900 2,1 -93 Vaihteistosta...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jupejo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Marras 30, 2007 17:31

900 2,1 -93 Vaihteistosta...

Viesti Kirjoittaja jupejo »

Kertoisiko joku Saabisti pari neuvoa

Onko 900:ssa jonkinlainen kuminen nivel laatikon ja "vaihdeakselin" välissä joka mahdollisesti olisi voinut vaurioitua?

Kuinka todennäköistä on että vaihteiden huono päällemeneminen johtuu tuosta nivelestä vai johtuneeko vika kepistä, oireena on muunmuassa se, että peruutusvalokaan ei pala ellei keppiä paina sivulle samalla kun peruttaa.

Kaikkein huonoiten menee päälle 3-vaihde, autoon on vaihdettu juuri uusi kytkinlevy, asetelma ja painelaakeri, syliteriä ei vaihdettu voiko vika olla siinä?
En tiedä millainen vaihteisto oli ennen ko. hommaa.

Kiitokset avusta...
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: 900 2,1 -93 Vaihteistosta...

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Kyllähän nuissa Satkuissa sielä vaihde-vivuston välissä on ns. rättinivel. Omassa satkussa juurikin se oli hieman revennyt ja sen takia ei mennyt enään 5 ja peruutusvaihde päälle(samassa linjassa). Uusi rättinivel kehiin niin pykälät menöö pesään paremmin kuin uutena!
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 2,1 -93 Vaihteistosta...

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

jos pakkivalokin sohlaa, niin mitä ilmeisemmin vikana on löysät ruuvit vaihdekepin juuressa olevassa muovi nivelessä.

nosta se vaihdekepin kumipalje ylös niin näkyviin tulee kolme torx ruuvia sen juuressa kiristä ne.

niiden löystyminen aiheuttaa vaihteiden huonon kytkeytymisen ja ennen pitkää myös vaihteistoon vaurioita huonon kytkeytymisen takia.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 900 2,1 -93 Vaihteistosta...

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Voipi olla myös se koko vaihdekepin muovipallonivel löysä ja kulunut, siihen ei enää ruuvien kiristäminen auta. Uuden saa tilaamalta Saabilta, hinta ei mikään mahdoton ollut, ainakaan jos vertaa koko laatikkoon.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 2,1 -93 Vaihteistosta...

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ja käytetyn ehjän kepin saa kohtuu hintaa myös jos nivel on väljä, mutta tuo ongelma tulee vasta enemmän ajetuissa.

tuota niveltä kannattaa rasvata vaseliinilla niin ei kulu.
Viimeksi muokannut antti.hakamaa, Ti Joulu 11, 2007 13:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 900 2,1 -93 Vaihteistosta...

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Eikös niitä "rättiniveliä" ollut useampi erilainen?Vai käykö uudemmat ja vanhemmat ristiin?
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 2,1 -93 Vaihteistosta...

Viesti Kirjoittaja JuHem »

okaalto kirjoitti:Voipi olla myös se koko vaihdekepin muovipallonivel löysä ja kulunut, siihen ei enää ruuvien kiristäminen auta. Uuden saa tilaamalta Saabilta, hinta ei mikään mahdoton ollut, ainakaan jos vertaa koko laatikkoon.
Vanhemmissa varmasti toimiva neuvo, mutta noin uudessa on jo metallipallo, joka tuskin ihan heti kuluu.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 2,1 -93 Vaihteistosta...

Viesti Kirjoittaja jus »

Kun kepin keskitys noin uudessa on vaihteistossa, niin kolmosen kytkeytymiseeen kuminivelen asento ei vaikuttane, mutta ainakin pakkivalon syttymiseen vaikuttaa.

Kannattaa ainakin tarkistaa. Vaihde kolmoselle laatikon päästä perille asti, keppikonsolin etureunan ja vaihteensiirtotangon reiät pitää olla kohdakkain. Vaihteiston luonakin tangossa on kohdistusreikä, mutta en tiedä saako sitä juuri hyödynnettyä ilman "erikoistyökalua"
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 77#p393977
http://www.townsendimports.com/Web/tran ... iftadj.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 900 2,1 -93 Vaihteistosta...

Viesti Kirjoittaja okaalto »

JuHem kirjoitti:
okaalto kirjoitti:Voipi olla myös se koko vaihdekepin muovipallonivel löysä ja kulunut, siihen ei enää ruuvien kiristäminen auta. Uuden saa tilaamalta Saabilta, hinta ei mikään mahdoton ollut, ainakaan jos vertaa koko laatikkoon.
Vanhemmissa varmasti toimiva neuvo, mutta noin uudessa on jo metallipallo, joka tuskin ihan heti kuluu.
Noin uudessa, ai katos kyssäri koski vm. 93:sta... :D Vois melkein sanoa, että suorastaan aivan viimeisimmässä vuosimallissa. 8) Tosiaan joo, siellähän on metallinen pallo.
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: 900 2,1 -93 Vaihteistosta...

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

jupejo kirjoitti:Kertoisiko joku Saabisti pari neuvoa

peruutusvalokaan ei pala ellei keppiä paina sivulle samalla kun peruttaa.

Kaikkein huonoiten menee päälle 3-vaihde, autoon on vaihdettu juuri uusi kytkinlevy, asetelma ja painelaakeri, syliteriä ei vaihdettu voiko vika olla siinä?
En tiedä millainen vaihteisto oli ennen ko. hommaa.

Kiitokset avusta...
Miten se ei mene päälle, siis eikö löydy vaihdetta, "kiroaako" eli pitääkö hammaskrahinaa, yrittääkö auto liikkua kun kytkee vaihdetta. (Kokeile kolmoselle auto paikallaan koneen käydessä ja ilman jarrun painamista tai kässärin päällä oloa)
Missä kohtaa kytkinpoljin "ottaa" ja "irrottaa". Olis paljon helpompaa vastata! Irroituksen pitäisi alkaa tapahtua kun poljinta on painettu hiukan alle puoliväliin.
Ja taas ottamisen alle puolivälissä polkimen liikkeestä.
Jos lattiassa vasta niin vika on sylintereissä tai kytkimessä.
Perutusvalokytkin on vaihdekepin kohdalla kuskin penkin puoleisessa reunassa vaihdekepin kotelon syrjässä ja se on säädettävissä syvemmälle. Tai se on hajalla. :wink:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: 900 2,1 -93 Vaihteistosta...

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

tomaatti kirjoitti:Eikös niitä "rättiniveliä" ollut useampi erilainen?Vai käykö uudemmat ja vanhemmat ristiin?
99:ssä(ja vanhoissa 900) on ihan semmosesta kankaasta ja kumista tehty, eli ihan oikea "rättinivel".
Ja uudemmissa 900:han on taas semmonen kuminen tötsä.

Ja käyvät ihan suoraan ristiin, laittelin itsellinikin 99:siin juuri, -89 vuoden satkusta sen kumi tötsän.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 2,1 -93 Vaihteistosta...

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

-91 ja uudemmissa on kyllä erilainen tuo vaihdetangon kumi, kuin vanhemmissa.

taitaa tuo vanhemmankin sopia tuohon uudempaan siitä huolimatta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin