-84 satkuun ilmastointi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
iTiC
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 11:20

-84 satkuun ilmastointi

Viesti Kirjoittaja iTiC »

Moi, uusi saabisti ilmoittautuu.

Tuli tuos ostettua 900 T16 -84, 175hp pannulla ja kaikilla herkuilla, ilmastointi enää puuttuu.
Sellaisen sitten kaivoin käsiini ja nyt on kaikki heebelit kiinni satkussa, kiertoilmaläppäsysteemit piti tietty modata sinne ja ruuvata pari reikää ja käyttää luovaa mielikuvitusta. Ja alipaineletkuja joutui muutaman lisäämään.

Nyt enää sähköt on ongelma. Vedettiinkö näin vanhassa satkussa ilmastoinnin katkaisijoille (lumihiutale ja sisäkierron katkaisija) johdot valmiiksi? Konehuoneen puoleltakin olen jotai ylimääräisiä johtoja löytäny mut en ole varma onko ne juuri oikeita.. Ja löysin konsolista kaksi ylimääräistä paikkaa, joissa oli ihan samanlaiset väritykset johdoissa kuin oli myös autossa josta ne vermeet otin pois.. Oli tosin -89 vm. Ja ilmastoinnin releelle ei ollut nastoja releboxis..

Jos joku voisi valaista mua vähän noissa sähköjutuissa, niin olisi hieno homma :)

T: Johannes
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: -84 satkuun ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ilmastoinnilla oli ainakin '84 oma johtosarjansa jonka pystyy irrottamaan autosta erilleen. Sulakerasiaan joutuu viemään muutaman johdon ja lisäämään pari relettä että saa alkuperäistä vastaavan asennuksen. Liittimet pystyy jälkikäteen lisäämään alkuperäisille paikoille.
Systeemissä on piuhat tietysti AC:n ja sisäkierron kytkimille, termostaatille, lisäilmaventtiilille, täyskaasukärjille, pressostaatille, flektille ja tietysti kompressorille. Voihan olla että jotain noista on uudemmissa jo valmiina. Itsellä ei ole käytettävissä kaavioita kuin 84-86 malleihin, pitää niistä hiukan vilkaista jos tarpeen on.
iTiC
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 11:20

Re: -84 satkuun ilmastointi

Viesti Kirjoittaja iTiC »

http://www.swedishwrench.com/ACdiag/ACdiag1.htm

Eikö sinne pitäisi tulla vaan yksi rele, se ilmastoinnin? Joka ohjaa sitten flektin relettäkin? Oon kyllä ihan susi näissä sähköasioissa :D

Jos sulla Hessu olis jotain suuripiirteistä kaavioita siitä mihinkä mikäkin johto tulee, niin voisin vaikka korvata sen sulle jotenkin. Kaikki tarvittavat osat mulla kyl on jo kiinni mitä tarvitaan..
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -84 satkuun ilmastointi

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
iTiC
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 11:20

Re: -84 satkuun ilmastointi

Viesti Kirjoittaja iTiC »

Kiitos jus noista kaavioista! Selvensi asiaa kummasti kun sedän kanssa päästiin kaavioihin käsiksi.

Juu pitää avata tälle ihan oma osio pian tuolta projekteista, tästä kutitellaan hieman hevosia pihalle.. Kori pidetään täysin orggiksena, turbo merkit tosin karsitaan pois ja kori maalataan uudelleen alkuperäisvärillä ja vanteiksi US turbon vanteet korinvärisinä.. Kuvia laitan kunhan niitä tulee otettua :D ja ruostettahan tästä ei pahemmin löydy, mutta huomasi sen ostohinnassakin...
saabijamppa
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 23:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: -84 satkuun ilmastointi

Viesti Kirjoittaja saabijamppa »

Nyt aloin itsekkin innostua tuosta satkun ilmastoinnista. Mahtaako olla aivan mahdoton projekti (=kallis) laitatuttaa ilmastointi omaan -85 900i?
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: -84 satkuun ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Hessu »

saabijamppa kirjoitti:Nyt aloin itsekkin innostua tuosta satkun ilmastoinnista. Mahtaako olla aivan mahdoton projekti (=kallis) laitatuttaa ilmastointi omaan -85 900i?
No jos tosiaan "laitatutat" sen jossain pajalla niin varmasti maksaa vähintään nelinumeroisen summan. Omalla kohdallani hommasin auton, jossa oli ilmastointi ja siirsin itse laitteiston kaasuineen omaan kärryyni. Kulut kaikkinensa muutama satanen ja työtä "sopivasti". Jos ei halua erikoisemmin autoja rassata eikä oma auto ole poikkeuksellisen rakas (no tietysti se on, eikös ne aina :lol: ), niin osta valmiiksi ilmastoitu. Og-satkuissa tarjonta on tosin melko vähäinen.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: -84 satkuun ilmastointi

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

itse olen kanssa laittanut ilmastoinin tuohon kesä satkuun ja tein niin kuin hessukin että hommasin mätä vikaisen samanlaisen satkun jossa oli ilmastointi.

siirtäminen autosta toiseen oli helppo sähkötkin valmiina. ainoa oli että kompura täytyi kunnostaa, lauhdutin ja kuivain uusia. samalla laitoin kaikki uudet tiiviusteet. itse ilmastointi ei maksanut juurikaan mutta sen ilmastoinin kunnostamiseen meni sellainen 400€ vaikka itse remontin teinkin.

nyt on ollut kaksi kesää ilmastointi ja enään en kesä autoa (saabia) ilman ilmastointia ota.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: -84 satkuun ilmastointi

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Vähän OT:tä ja mainosta :oops: . Purkuun menossa -84 satku ilmastoinnilla, joka ei toimi. Tuosta saisi kohtuu hinnalla kaikki vermeet, mikäli projekti kiinnostaa.
Entinen jäsen#2331
Vastaa Viestiin