pakkaset

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
vakari
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: La Loka 08, 2005 19:32
Paikkakunta: pirkanmaa

pakkaset

Viesti Kirjoittaja vakari »

kuinka moni tänään saabin pisti käymään?
oma noppa pärähti hyvin käyntiin ilman lohkolämmitintä (-37) :wink:
jäsen 2499
jhappone
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 21:04
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhappone »

Ei lähteny ei. Ensimmäisen kerran teki temput. Oli roikassa 2h jonka jälkeen starttasi aivan hyvin (tietysti hieman kankeasti) mutta ei lähteny käyntiin.

Missähän voisi olla vika ? Polttoaineen syötössä vai kipinässä ?
Polttoaineen suodattimen vaihdoin tuossa syksyllä joten siinä ei pitäisi olla vikaa, ja tankkikin oli täynnä tuoretta bensaa.

Ja auto on 900 2.1 16v vm. -92.

Kannattaako odotella huomiseen kun on lauhtuvaa luvannu vai lähteekö sittenkään ?

- J
Rusakko
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 05, 2006 14:12
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Rusakko »

Hyvin lähti käyntiin. Pari tuntia oli letkun perässä.
Ajossa kuului jotain nitinää jarrutuksen jälkeen vasemmasta takapyörästä. Lienee jarru vähän juminut.
NG900 S -94.
taassaapi
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 11:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja taassaapi »

En kiusaa tänään vanhusta. Itselläkin vaikeuksia mennä hakemaan postia :lol: .
# 3109
9-5 2.3t wagon, 1999 (KA)
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Jos 16-venttiilinen ei lähde pakkasella käyntiin, niin vika usimmiten siinä, että akun jännite putoaa liian alas ja ohjausyksikkö ei pääse tolkkuihinsa.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Ei lähtenyt käyntiin. Täällä Tampereella on -31. Eilen lähti (-23). Tänään ei edes luvannut. Luovuttaessani jäi harmittamaan etten saanut enää pakkilukkoa päälle, kun virtalukko on niin jäässä ettei avain käänny pakkilukkoasentoon saakka.

On käynyt mielessä, että jos toisi akun sisälle lämpenemään ja koittaisi sitten lämpöisän akun voimin hetken päästä uudestaan niin voisi lähteäkin käyntiin. Mutta en jaksa ruveta, ei se lujarin luento niiin tärkeä ole.
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

Aamulla -20, ajossaoleva kasitappinen ruiskusaab lähti käyntiin kuin palmun alta, muttei näköjään pysy käynnissä näillä pakkasilla.

1,5kk seissy kaasarisatku lähti ekalla starttauksella, muutaman sekunnin hieronnan jälkeen. Jäi kuitenkin siihen, koska oli sen verran iso kova hanki ympärillä. Lapioinen iltasella sen irti.
OG900i -88
VW 1300 -70
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tpsaab kirjoitti: 1,5kk seissy kaasarisatku lähti ekalla starttauksella, muutaman sekunnin hieronnan jälkeen. Jäi kuitenkin siihen, koska oli sen verran iso kova hanki ympärillä. Lapioinen iltasella sen irti.
Joo se kaasarisatkusi on hyvä käynnistymään, mulla ollessaan lähti aina samantien käymään kun vähänkin avainta käänsi ;)
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Kyllähän tuo satku piti käymään räjäyttää reilun tunnin roikassa olon jälkeen ja ihan temppuilemattahan se lähti. Pakkasta oli kotimittarissa -27. Nyt tässä kun 8-9h sitä tuolla koulun pihalla seisottaa ilman lämmityksiä niin saattaahan se savupilvi ja kolina olla melkonen kun kotio päin lähtee :roll:.

edit: Eipä tuo ollu millänsäkään 9h seisonnasta koulun pihalla ilman lämmityksiä. Laakista käyntiin vaikka laiskastikin.
Viimeksi muokannut Iskariot, Ke Helmi 07, 2007 20:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

minä laitoin saabin käymään, tänäänkin on työpäivä ja mieluiten matka taittuu omalla ysiysillä. 26 pakkasessa alkaa kyllä kabiinissa olemaan turhan viileätä, varsinkin moottoritieviimassa. taajamassa tulee lämpimämpi.

yllättävan kivuttomasti tähän mennessä autoilu sujunut. startti toimii, vaihteisto toimii vaikka toki alkumetrit kankeita. lämppärin puhallin toimii, ovet avautuu, ja pysyy kiinni. jousitus pelaa, jäähdytys pelaa, kuskin istuinlämmitys pelaa (mikä onni).
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tonnarin nahkapenkit ja kohmeessa oleva ohjaustehostin ei houkuttele edes käynnistämään (no eilen kokeilin kuitenkin, että edes lähtee käyntiin) sitä. Kun tiedän, että vieressä on auto, joka vain paranee kelien huonontuessa. Eli tupliksella kuskaan itseni lisäksi vaimon töihin ja lapset kouluun ja tietenkin takaisin. Ainoastaan vaihteisto ilmoitti olevansa aamun ensi minuutit kohmeessa.

Eilen oli tosin vähän vaikeempi aamu, mutta jäin miettimään, olikohan lämppärin johto kunnolla kiinni tai kello lopettanut jo lämmittämisen. Silloin kun tarvitsi enempi ryyppyäkin. Niin, tänään mittarissa 32 astetta.

Jousitus vaikuttaa jopa hieman sporttisemmalta näillä keleillä ;)
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Täällä stadissa mittari näytti vain 21 pakkasastetta. Kyllä lohkoa mielellään käyttäisi, mut ei ole pistokepaikkaa. Nöyrästi kyllä lähtee ilmankin. Jännä kun ikkunoita ei tarvinnut skrapata ollenkaan - ilmeisesti näillä pakkasilla ilma on jo niin kuivaa ettei jäädä.

Vaihteistokin (Borg-Warner) toimi vihoittelematta. Muutaman minuutin olin kyllä tyhjäkäyttänyt, kun ei ihan kylmiltään raski lähteä rasittamaan.

Kyllä tässä pakkasessa jo huomaa ilman tiheyden. Vakio matalapaineturbo vastaa kaasuun niinkuin joku olisi yön aikana käynyt pulttaamassa coolerit ja virisatsit pellin alle :D Tosin vasta koneen ja vaihteiston kunnolla lämmettyä uskalsin varovasti tuota suorituskykyä testata.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jariha kirjoitti:Tonnarin nahkapenkit ja kohmeessa oleva ohjaustehostin ei houkuttele edes käynnistämään (no eilen kokeilin kuitenkin, että edes lähtee käyntiin) sitä. Kun tiedän, että vieressä on auto, joka vain paranee kelien huonontuessa.
Ei nahkapenkit mitenkään järkyttävän kylmät ole, etenkään jos käyttää sisälämppäriä ja penkinlämmitystä. Ohjaustehostajan nesteet vaihtamalla (ainakin kerran vuosikymmenessä) pitäisi sen kohmeus poistua.
Tonnari ei millään tavalla ole huonompi talviautona kuin vanhemmatkaan, pikemminkin päinvastoin ja on huimasti lämpimämpi kuin tuplis tai noppa ;)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

ng900aero kirjoitti:
jariha kirjoitti:Tonnarin nahkapenkit ja kohmeessa oleva ohjaustehostin ei houkuttele edes käynnistämään (no eilen kokeilin kuitenkin, että edes lähtee käyntiin) sitä. Kun tiedän, että vieressä on auto, joka vain paranee kelien huonontuessa.
Ei nahkapenkit mitenkään järkyttävän kylmät ole, etenkään jos käyttää sisälämppäriä ja penkinlämmitystä. Ohjaustehostajan nesteet vaihtamalla (ainakin kerran vuosikymmenessä) pitäisi sen kohmeus poistua.
Tonnari ei millään tavalla ole huonompi talviautona kuin vanhemmatkaan, pikemminkin päinvastoin ja on huimasti lämpimämpi kuin tuplis tai noppa ;)
En väitä huonommaksi, mutta ei sitä nyt väkisin ole pakko rassata näillä keleillä. Niin, sisälämppäriä ei saa käyttää ja istuinlämmittimet ei pelaa. Kyllä tonnari varmasti 10 minuutin ajon jälkeen on lämpimämpi sisältä kuin tuplis, mutta kun sen pidempiä ei nämä siirtymät ole, niin kylmällä autolla joutuu joka tapauksessa ajamaan. Tulee mieleen käyttämäni sanonta ajalta, jolloin alla oli tuliterä Escort, että "kylmä se on uusikin auto näillä keleillä".

Tuplis on vaan niin arkinen, satoi tai paistoi, niin ei ne pakkaset sitä miksikään muuta. Tulee vain hyvälle mielelle, kun se pelaa näilläkin keleillä ihan normaalisti :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jariha kirjoitti: En väitä huonommaksi, mutta ei sitä nyt väkisin ole pakko rassata näillä keleillä. Niin, sisälämppäriä ei saa käyttää ja istuinlämmittimet ei pelaa. Kyllä tonnari varmasti 10 minuutin ajon jälkeen on lämpimämpi sisältä kuin tuplis, mutta kun sen pidempiä ei nämä siirtymät ole, niin kylmällä autolla joutuu joka tapauksessa ajamaan.

Tuplis on vaan niin arkinen, satoi tai paistoi, niin ei ne pakkaset sitä miksikään muuta. Tulee vain hyvälle mielelle, kun se pelaa näilläkin keleillä ihan normaalisti :D
Joo no tuo on täysin eri tilanne, varmaan tuplis sopii tuohon ajoon paremmin näin kylmällä :)
Kannattaa muuten vaihtaa/vaihdattaa ne tehostinnesteet, viime talvena pääsivät jäätymään 9-5:ssä joka sitten sylki hyhmäiset nesteet osittain pihalle ilmeisesti jostain paineventtiilistä.
Vastaa Viestiin