APC yht.sopivuus (900 t16/t8)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

APC yht.sopivuus (900 t16/t8)

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Hankin tässä Saab 900 turbo 8v -88 noin viikko sitten. Autolla on ajettu hieman alle 250tkm ja toistaiseksi toiminut suht ongelmitta :D Kysyisinkin nyt tuunaus mielessä asiantuntevilta clubilaisilta, että onko Turbo 16v ja Turbo 8v APC-järjestelmissä eroa. APC on fyysisesti varmaan sama ellen aivan väärässä ole, mutta onko esim nakutustunnistin säädetty erilailla?
Uudesta poksista voisit tietysti yrittää laittaa nakutrimmin samaan asentoon kun vanhasta, mutta riittääkö tämä? Ajatuksena kun olisi säästää alkuperäinen APC, ja modifioida uutta APC hieman enemmän ahtoja antavaksi, kunhan auto on muuten saatu iskuun.
Romuttamoilta löytyi 9000 turbon APC ja 900t16 APC, mutta ei 8v turbon APC. Jos jollakin on tietoa mistä 8v turbon APC löytyy mieluiten Tampereen lähistöltä niin vinkit otetaan kiitollisena vastaan. Mitä muuten APC-pokseista noin yleensä on joutunut maksamaan?
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Elä hyvä mies mee koskeen nakutrimmiin!! 8O :lol:


Ihan noin vakavasti, suosittelen lukaisemaan-> http://www.900aero.com
Selventää asioita paljon.. jos vaan tuo englannin-kieli taittuu.

T16 apc-boxi ei sovi T8:iin, joten joudut ostamaan jostain toisen T8:in boxin.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mitäs eroa noilla sitten on?
8-venasien boxejahan löytyy myös etulokasuojasta jolloin ainakin fyysisesti sama.
Samaa hommaahan noi molemmat hoitaa, kuuntelee nakutusta ja säätää mankkuvenaa...
Perusasetuksissa saattanee olla jotain eroa, mutta onko se sit just tuon K-potikan säädössä?

Sinänsä kiinnostaisi kun mulle on tarjottu tuohon ässään 8-venasen boxia.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

tetammi kirjoitti:Mitäs eroa noilla sitten on?
8-venasien boxejahan löytyy myös etulokasuojasta jolloin ainakin fyysisesti sama.
Samaa hommaahan noi molemmat hoitaa, kuuntelee nakutusta ja säätää mankkuvenaa...
Perusasetuksissa saattanee olla jotain eroa, mutta onko se sit just tuon K-potikan säädössä?

Sinänsä kiinnostaisi kun mulle on tarjottu tuohon ässään 8-venasen boxia.
K-potikan säädön lisäksihän ainakin t16 ahtopaineet ovat hieman korkeammat: 0.85 kun t8:ssa taitaa olla jotain 0.7
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Nakutrimmin asennonhan voi "kopioda" orggis poksista yleismittarilla, jos boksi muuten on samanlainen. 900aero.com ei tunnu tekevän eroa muutakuin uudemman ja vanhemman poksin välillä (eri liitin). Lisäksi ahtopaineen nousuun ja tasoon vaikuttavat vastukset ovat erilaiset 16v ja 8v bokseissa. Tämähän ei suuresti haittaa, kun vastukset menevät kuitenkin vaihtoon, kuten 900aero.com ohje neuvoo. Jos bokseissa on vielä muutakin eroa, niin sitten herää kysymys sopivatko ne ristiin.

tetammi: Mistä sinulle on tarjottu tuota 8v APC boksia, aloin vaan miettiä olisiko se sopiva meikäläisen autoon, jos et itse sitä tarvitse? Monilla romuttamoilla nimittäin tuntuu olevan 16v bokseja, mutta ei 8v. Hinnat ovat olleet noin 50e - 150e.
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Tietääkseni boksit on säädetty ennen moottoriin asennusta, eli muiden komponenttien "arvot" vaikuttaa K-n säätöön. En menisi muuttamaan K-potikan säätöjä.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Käsittääkseni boxit ovat säädetty tehtaalla kyseiselle moottorimallille (ei siis yksilölle), ja K:n piirissä on mahdollisesti otettu huomioon komponenttien tarkkuus-vaihtelut. Kuitenkin, kun katsoo tuota 900aero-sivua, niin kaikissa 8v boxeissa on lähes sama K:n arvo, josta voisi äkkiä arvata että kovin suuria heittoja ei esiinny.

T8 ja T16 boxit ovat samoja boxeja jostain -86 eteenpäin, siis kaikki etulokarissa olevat (ja tonnarin APC-boxit) ovat säätöjä lukuunottamatta samoja boxeja. DI+APC:n APC on hiukan eri, siinä painetieto tulee DI:n kautta, joten siihen on rakennettu hiukan lisää osia tämän osalta, muuten sama boxi. DI/APC on sitten ihan eri...

ROHKEA kaveri säätää T16-boxinsa K-trimmerin alkuperäisen boxin arvoon, ja ajelee tyytyväisenä auringonlaskuun, kyseenalaista on jättää T16-boxin K-säätö sellaisenaan T8-koneeseen. T8-boxi on ymmärtääkseni säädetty herkemmälle kun T16 boxi, joten T8:n boxi T16 koneessa on vain yliherkkä, kun vastaavasti T16 boxi T8 koneessa ei ole riittävän herkkä.

Tuon herkkyyden erosta en sitten sano mitään, onko kuinka suuria eroja...

Itse ainakin säädin K:ta orkkis-boxin mukaan kun "viriboxini" nakutti liian herkästi aerossa, kuulee se edelleenkin nakutusta jo alle kilon paineilla, mutta olkoot. Arvaan tämän nakutusherkkyyden johtuvan tuosta vanhasta kannesta (ja niistä 5v vanhoista tulpista)...

Toki, jos haluaa pelata varman päälle niin hankkii T8:n boxin, mutta varmanpäälle pelatessa ei sitten viritetä.

Se ei pelaa joka pelkää :wink:
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Vastaa Viestiin