Mielipiteitä öljystä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Mielipiteitä öljystä

Viesti Kirjoittaja muppelo »

nyt se on kaikille tuttua faktaa että kaikki Saabit laskevat allensa niin mitenkähän tuo ruikkiminen vähenisi vaikkapa Teboil Extreme 10W60:llä? :?
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mielipiteitä öljystä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

muppelo kirjoitti:nyt se on kaikille tuttua faktaa että kaikki Saabit laskevat allensa niin mitenkähän tuo ruikkiminen vähenisi vaikkapa Teboil Extreme 10W60:llä? :?
Jos saabi lopettaa vuotamasta öljyä, niin silloin on jo kiire lisätä uutta moottoriin. Sehän on voinut päästä loppumaan! Tuo meidän 99turbo vuotaa ja moottorin on öljyinen. Ja eipä parane vaihtamalla autoa 20vuotta nuorempaan: 9-5 kanssa vuotaa, eli se on melko normaalia...

ps. tottakai kannattaa korjata, jos se vuoto on jotakin älytöntä, tyyliin litra/1000km.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mielipiteitä öljystä

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Mertmi kirjoitti:
muppelo kirjoitti:nyt se on kaikille tuttua faktaa että kaikki Saabit laskevat allensa niin mitenkähän tuo ruikkiminen vähenisi vaikkapa Teboil Extreme 10W60:llä? :?
Jos saabi lopettaa vuotamasta öljyä, niin silloin on jo kiire lisätä uutta moottoriin. Sehän on voinut päästä loppumaan! Tuo meidän 99turbo vuotaa ja moottorin on öljyinen. Ja eipä parane vaihtamalla autoa 20vuotta nuorempaan: 9-5 kanssa vuotaa, eli se on melko normaalia...

ps. tottakai kannattaa korjata, jos se vuoto on jotakin älytöntä, tyyliin litra/1000km.
ei ihan noin paljoa tule mut ootpaan tuon miu kulkineen öljylätäköt nähny hallilla ;)

E: muutama tippa tulee joka paikkaan mihin pysäköi, sillon hallilla oli perse ylhäällä niin se vuoti siitä "pohjapanssarista" niitä.

mielessä kävi et jos tuolla sais hiukan vähenemään valuttamista kun sitä ei loppumaankaan saa. Olin katsovinani että tuo liukaste ei olis edes kallista.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

10-60w on jo hyvin lirua. Se vasta ulos tuleekin. Kannattaa mielumminkin laittaa jotain 10-30w. se on hilppasen paksumpaa.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

DIggItaLLr kirjoitti:10-60w on jo hyvin lirua. Se vasta ulos tuleekin. Kannattaa mielumminkin laittaa jotain 10-30w. se on hilppasen paksumpaa.
vai miten päin se nyt olikaan.....
eli kyllä tuo 10w60 paksumpaa on, valvolinen 20w50 pysyy hyvin ainakin vähän väljemmässäkin koneessa, voisi tuo 10w60 olla myös kokeilun arvoinen, ei ole vaan eteen vielä sattunut.
kerro kokemukset jos kokeilet..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9390
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Mielipiteitä öljystä

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mertmi kirjoitti:
muppelo kirjoitti:nyt se on kaikille tuttua faktaa että kaikki Saabit laskevat allensa niin mitenkähän tuo ruikkiminen vähenisi vaikkapa Teboil Extreme 10W60:llä? :?
Jos saabi lopettaa vuotamasta öljyä, niin silloin on jo kiire lisätä uutta moottoriin. Sehän on voinut päästä loppumaan! Tuo meidän 99turbo vuotaa ja moottorin on öljyinen. Ja eipä parane vaihtamalla autoa 20vuotta nuorempaan: 9-5 kanssa vuotaa, eli se on melko normaalia...

ps. tottakai kannattaa korjata, jos se vuoto on jotakin älytöntä, tyyliin litra/1000km.
Pääsääntöisesti pitää paikkansa, vaikka tekee täyden konerempan ja vaihtaa kaikki tiivisteet ja kasaa moottorin älyttömän huolella kunnollisen tasotiivisteliiman kanssa niin onhan se jo muutaman kuukauden päästä öljyinen, varmaan huokuu lohkon valun läpi :lol:

Tuo meitsin 99 on erikoinen tapaus, ei vuoda ollenkaan öljyä ja on ihan kuiva altapäin, nyt on retkottanut toista kuukautta perä ylhäällä eikä tallin lattialle ole tullut tippaakaan mitään öljyä, ja molemmat öljytkin on ylämerkissä, lienee harvinaista sorttia :)

Vihreä -73 tuplis tiputti 20W-50:iä hitaammin kuin täyssynteettistä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7565
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Bensiinimoottoriöljyt

* SE Vuosimallia 1972-1980 olevien bensiinimoottoreiden tyypillinen käyttöluokka.

