900 Käsijarru

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
karimylly
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Heinä 24, 2003 10:32
Paikkakunta: Tuusula

900 Käsijarru

Viesti Kirjoittaja karimylly »

Mikähän mahtaa olla vialla, vaihdoin etujarrupalat viikonloppuna
kaikki meni hienosti kiersin sylinterit sisään ja eiku uudet palat
sisään. Käsijarru toimi ennen vaihtoa jotenkuten vaihdon jälkeen
ei sitten pätkääkään kiristin vaijereita mutta ei vieläkään auttanut
auto on 85 vm käsijarru ottaa eteen. Kiitos tiedoista etukäteen
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Käsijarrua ei voi säätää vaijereita kiristämällä, joten palauta vaijerit perusasentoon. Sitten ota palat pois ja PAINA mäntä sisään.(tarvittaessa kierrä loput) Laita ulompi pala paikoilleen ja kierrä mäntää ulospäin niin, että saat sisemmän palan juuri ja juuri paikoilleen. Näillä toimenpiteillä jarrut on nyt kehitty ja jos käsijarru ei vieläkään toimi on jarrusatularemontti edessä.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Turbiini kirjoitti:Käsijarrua ei voi säätää vaijereita kiristämällä, joten palauta vaijerit perusasentoon. Sitten ota palat pois ja PAINA mäntä sisään.(tarvittaessa kierrä loput) Laita ulompi pala paikoilleen ja kierrä mäntää ulospäin niin, että saat sisemmän palan juuri ja juuri paikoilleen. Näillä toimenpiteillä jarrut on nyt kehitty ja jos käsijarru ei vieläkään toimi on jarrusatularemontti edessä.
Tä??? Kyllä se käsijarru säädetään myös vaijereilla. Satulat taitavat olla "itsesäätyvät", kun ovat nestetoimiset. Siellä satulassa oleva salpa tms. (johon vaijeri tulee kiinni) pitäis olla 0,5mm rako, kun mittaa satulan pinnasta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Joo, ehkä näpyttelin tekstin hiukka harhaan... :oops: Jos kiristää vaijereita kyseisestä perusasennosta, niin silloin satulassa olevan käsijarruvivun toimintamatka lyhenee ja siitä seurauksena käppäri ei toimi tehokkaasti.
markkuk
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
Paikkakunta: pietarsaari / vaasa

Viesti Kirjoittaja markkuk »

käsijarruvaijeri pitää säätää niin, että satulan kyljessä olevat käsijarruvivut palautuvat ihan perusasentoonsa.

käsijarru (ja jalkajarru) säätyy sitten automaagisesti, jos vaan on alunperin pyöritetty männät tarpeeksi lähelle.
Vastaa Viestiin