ajokilometreihin tuijottaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

ajokilometreihin tuijottaminen

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Heissan, olenko väärässä jos sanon, että ajokilometreihin painotetaan liikaa autoa ostettaessa. Mielestäni aika surkuhupaisa esimerkki on tämä Tervajoen Rintajoupin ilmoitus autotallin sivuilla, jossa vuoden -82 tuplaysiä kaupataan lähes 2000 erkkiin.

http://autotalli.fi/crometapp/product/c ... g=50889660

Minun mielestä tuo hinta on törkeän kallis ja perustelut tulee tässä:

Auto on vuosimallia 1982 eli käyttöikänsä ehtoopuolella. Vaikka autolla on ajettu vain 105000, eli vielä voitaisiin ajella ainakin 400000 km kevyesti lisää, niin aika tulee vastaan. Kori vain kertakaikkiaan mätänee alta, jos nyt ei aivan 40000-50000km vuosikilometreihin ylletä. Toisekseen auto on tarkoitettu ajamista varten, ja ilmeisesti näin vähän ajettu auto on seisonut paljon. Se ei tee jarruille ym. muille osille hyvää sillä auton osia pitää käyttää, ei seisottaa. Lisäksi onko sillä nyt käytönnössä väliä tuonikäisellä autolla, onko mittarissa 105000km vai 305000, mielestäni ero on aika pieni. Toisekseen tuollaiset arvolisäykset, että vain yhdellä omistajalla ollut, ovat aika naurettavia. Mitä sillä on väliä, onko omistajia ollut yksi tai kymmenen? Eiköhän nyt jokainen auton omistaja pyri kohtelemaan autoaan mahdollisimman hyvin.

Kommentoikaa ihmeessä, kiva lukea mitä muut ajattelevat. :D
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Onhan se hiukan kallis mut kyl saabin kori kestää. Rinta juopol on aina käytetyis hinnat taivais itteki ku ostin turun rintajuopolt auton ni sain tiputettuu hinnan 4000:sta 2500:taan. Toi vi olla keräilijäl ihan hyvä, simmosel kenel on kiilotettu ja virheetön auto mut ajettu joku 400000 ni ostaa ton ja rosvoo moottorin ja heittä korin pois. Riippuu kans siit seisotuksesta ite oon nähny muutaman auton jotka on muuten hyvii mut seisotettu ja rosvottu tulpat ni on päässy koneeseen vettä ja sit on ruoste iskeny. Omas pappikses oli kans käyny niin.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ensinnäkin tupliksen kilometrit pitää kokea pers'tuntumalla. Mittaria on niin helppo ruuvata, ettei siihen voi vakavasti luottaa. Mutta kyllä sen autosta huomaa, jos sillä on vähän ajettu. Muutamaa alle 200 tuhatta ajettua koeajettuani sen huomaa jämäkkänä yleisolemuksena (alusta, penkit, hallintalaitteet, vaihekeppi, jne...).

On totta, että autolla pitää ajaa ja vanhan auton vähät kilometrit pitää ottaa vastaan huolissaan. Siinä on kuitenkin tekemistä. Ensimmäisenä tulee mieleen haurastuneet letkut ja hapettuneet johdot. Mutta kun sen saa kuntoon, niin kyllä sillä varmasti vielä pitkään ajelee...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Lisään vielä, että ei se tyhmä ole joka pyytää, vaan se joka maksaa. Toisaalta, vanhan auton remppaan saa helposti tonnin menemään ensimmäisen vuoden aikana, joten tiedä vaikka juuri tuo yksilö olisi huoleton... uskallan kuitenkin epäillä.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
jajamies

Re: ajokilometreihin tuijottaminen

Viesti Kirjoittaja jajamies »

Henna Makkonen kirjoitti:Toisekseen tuollaiset arvolisäykset, että vain yhdellä omistajalla ollut, ovat aika naurettavia. Mitä sillä on väliä, onko omistajia ollut yksi tai kymmenen? Eiköhän nyt jokainen auton omistaja pyri kohtelemaan autoaan mahdollisimman hyvin.
Tuosta mä uskallan olla erimieltä. Tiedän kaveripiiristä monta, jotka ei todellakaan kohtele autoaan mahdollisimman hyvin. Niille auto on vain ja ainoastaan paikasta toiseen siirtymistä varten ja jokainen huoltotoimenpide on vain välttämätön paha, joka tehdään vasta siinä vaiheessa kun auto ei enään muuten liiku. Yleensä tämmöisillä henkilöillä auto ei kauanaikaa pysy, vaan se pistetään kiertoon heti kun siinä rupeaa ilmenemään jotain korjaustarvetta. Epätoivoisesti vain yritetään peitellä kaikkia vikoja, jotta saataisiin mahdollisimman hyvä hinta.

Jos taas auto on ollut samalla omistajalla esim. kymmenen vuotta, tai vaikka vähemmänkin, niin se osoittaa mun mielestä jo melkoista sitoutumista auton huoltamiseen. Mikään auto ei yksinkertaisesti kestä niin pitkään pelkkää kovaa ajoa. Josain vaiheessa varmasti tulee jotain remonttia vastaan ja pitkäaikainen omistaja tekee sen todennäköisemmin huolella, kuin sellainen joka aikoo myydä auton kuukauden päästä pois.

Joo, poikkeuksia tietysti aina löytyy, mutta väittäisin että yleensä menee näin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

jariha kirjoitti:Toisaalta, vanhan auton remppaan saa helposti tonnin menemään ensimmäisen vuoden aikana, joten tiedä vaikka juuri tuo yksilö olisi huoleton... uskallan kuitenkin epäillä.
Omistanut oman 99:n vuodesta 1998. Euroja on palanut melkein 5000.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saab84
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Vähänajettuja autoja muistetaan aina painottaa myyntipuheissa, koska sillä pyritään perustelemaan vähäistä käyttöä l. enemmän uutta vastaava, vähemmän kulumista ja käytön jälkiä. Miten ne kilometrit ovat syntyneet, onkin sitten toinen juttu.

Säännöllisellä huollolla taas on erittäin suuri merkitys auton käyttökunnossa säilymiseen.

Jos kori alkaa ruostua alta pois, voi jokainen harkita haluaako autoa säilyttää ja kunnostaa harrastusmielessä vai vaihtaako vähemmän ruostuneeseen yksilöön.

Esimerkiksi omilla Saabeilla on ollut, vm. 84 99:llä 11 omistajaa ja vm. 85 90:llä 6 omistajaa, ennen minua. Ensin mainittu on ollut myös erään yrityksen edustusautona pari ensimmäistä vuottaan. Ei liene vaikea arvata kumpi näistä on rämempi. Tekniikan toimivuudessa ja huoltotarpeessa näillä kahdella on ollut huomattava ero.

Se huonompi kuntoisempi on se 99.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä vähän kilometrit on tottakai hyvä pointti, kun autossa on istuttu vähemmän ja kyllä kori väsyykin eikä ainoastaan ruostu. Vähemmän tiellä, vähemmän suolakylpyä. Jos vieläpä on säilytetty tallissa, niin sitä vähemmän auto on haalistunut jne jne. Kyllä näitä hyviä puolia vähän ajetusta löytyy. Vähemmän vaihdettu harakiriosia :)

Tuosta omistajien määrästä senverran, että tuo mun oma 900i on ollut ekalla omistajalla liki 10vuotta ja muutaman vuoden seuraavalla. Nyt auto on ollut mulla jo yli kolme vuotta. Kun olen tuota pirssiä korjaillut ja huoltanut, niin yksi ainoa epämääräinen aiempien tekemä korjaus löytyi, kun bensapumpun rele oli rikkoutunut ja se oli "korjattu" laittamalla hyppylanka tilalle. Ihmeen vähän tuossa on ollutkin sellaista virittelyn makua. Väitänpä, että se on varmasti yksi syy, että aiemmat omistajat ovat tunnollisesti korjanneet pirssiä. Ja kun aattelee kilometrimääriä, niin ensimmäinen omistaja on ajanut mittariin yli 200tkm, joten siihen matkaan sopii jo monenmoista huoltoa ja korjaustakin. (Nyt mittarissa 354tkm)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

ja ruostumistakin voi estää hyvällä korinpidolla, muistetaan pestä auto ja vahata, putsata kolot joihin menee shittiä...

saabeissa ainakin og900, kannattaa putsata niitä vetarin koteloita, sinne tekee vaikka lintu pesän jos seisottaa pitkään :wink:

ja toinen on takaiskarin yläpää, sinnekkin on pitänyt jättää shittilokero... :evil:
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Vanhoista saaabeista on ihan hullun helppo ruuvata mittaria! :wink:
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Hmm

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

No ei kai tuo Rinta Joupin tapaus nyt sellainen ole????!!!! Mut eikö jokaisesta katsastuksesta merkitä viimeisin kilometrilukema eli sitä kusetusta ei voi tehdä kovin paljoa. Tietty jos ajaa vuodessa 40000km ja vähentelee joka vuosi 20000km, niin tuleehan siinä kymmenessä vuodessa 200000km ero. Hmm, uskaltaakohan tässä enää vähän ajettua vanhaa autoa ostaakaan.
saab84
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Vanhojen autojen mittarilukemiin kannattaa ostopuuhissa suhtautua varauksella, kun kyseessä on vähän ajettu yksilö. Auton seisottaminen ja vähäinen käyttö voivat olla syynä "pieneen" ajomäärään.

Todellista käyttömäärää on vaikea päätellä, mutta auton tarkastelu kertoo jotakin. Sisätiloista voi etsiä kulumisen merkkejä mm.

- verhoilusta
- polkimien kumipinnoista ja etulattiamatoista
- kuminenohjauspyörä ja vaihdekepin nuppi kuluu kiiltäväksi (tosin jo viimeistään 200 000 tkm kohdalla näkyy selvästi)
- turvavöiden pinnan kunnosta (ei saa olla kuitenkaan rispaantumia yms.)
- väljistä ovista (99: ssä nyt on muutenkin raskaat ovet)
- mittaripaneelin (muovisuojan) ruuvinkannoista voi katsella merkkejä mittarin ruuvailusta, mutta esim. mittaripolttimoja vaidettaessa joutuu pehmustteen ruuvit irroittelemaan.

Moottoritilan kunto antaa myös osviittaa auton yleiskunnosta. Koeajo kertoo paljon auton yleiskunnosta.

- vaihteiston ja moottorin toimivuus
- alusta
- jarrut
- etupään kulumat ympyrää ajettaessa: naksunta, kolina ym.
- pakoputki jne.

Tällä tutkailulla voi itse pähkäillä, onko auton kunto tässä ikäluokassa (ja merkissä) suhteessa pyydettyyn hintaan.
Fredrik
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Kesä 09, 2004 13:48

Viesti Kirjoittaja Fredrik »

Mielestäni auton kunto riippuu omistajista. Jotkut pitää autoa kun kukkaa kämmenellä, toiset ei taas edes tee välttämättömät huollot.
Jos autolla on ollut paljon omistajia on suurempi riski että joukossa on ollut myös jälkimmäistä tyypin omistajaa. :x
Jos taas auto on 15v ja ajettu ½miljoona sekä vielä ensimmäisellä omistajallaan hyvännäköisenä, niin auto on varmaan pidetty paremmin. :lol:
En ainakaan myy omaa sotaratsuani alle 3000egen, riippumatta ns.taulukkohinnoista :wink:
Vastaa Viestiin