Tyhjäkäynti ongelma
Tyhjäkäynti ongelma
Mulla on -88 900i16 jonka tyhjäkäynti temppuilee. Se voi välillä toimia kunnolla viikon, mutta sitten se voi temppuilla kuko päivän. Ongelma on se että tyhjäkäynnillä kierrokset putoaa n 500rpm ja nousee taas hetkeksi normaaliin ja taas alas. Ei kuullosta kovin mukavalta kun kone käy vain 500rpm, joskus jopa sammuu. Epäilen jotain bensan syötössä, mutta mitä, jos se on se. Kiitoksia asiantuntevista vastauksista...
en nyt kyllä tiedä, mikä ruisku sulla on, mutta...
mulla Boschin 2.2 Lh-ssa oli se lisäilmaluisti, joka on pelkistetty versio tyhjäkäyntimoottorista. Siinä on semmoinen pieni ''luukku'' sisällä, joka sitten avaa ja sulkee aukon. Jos se jumittuu, niin ei toimii. SEn saa joskus elvytettyä kaasutinpuhdistusaineella ja sen semmoisella. Mulla ainakin paikallinen saab-korjaaja sai sen toimimaan
mulla Boschin 2.2 Lh-ssa oli se lisäilmaluisti, joka on pelkistetty versio tyhjäkäyntimoottorista. Siinä on semmoinen pieni ''luukku'' sisällä, joka sitten avaa ja sulkee aukon. Jos se jumittuu, niin ei toimii. SEn saa joskus elvytettyä kaasutinpuhdistusaineella ja sen semmoisella. Mulla ainakin paikallinen saab-korjaaja sai sen toimimaan
itse olen pessyt tyhjäkäyti venttiilin normaali liuottimella.omassa saabissa ei ole ollut sitä ongelmaa, vaan mamman opelissa johtuen huohotus öljystä joka ainakin pakkasilla jumittaa kokonaan venttiilin. öljymerkin vaihdonjälkeen ei ongelmaa ole ollut,ilmeisesti öljyä ei ole enää niinpaljoa ilmassa.
900s vm90 rip ~220hp 340nm
900i vm86 rip
900glS vm86 kr turbo-cooler-mega-innovate-lessjöfors-bilstein racing +220hp +400nm
900i vm86 rip
900glS vm86 kr turbo-cooler-mega-innovate-lessjöfors-bilstein racing +220hp +400nm
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24048
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
onko kaikki letkut paikoillaan konehuoneessa? tarkasta,jos näyttää väljältä pätkä päästä pois ja uudelleen paikoilleen.
onko siinä lisäilmaluisti vai tk-moottori? parempi putsaus.
tekeekö lämpimällä koneella sitä?
ilmamassamittarinkin voi putsata spraylla varovasti.
ja lisäilma anturin vaihto.
no tuossa on ne asiat jotka itse vaihdoin / korjasin koska seilasi tuo tyhjäkäynti aikalailla. en sitten tiedä vaikuttaako lampda asiaan mutta sekin on vaihdettu.
onko siinä lisäilmaluisti vai tk-moottori? parempi putsaus.
tekeekö lämpimällä koneella sitä?
ilmamassamittarinkin voi putsata spraylla varovasti.
ja lisäilma anturin vaihto.
no tuossa on ne asiat jotka itse vaihdoin / korjasin koska seilasi tuo tyhjäkäynti aikalailla. en sitten tiedä vaikuttaako lampda asiaan mutta sekin on vaihdettu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
kaikki ohuet alipaineletkut kannattaa uusia kerralla.
Vinkki; ruiskuta startti-pilottia, moottorin käydessä tyhjäkäynnillä, imusarjan liitoskohtiin. siis jokaisen imusarjan liittimen juureen. Jos kierrokset nousevat, on sulla imuvuoto.
Uusi tiiviste ja jo toimii.
Vinkki; ruiskuta startti-pilottia, moottorin käydessä tyhjäkäynnillä, imusarjan liitoskohtiin. siis jokaisen imusarjan liittimen juureen. Jos kierrokset nousevat, on sulla imuvuoto.
Uusi tiiviste ja jo toimii.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Nostelenpa tätä topikkia, kun näytti olevan valmiina.
Ongelmana tyhjäkäynnin heiluminen n.1500 - 2500rpm välillä ja samalla check engine valo palaa silloin tällöin. Joskus tyhjäkäynti laskee normaalille tasolle, mutta viisarista näkee että pientä heiluntaa on. Lisäilmaluistin käytin auki, ja huuhtelin bensalla, meisselillä kokeiltuna luisti liikkuu hyvin. Tämä ongelma siis sekä kylmänä että lämpimänä, ja auto on turbo 16 kat -89
Ongelmana tyhjäkäynnin heiluminen n.1500 - 2500rpm välillä ja samalla check engine valo palaa silloin tällöin. Joskus tyhjäkäynti laskee normaalille tasolle, mutta viisarista näkee että pientä heiluntaa on. Lisäilmaluistin käytin auki, ja huuhtelin bensalla, meisselillä kokeiltuna luisti liikkuu hyvin. Tämä ongelma siis sekä kylmänä että lämpimänä, ja auto on turbo 16 kat -89
Ville Uusitalo #3509
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Tyhjäkäynti ongelma
tyhjäkäyntimoottori todennäköisesti viallinen tai vain likaantunut.
puhdista se ensin huolella ja kokeile auttaako.
puhdista se ensin huolella ja kokeile auttaako.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Lämpöanturi on myös mahdollinen vikakohde
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24048
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Tyhjäkäynti ongelma
keskellä imusarjaa...sininen mollukka
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659