Tyhjäkäynti ongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
chnthiel
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 09:03
Paikkakunta: Kaarina

Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja chnthiel »

Mulla on -88 900i16 jonka tyhjäkäynti temppuilee. Se voi välillä toimia kunnolla viikon, mutta sitten se voi temppuilla kuko päivän. Ongelma on se että tyhjäkäynnillä kierrokset putoaa n 500rpm ja nousee taas hetkeksi normaaliin ja taas alas. Ei kuullosta kovin mukavalta kun kone käy vain 500rpm, joskus jopa sammuu. Epäilen jotain bensan syötössä, mutta mitä, jos se on se. Kiitoksia asiantuntevista vastauksista...
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

en nyt kyllä tiedä, mikä ruisku sulla on, mutta...
mulla Boschin 2.2 Lh-ssa oli se lisäilmaluisti, joka on pelkistetty versio tyhjäkäyntimoottorista. Siinä on semmoinen pieni ''luukku'' sisällä, joka sitten avaa ja sulkee aukon. Jos se jumittuu, niin ei toimii. SEn saa joskus elvytettyä kaasutinpuhdistusaineella ja sen semmoisella. Mulla ainakin paikallinen saab-korjaaja sai sen toimimaan
chnthiel
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 09:03
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja chnthiel »

Kyseessä L-jettronic. Löysin imusarjan alta putkihärvelin jonka päähan tulisi laittaa alipaineletku. Mutta mihin mahtaa kuulua ko letkun toinen pää josta sitä alipainetta saisi? Voiko sinne lisäilmaluistimeen laittaa esim crc:tä tai vastaavaa voitelua? Missä se lisäilmaluistin on?
MSM
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 21:44
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja MSM »

itse olen pessyt tyhjäkäyti venttiilin normaali liuottimella.omassa saabissa ei ole ollut sitä ongelmaa, vaan mamman opelissa johtuen huohotus öljystä joka ainakin pakkasilla jumittaa kokonaan venttiilin. öljymerkin vaihdonjälkeen ei ongelmaa ole ollut,ilmeisesti öljyä ei ole enää niinpaljoa ilmassa.
900s vm90 rip ~220hp 340nm
900i vm86 rip
900glS vm86 kr turbo-cooler-mega-innovate-lessjöfors-bilstein racing +220hp +400nm
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaikuttaisi ilmavuodolta jossain päin imusarjaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
chnthiel
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 09:03
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja chnthiel »

Otin lisäilmaventtiilin irti ja pesin jarrupesusprayllä. Hyvin näyttää toimivan...
chnthiel
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 09:03
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja chnthiel »

Taas herjaa!!!
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24048
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onko kaikki letkut paikoillaan konehuoneessa? tarkasta,jos näyttää väljältä pätkä päästä pois ja uudelleen paikoilleen.
onko siinä lisäilmaluisti vai tk-moottori? parempi putsaus.
tekeekö lämpimällä koneella sitä?
ilmamassamittarinkin voi putsata spraylla varovasti.
ja lisäilma anturin vaihto.

no tuossa on ne asiat jotka itse vaihdoin / korjasin koska seilasi tuo tyhjäkäynti aikalailla. en sitten tiedä vaikuttaako lampda asiaan mutta sekin on vaihdettu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

kaikki ohuet alipaineletkut kannattaa uusia kerralla.

Vinkki; ruiskuta startti-pilottia, moottorin käydessä tyhjäkäynnillä, imusarjan liitoskohtiin. siis jokaisen imusarjan liittimen juureen. Jos kierrokset nousevat, on sulla imuvuoto.
Uusi tiiviste ja jo toimii.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
BBU
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2004 14:42
Paikkakunta: Omenakaupunki

Viesti Kirjoittaja BBU »

Mulla oli edellisessä ruiskussa samanlainen vika, enkä ikinä päässyt selvyyteen huitasinko säätäessäni jotain muuta vai mikä oli, mutta ilmansuodattimen kotelon päältä puuttuin yksi ruuvi, ja kun sen ruuvasin vaihdon yhteydessä kiinni nääs kaikki häiriöt katos...
vilaho
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 23:18
Paikkakunta: Haaparanta

Re: Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja vilaho »

Nostelenpa tätä topikkia, kun näytti olevan valmiina.

Ongelmana tyhjäkäynnin heiluminen n.1500 - 2500rpm välillä ja samalla check engine valo palaa silloin tällöin. Joskus tyhjäkäynti laskee normaalille tasolle, mutta viisarista näkee että pientä heiluntaa on. Lisäilmaluistin käytin auki, ja huuhtelin bensalla, meisselillä kokeiltuna luisti liikkuu hyvin. Tämä ongelma siis sekä kylmänä että lämpimänä, ja auto on turbo 16 kat -89
Ville Uusitalo #3509
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

tyhjäkäyntimoottori todennäköisesti viallinen tai vain likaantunut.

puhdista se ensin huolella ja kokeile auttaako.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Lämpöanturi on myös mahdollinen vikakohde
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
vilaho
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 23:18
Paikkakunta: Haaparanta

Re: Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja vilaho »

Missähän päin konehuonetta tuo lämpöanturi majailee? :roll:
Ville Uusitalo #3509
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24048
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

keskellä imusarjaa...sininen mollukka
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin