perä taivaisiin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
talvisaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59

perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja talvisaabisti »

Kun ei hyvä häviä, ja 70 luvun tyyli ois hakusessa niin aattelin nostaa satkusta perän ilmaan vanhanajan tyyliin, minkä auton jouset ois tähän hyvät jos joku tietäs, nyt on motonetin madallus satsi alla eli keula on valmiiks maassa, nostaako vaununvetojouset kuinka paljon perää?
-talvi peli voipi olla myytävänä, tarjoa jotain
-kesä peli
-OG satkun osia myytävänä
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ei ne niin kauheasti nosta. Hae Biltemasta niitä kuolleiden iskareiden korotuskumeja. :-P
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

1-2cm saa korotettua, kun käy ostamassa 1-2cm paksua kumimattoa ja takajousien alapäähän siitä sopivat levyt. En ole varma meneekö 2cm paksu matto, mutta ainakin 1cm paksu menee.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saabinsti kirjoitti:1-2cm saa korotettua, kun käy ostamassa 1-2cm paksua kumimattoa ja takajousien alapäähän siitä sopivat levyt. En ole varma meneekö 2cm paksu matto, mutta ainakin 1cm paksu menee.
Itse teetätin Vallilan Takomolla 40/30mm (etu/taka) madaltavat jouset. Tuntuu että peräpää on aivan liian alhaalla, ja kelula liian ylhäällä (99:in puskurin päällä pomppi 2 ihmistä, eikä sitä saa painumaan kuin muutaman sentin alaspäin... siis tekniikkapaketti puuttuu silti nokalta, mutta perä on ihan liian matalalla, ja aivn liian löysäkin).
Voikos takajouseen laittaa sitä kumilevyä sekä ylä- että alapäähän? Oikeastaan pitäisi laittaa oikealle taakse 20mm:n korotus, ja vasemmalle 10mm:n.

Jokin ihme juttu tuossa keulassa on, kun ei suostu menemään alas (on korkeammalla kuin vakiojousilla, siis koneenirrotuksen jälkeen, siis samassa tilanteessa kuin nyt noiden "madallusjousien kanssa), tukivarsien mutterit on auki (siis niiden pitkittäissuuntaisten, jotka kulkevat pukivarsien, ja korikiinnikkeiden läpi), eli ne eivät kanita, voisikohan etupään kallistuksenvakaaja aiheuttaa moista, ts. estäisi korin painumisen alaspäin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Kyllä sitä varmaan pystyisi yläpäähänkin laittamaan. Ei tullut niin katsottua.

Itsellä on tuossa siis uudet Kilenit edessä/takana ja taakse laitoin 8mm kumimattoa jousen alapäihin korokkeeksi. Nyt on tosi hyvässä balansissa omaan silmään...perä ihan hitusen ylempänä.

Kyllä se mylly sitä painaa reilusti alaspäin.
Itsekkin keväällä laitoin jouset paikalleen, kun konehuone oli tyhjä ja ei se madaltunu sillon ollenkaan. Tuli pompittua ja ei tosissaan antaneet jouset yhtään periksi.
Sitten kun motin sinne nosti, niin tipahti eka jonkun verran ja kun muutaman kuukauden ollu nyt jouset, niin näyttäs ekoihin kuviin nähden keulan tippuneen vähän vielä lisää ja nyt on hyvä.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
talvisaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja talvisaabisti »

pitääkin kokeilla tota kumimattoo ylös ja alas, siellähän tosiaan on sen verran kuppia et vois pysyykkin, ja yhet kombin jouset on varastossa.
jos vaikka nousis sit tarpeeksi, järkeehän siinä ei oo mut eipä oo ollut muissakaan muutoksissa :lol:
Elä nyt hyvä mies (en tiiä ookko ) mitään toyota tuninkia rupee hassaan saabbiin...
en tuunaa, kustomoin :mrgreen:
-talvi peli voipi olla myytävänä, tarjoa jotain
-kesä peli
-OG satkun osia myytävänä
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kun perää korottaa, niin kannattaa säätää etupyöriin casteria lisää. Muuten auto ei enää käyttäydy kunnolla ja ohjaus ei keskitä normaalisti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
talvisaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja talvisaabisti »

miten 900:ssa säädetään casterii? camberii osaan kyllä säätää, mut mites tukivartta etee/taakse saa liikutettuu.
-talvi peli voipi olla myytävänä, tarjoa jotain
-kesä peli
-OG satkun osia myytävänä
neville
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 13:23

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja neville »

Konehuoneen puolella olevien tukivarren laakerituen säätölevyjä siirtämällä toisesta toisen alle,muuttuu caster.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

juurinäin eli säätölevyjä vaihdetaan kiinnitys pukin alta toiselle niin caster muuttuu mutta camber säilyy.

kun taas säätölevyjä lisätään tai vähennetään niin camber muuttuu.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Mitenhän katsastus mies suhtautuu kumimattoon jousien alla? Näkyy melkein kaikki orkkis kunnossa olevat combit kulkevan kärsä pystyssä. Pitäs tuohon omaankin jotain keksiä, että perä nousis pari senttiä ja halvalla niinkuin vileenin malliin :D
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kannattaa muuten huomioida, että takalokarin yläreuna on alempana, kuin etusen. Esim. kylkilistasta tai kylkipokkauksesta mittaamalla saa sen perän ja keulan korkeuseron vasta näkyviin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja juuso »

Kuinkakohan paljon nuo motonetin vahvistetut takajouset nostaa perää? Alla on lesjön madallusjouset...

Ja mitä eroa on seuraavilla jousilla?

900 Sedan vahvistettu takajousi. . . . . . . . . . . . . . 67-5065 24.90 ???
900 Sedan progressiivinen kuormajousi. . . . . . . . . . . 67-5741 42.90 ???


edit: pari senttiä tekis jo ihan hyvää..
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ng900aero kirjoitti:
Itse teetätin Vallilan Takomolla 40/30mm (etu/taka) madaltavat jouset. Tuntuu että peräpää on aivan liian alhaalla, ja kelula liian ylhäällä (99:in puskurin päällä pomppi 2 ihmistä, eikä sitä saa painumaan kuin muutaman sentin alaspäin... siis tekniikkapaketti puuttuu silti nokalta, mutta perä on ihan liian matalalla, ja aivn liian löysäkin).
Voikos takajouseen laittaa sitä kumilevyä sekä ylä- että alapäähän? Oikeastaan pitäisi laittaa oikealle taakse 20mm:n korotus, ja vasemmalle 10mm:n.

Jokin ihme juttu tuossa keulassa on, kun ei suostu menemään alas (on korkeammalla kuin vakiojousilla, siis koneenirrotuksen jälkeen, siis samassa tilanteessa kuin nyt noiden "madallusjousien kanssa), tukivarsien mutterit on auki (siis niiden pitkittäissuuntaisten, jotka kulkevat pukivarsien, ja korikiinnikkeiden läpi), eli ne eivät kanita, voisikohan etupään kallistuksenvakaaja aiheuttaa moista, ts. estäisi korin painumisen alaspäin?

ei se keula siinä paikalla pompittaessa liiemmin periksi anna, käske pari sata kiloista henkilöä konetilaan ja liikuta autoa niin sitten jo pitäisi jonkin verran tippua..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

juuso kirjoitti:Kuinkakohan paljon nuo motonetin vahvistetut takajouset nostaa perää? Alla on lesjön madallusjouset...

Ja mitä eroa on seuraavilla jousilla?

900 Sedan vahvistettu takajousi. . . . . . . . . . . . . . 67-5065 24.90 ???
900 Sedan progressiivinen kuormajousi. . . . . . . . . . . 67-5741 42.90 ???


edit: pari senttiä tekis jo ihan hyvää..
Toi ensimmäinen on combin vakiojousi, sellaset saa tulla vapaasti purkaan testattavaksi. Combin kuormajouset on jo sit oikeesti jämäkämmät.
Niitä saattaa jo joutua hieman "hienosäätään" lesjöjen kanssa ettei mee liikaa nenilleen.

Tässä on juttuu sportjousist ja noist kuormajousista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=17101

Casteria ei tullu koskaan säädettyä mutta uraherkkyys rauhoittui selkeästi kun tuossa on välillä ollu aavistuksen matalammat takakumit. 205/55-16 on takana vähän iso mutta eipä pakko ne on pois kuluttaa ennen ku malttaa vaihtaa muuta alle. :D

Ukkol oli sedan combin kuormajousil ja edessä vakiot, tuolla yhdistelmäl oli edelleen aika vaateris mutta oli sitä edelleen vaikka kontti lastattiin työkaluil. Tyhjänä tuntu etu- ja takapää vähän eri parilta. Kuvaa vaan ei taida olla. Toi meni nimimerkil "taassaapi" et mahtaisko hänelt löytyy....?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin