 13, 2006 10:17 pm

Vapareissa 88-93

Jotenkas 8v kat ruiskun laittoa ei suositella.
Viimeksi muokannut 900i, Ma Marras 13, 2006 10:18 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10086
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 9:37 pm
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja jus » Ma Marras 13, 2006 10:18 pm

K-jetronic lambdalla ja katilla ei ole ihan sellainen, mitä yleisesti sähköruiskuksi nimitettäisiin.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/i8kat/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 | Saab 9000 T16A -87 | Saab 9000 CD 2,3T A -91