Kysymyksiä OG Satkun ilmastoinnista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Kysymyksiä OG Satkun ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja Svc »

Mitä kaikkea pitää purkaa mukaan, kun ilmastointi siirretään toiseen autoon?
Mahtaako joutokäyntisäätimen letkussa oleva venttiili liittyä ilmastointiin? (Kohottaa joutokäyntiä, kun kompressori käynnistyy)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kysymyksiä OG Satkun ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja Svc »

Malli on tuo sigussa mainittu T16 -85.
Kyllä tuossa lisäilmaluistin letkuissa on jokin solenoidi, jota veikkaan joutokäynnin korottajaksi.
Mihin sitten liittyykään jos ei ilmastointiin?
Kuva
Vaalennetulla alueella oleva letkuhässäkkä liittyy lisäilmaluistiin, mutta solenoidi jää johdon alle.

Tässä kuvassa solenoidi näkyy ylemmässä vaalennetussa alueessa.
Oikealla alhaalla lienee se ylilämpökytkin?

Onko satkuissa yleensä johdot valmiina ilmastoinnille vai kannattaako niitäkin koittaa purkaa mukaan?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Kysymyksiä OG Satkun ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja salomi »

Mimmi kirjoitti: Olisikohan tuo muuten täyskaasulla ilmastoinnin poispudottava solenoidi?
-85 -mallissa ilmastointi on päällä myös täyskaasulla. -86 -mallista alkaen kaasuläpän asentotunnistin antaa ilmastoinnin releelle maita täyskaasulla, jolloin ilmastointi putoaa pois päältä.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kysymyksiä OG Satkun ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

'85 mallissa on LH-Jetronic ilman tyhjäkäyntimoottoria, jolloin taitaa tuo solenoidi tosiaan olla tyhjäkäynnin korotus. Ruisku kun ei muuten ohjaa lainkaan tyhjäkäyntikierroksia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Kysymyksiä OG Satkun ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Höyrystimen termostaatti pitää myös napata talteen repsikan jalkatilasta ilmakotelon kyljestä. Sitä varten pitää sitten porata pari reikää kun siirtää toiseen koteloon. Ilmaläpän reiät oli ainakin omassani jo valmiina. T8 '84 muuten oli sekä lisäilmaventtiili että täyskaasukärjet. Sen sijaan vain yksi flekti. Muuten kannattaa se toine flekti ottaa myös talteen ellei ole jo.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kysymyksiä OG Satkun ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja Svc »

Eli tähän mennessä_
-kompressori jalkoineen
-höyrystin ja termostaatti
-lauhdutin
-letkut
-kuivaaja (yleensä uusittava)
-ilmankierrätysläppä, alipainesylinteri ja solenoidi
-joutokäynnin korotussolenoidi letkuineen
-ylilämpökytkin
-puhallin
EDIT:
-kampiakselin hihnapyörä
-alipaineletkut +haaroittimet
-AC katkaisin
-ilmankierrätyksen katkaisin
-AC rele
-termostaatti

Johtosarja ei näytä erilliseltä, joten viisainta lienee katkaista johdot liittimineen mukaan.
Viimeksi muokannut Svc, Ti Syys 25, 2007 18:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Kysymyksiä OG Satkun ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Svc kirjoitti: Missähän paisuntaventtiili (x-venttiili) sijaitsee?
Taitaa tuo olla osana sitä höyrystintä konehuoneen puolella. Ilmastoinnilla pitäisi olla oma johtosarjansa joka kannattaa irrottaa kokonaisena.
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Re: Kysymyksiä OG Satkun ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja kallek »

Toi letkujen välissä oleva solenoidi on tyhjäkäynnin korotukseen, ja vanhemmissa (83 T8 ja muistaakseni 84 T16) täyskaasukatkaisu on toteutettu erillisellä mikrokytkimellä kaasuläpässä.
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Re: Kysymyksiä OG Satkun ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Multakin löytyy tästä satkusta ilmastointi... osat näyttävät olevan juurikin samat kuin mitä tuossa aiemmin on listattu. Tästä tuo systeemi on poistettu vaan käytöstä... R12 kylmäainetta näyttäisi käyttävän tuo kompura. Nykyisin vissiin pitäisi olla sitä R134:sta... ei taida toimia tuolla aineella tämä kompura tai pysyä sisuksissa?

Onko muuten näissä ilmastointimalleissa ollenkaan raitisilmasuodatinta... pikaisella vilkaisulla en löytänyt tuosta normaalista ilmastoimattoman version paikasta?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Kysymyksiä OG Satkun ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jos ei halua korjauttaa koko laitetta (mm. kompuran tiivisteet) niin voi kokeilla R12 korvausaineella, tunnetaan mm. nimellä Isceon 49. Omassa '84 laitteistossa nuo ovat pysyneet sisällä jo yli 4 vuotta vaikka koneet ovat olleet aika pitkäänkin käyttämättä. Jäähdytysteho ei tosin ole likikään R12:n luokkaa...
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kysymyksiä OG Satkun ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja Svc »

Ahtopaine kirjoitti:Onko muuten näissä ilmastointimalleissa ollenkaan raitisilmasuodatinta... pikaisella vilkaisulla en löytänyt tuosta normaalista ilmastoimattoman version paikasta?
Ei ole. Raitisilmasuodatin tulee juuri höyrystinkennon paikalle.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: Kysymyksiä OG Satkun ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

toisilta lainattua
jep, olen ollut nyt 9 vuotta tampereen autokylmässä toissä ja firma on ollut pystyssä 16 vuotta. Teemme pelkästään henkilöautojen ilmastoinnin korjauksia (kaikki automerkit) sekä jälkiasennuksia ja raskaan kaluston kylmäkoneita.
R134A:ta tyrkytetään sen takia melkein joka autoon koska se on edullisinta(firmalle) sekä suurimmalla osalla firmoista EI ole korvaavia aineita. Mutta se ei ole oikea vaihtoehto vanhalle(r-12) järjestelmälle.
Öljy on eri kuin r-12 :sta kans. joten ajan myötä letkut rupee suotaan läpi(vanhat letkut ei ole tarkoitettu r134a kylmäaineseokselle sekä sen öljylle). Joa vanhassa halutaan käyttää uusia aineita pitäisi tosiaan kaikki vanhat öljyt saada pois. Mutta pirunmoinen homma(millä poistat höyrystimen ,lauhduttimen ja kompuran öljyistä sekä vaihdat kuivaimen ,letkut ja syöttöventtiilin). Sitä paitsi myös r134a on lopetettavien aineiden listastalla. vuonna2010-2012? uudet autot pitää täyttää jollain muulla( ei vie selvillä millä) ja r134a:ta käytetään sitten "vanhoissa" laitteissa.
Isceon 49 sopii vanhan r_12:sta tilalle suoraan mutta kuivain olisi myös silloin vaihdettava koska se vanha on kyllästynyt sillä r-12:sta ja kun laitetaan kosvaava aine niin voi kuivain ottaa itseensä ja mennä tukkoon tai tukkia paisuntaventtiilin(orifive tube,expansion valve).Paitsi GM:n käyttämä järjestelmä jossa kuivain toimii imupuolella ja ei ole niin herkkä ottaan itseensä.
isceon 49 ei ole ihan niin tehokasta kuin r-12 mutta käypästä.
RS-24 on uudempi korvaava kylmäaine joka on myös otsoni kerrokselle huomattavasti "terveellisempi" vaihtoehto. RS-24 on suurin piirtein yhtä tehokas kuin r-12 mutta toimii noin 10% pienemmillä paineilla joten säästää vanhaa järjestelmää.
asennuksessa samanlainen kuin isceon 49.
Ja todennäköisesti tullaan käyttään pidempään kuin r134a:ta.
Yleensä meillä homma toimii niin että,jos vanha r-12 vehje niin korvaava aine sisälle (tietysti typpi,öljy kans) joko rs-24 tai jos on jo joskus korvattu isceon 49:llä niin se. ja jos euro vehe niin kuivaimen vaihto myös.
"uudet" täytetään r134a-lla.
ja homma tehdään oikein tai ei sitten ollenkaan.
Hinta meillä on aineilla suurinpiirtein sama,eli homma ei ole siitä kiinni, mutta kaikki ei ymmärrä sitä että vanhan järjestelmän täytösmäärät voivat olla paljon suurempia kuin uusien joten silloin voi maksaa vähän enemmän. ja myös jos sen kuivaimen joutuu vaihtamaan niin tulee väkisinkin vähän hintaa.
Ikävä kyllä liian moni pitää kalliina ja sortuu "vääriin "ratkaisuihin ja ikävä kyllä myös liian ,moni tulee sitten takaisin pettyneenä kun on rahat menny muualla hukkaan.
Tässä jotain asiasta ja nimeomaan autojen ilmastoinneista .
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kysymyksiä OG Satkun ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

CFC-aineet

R-11,R-12,R-502 eli ns. CFC aineiden käyttö on kiellettyä niin uusissa kylmälaitteissa kuin niiden huollossakin.

HCFC-aineet

Otsonikerrokselle vähemmän haitalliset aineet (esim. R-22,R-401, R-402, R-403, R-408 ja R-409 ) HCFC aineiden käyttö on kiellettyä uusissa kylmälaitteissa. Huollossa niitä saa käyttää vuoteen 2010 asti ja sen jälkeen talteen otettua ainetta vielä vuoteen 2015 asti.

HFC-aineet

Otsonikerrokselle täysin haitattomat hiilivedyt, joilla kuitenkin merkittävä kasvihuonevaikutus (esim. R-134a, R-404A, R-407C, R-410A ja R-413A). HFC aineita saa käyttää niin uusissa laitteissa kuin huollossakin. Huollossa on huomioitava, että myös HFC aineet ovat ongelmajätettä.


Eli R-134a on kotitalouksissa jääkaappeissa ja pikkupakastimissa käytettävää ainetta, joten tuskin käyttö loppuu vuonna 2012 ??. (onkohan puskaradiosta kuultua mutua ??) Kuuluu luokkaan HFC-aineet...

Kun korvaat R-12 järjestelmän R-134a:lla niin kompressori vaurio siitä seuraa ennemmin tai myöhemmin...


Ainoa vastaava aine R 12:sta on ns. liikkuvan kaluston korvaava kylmäaine isceon 49, joka poistuu ennemmin markkinoilta kuin 134a...
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Kysymyksiä OG Satkun ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja stara »

kun ottaa vanhan avatun järjestelmän (kompuran, patterit ja yleensä kaikki järjestelmän laitteet) uudelleen käyttöön, tarvitseeko se täyden öljytäytön vai onko osa öljystä vielä laitteiden sisällä? Mitenkä paljon öljyä laitetaan tuossa tapauksessa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Kysymyksiä OG Satkun ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

tosiaan kuivain aina vaihtoon jos on puolikin tuntia altistunut ulko ilmalle.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin