99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon

Viesti Kirjoittaja Svc »

Ja perusteluja, kiitos.

Tehoa virallisesti ~174 hv/5300. Vääntöä ~270Nm/3000
Kuutos-enskalla huippunopeus on ~200 km/h, seiskalla ~215.

99 on n. 150 kg kevyempi, kuin satku, joten #8 enskakin voisi olla hyvä vaihtoehto jos sellaisen vain jostain löytäisi.

EDIT: Alkuperäisessa laskukaavassa oli virhe: #6 enskalla huippunopeus jää aavistuksen alle 220 km/h, #7:lla hieman yli.
Viimeksi muokannut Svc, La Elo 02, 2008 23:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Miten noin alhaisiin huippuihin päädyt? Mulla oli vitoslaatikolla #7 enskalla huiput liki 250 vakiolla kierrostenrajoittimella satkussa (toki hieman piristetty). Kyllä se jaksaa kelata niitä huippuja vielä tuon huipputehon kierrosluvunkin jälkeen..

Kutosen enskasta satkussa on siitä miellyttävä kokemus että lähtee "heti" ja suorastaan kokoajan pyytää polkaisemaan. :) Seiskan enskalla ei ole yhtä ärhäkkä mutta toisaalta matka-ajo selvästi mukavampaa kun kone ei huuda.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kasi tietty. Eipähän huuda motarilla.

Jos oot kasin onnistunu hankkimaan etkä millään viitsisi sitä asentaa, niin mulla on kutosen ja seiskan enskoja tallissa ylimääräisenä, joihin voidaan vaihtaa vaikka päittäin. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon

Viesti Kirjoittaja Svc »

Käytän aikanaan tekussa tekemääni ajotilapiirroksen tekevää taulukkolaskentapohjaa. Ainakin sen mukaan ilmanvastusvoima ylittää vetovoiman noilla main. Aloitin joskus ihan oman ketjun aiheesta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=28468

Pieneltä tuo huippunopeus tuntuu minustakin, sillä johan 145 hv 99 turbollekin luvattiin tuo 200 km/h. Toki täytyy myöntää, että vierintävastus, otsapinta-ala ja vaiheiston hyötysuhde ovat ihan vain arvioita.

#7 enskalla ja 185/65R15 renkailla kierroslukurajoitin katkaisee menon joka tapauksessa 238km/h:ssa ja kuutos-enskalla maksimi on 221 km/h. Ainakin noilla renkailla ja välityksillä. Vastaavasti maksimitehon kierroksilla #6:lla auto kulkee 199 km/h ja #7:lla 211 km/h, eli ei tuo arvio ihan kokonaan ole pielessä. Jopa 240 on siis ainakin minun autolleni mahdoton lukema.

Teoriassa vaihtamalla #8 enskan 3.67 vetopyörästöllä olevaan vaihteistoon saadaan 6000 kierroksella nopeudeksi 261 km/h mutta 99:llä jo 250 kmh/nopeuteen tarvitaan tehoa yli 260 hv.

Leluhan tämä on muutenkin ja tarkoitus on panostaa nimenomaan ohituskiihtyvyyteen, eli vaaka alkaa kallistua tuohon kuutosen ensiövetoon. :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Riippuu tosiaan ihan mitä haluat, ja montako pykälää vaihteistossa on.

Yllättäen #7 on hyvä kompromissi 5v laatikon kanssa, etenkin 99:n keveyden vielä auttaessa. Omassa satkussa nelilovinen seiskan enskalla puutuu aika pahasti 1-2-3 väleissä, tehoa jotain 200hp :roll: . Jos haluaa vain vähän puutuvan vaihdon niin pitää vetää rajoittajalle.

Mutta jos auton on tarkoitus olla mukava ja leppoisa ajella matkaa niin mitä pidempi enska sen parempi, kai.

Kutosen enskalla tosiaan kulku on varppina melkoisen pirteää.

Kohta alan saamaan lisää kokemuksia 8:n enskasta 5v lootassa tekniikkana vakiohko matalapaineturbo. 2200rpm@100km/h.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Tämähän on selkeä makuasia.
Eli seuraava kirjoitus on vain minun mielipiteeni enkä väitä että kaikille sopii.

Ehdottomasti kutonen.
Muutenkin vihaan pitkiä välityksiä yli kaiken,ei tässä missään saksassa olla..
Ainoan edun jonka löydän 7 tai 8:in enskasta on pidentynyt ykkösvaihde.
On se vaan nannaa tuolla kutosen enskalla lähteä ohittamaan 80-100 km/h nopeuksista,ei tartte pykältää pienempää ja vetoja kyllä löytyy.
Mulle riittää muutenkin että auto kulkee huippuja vähän vajaa 230,kunhan ottaa sen vaivattomasti.
Ehkäpä nuorena olisi ollut kovakin houkutus laittaa 8 enska ja kehua yli 250 huipuilla,mene ja tiedä.
Tuskin mitään hyvää ajettavuutta sillä kasilla kuitenkaan saisi ellei ole todella alhaalta puskeva turbo.

Muoks.
Viimeksi muokannut tomaatti, Pe Heinä 25, 2008 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon

Viesti Kirjoittaja f-19 »

tomaatti kirjoitti: Ainoan edun jonka löydän 7 tai 8:in enskasta on pidentynyt ykkösvaihde.
On se vaan nannaa tuolla kutosen enskalla lähteä ohittamaan 80-100 km/h nopeuksista,ei tartte pykältää pienempää ja vetoja kyllä löytyy.
Tuo pidentynyt ykkönen on kyllä tosi hyvä juttu.

Paljonkos autosi kiertää 80-100km/h vauhdissa? Polttoaineen säästö on ihan positiivinen juttu kuitenkin kuten myös se että kone ei huuda isommista vauhdeissa.

Ohituksiin se on alle sekunnin homma pykältää se pienempi vaihde silmään ja ampasta ohi ja sitten taas jatkaa matkantekoa pienemmillä kierroksilla. Tai vaan voiman puutetta. Ja niinhän sitä sanotaan että siksi autossa on ne vaihteet että niitä käytetään muuttamaan välitys sopivimmaksi ajotilanteeseen.

Osittain makuasia, jotkut tykkää turkulaisista jotkut ei.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

En ole kierroksia tuossa harrastepelissä juurikaan kyttäillyt.Liian ylhäältä ottava turbohan tuossa on joten 6 enska kompensoi turboviivettä kummasti.Viimeksi penkissä tuli kuitenkin huippuvääntö vasta 4200 rmp:llä.Bensan kulutus on taasen sivuseikka noilla kilometreillä mitä tuohon värkkiin tulee.Kuten myös äänitaso.
Voiman puutettakaan on pahaa mennä haukkumaan,riittävästi toistaiseksi.
(noh viriä taas kyllä tulossa lisää) :oops:

Mutta kuten tuossa edellä totesin niin tää on mun juttu eikä välttämättä tietenkään sovi kaikille.

Ehkäpä käyttikseen jolla ajaisin matka-ajoakin laittaisin suosiolla sen seiskan.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon

Viesti Kirjoittaja Svc »

f-19 kirjoitti:
tomaatti kirjoitti: Ainoan edun jonka löydän 7 tai 8:in enskasta on pidentynyt ykkösvaihde.
On se vaan nannaa tuolla kutosen enskalla lähteä ohittamaan 80-100 km/h nopeuksista,ei tartte pykältää pienempää ja vetoja kyllä löytyy.
Paljonkos autosi kiertää 80-100km/h vauhdissa? Polttoaineen säästö on ihan positiivinen juttu kuitenkin kuten myös se että kone ei huuda isommista vauhdeissa.

Ohituksiin se on alle sekunnin homma pykältää se pienempi vaihde silmään ja ampasta ohi ja sitten taas jatkaa matkantekoa pienemmillä kierroksilla.
Kuutosen enskalla 5-vaihteella 2300@100 km/h. Seiskalla vastaavasti tasan 2000@100km/h.

Vastaavasti kuutosen enska nosti bensankulutusta aika tarkkaan 0,5/100 km.
8,3 -> 8,8 l/100 km (Tosin vasen etujarrukin alkoi jumittaa samoihin aikoihin 2006 syyskokouksen jälkeen.

Tuolla kuutos-enskalla saattaisi 60-120 sujua kolmosella aika rivakasti. Keskimääräinen kiihtyvyys tuolla välillä on 1,85 m/s2, eli jos laskin oikein, tuon välin pitäisi mennä kuuden sekunnin pintaan.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

tomaatti kirjoitti:Olen tämän sanonut ennenkin mutta kun itsellä tuli vaihdettua yhteen turbosatkuun kutosen tilalle seiska niin oli kuin joku olisi 50 hv ruuvannut autosta pois.
Heh,niin sitä muisti pätkii..Eli kävin tuossa katselemassa listaa tuon auton muutoksista ja silloin oli ollut kysymyksessä 5 vaihteisen (kutosen enskalla)porsineen tilalle vaihdettu 4 vaihteinen laatikko johon lykkäsin 7 enskan.Siitä siis tuli tuo suuri ero.

Muuten,mikähän mahtaa olla tän hetkisen laatikon vuosimalli?Kun en yhtään muista että mistä tämä viimeinen laatikko tuli napattua.
Eli laatikko on:Gm 55700 toinen nro 668760

Tähän vaihdoin kutosen enskan ennen asennusta.Toi kehitysnumero (00) vaan ihmetyttää,ei ole ainakaan mulla tullut koskaan vastaan eikä mun korjaamokäsikirjoissa mainita tuosta mitään.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Svc kirjoitti: Kuutosen enskalla 5-vaihteella 2300@100 km/h. Seiskalla vastaavasti tasan 2000@100km/h.
Nyt meni kyllä väärin. Joko nopeusmittari näyttää raakasti liikaa tai sitten laskut pielessä. Todellisuus on luokkaa ~2700rpm kutosen enskalla ja ~2500rpm seiskan enskalla vitosvaihteella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon

Viesti Kirjoittaja Svc »

jcarlson kirjoitti:
Svc kirjoitti: Kuutosen enskalla 5-vaihteella 2300@100 km/h. Seiskalla vastaavasti tasan 2000@100km/h.
Nyt meni kyllä väärin. Joko nopeusmittari näyttää raakasti liikaa tai sitten laskut pielessä. Todellisuus on luokkaa ~2700rpm kutosen enskalla ja ~2500rpm seiskan enskalla vitosvaihteella.
No niinpä meni. :oops: Nuo ovat siis 80 km/h kierrokset. Lukihärö isosta taulukosta. Hyvä, että joku on hereillä. :D

Satasen nopeudessa moottori kiertää juurikin tuon 2700 tai 2500
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon

Viesti Kirjoittaja Svc »

tomaatti kirjoitti:Toi kehitysnumero (00) vaan ihmetyttää,ei ole ainakaan mulla tullut koskaan vastaan eikä mun korjaamokäsikirjoissa mainita tuosta mitään.
Saattaa hyvin olla joku protoversio, joita on päästetty testien jälkeen tuotantoon, kun paketti on havaittu toimivaksi. Ei olisi mitenkään uutta Saabin kohdalla.

Jälkimmäinen numero on juokseva sarjanumero. Kesällä -84 valmistuneen vaihteiston numero on 593945 ja syksyllä -85 633892.
Ensimmäiset GM557xx vaihteistot ovat tulleet tuotantoon -86, eli vaihteisto on hyvin todennäköisesti vuodelta -86 tai -87.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon

Viesti Kirjoittaja Suppari »

7#,jos autolla yhtään ajelee maantietä.Ei se 99 tuolla enskalla voi hirveän laiskaksi mennä t16 moottorilla,kun ihan kaasarikoneellakin veti hyvin,paljon paremmin mitä satku samalla moottorilla.

+Kulutus tippuu
+Möykkä ei kasva sisällä kohtuuttomaksi moottoritie nopeuksissa
+o-100 taitaa jäädä yksi vaihto välistä? :mrgreen:
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon

Viesti Kirjoittaja Svc »

Suppari kirjoitti: +o-100 taitaa jäädä yksi vaihto välistä? :mrgreen:
Ei jää. Seiskallakin 6000 1/min ja kakkosvaihde on vasta 93 km/h. Sama juttu vieläpä GM558xx vaihteistoillakin; 6000 kierrosta kakkosella on 95 km/h. (#8 enska ja 3,89 perä)

Vasta jos laittaa #8 enskan 3,67 perällä olevaan laatikkoon menee kakkosella satanen rikki juuri 6000 kierroksen kohdalla. Näillä aavikkovälityksillä tosin huippunopeus tipahtaa johonkin 190 km/h tuntumaan nelosella. Viitonen jaksaa vetää vain reilu 180 km/h. Tämä siis vakiolla 175 hv/273Nm T16 moottorilla.

6000 1/min kuljettaisi autoa 262 km/h jolloin 99 tarvitsisi etupyörille vetovoimaa 3,75 kN. Moottori vääntää tällöin sellaiset 495 Nm@6000 1/min. (~310kW@6000 1/min). Paljonkos tuo vakiolaatikko kestääkään vääntöä?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Vastaa Viestiin