900i 2.1 16V

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jake9xx
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 17:56
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

900i 2.1 16V

Viesti Kirjoittaja Jake9xx »

Noniin, tulipahan ostettua tommoinen ysisatku iivari kun possulla ei talvella tohdi ajella. Siinä on vähän probleemaa, kylmäkäynnistyksessä se haluaa vähän röpöttää kunnes kone lämpiää, lueskelin foorumia haulla niin sytkän osia tarjottaisiin korjaukseksi. No, en viittis lähteä huvikseni kaikkea vaihtamaan ja huomaamaan ettei vika poistu niin kannattaisko kuitenkin lähteä bensapuolelle?

Jos tuota ei oteta huomioon niin auto on kyllä hyvä peli, mun neljäs Saabi itseasiassa.
Jarko

ex-900 2.1v, ex-900t8
'91 Porsche S?, kesäksi (odottelee muutoskatsastusta)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900i 2.1 16V

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Vaihda ihan rohkeesti vaan ne tulpat sekä jakajan kansi & pyörijä, kustannukset lienee 20-30€ luokkaa maksimissaan eikä noiden vaihdosta ainakaan haittaa ole...

Sitten jos ongelma tosiaan pelkästään kylmällä koneella, niin ruiskun lämpötila-anturinkin voisi joutessaan vaihtaa. Motonetistä pari kymppiä aito Bosch anturi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jake9xx
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 17:56
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Re: 900i 2.1 16V

Viesti Kirjoittaja Jake9xx »

V.J.S kirjoitti:Sitten jos ongelma tosiaan pelkästään kylmällä koneella, niin ruiskun lämpötila-anturinkin voisi joutessaan vaihtaa. Motonetistä pari kymppiä aito Bosch anturi.
Kiitos vinkeistä, mulla oli 2000-luvun alussa kan tämmönen 2.1 litrainen mutta siinä ei ollu moista vikaa, ainoastaan bensapumppu meni 300tkm kohdalla. Tämä tuntuu olevan soiva peli.

Jotkut varoittelee että näistä laukeaa kone mutta tällä on rullattu jo 260tkm ja kansiremppakin on keretty tekemään. Vähän joku paikka naputtaa varsinkin kylmänä mutta omistaja (naapuri) kertoi että se on sitä tehnyt jo 3v joten en usko siinä olevan häikkää... mennessä näkkee. Kunhan kevät koittaa ja saan Possun liikenteeseen niin pitää vähän katsoa mitä hellää huolenpitoa tämä yksilö vaatii.
Jarko

ex-900 2.1v, ex-900t8
'91 Porsche S?, kesäksi (odottelee muutoskatsastusta)
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 900i 2.1 16V

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Itsellänikin röpöttää/käy epätasaisesti hetken startin jälkeen (30sek). Toivottavasti ei ole pahvi mennyt/kansi haljennut.
Kyllähän ne tosiaan huutelee ettei "isolohko" kestäisi vanhojen parilitraisten veroisesti. Täälläkin parhaillaan käyttiksenä vaivaiset 465tkm ajettu 2.1iivari. Kyllähän tuossa männät lepattaa sylintereissä mutta ei paljoa haittaa, nyt kun kelitkin kylmeni niin mäntien lonksotus peittyy nostimien naputukseen.
Vaikka betonimyllyltä kuulostaakin, eipä tuo haittaa niin kauan kun liikkuu...!
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Jake9xx
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 17:56
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Re: 900i 2.1 16V

Viesti Kirjoittaja Jake9xx »

V.J.S kirjoitti:niin ruiskun lämpötila-anturinkin voisi joutessaan vaihtaa. Motonetistä pari kymppiä aito Bosch anturi.
Joo, tuota sitten seuraavaksi -- mikäs mikäs tämän osan BOSCH numero sitten olisi? Ei nääs löytynyt varaosista.

Viat ennallaan, kylmänä röpöttää vähän aikaa ja huomasin että bensa haisee konetilassa tuolloin. Eli ruiskun tiimoille viittaa...

Mä en tuosta Saabikkaan moottorinohjauksesta tiedä paljoa kun aikaisemmat kokemuiset oli 8vturbo (ei vaatinut ropausta),16vturbo(ei ropattu),16v2.1(ed.mainittu bensapumppu). Mutta porsimossa on tuo Boschin Motronic joka on aika arka sille että mitä LAMBDAlta tulee.

Koska Saabissa on MAF niin vois kuvitella että siellä on myös wideband lamda? Onko mitään kikkoja millä voi testaa kotiolioissa onko lampada kunnossa? Motronic-pohjaisissa vehkeissä 'debuggaus' on helpompaa (=piuha irti->boxi menee vakiokartalle).
Jarko

ex-900 2.1v, ex-900t8
'91 Porsche S?, kesäksi (odottelee muutoskatsastusta)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i 2.1 16V

Viesti Kirjoittaja jus »

Jake9xx kirjoitti:mikäs mikäs tämän osan BOSCH numero sitten olisi? Ei nääs löytynyt varaosista.
Tämä:
Turbo16-moott valvonta SININEN Bosch-tuote. . . . . . . . . 37-3584 20.50

Vastaava halpis-osa, viimeksi liitinosa oli väriltään musta:
Turbo16-moott valvonta SININEN (M12x1.5-kierre). . . . . . 37-3128 9.50

LH-Jetronic lämpöanturi on 16-venttiilisessä Saab 900:ssa sama 0280130026 olipa autossa turbo tai ei.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=22692#p22692
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jake9xx
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 17:56
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Re: 900i 2.1 16V

Viesti Kirjoittaja Jake9xx »

jus kirjoitti:LH-Jetronic lämpöanturi on 16-venttiilisessä Saab 900:ssa sama 0280130026 olipa autossa turbo tai ei.
Kiitos! Tuota me mietittiin Motonetin myyjättären kanssa mutta vaikka oli niin kiva jutustella nätin pirkon kanssa niin mä kuiten jätin sen hyllyyn.. pääseepä sit ens viikolla käymään siellä taas :roll: :wink:
Jarko

ex-900 2.1v, ex-900t8
'91 Porsche S?, kesäksi (odottelee muutoskatsastusta)
neville
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 13:23

Re: 900i 2.1 16V

Viesti Kirjoittaja neville »

Pakosti tuli mieleen ettei vaan olisi tämän tietyn myyjän työssä ollessa kymmenittäin anturien kyselijöitä.Lisäksi jättävät ne hyllyyn tullakseen vielä toisenkin kerran.Siinäpä on liikkeen tilausten tekijällä sitten miettimistä mistä jaksottainen ja äkillinen anturien kysyntä johtuu.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 900i 2.1 16V

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tere tulemast takaisin Saabien pariin! :)

"Voit viedä miehen ulos Saabista muttet Saabia ulos miehestä."
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 900i 2.1 16V

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Yhtälailla tuo bensan haju viittaa sytkävikaan (ei polta -> bensa haisee). Jos sytkäosien edellisesta vaihtoajankohdasta ei ole tietoa ja kunto näyttää epämääräiseltä niin ei niidenkään vaihto pahaa tee.

Bensapuolen korjausyritykseksi voisi olla tosiaan tuo lämpöanturin vaihto ehkä ensimmäinen. Toki massamittariakin (MAF) voisi putsailla varovasti, eli elektroniikkaspraylla suihkutella lankoja puhtaaksi jos ne sattuvat näyttämään töhkää keränneiltä.

LH-Jetin Lambda on tavallinen 3-johtoinen NB-lambda tyyppiä Zirconia (eli antaa ulos jännitettä). Ei siis ole wideband.
Jake9xx
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 17:56
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Re: 900i 2.1 16V

Viesti Kirjoittaja Jake9xx »

Dodiih, nyt on tulpat, pyörijä, jakajan kansi ja lämpöanturi vaihdettu. Ainakin kone tuntuu terveemmältä. Huomisaamuna voi sit katsoa sen röpötysropleeman.
Jarko

ex-900 2.1v, ex-900t8
'91 Porsche S?, kesäksi (odottelee muutoskatsastusta)
Jake9xx
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 17:56
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Re: 900i 2.1 16V

Viesti Kirjoittaja Jake9xx »

No.. mitähän tästä osais sanoa. Kylmästartissa röpöttää vähän aikaa mutta tasoittuu kyllä äkkiä, ilmeisesti normaalia?

Mutta kulku on kohdillaan ja kulutus tuntuu olevan lapasessa (120km ajettu ja tankki ei ole vielä 3/4 merkin kohdalla).

Ehkäpä tämä oli tältä erää tässä?
Jarko

ex-900 2.1v, ex-900t8
'91 Porsche S?, kesäksi (odottelee muutoskatsastusta)
Jake9xx
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 17:56
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Re: 900i 2.1 16V

Viesti Kirjoittaja Jake9xx »

No eipä sitten ollutkaan. Mutta jotain sentään sillä kulutus on tippunut 14L:stä kympin korville eli ilmeisesti tuo anturi aiheutti jotain muutakin härhää.

Tulpanjohdot mnee sitten seuraavaksi uusiksi mutta jos se ei auta niin tuli vaan mieleen että voisko pa-puolen syöttö pykiä noin? Mutta kun kone on lämmin niin se vetää ihan kivasti kuuteen tonniin.

Yksi mitä alan epäilemään on että kaikki suuttimet pelaa samaa peliä. Toivottavasti ei kuitenkaan vuoda sylinteriin (vai tekeekö saabin kone hydrolockia?)..
Jarko

ex-900 2.1v, ex-900t8
'91 Porsche S?, kesäksi (odottelee muutoskatsastusta)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 900i 2.1 16V

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Kulutus olisi hyvä saada ainakin maantieajossa jonnekin alle 9L/100km jotta sen puolesta olisi kaikki normaalisti.

Pieniä röpötyksiä kylmänä itse en lähtisi murehtimaan ellei kyseessä ole alle viisi vuotias yli 20ke auto :). Jos lämpimänä ja muutenkin pääosin toimii niin kovaa ajoa vaan! :D

Suuttimien tarkastus/puhdistus/vaihto ei ole huono idea.

Saabin kone osaa tehdä nestelukon (mikä moottori ei osaa?).
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i 2.1 16V

Viesti Kirjoittaja jus »

Omasta tonnarista loppui käynnistämisen jälkeinen muutaman sekunnin röpötys suuttimet vaihtamalla. Vanhoista suuttimista yksi näytti tihkuvan hiukan ja toinenkin hiukan kostui, kun paineet päällä minuutin tarkkaili.

Röpötys startissa sinänsä ei häirinnyt parin vuotta röpötteli useimmiten, mutta oireet paheni äkillisesti, kävi kylmänä todella raskaasti ja pakoputkesta tuli hyvin sankkaa mustaa savua.

Eikös satkusta ole huomattavan helppo ottaa suuttimet irti imusarjasta tarkastusta varten verrattuna tonnariin, jossa suuttimet imusarjan alla?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin