Nitinati...hermot menee (pallonivelen vaihto)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Nitinati...hermot menee (pallonivelen vaihto)

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Etupää nitisee ja natisee, ettei kehtaa kohta ajaa ollenkaan kuin yöllä.
Puskurista painamalla nitisee ja natisee jouset? tai jokin.
Ääni kuuluu myös ohjaamoon aika mukavasti.

Otin tänään etupyörät taas irti ja kolistelin ja kääntelin kaiken läpi. Missään ei tunnu mitään ihmeellistä.

Ääni alkoi kun kallistin autoa toiselta puolelta hallitunkilla vaihteistoöljyä vaihtaessani.

Jouset ovat oikeassa asennossa molemmat, nivelissä ei ole väljää.
Mistäs jatketaan tutkimuksia? Vai puranko suosiolla koko etupään atomeiksi?

Auto on 1993 OG900 combi coupé, 5 ovinen, 2.1l 16V manuaali.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7353
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Nitinati...hermot menee

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Huikko kirjoitti:Etupää nitisee ja natisee, ettei kehtaa kohta ajaa ollenkaan kuin yöllä.
Puskurista painamalla nitisee ja natisee jouset? tai jokin.
Ääni kuuluu myös ohjaamoon aika mukavasti.
Itsellä loppu narinat kun inssi totes pallonivelen oleva väljä ja se meni vaihtoon.
Joskus myös vakaajan päätykumit meinaa narista.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Voiko tuo vakaaja vaihtaa "asentoaan" ja kumien natina alkaa siitä, jos ja kun nostin oikein reippaasti toiselta puolelta, että sain valutettua öljyä enemmän pois laatikosta??
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jos vakaajatanko on liikkunut sivusuunnassa pitäisi pääty- ja keskikumien kohdalla näkyä puhdasta pätkää. Siis sitä joka on ollut kumen alla piilossa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Yleensä jokin nivel on kuiva. Yläpallo yleensä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Itsellä aiheutti combin takapäässä natinaa hapantunut iskarin yläpään kiinnitys.. oli reikä vähän turhan suuri :D mutta iskari kyllä näytti olevan ihan kunnolla kiinni mutta pääsi kuitenkin hieman elämään ja aiheutti ärsyttävää natinaa..
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Noniin...tutkimustyö tuotti tulosta. Kuskin puolen yläpallossa on väljää.
Uusi nivel on kädessä, mutta iski epäluulo saanko tuon itse vaihdettua. Jollakin pitäisi tukea tuota jousta, ettei ole kaikki silmillä...

Kiitos avusta vastanneille.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Huikko kirjoitti:Noniin...tutkimustyö tuotti tulosta. Kuskin puolen yläpallossa on väljää.
Uusi nivel on kädessä, mutta iski epäluulo saanko tuon itse vaihdettua. Jollakin pitäisi tukea tuota jousta, ettei ole kaikki silmillä...

Kiitos avusta vastanneille.
Sinne ylätukivarren alle reikään pitäis laittaa parin sentin raudat jolloin jousi jää vähän "pänniin", sitte auki pallon mutteri ja irti kartio olka-akselista sen jälkeen vasta kaksi nivelen pulttia auki. Tolla tavalla jää tilaa painaa olka-akseli alas, no kaasuiskari painaa myös, vakaaja vähän haittaa. Pientä poskelle antoa pajavasaralla.
Vääntöraudallaki voi levittää tukivartta, varovasti.
Paikkojen putsaus ja kotelosuojaa tai tervaspreytä tukivarteen ja niveleen ja kasaus. Ne raudat voi laittaa kahdella tavalla, tunkilla ylös, pyörä pois, pukki runkopalkin alle ja sitte nostaa tukivarren alapallosta uudestaan, on tilaa asentaa sitte ne palikat. Tai laittaa heti jos tietää mitä tekee. Sitten vasta ylös. Silmille sieltä ei tule mitään. Niin ja hommia ei tehdä pelkän tunkin varassa! :wink: :!: :!:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Onko kenelläkään tietoa mistä saisi ostaa rahalla sopivat palat tuonne etupäähän jousikuormaa poistamaan? Kun ne kerran ostaisi, niin sitten ne olisi.

Ja tiedän...ne voisi tehdä itse jne, mutta sitä ei nyt kysytty :)
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23993
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mieki nuukana miehenä tungin vasaran sinne ylätuen ja korin väliin. eli riittää että se sinne sopii. ulkonäöllä ei ole väliä.

mie tein näin. rengas löysään,nurkka ylös,rengas pois,pukki alle,tunkilla alapallosta tunkkasin jousen ylös,palikka väliin ,tunkki pois ja sen jälkeen oli helppoa ku heinän teko. vrt ennen vaihdoin yläpallot puupölkyn ja rautakangen kanssa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7504
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

ja hyvä sitten

Viesti Kirjoittaja mestari »

myös putsata vetaritunneli kertyneestä möhnästä...
joskus myös hyvä panna iso kanki lepäämään korin ja alatukivarren väliin niin helpottaa leka hommia pallon irrotuksessa...
Rusakko
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 05, 2006 14:12
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Rusakko »

Itse käytin jousivoiman poistoon vanhoja jarrupaloja. Oli juuri sopivat.
NG900 S -94.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Noniin...natina ja naputus poistunut. Kuskin puolen yläpallo vaihdettu. Ensikertalaisena meni noin 4.5h aikaa. Tein alumiinista palat sinne tukivarren ja korin väliin.

Noin kaksi litraa hiekkaa löytyi vetaritunnelista :)

Kiitos vielä kaikille avusta.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Huikko kirjoitti:Noniin...natina ja naputus poistunut. Kuskin puolen yläpallo vaihdettu. Ensikertalaisena meni noin 4.5h aikaa. Tein alumiinista palat sinne tukivarren ja korin väliin.

Noin kaksi litraa hiekkaa löytyi vetaritunnelista :)

Kiitos vielä kaikille avusta.
Ok ja hienoa että sait sen ite vaihdettua, seuraava menee sitte jo alle kolmen tunnin, täällä kestää vartin....he, tai kaksi :D
Mutterimopo on poikaa...........

Kotelosuojaa sinne tunneliinkin varmaan meni? :roll:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

puu kiilat ovat kanssa hyvät jousipantteen poistimina näitä käytän itse voi aina tehdä sopivat ja nopeasti.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin