-85 Satkun johtosarjat murenevat
-85 Satkun johtosarjat murenevat
Nettiä selaillessa osui silmiin maininta 84-85 satkujen johtosarjoista, jotka hajoavat.
Eilen sarjoja purkaessa selvisi, mistä on kysymys: moottoritilassa olevien johtojen eriste on eri materiaalia, kuin esim kojelaudan sisäpuolella. Suojasukkissa liima tuntuu etenkin olevan tuhoisaa eristeille, jotka murenevat olemattomiin. Samoin lämpö tuntuu haurastuttavan kyseistä eristemateriaalia.
Joissakin moottoritilan johdoissa käytetty eriste vaikuttaa kumimaiselta, kun sitä vertaa sisätiloissa kytettyyn johtoon. Olisiko silikonia tms?
Myös -84 99:ssä törmäsin samaan ilmioon, tosin vain laturilta tulevassa johdossa.
86 alkaen johdot kestävät kuulemma paremmin. Onkos muilla samansuuntaisia havaintoja?
Eilen sarjoja purkaessa selvisi, mistä on kysymys: moottoritilassa olevien johtojen eriste on eri materiaalia, kuin esim kojelaudan sisäpuolella. Suojasukkissa liima tuntuu etenkin olevan tuhoisaa eristeille, jotka murenevat olemattomiin. Samoin lämpö tuntuu haurastuttavan kyseistä eristemateriaalia.
Joissakin moottoritilan johdoissa käytetty eriste vaikuttaa kumimaiselta, kun sitä vertaa sisätiloissa kytettyyn johtoon. Olisiko silikonia tms?
Myös -84 99:ssä törmäsin samaan ilmioon, tosin vain laturilta tulevassa johdossa.
86 alkaen johdot kestävät kuulemma paremmin. Onkos muilla samansuuntaisia havaintoja?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: -85 Satkun johtosarjat murenevat
On. Kahdesta -85 mallista ja yhdestä -84 mallisesta omistamastani satkusta ollu kaikista eristeet kutistesukan sisällä "kypsää kauraa".Svc kirjoitti:Nettiä selaillessa osui silmiin maininta 84-85 satkujen johtosarjoista, jotka hajoavat.
86 alkaen johdot kestävät kuulemma paremmin. Onkos muilla samansuuntaisia havaintoja?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: -85 Satkun johtosarjat murenevat
87-tonnarissa kaikki konehuoneessa paljaana olevista johdoista on eristeet kovettuneet, mm. magneettiventtiilin, pissapojan moottorin, öljypohjan pinnankorkeusanturin, starttiherätteen, latauksen merkkivalon ja flektin termostaattikytkimen johdot. Hapertumat ovat siis liitinrungon ja johtosarjan suojaletkun välillä johdon suojaamattomalla osalla. Jos johtoa taivuttelee, johdon eriste murtuu ja rapisee pois niin että paljaat kuparit jäävät näkyviin. Suojaletkun sisäpuolelta muutaman cm päästä alkaa löytyä tuoreempaa, notkeampaa johtoa.
Liekö sitten eri ilmiö kuin satkun johdoissa, näissä vaiva ilmenee ihan liimattomassa, alunperin notkeaksi tehdyn mustan suojaletkun sisällä olevissa johdoissa (eivät ole kutistesukkaa). Tuo suojaletkukin on näissä kohdissa kovettunut kovaksi ja herkästi murtuvaksi.
Liekö sitten eri ilmiö kuin satkun johdoissa, näissä vaiva ilmenee ihan liimattomassa, alunperin notkeaksi tehdyn mustan suojaletkun sisällä olevissa johdoissa (eivät ole kutistesukkaa). Tuo suojaletkukin on näissä kohdissa kovettunut kovaksi ja herkästi murtuvaksi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: -85 Satkun johtosarjat murenevat
Mitenkäs päin muuten magneettiventtiilin johdot ovat liittimessään?
Liittimen runko oli poistettu ja hapertunut eriste oli korvattu kutistesukalla.
Purkaessa en huomannut katsoa, kumpaan napaan tulee johto APC:lta ja kumpi on maadoitus. Onko tällä itseasiassa mitään väliä?
Jos kuvitellaan liitin näin:
...____
. / O O \
.|_____|
Napa 1 vasemmalla, 2 oikealla.
E: grafiikka korjattu
Liittimen runko oli poistettu ja hapertunut eriste oli korvattu kutistesukalla.
Purkaessa en huomannut katsoa, kumpaan napaan tulee johto APC:lta ja kumpi on maadoitus. Onko tällä itseasiassa mitään väliä?
Jos kuvitellaan liitin näin:
...____
. / O O \
.|_____|
Napa 1 vasemmalla, 2 oikealla.
E: grafiikka korjattu
Viimeksi muokannut Svc, Ma Huhti 21, 2008 14:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: -85 Satkun johtosarjat murenevat
Ei liene mitään väliä, kun käämillä vedetään ei-magneettista kappaletta.Svc kirjoitti:Mitenkäs päin muuten magneettiventtiilin johdot ovat liittimessään?
Keltainen taitaa olla vasemmalla:
http://www.netma.fi/jouko/saab/Ahvenist ... 210042.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: -85 Satkun johtosarjat murenevat
Omassa -84T16 satkussa samaa ongelmaa. Kannenvaihto-operaation aikana huomasin. Silloin "tilapäisenä" ratkaisuna teippasin johdot.
Tosiaan, se eriste menee ihan haperoksi, jostain kohdin jopa irronnut täysin, sitten kun sormin kokeilee niin se eriste suorastaan jää käteen. Kaapelia seuraten hypistelin irto eristeet pois ja teippasin kaapelin, eihyvä, mutta parempi.
Niin ja tuo "oire" lakkaa jossainkohtaa kaapelia. Tarpeeksi kun seuraa niin tulee tervettä kaapelia vastaan.
Tosiaan, se eriste menee ihan haperoksi, jostain kohdin jopa irronnut täysin, sitten kun sormin kokeilee niin se eriste suorastaan jää käteen. Kaapelia seuraten hypistelin irto eristeet pois ja teippasin kaapelin, eihyvä, mutta parempi.
Niin ja tuo "oire" lakkaa jossainkohtaa kaapelia. Tarpeeksi kun seuraa niin tulee tervettä kaapelia vastaan.
Re: -85 Satkun johtosarjat murenevat
M82 finlandiassa ainakin oli moottoritilan johtosarjat ihan säpäleinä, jouduin K-jetin johdot rakentamaan uusiksi.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: -85 Satkun johtosarjat murenevat
Montakohan vanhempaa Saabia on palanut noiden hapertuneiden johtojen takia?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: -85 Satkun johtosarjat murenevat
Muutamia palaneita saabeja olen purkaamolla käydessäni nähnyt. Yleensä ne on kuitenkin päätyneet purkaamolle ruosteen tai vielä useammin kolaroinnin takia.Svc kirjoitti:Montakohan vanhempaa Saabia on palanut noiden hapertuneiden johtojen takia?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: -85 Satkun johtosarjat murenevat
89 satkun akkukaapelitkin murenee, olen pannut sitä spiraalisuojaa päälle ja vissiin teippiä kun en ole saanut aikaiseksi vaihtaa ehjiä vanhemman vuosimallin orkkis- akkukaapeleita.
Selkeästi muoveissa ja vuosimalleissa on eroja , tuskin eri autoissa bensankäryatmosfääri kovinkaan eroaa toisistaan, jos sillä nyt vaikutusta onkaan.
Monet muovit kyllä yleisesti ottaen ajan kanssa kovettuvat jos joutuvat toimimaan liian kuumassa.
Selkeästi muoveissa ja vuosimalleissa on eroja , tuskin eri autoissa bensankäryatmosfääri kovinkaan eroaa toisistaan, jos sillä nyt vaikutusta onkaan.
Monet muovit kyllä yleisesti ottaen ajan kanssa kovettuvat jos joutuvat toimimaan liian kuumassa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: -85 Satkun johtosarjat murenevat
Enpä ole ainakaan vielä huomannut moista omassa -85 satkussani. Pitänee mennä varmaankin tutkailemaan. Alipaineletkut tosin ovat ihan haperia kaikki. Hieman kun taittaa niin murenee käsiin.
Re: -85 Satkun johtosarjat murenevat
Miun 99:in sähköistyksissä käyttämäni ilmeisesti -84 johtosarja teki tepposet. Johdotukset kun oli nippusiteellä tossa moottorikorvakossa kiinni, niin startin herätejohdosta mureni kuoret ja johto otti suoraan moottorin korvakkoon. Tuhosin kaksi virtalukonpohjaakin, ennenkuin hoksasin, missä vika. Se vielä oli sopivanlainen kontakti, että yhteys löytyi toisinaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: -85 Satkun johtosarjat murenevat
siis piuha oli hetkellisesti/ toisinaan oikosulussa maihin ja lie ilman sulaketta ( koska luulisi sulakkeen palavan), ylivirta oli sitten virtalukonpohjalle liikaa, näinkö.......Mertmi kirjoitti:Miun 99:in sähköistyksissä käyttämäni ilmeisesti -84 johtosarja teki tepposet. Johdotukset kun oli nippusiteellä tossa moottorikorvakossa kiinni, niin startin herätejohdosta mureni kuoret ja johto otti suoraan moottorin korvakkoon. Tuhosin kaksi virtalukonpohjaakin, ennenkuin hoksasin, missä vika. Se vielä oli sopivanlainen kontakti, että yhteys löytyi toisinaan...
aika kettumainen piuha, teetti kummasti hartaita konttausharjoituksia.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: -85 Satkun johtosarjat murenevat
Minulla oli 99:ssä vähän samantyylinen muttei johtojen hapertumisesta johtuva vika, starttiheräte maadottui minullakin. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 28#p486828
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00