Nakuttaa/rallattaa (16v)
Nakuttaa/rallattaa (16v)
Terve
Tuli tässä tehtyä kannen vaihtoa -91 matalaipneiseen 16 ventiiliseen. Uudempi vaihtui käsillä olleeseen vanhemmanmalliseen (siis siihen, jossa on ne ärsyttävät nokkien voiteluputket).
No ongelma on jumalaton rallatus. Ajateltiin aluksi että ääni kuuluu jostain rikkinäisestä paininkupista, mutta kun kaikki oli vaihdettu, ei äänessä ollut minkäänlaista muutosta. Nyt onkin herännyt ajatus että ääni tuleekin ketjun suunnalta.
Ketjunkiristin on uudemman mallisesta kannesta (olisiko tässä vikapaikka), ja kiristin tulee ulos noin <10 milliä, eli ketjukaan ei ole ilmeisesti liikakulunut, varsinkin kun ennen remonttia ei rallatusta kuulunut.
Käyntiin kone lähtee moitteettomasti, niinkuin myös sammuu. Kiihtyvyyskin on entistä luokkaa.
Tuli tässä tehtyä kannen vaihtoa -91 matalaipneiseen 16 ventiiliseen. Uudempi vaihtui käsillä olleeseen vanhemmanmalliseen (siis siihen, jossa on ne ärsyttävät nokkien voiteluputket).
No ongelma on jumalaton rallatus. Ajateltiin aluksi että ääni kuuluu jostain rikkinäisestä paininkupista, mutta kun kaikki oli vaihdettu, ei äänessä ollut minkäänlaista muutosta. Nyt onkin herännyt ajatus että ääni tuleekin ketjun suunnalta.
Ketjunkiristin on uudemman mallisesta kannesta (olisiko tässä vikapaikka), ja kiristin tulee ulos noin <10 milliä, eli ketjukaan ei ole ilmeisesti liikakulunut, varsinkin kun ennen remonttia ei rallatusta kuulunut.
Käyntiin kone lähtee moitteettomasti, niinkuin myös sammuu. Kiihtyvyyskin on entistä luokkaa.
--
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
Tuossa hiljattain painiskelin saman ongelman kanssa, ja syylliseksi paljastui Motonetin tarvikekiristin joka antoi periksi ja päästi ketjun löysälle kalisemaan.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... t=kiristin
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... t=kiristin
Uskoisin että kiristin on kunnossa, kun ennen kannenvaihtoa ei kuulunut rallatusta. Eli käytössä on sama kiristin mikä oli aikaisemmin kiinni olleessa uudemman mallisessa kannessa.
--
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
Muistitko kiristää nokka-akseleiden rattaat? jos pultit löysällä, kuulostaa kuin painimet naputtaisi...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Aivan samoin kävi minulla motonetin kirsitimen kanssa... En ensin uskonut kun kyseessä oli uusi osa, mutta kantapään kautta opin senkin!Minuteman kirjoitti:Tuossa hiljattain painiskelin saman ongelman kanssa, ja syylliseksi paljastui Motonetin tarvikekiristin joka antoi periksi ja päästi ketjun löysälle kalisemaan.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
#1833
9-5 Aero vm.2000
96 -75 (pr)
9-5 Aero vm.2000
96 -75 (pr)
Nokkien rattaat on kyllä varmasti kiinni, joten ei se vikapaikka ole sielläkään. Kiristäjä on orkkis. Pitää vaihtaa imupuolen kupit vielä kertaalleen (tällä kertaa VARMASTI toimiviin), josko olisi rikkinäinen päässyt vilahtamaan rikkinäisen tilalle.
--
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
Kiitokset Mikkoimp:lle hyvästä humiosta, ei nimittäin ollut aivan kaikki ruuvit imupuolella oikein päin (laita volvomies asialle ja mene...). Veikkaisin kuitenkin että nuo voiteluputket tuossa vanhemmassa kannen versiossa korvaavat nuo uritetut ruuvit (asiantuntijat, kommenttia kiitos).
No tuli kuitenkin vaihdettua kaikki imupuolen nostimet uusiin (en enää ikinä vaihda vanhoja osia "uusiin" vanhoihin) ja pahin nakutus hävisi saman tien. Vielä kuuluu jonkin verran sivuääniä ehkä 1/10 osa aikaisemmasta; Pitää vain toivoa että pakopolen remonttia ei ole tulossa aivan heti
.
Mutta nyt pääsen minäkin (oli jo Corradon osto lähellä) sanomaan että ei kun kovaa ajoa vain.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
No tuli kuitenkin vaihdettua kaikki imupuolen nostimet uusiin (en enää ikinä vaihda vanhoja osia "uusiin" vanhoihin) ja pahin nakutus hävisi saman tien. Vielä kuuluu jonkin verran sivuääniä ehkä 1/10 osa aikaisemmasta; Pitää vain toivoa että pakopolen remonttia ei ole tulossa aivan heti
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mutta nyt pääsen minäkin (oli jo Corradon osto lähellä) sanomaan että ei kun kovaa ajoa vain.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
--
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
Vastaanpa omaan viestiini, tuli nimittäin uusia ongelmia. Tyhjäkäyntikierrokset nimittäin nousivat noin 200 kierroksella. Tiputtaessa kierroksia selllaiselle alueelle, että normaalissa liikkeellelähdössä niitä olisi riittävästi, kone sammuu. Liikkeelle lähdössä on parasta kierrättää konetta pari sataa kierrosta ylimääräistä, muuten koneen sammuminen on taattu. Minusta tuo viittaisi ilmavuotoon alipaineessa (mikä on asennusten jälkeen todennäköistä, tuli katko letkuun, mukamas korjattu).
--
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
Piti siis sanoa seuraavasti :
Silloin kun kierroksia on riittävästi normaalia liikkellelähtöä varten, kone sammuu..
Silloin kun kierroksia on riittävästi normaalia liikkellelähtöä varten, kone sammuu..
--
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
Olisiko ajoitus pielessä hampaan verran? Katsoitko merkit nokka-akselista vai nokkapyöriltä? 15 niittiä nokkapyörien merkkien väliin.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/jakoketju/
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/jakoketju/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Öljy kulkee kannesta öljyputkiin -> nokkapukkeihin -> onttoihin pultteihin -> paininkuppeihin.Ddeccard kirjoitti:Veikkaisin kuitenkin että nuo voiteluputket tuossa vanhemmassa kannen versiossa korvaavat nuo uritetut ruuvit
![Kuva](http://www.jus.liitin.net/nostimen_voitelu.gif)
Eli pitää olla ontot pultit oikeissa paikoissa.
Niiden öljyputkien muovinippeleiden O-renkaiden kunnollakin on merkitystä, pitäisi olla edes jonkun verran tiiviit nokkapukin reikään. Oikea O-renkaan koko on 4,7 x 1,6 mm, ja materiaali mielellään Viton, kun on lämpimät paikat.
Jossain tiivistesarjassa oli mukana 4,7 x 1,78 mm, ei mahdu, tiivisteet leikkautuu tai menee nipat rikki.
Tuossa oikeankokoinen vihreä Viton-rengas, vääränkokoinen uusi musta rengas ja vanha kivikova + kutistunut musta rengas:
http://www.jus.liitin.net/IMG_9603_1.JPG
Viimeksi muokannut jus, La Maalis 01, 2008 19:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
No selvisi sekin vika. Olin vaihtanut ilmansuodattimen (arvaako jo joku), ja oli se lattaliitin jäänyt laittamatta kiinni suodattimen koteloon.
Tuli kuitenkin avattua venttiilikoppa ja kaikki oli kohdallaan ajoituksessa.
Ruuvit on oikeissa paikoissa, mutta hivenen erilaisia kuin tuossa kuvassa. Ne eivät ole onttoja, mutta ruuvin kyljessä menee ura, joka mielestäni ajaa saman asian.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Tuli kuitenkin avattua venttiilikoppa ja kaikki oli kohdallaan ajoituksessa.
Ruuvit on oikeissa paikoissa, mutta hivenen erilaisia kuin tuossa kuvassa. Ne eivät ole onttoja, mutta ruuvin kyljessä menee ura, joka mielestäni ajaa saman asian.
--
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.