Og900 / H-moottorin karstoittumisherkkyys?
Og900 / H-moottorin karstoittumisherkkyys?
Kuinka herkkä H-moottori on karstoittumaan, turbo-versiot varsinkin?
Karstaahan tulee mm. pidemmistä joutokäyntisessioista, joita esim. allekirjoittanut harrastaa, kun on terveellistä tasata lämpöjä ennen sammuttamista ja talvella edes vähän nostaa lämpötilamittarin lukemia ennen ajoa. Autolla ei muutenkaan ajeta kovinkaan paljoa, joten pitäisikö pidempien joutokäyntien lisäksi alkaa harrastamaan "karstanpolttoa" moottoriteillä nykyistä kovasti enemmän? Mikä on tehokkain karstanpoltto; suurilla kierroksilla pienillä vaihteilla vai hieman suurempia kierroksia moottoritiellä (esim. 4:lla 130 km/h) tms?
Karstaahan tulee mm. pidemmistä joutokäyntisessioista, joita esim. allekirjoittanut harrastaa, kun on terveellistä tasata lämpöjä ennen sammuttamista ja talvella edes vähän nostaa lämpötilamittarin lukemia ennen ajoa. Autolla ei muutenkaan ajeta kovinkaan paljoa, joten pitäisikö pidempien joutokäyntien lisäksi alkaa harrastamaan "karstanpolttoa" moottoriteillä nykyistä kovasti enemmän? Mikä on tehokkain karstanpoltto; suurilla kierroksilla pienillä vaihteilla vai hieman suurempia kierroksia moottoritiellä (esim. 4:lla 130 km/h) tms?
Re: Og900 / H-moottorin karstoittumisherkkyys?
Pitkät kuormittavat vedätykset parhaalla vääntöalueella uskoisin olevan tehokas karstanhävittäjä.petteri75 kirjoitti:Kuinka herkkä H-moottori on karstoittumaan, turbo-versiot varsinkin?
Karstaahan tulee mm. pidemmistä joutokäyntisessioista, joita esim. allekirjoittanut harrastaa, kun on terveellistä tasata lämpöjä ennen sammuttamista ja talvella edes vähän nostaa lämpötilamittarin lukemia ennen ajoa. Autolla ei muutenkaan ajeta kovinkaan paljoa, joten pitäisikö pidempien joutokäyntien lisäksi alkaa harrastamaan "karstanpolttoa" moottoriteillä nykyistä kovasti enemmän? Mikä on tehokkain karstanpoltto; suurilla kierroksilla pienillä vaihteilla vai hieman suurempia kierroksia moottoritiellä (esim. 4:lla 130 km/h) tms?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Mulla on tapana runnoa motarilla 3-vaihteella n. 3500-4000 kierrosta
semmosen reilu viis minuuttia...
Kyllä huomaa vedon jälkeen, että puhdasta tuli, kone suorastaan kehrää.
Mahdollisista haittavaikutuksista en tiedä
Autolla on menty 300tkm. Tosin täyskoneremppa tehty 140tkm.
Puhdistuksen valmistuttua on tietysti kivaa iskeä talla pohjaan ja
nauttia kaikkien 100hv:n valloilleen päästämisestä
Sopivalla kierrosalueella kun mennään
semmosen reilu viis minuuttia...
Kyllä huomaa vedon jälkeen, että puhdasta tuli, kone suorastaan kehrää.
Mahdollisista haittavaikutuksista en tiedä
Autolla on menty 300tkm. Tosin täyskoneremppa tehty 140tkm.
Puhdistuksen valmistuttua on tietysti kivaa iskeä talla pohjaan ja
nauttia kaikkien 100hv:n valloilleen päästämisestä
Sopivalla kierrosalueella kun mennään
Karstanpoistosta
No, eilen tuli yritettyä. Cruisingista (joka oli hieman pettymys tällä kertaa) Turun moottoritietä 180 km/h, kunnes tuli mieleen että matkassa ei olla aivan yksin ja hidastusta. Tiedä sitten vaikutusta, kun pitää antaa lämpöjen tasaantua pidemmällä jäähdytyskäytöllä jne?
Tuo veden käyttö on mielenkiintoinen vaihtoehto. Kaverini yritti putsata samalla metodilla -86 626:sta karstoja, mutta vettä meni ilmeisesti liikaa sisään. Mitähän ilmamäärämittari yms laitteet pitävät.. Voisihan tuota kokeillla, akkuvettä sisään ensin varovasti ja sitten jatkaa.
Ei kone sinänsä mitään oireita ole osoittanut, mutta se ei estä miettimästä kaikkia teoreettisia vikamahdollisuuksiakaan
Tuo veden käyttö on mielenkiintoinen vaihtoehto. Kaverini yritti putsata samalla metodilla -86 626:sta karstoja, mutta vettä meni ilmeisesti liikaa sisään. Mitähän ilmamäärämittari yms laitteet pitävät.. Voisihan tuota kokeillla, akkuvettä sisään ensin varovasti ja sitten jatkaa.
Ei kone sinänsä mitään oireita ole osoittanut, mutta se ei estä miettimästä kaikkia teoreettisia vikamahdollisuuksiakaan
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
Mitäs siinä muuta kuin pitkä maantielenkki välillä. Itsellä kun on kotipaikka vajaan 400 km päässä, niin kyllä auto muuttuu matkalla. Kun hinkkaa talven pikkuajoa kaupungissa ja sitten puhaltaa Tampereen kautta länsirannikolle (motaria reilut 200 km edestakasella matkalla) niin takaisintullessa auto rullaa niin herkästi ja vastaa kaasuun ihan eri tavalla.
Ei mitään kikkoja, ajoa vaan.
Ei mitään kikkoja, ajoa vaan.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Pitempi matka-ajokin putsaa konetta, kun on kone lämpimänä pidempään yhtä jaksoisesti. Itse en oikein usko tuommoisen revittämisen puhdistavan konetta. Silloin tällöin käyn ajamassa jonkun reilu 200 kilometriä, jos olen ajellut "pappamaisesti", varsinkin talvella. Kesällä en niinkään ole huomannut eroa esim. koneen käynnissä matka-ajon jälkeen...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Niin, no minulla on keskimäärin 60l/100km kuluttava og satku, silti siinä kone ei ole karstoittunut yhtään.dimebak kirjoitti:Pitempi matka-ajokin putsaa konetta, kun on kone lämpimänä pidempään yhtä jaksoisesti. Itse en oikein usko tuommoisen revittämisen puhdistavan konetta. Silloin tällöin käyn ajamassa jonkun reilu 200 kilometriä, jos olen ajellut "pappamaisesti", varsinkin talvella. Kesällä en niinkään ole huomannut eroa esim. koneen käynnissä matka-ajon jälkeen...
Kyllähän tavallinenkin matka-ajo putsaa konetta. Matka-ajossa olen itse vedättänyt suurimmat ylämäet reippaasti ylös, jonka jälkeen kone tuntuu selvästi pirteämmältä. Toisaalta tuokin on tietysti persdynon kertomaa, jonka totuusarvo on yleensä vähän niin ja näin .