* SF Puhtaanapito- ja kulumisenesto-ominaisuudet paremmat kuin SE-luokassa. Vuosimallia 1981-1988 olevien bensiinimoottoreiden laatuvaatimus.

* SG Aiempaa parempia puhtaanapito-, lietteenesto-, käyttöikä- ja kulumisenesto-ominaisuuksia vaativa luokka. Useimpien moottorinvalmistajien laatuvaatimuksena vuodesta 1989 alkaen.

* SH Otettiin käyttöön 1993. Testeiltään ja rajoiltaan sama kuin SG, mutta testien suoritustapa on vaativampi.

* SJ 1996 käyttöönotettu luokitus, joka on kehitetty moottoreiden entistä tiukempien päästö- ja suorituskykyvaatimuksien mukaiseksi.

* SL Uusi 2001 käyttöönotettu luokitus, jossa otetaan huomioon kolme suorituskykyvaatimusta; parempi polttoainetalous, parempi suoja päästöjä vähentäville osille, halu saada aikaan moottoriöljyjä, jotka tarjoavat mahdollisuuden pidempään käyttöikään. Uudet testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Mielipiteitä öljystä

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

muppelo kirjoitti:nyt se on kaikille tuttua faktaa että kaikki Saabit laskevat allensa niin mitenkähän tuo ruikkiminen vähenisi vaikkapa Teboil Extreme 10W60:llä? :?
Onhan tuo nyt huono idea, ja väärin ajateltu. Jos moottori vuotaa öljyä ->korjaa vuoto. Kun on öljynvaihdon aika ->vaihda sisälle suosituksenmukaiset öljyt. Ei pitäisi olla sen vaikeampaa. :)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7565
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Saab
900
900 (1985-1988)

Moottori B201 Tilavuus 3,8 litraa
Suodattimen tilavuus 0,3 litraa
Käyttöolosuhteet: Normaali

Tarkasta/Vaihto:
Vaihto 20000 km / 12 kuukautta
EDGE Sport 0W-40
EDGE 5W-30
Magnatec 5W-40 C3

Käyttöolosuhteet: Vaihtoehto (hyväksyttävä)
Tarkasta/Vaihto:
Vaihto 20000 km / 12 kuukautta
Magnatec 10W-40 A3/B3
GTX High Mileage 15W-40 A3/B3

Vetopyörästö automaattivaihteistosta Tilavuus 1,25 litraa
Käyttöolosuhteet: Normaali
Tarkasta/Vaihto:
Tarkasta 20000 km / 12 kuukautta
SMX-S 75W-85
EDGE Sport 0W-40
Magnatec 5W-40 C3

Automaattivaihteisto 3/1 Tilavuus 3 litraa
Käyttöolosuhteet: Normaali
Tarkasta/Vaihto:
Vaihto 40000 km / 24 kuukautta
Contact Castrol Technical Department

Käyttöolosuhteet: Vaikea
Tarkasta/Vaihto:
Vaihto 20000 km / 12 kuukautta
Contact Castrol Technical Department

Käsivalintainen vaihteisto/vetopyörästö 5/1 Tilavuus 3 litraa
Käyttöolosuhteet: Normaali
Tarkasta/Vaihto:
Tarkasta 20000 km / 12 kuukautta
SMX-S 75W-85
EDGE Sport 0W-40
Magnatec 5W-40 C3

Käsivalintainen vaihteisto/vetopyörästö 4/1 Tilavuus 2,5 litraa
Käyttöolosuhteet: Normaali
Tarkasta/Vaihto:
Tarkasta 20000 km / 12 kuukautta
SMX-S 75W-85
EDGE Sport 0W-40
Magnatec 5W-40 C3

