Saab 900 t16 -84 tehoalue eli miten laaja sen kuuluisi olla?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ville.l
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 20:58
Paikkakunta: Haapavesi

Saab 900 t16 -84 tehoalue eli miten laaja sen kuuluisi olla?

Viesti Kirjoittaja ville.l »

joo eli itselläni on tuollainen 900 t16 ja minusta autoni tehoalue vaikuttaa hyvin kapealta, koska autossani paras tehoalue on n.3200-4500RPM välillä ja mennessä yli tuon 4500RPM tehot vähenee huomattavasti.
Eli miten laaja tehoalueen kuuluisi olla normaalisti?
900 T16 4d LUX
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 900 t16 -84 tehoalue eli miten laaja sen kuuluisi olla?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ainakin ylemmillä kierroksilla. onko sytkä osat ja sytytyksen ajoitus kunnossa?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 900 t16 -84 tehoalue eli miten laaja sen kuuluisi olla?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Laskeeko ahtomittari tehojen mukana siellä 4500rpm jälkeen? Kyllähän se paras vetoalue löytyy tuolta mainitsemaltasi väliltä, eli vääntökäyrä on ylhäällä laskeva eikä maksimitehojen 5500rpm jälkeen juuri puhtia löydy vakiosta. APC:n vakio ahtokäyrä on luontaisesti myöskin ahtoja yläkierroksilla laskeva mutta ei 4500 jälkeen pitäisi vielä kauhean selkeää eroa huomata.

Vikapaikkoja on paljon, lähtien seoksen laihenemisesta tukkeutuneeseen putkistoon tai APC:n nakutusluuloista esim. huonojen tulpanjohtojen takia.

Kunnolliseen vianetsintään jos ei halua summassa osia vaihtaa niin pitäisi ainakin ne ahtopaineet mitata mielellään erillisellä asteikollisella mittarilla ja tosiaan tarkistaa myös sytytyksen ajoitus ja ali/ylipainesäätimen kalvon ehjyys. Lisäksi pitää muutenkin sytytysjärjestelmä olla kunnossa. Samoin bensapumpun, suodattimen ja suuttimien. Ja kovin yleinen vika se on se pakoputken tukkeutuminenkin joka nopeasti hukkaa tehot varsinkin yläkierroksilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ville.l
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 20:58
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 t16 -84 tehoalue eli miten laaja sen kuuluisi olla?

Viesti Kirjoittaja ville.l »

Minun tietojeni pohjalta APC ainakin toimii kunnolla ja se pitää ahdot 0,7bar tienoilla
sen jälkeen kun se on ensin käyttänyt ne n. 1 barissa. Sytkän ajoitus katsotaankin huomisessa huollossa ja seokset samalla, sytkään on uusittu tulpan- ja puolan johdot eli virranjakaja on vanha ja samoin puola. Pakoputki pitäisi kyllä vaihtaa ku meinaa olla reikänen :lol:

missä kohdin ahtopaineiden muuten pitäisi laskea siihen 0,7:ään?


kiitos vastauksista.
900 T16 4d LUX
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Saab 900 t16 -84 tehoalue eli miten laaja sen kuuluisi olla?

Viesti Kirjoittaja tema »

ville.l kirjoitti:joo eli itselläni on tuollainen 900 t16 ja minusta autoni tehoalue vaikuttaa hyvin kapealta, koska autossani paras tehoalue on n.3200-4500RPM välillä ja mennessä yli tuon 4500RPM tehot vähenee huomattavasti.
Eli miten laaja tehoalueen kuuluisi olla normaalisti?
Kaikki on suhteellista. Mahdotonta sanoa luotettavasti onko "tehojen huomattava väheneminen"-vika vai ominaisuus. Voi olla kyse vain siitä ominaisuudesta, mihin kyllästyin vakio satkussa Garretin kanssa. Ensin hitaahko spooli, tehoihin nähden myöhään alkava vetoalue, ja juurikin tuolta 4,5kprm eteenpäin ei juuri mitään lisäiloa. Sitten vähän nostellaan paineita ja ihmetellään kun ei loota kestä. Totuus on se, että:
a) ahdin ei ole erityisen hyvä, ja käytettynä (horona) vielä huonompi
b) kansi voisi virrata paremminkin
c) kesällä ic on surkea

Kuulostaa siis perus-satkulta, mutta kuten sanottua voi olla jotain pielessäkin. Näin subjektiivisin seikoin ei oikein osaa enempää sanoa. Käytännönsuorituskyky ainakin on aika heikko vakiona johtuen juuri kapeasta vetoalueesta. Olihan se toki aikanaan upea tunne, se; turbo-potku ja sitä seurannut makea keskialueen vääntö.

...pitäisikin päästä pitkästä aikaa fiilistelemään orkkiksella T03 T16:sella :wink:
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1823
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: Saab 900 t16 -84 tehoalue eli miten laaja sen kuuluisi olla?

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Ja yleensä tuo hukkiksen kello rupee antamaan isommilla kiekoilla niin paljon periksi, niin ei jaksaa pitää ahtoja ylemmillä kierroksilla.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 900 t16 -84 tehoalue eli miten laaja sen kuuluisi olla?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

apu jousi hukkaportinkelloon kannattaa koittaa, jos on vaikka jousi sen verran kuoleentunut ettei jaksa pitää ahtoja, niin kuin jo edellä mainittiin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
ville.l
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 20:58
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 t16 -84 tehoalue eli miten laaja sen kuuluisi olla?

Viesti Kirjoittaja ville.l »

Kiitos vastauksista. Voisi melkeempä kokeilla sitä lisäjousta sinne hukkaportin kelloon ja katsella sitten että paraneeko.
900 T16 4d LUX
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900 t16 -84 tehoalue eli miten laaja sen kuuluisi olla?

Viesti Kirjoittaja jus »

ville.l kirjoitti:Minun tietojeni pohjalta APC ainakin toimii kunnolla ja se pitää ahdot 0,7bar tienoilla sen jälkeen kun se on ensin käyttänyt ne n. 1 barissa.
Vakiokuntoisen APC:n ei pitäisi antaa ahtojen edes hetkellisesti piikata noin korkealle, ja yläkierroksilla 0,7 barista tullaan jo reilusti alas. Speksin mukaan maksimiahtopaine 0,85 +-0,5 bar, jonka yli ei pitäisi pahemmiin piikata.
Onko APC-boksisi muokattu vai alkuperäinen? Paljonko on perusahtopainetta? Millä mittaat paineen? Nakuttaako - onko nakutuslediä asennettu tai näkyykö ahtomittarista ahtojen portaittaista alenemista?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ville.l
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 20:58
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 t16 -84 tehoalue eli miten laaja sen kuuluisi olla?

Viesti Kirjoittaja ville.l »

APC on vakio ainakin minun tietääkseni. En ole asentanut nakutuslediä eli en tiedä että nakuttaako, minulla on joku trisco merkkinen ahtomittari että sekin kyllä voi valehdella.
900 T16 4d LUX
Vastaa Viestiin