JARRULEVYT 900i

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
vms
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2003 14:52
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

JARRULEVYT 900i

Viesti Kirjoittaja vms »

SAAB 900i vm88

1. ETUJARRUT

Vaihdatin huoltsikalla täristävät etujarrulevyt. Tilanne korjaantui, mutta jo noin 7000 ajokilometrin jälkeen alkoivat taas täristää todella pahasti.
Huoltamo ehdotti sorvausta, mutta en hyväksynyt vaan vaadin uudet levyt.
Vaihtoivat uudet levyt.
Nyt taas kun olen ajanut noin 6000 km:iä alkavat etujarrut täristää.
Eihän tuo vielä mitään kaupinkinopeuksilla, mutta annas olla kun lähtee jarruttamaan esim. 100 kh/h nopeudesta.

Voiko vika johtua muusta kuin levyistä ja/tai voiko olla siten että jokin muu tekijä "syö" levyt pilalle.

2.
TAKAJARRUT
Takajarrut toimivat moitteetta ja antavat dynamometrissäkin ihan ok tuloksen. Tosin käsijarru ei pidä, mutta siitä selvinnee säädöllä ( kuusiokoloavain jne )
Viime lokakuussa katsastusmies huomauitti että takalevyissä syöpymiä ja antoi suullisen kehotuksen.

Onko todella niin että jarrujen "ulkonäkö" ratkaisee ?
Jarruthan toimivat sääntöjen mukaan.

Ilmeisimmin kannattanee sorvauttaa ( taatusti ammattinsa osaava sorvaaja pyytää 10 e/levy ) ?

Vai kannattaisiko sittenkin investoida tarvikelevyihin a´20..30 e ?

Mielestäni takajarrut ovat vain ns. tasapainottavat jarrut - siinä kun etujarrut huolehtivat varsinaisesta nopeuden alentamisesta.
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja weckeri »

Tämä voi olla kaukaa haettua mutta onko etujarrujen sylintereille ja männille tehty mitään? Jos joku mäntä on vinossa/jumissa eikä liiku kunnolla voi aiheuttaa ko. jumputuksen. Minulla itsellä oli sama vika, tosin auto oli seissyt pitkään käyttämättömänä ja kun ensimmäisiä jarrutuksia tehtiin oli tuntu polkimessa kuin olisi ollut ABS:t.
T:Jarmo W.
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja weckeri »

Minusta nuo katsastusinsinöörit puuttuu turhan helposti levyjen pintaruosteeseen ja koloihin ja pieniin syöpymiin. Käytännössä vuosien kokemusten jälkeen en ole havainnut mitään vaaratekijää kyseisten asioiden suhteen. Eri asia on jos levy on kulunut alle minimipaksuuden tai on halki. Silloin on vaihdon paikka.
Niihin tarvikelevyihin; olen käyttänyt useissa kulkuneuvoissani Bilteman(jota paljon haukuttu), Motonetin ym. levyjä. Minulla ei ole ollut ongelmia laadun tai muun suhteen.
Vastaa Viestiin