Nestejarrujärjestelmä/kytkimen nestekäyttö Tilavuus 0,58 litraa
Käyttöolosuhteet: Normaali
Tarkasta/Vaihto:
Vaihto 40000 km / 24 kuukautta
Response DOT 4

Tehostettu ohjaus Tilavuus 0,75 litraa
Käyttöolosuhteet: Normaali
Contact Castrol Technical Department

Jäähdytysjärjestelmä Tilavuus 10 litraa
Käyttöolosuhteet: Normaali
Tarkasta/Vaihto:
Vaihto 36 kuukautta
Antifreeze SF
Antifreeze NF
Antifreeze

Kaasuttajan vaimennin
Käyttöolosuhteet: Normaali
Tarkasta/Vaihto:
Tarkasta 20000 km / 12 kuukautta
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mielipiteitä öljystä

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Tri-Lo kirjoitti: Onhan tuo nyt huono idea, ja väärin ajateltu. Jos moottori vuotaa öljyä ->korjaa vuoto. Kun on öljynvaihdon aika ->vaihda sisälle suosituksenmukaiset öljyt. Ei pitäisi olla sen vaikeampaa. :)
Tässä unohtuu se, että Saabin koneen öljynvuoto on luonnonlaki, vähän sama kuin yrittäisi kumota painovoimaa. Hetkellisesti se onnistuu (vrt. zero-G -lennot), mutta kohta taas tippuu. :) Siksi ton pitäis mennä: Jos moottori vuotaa öljyä -> seuraa vuotoa. Kun vuoto loppuu -> lisää öljyä. Ja öljyn suhteen korrelaatio pitää olla suosituksen lisäksi vuotonopeuteen ja omaan maksukykyyn. :D Sulaa kultaakin voi sinne laittaa, kunhan se voitelee ja budjetti kestää.

Vakavasti ottaen: Joskus muutama vuosi sitten oli Mobilistissa juttu eri öljylaaduista, ja niiden käyttäytymisestä, enempi mobiilinäkökulmasta. Muistaakseni siinä mainittiin, että joku parafiinipohjainen:?: tuote olisi ollut sellainen, että se saattaa pysyä paremmin sisällä vanhoissa koneissa, koska se ei kutista tiivisteitä.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Onko tää nyt joku urbaanilegenda tää saabien öljyvuoto, kuten se että jenkkiautojen automaattilaatikot vuotavat öljyä?

Eli jos saa jenkkilaatikon kuivaksi, niin saa saabinkin moottorin? :)

Missä tuolla ovat ne tyypilliset vuotokohdat?

Otan molemmista koneen ylös ja palasiksi ennen talvea ja laitan sinne kunnon tiivisteet ja loctiten punaista "ei-kovettuvaa" massaa muutamaan kohtaan. Näin olen ainakin sanut aiemmat autot tiiviiksi.

Öljynä käyttäisin kyllä sitä mitä kuuluukin. Mielummin vuoto, kuin patentteja.

Pakkohan se on saada tiiviiksi :)
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja muppelo »

niin ja hassu yksilö tuo mulla sikäli et kone pikkusen tuolleen tiputtaa mut vaihteisto ei yhtään. Siel se öljyn määrä tapittaa maksimissa mihin asti sitä talvella täytettiinkin öljynvaihdossa.

Niin ja kyl tuo vuoto korjataan kun keretään ja kunhan se löydetään. Käytännössä pitänee tehdä tuo korjaus kone paikallaan niin tarttenee ettii noista muutamista vakiopaikoista se mistä tuo nyt tiputtaa (vai tuleeko noista kaikista).
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

9000CD23T kirjoitti:
* SL Uusi 2001 käyttöönotettu luokitus, jossa otetaan huomioon kolme suorituskykyvaatimusta; parempi polttoainetalous, parempi suoja päästöjä vähentäville osille, halu saada aikaan moottoriöljyjä, jotka tarjoavat mahdollisuuden pidempään käyttöikään. Uudet testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa.
Sattuuko olemaan tietoa vielä uudemmasta SM- luokituksesta, jonka täyttää esim. Castrolin EDGE?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7565
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Pakkohan sen öljyn jostain on ulos tulla. Japanilaasista tuloo pakoputken päästä ja suobeista lohkon väleistä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin