Kuinka Saab 900:sen takajarrupalat saa helpoimmin vaihdettua.
Ilmeisimmin yksi tapa on irrottaa satulan kiinnityspultit ja sitten jarrulevy.
Mutta pitääkö satula irrottaa jarrulevyä suojaavasta peltilevystä ( on kiinni jollain 10 mm:n pulteilla, joita ei saa auki millään, vaan pyöristyvät ) vai onnistuuko palojen vaihto ja levyn takaisin laitto, jos satula on irrotettu pääpulteistaan ( tuolloinhan satula kääntyy hiukan )?
Kuinkä satulan mäntä on helpoimmin työnnettävissä takaisin sisään paksumpien uusien palojen takia ?
Käykö esim. puutöissä yleisesti käytetty ruuvipuristin ?
Pitääkö ilmausruuvi avata mäntää sisään työnnettäessä vai riittääkö jos avaa jarrunestesäiliön korkin ?
Kuinka Saab 900:sen takajarrupalat saa helpoimmin vaihdettua
Et kertonut Saabisi vuosimallia ja ilmeisesti tarkoituksenasi on vaihtaa myös jarrulevyt?
1993 malliseen Saabiin ja vanhempaan jarruremppa on mielestäni helppo homma, ensin vaan lyödään jarrupaloja paikallaan pitävät tapit irti, sitten revitään palat pois ja painetaan männät sisään esim. rengasraudalla/isolla meisselillä.
Seuraavaksi pitääkin sitten irrottaa ne 10mm pultit, yleensä ne kyllä aukeaa ihan sovinnolla.
Nyt satula onkin sitten irti ja sen saa väännettyä sen verran sivuun, että jarrulevy mahtuu irtoamaan, satula kannattaa kiinnittää sivuun esim. rautalangalla.
Levy on kiinni enää kahdella torx tai ristipää ruuvilla jotka sitten jo tarvitsevatkin yleensä lyöntimeisselin avautuakseen. Kun ruuvit ovat auki, napakka isku levyyn ja sieltähän se irtoaa, kokoaminen tapahtuu luonnollisesti käänteisessä järjestyksessä.
1993 malliseen Saabiin ja vanhempaan jarruremppa on mielestäni helppo homma, ensin vaan lyödään jarrupaloja paikallaan pitävät tapit irti, sitten revitään palat pois ja painetaan männät sisään esim. rengasraudalla/isolla meisselillä.
Seuraavaksi pitääkin sitten irrottaa ne 10mm pultit, yleensä ne kyllä aukeaa ihan sovinnolla.
Nyt satula onkin sitten irti ja sen saa väännettyä sen verran sivuun, että jarrulevy mahtuu irtoamaan, satula kannattaa kiinnittää sivuun esim. rautalangalla.
Levy on kiinni enää kahdella torx tai ristipää ruuvilla jotka sitten jo tarvitsevatkin yleensä lyöntimeisselin avautuakseen. Kun ruuvit ovat auki, napakka isku levyyn ja sieltähän se irtoaa, kokoaminen tapahtuu luonnollisesti käänteisessä järjestyksessä.
Joo, ei minunkaan mielestä jarrulevyjä tarvitse kiskoa irti kun paloja vaihtaa. Etujarrujen männät pitää kiertää ja painaa sisään erikoisavaimella mutta ilmeisesti takajarruissa riittää kun suoraan painaa männät sisään. Kannattaa muuten katsoa ettei jarrunestettä tule säiliöstä yli varsinkin kun palojen kulumisen myötä nesteen pinta on usein laskenut ja jarrunestettä on lisätty säiliöön. Muuten jarrusatulan ja männän liukupinnat kannattaa puhdistaa ja voidella vaikka alumiini- tai kuparitahnalla, helpottaa huomattavasti kun seuraavan kerran satulaa ottaa irti tai vaihtaa paloja.