Vaihteistoöljyn vuoto *nyt myös tehostinöljy*

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Vaihteistoöljyn vuoto *nyt myös tehostinöljy*

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Nyt on jo yli kuukausi painittu satkun laatikon kanssa, kun kusee öljyä ajossa... Tähän mennessä vaihdettu: Kytkinakselin stefa, vetoakselien kuppien stefat + o-renkaat, uusi tiiviste saabilta kytkinakselin luukkuun, päätylevyt tiivistetty silikoonilla, laatikko-lohko pultit laitettu kierrelukitteella. Olen kokeillut myös kääntää öljytikkua, jos siitä vuotaisi, ei vaikutusta.

Laatikkoa on pesty painepesurilla vuotojen selvittämiseksi, nyt on aikalailla kuiva, tosin molempien vetarintunnelien edessä on öljyä, vuotokohta tuntematon.

Edelleen siis vuotaa, maxista minimiin ~100km:ssä, mistähän hitosta se vuoto voisi tulla?
Viimeksi muokannut Coltti, Ti Touko 29, 2007 23:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Onko sen kytkinakslin kannen huohotinreikä tarkistettu? Tekee painetta askiin jos reikä on tukkeessa ja väkisin puskee öljyt ulos.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Phor
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 20:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Phor »

JugiBoy kirjoitti:Onko sen kytkinakslin kannen huohotinreikä tarkistettu? Tekee painetta askiin jos reikä on tukkeessa ja väkisin puskee öljyt ulos.
Samaa veikkaan minäkin :?
nim. henk.koht. kokemusta :lol:
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Missä kohti siinä on huohotinreikä? Pitääpä huomenna katsastella
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Coltti kirjoitti:Missä kohti siinä on huohotinreikä? Pitääpä huomenna katsastella
No siinä kytkinakselin peitelevyssä. Muovinen sakarapropelli kytkinakselin päässä huitoo öljyä pois siitä aukon kohdalta niin että aukko pysyy auki.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytki ... age23.html
Viimeksi muokannut jus, Su Loka 09, 2011 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Oli näemmä tuo reikä tukossa, muttei vielä ainakaan vaikuttanut öljyn vuotamiseen :(. Josko sitten paine laatikossa tehnyt hallaa vanhemmille stefoille (vaihteensiirtäjän stefa). Kun kokeilin nyt pihalla takalevyä, se ui suorastaan öljyssä, eli menee ilmeisesti tuo vaihteensiirtäjän stefa vaihtoon...

Onko kellään kokemuksia vaihdosta, mitä työkaluja kannattaa käyttää ja onko jotain kikkoja?


Tehostinkin perhana vuotaa öljyä, näyttäisi tuo auto hukkaavan lähes kaikkia nesteitä :(. Jos vuotaa raidetangosta, mistä kohti yleensä vuotavat ulos, että saan paikallistettua?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Coltti kirjoitti:Tehostinkin perhana vuotaa öljyä, näyttäisi tuo auto hukkaavan lähes kaikkia nesteitä :(. Jos vuotaa raidetangosta, mistä kohti yleensä vuotavat ulos, että saan paikallistettua?
Tehostinöljyvuoto johtuu aika usein tuosta stefasta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 2&start=40

Eski
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Coltti kirjoitti:Onko kellään kokemuksia vaihdosta, mitä työkaluja kannattaa käyttää ja onko jotain kikkoja?

Ei ole kokemuksia vaihdosta, mutta kirjan mukaan menisi noin:
http://www.jus.liitin.net/vaihteensiirt ... vaihto.gif
http://www.jus.liitin.net/vaihteensiirt ... svedin.gif

Minkä kokoiset O-renkaat laitoit vetarinmaljojen laakerilaippoihin, mistä hankit?
Viimeksi muokannut jus, Su Loka 09, 2011 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Otin jostain tallin nurkista seisovista vetarinmaljojen "jaloista" o-renkaat ja stefat irti ja hain vantaalta tiivistekeskuksesta uudet samanlaiset. Kuulemma pitäisi olla ihan laadukkaita.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Phor
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 20:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Phor »

Eski kirjoitti:
Coltti kirjoitti:Tehostinkin perhana vuotaa öljyä, näyttäisi tuo auto hukkaavan lähes kaikkia nesteitä :(. Jos vuotaa raidetangosta, mistä kohti yleensä vuotavat ulos, että saan paikallistettua?
Tehostinöljyvuoto johtuu aika usein tuosta stefasta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 2&start=40

Eski
Täytyypä itekkin ottaa vinkistä vaari ja vaihtaa tuo stefa omasta satkutsa, kun pakkaa siitä nuo tehostinöljyt kadota maailmalle :)
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Noin 50km tänään autolla ajettua ei öljyä enää yhtä paljon laatikosta kadonnut, 1-2mm mittatikusta ainoastaan. Kiristelin tehostimeen liittyviä lemmareita, saapa nähdä vaikuttaako öljyn katoamiseen...

Kurkkailin myös taskulampulla tuota rattiakselin ympäristöä ja hieman kostealta näytti, tosin paksu kerros likaa päällä, vaatinee siis painepesuria.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Huh huh, olipas projekti vaihtaa tuo vaihteensiirtimen stefa... Aikaa meni yhteensä varmaan 6tuntia. Piti irroittaa tehostimen pumppu ja moottorinkorvake, usean tunnin irrotusyritysten jälkeen. Onneksi lähti sitten ruuvarilla liikkeelle.

Paikoilleen sain vain puoleen väliin asti, kokeilin mm. vaihteensiirtimellä työntää metalliputkella stefaa yms. tiukkoja perkeleitä.

Toivottavasti nyt pitää!
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Jeps, edelleen vuotaa laatikosta, onneksi sentään huomattavasti vähemmän kuin ennen :/. Eipä taida olla enää vaihtoehtoina, kuin että joku jo vaihdetuista tiivisteistä vuotaa...?

Kertaus vaihdetuista tiivisteistä: Kytkinakselin luukun tiiviste, kytkinakselin stefa, vetarinmaljojen stefat ja o-renkaat, vaihteensiirtimen stefa, päätyluukut tiivistetty silikoonilla (sivuluukku pitää ilmankin).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Coltti kirjoitti:Eipä taida olla enää vaihtoehtoina, kuin että joku jo vaihdetuista tiivisteistä vuotaa...?
Tai loota on halki.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Coltti kirjoitti:Otin jostain tallin nurkista seisovista vetarinmaljojen "jaloista" o-renkaat ja stefat irti ja hain vantaalta tiivistekeskuksesta uudet samanlaiset. Kuulemma pitäisi olla ihan laadukkaita.
Tiedoksi tännekin: Tiivistekeskuksen myyjä myi minulle mallin (laakerilaippa ja vanha O-rengas) mukaan 86 x 2,5 mm O-renkaan ja 35 x 47 x 7 stefan. Tuo O-rengas olisi ehkä saanut olla millin lyhyempi, mutta kyllä se paikalleen mahtui, kun pulteilla vedätti. En kokeillut ilman päätyjousipulikkaa, en siis tiedä kuinka ahdas se rengas oli.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin