Saab 900 T8 -88 ja K-jet murheet.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
anaconda
"Hirsch"
Viestit: 870
Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 20:52
Paikkakunta: syyläri city

Saab 900 T8 -88 ja K-jet murheet.

Viesti Kirjoittaja anaconda »

Tehdään nyt topicki kun ei tuntunut vastauksia tulevan.

Elikkä Tossa T8:ssa on sellaista murhetta että, kylmänä kun starttaa pitää kaasua pumpata kokoajan että lähtee käyntiin ja käynnistyy aina vaivaisesti. Lämpösenä ei ole mitään ongelmia käynnistyksessä.

Kaveri epäili paineenvaraajassa olevan vikaa(että päästäisi paineet takaisin tankkiin virtojen ollessa pois.)

Ja myös on epäilty lämpöaikakytkimen olevan viallinen. Tosin kylmäkäynnistyssuuttimen piuha on otettu irti koska ei ole todettu siitä mitään hyötyä tässä.

Suuttimet on vaihdettu uudenverosiin.

Edit: Satku katsastettiin viime perjantaina ja päästöt oli kaikki hyvät. Eli seoksetkaan ei voi kovin pielessä olla.
bmw e46 alias proteesi
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900 T8 -88 ja K-jet murheet.

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Miten käynnistyy, jos kokeilet ohittaa lämpöaikakytkimen?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Saab 900 T8 -88 ja K-jet murheet.

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Saab tuskin on sitä käynnistyssuutinta huvikseen asentanut. Jos sen laittaa toimintaan (joko LA-kytkimen kautta tai vaikka painonapilla) niin veikkaisin että ongelmat poistuvat.
Kaasun pumppaaminen K-jetissä ei vaikuta seosta rikastavasti niinkuin kaasutinkoneissa.
anaconda
"Hirsch"
Viestit: 870
Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 20:52
Paikkakunta: syyläri city

Re: Saab 900 T8 -88 ja K-jet murheet.

Viesti Kirjoittaja anaconda »

Hessu kirjoitti:Saab tuskin on sitä käynnistyssuutinta huvikseen asentanut. Jos sen laittaa toimintaan (joko LA-kytkimen kautta tai vaikka painonapilla) niin veikkaisin että ongelmat poistuvat.
Kaasun pumppaaminen K-jetissä ei vaikuta seosta rikastavasti niinkuin kaasutinkoneissa.
Auto ei edes lupaa kun starttaa ilman kaasunpumppaamista. Mutta pitää koittaa sen kylmäkäynnistyssuuttimen kanssa! :)
bmw e46 alias proteesi
anaconda
"Hirsch"
Viestit: 870
Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 20:52
Paikkakunta: syyläri city

Re: Saab 900 T8 -88 ja K-jet murheet.

Viesti Kirjoittaja anaconda »

Noniin. Elikkä koitin eilen se kylmäkäynnistyssuuttimen piuha kiinni. Lupas paremmin mutta joutui silti kaasua pumppaamaan että käynnistyi. Koitin myös ohittaa sen lämpöaikakytkimen, sitten käynnistyi ihan ok mutta tyhjäkäynti alkoi seilata lyhyen käyttelyn jälkeen. :roll:
bmw e46 alias proteesi
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 900 T8 -88 ja K-jet murheet.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

anaconda kirjoitti:Noniin. Elikkä koitin eilen se kylmäkäynnistyssuuttimen piuha kiinni. Lupas paremmin mutta joutui silti kaasua pumppaamaan että käynnistyi. Koitin myös ohittaa sen lämpöaikakytkimen, sitten käynnistyi ihan ok mutta tyhjäkäynti alkoi seilata lyhyen käyttelyn jälkeen. :roll:
Otitko tuon LA-kytkimen johdon pois kun auto lähti käymään?
Meinaan ohitettuna se lykkää bensaa tuolta kk-suuttimen kautta vielä kone lämpimänäkin jolloin kone rupee tukehtuun.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Re: Saab 900 T8 -88 ja K-jet murheet.

Viesti Kirjoittaja axtec »

Mulla on painonapilla toteutettu tuo kylmäkäynnistys suutin, ja lähtee tosi hyvin käyntiin kun sitä käyttää ja sillä kyllä saa koneen melkein sammumaan lämpimänä.
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Re: Saab 900 T8 -88 ja K-jet murheet.

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

jos painevaraaja/paineiden lasku epäilyttää niin sen voit testata kun pidät virtaa päällä muutaman sekunnin ja käännät virran pois ja toistat tämän pari kolme kertaa ennen starttausta. Pumppuhan pyörähtää hetken ennen starttausta ja näin menettelemällä saa mahdollisen painehäviön nostettua normaaliksi.

Jos tämä ei tuo muutosta asiaan niin seuraavaksi kannattaa kokeilla toista ohjauspainesäädintä tai jos tiedot ja taidot riittää niin mitata nykyisestä paine kylmänä ja tarvittaessa säätää.
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Saab 900 T8 -88 ja K-jet murheet.

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

anaconda kirjoitti:Noniin. Elikkä koitin eilen se kylmäkäynnistyssuuttimen piuha kiinni. Lupas paremmin mutta joutui silti kaasua pumppaamaan että käynnistyi. Koitin myös ohittaa sen lämpöaikakytkimen, sitten käynnistyi ihan ok mutta tyhjäkäynti alkoi seilata lyhyen käyttelyn jälkeen. :roll:
Nämät kun tarkastat: lämpöaikakytkin,lisäilmaventtiili ja kylmäkäynnistysventtiili.
Minusta "korvakuulolla" tuntuu siltä että ainakin tuo lämpöaikakytkin on viallinen.
Kaikki em. komponentit ovat helposti testattavissa Takuulla ehjään osaan. Joten onnea testaukseen :) .
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 900 T8 -88 ja K-jet murheet.

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ei kai paineenvarajaan toimimattomuus mitään eritysistä käynnistysongelmaa aiheuta? jos avaimen kääntää välittömästi startille asti, joutuu sahaamaan pari sekuntia pidempään, tai vaihtoehtoisesti pitää sen pari sekuntia virrat päällä ja sitten vasta starttaa.

omassani ei ainakaan nuo paineet tunnu pysyvän, tiedä onko koko paineenvaraajaakaan olemassa tuossa yksilössä, mutta käynnistymisen kanssa ei ole ollut ongelmia. (edit: okei, ehkä olen väärässä ja ilmeisesti omassani on jollain tasolla toimiva paineenvaraaja :oops:)

yli puoli vuotta toiminut päivittäisessä käytössä moitteettomasti, mutta kaksi kertaa on tehnyt juuri tuota ylläkuvattua että joutui kovasti polkemaan kaasua että sai käyntiin. en murehtinut tilannetta enempää kun olivat yksittäisiä kertoja, en kyllä ymmärrä mistä sellaiset oikut voi yhtäkkiä tulla ja mennä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 900 T8 -88 ja K-jet murheet.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

lucaf kirjoitti:ei kai paineenvarajaan toimimattomuus mitään eritysistä käynnistysongelmaa aiheuta? jos avaimen kääntää välittömästi startille asti, joutuu sahaamaan pari sekuntia pidempään, tai vaihtoehtoisesti pitää sen pari sekuntia virrat päällä ja sitten vasta starttaa.
Jos paineenvaraaja on kokonaan poissa pelistä niin kun esim. käyt pikaseen hakees kaupasta vaikka sapuskaa niin saa olla melkoisen hyvä akku että yleensä lähtee käymään. Ruiskun letkut kun pääsee tyhjäksi ja jäljellä oleva bensa höyrystyy niin tulee semmonen höyrylukko ettei se siitä heti tokene kun k-jetin suuttimet taitaa vaatii sen 5baarii avautuakseen ja höyry vaa myötäilee.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saab 900 T8 -88 ja K-jet murheet.

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Näin on. Laiskuuttani en siirtänyt osaluovuttajasta paineakkua paikalleen, kun pistin kaasaripeliin K-jetin. Lämpösenä lyhyen stopin jälkeen saa sahata piiiiitkään ja hartaasti ennen kuin hörähtää käyntiin.

Mistä tulikin mieleen, että mahtaiskohan paineakun pystyä korvaamaan ranettamalla bensan paluulinjaan löysähkön venttiilin (avautumispaine jotain max 1bar luokkaa) ? Vai valuuko liemet takaisin tankkiin sitten tulolinjaa pitkin? Tulolinjaankin toki voisi pistää samanmoisen venan, ettei pääse valuumaan putket tyhjäksi sitäkään kautta...?
On nimittäin melkosen usein nuo K-jetin painevaraajat umpiruosteessa ja hajoaa irroittaessa, tai sitten ovat muuten vaan rikkinäisiä ja uuttahan en moljoona vuotta vanhaan käyttöruoskaan osta. Eli olisi hyvä kohde kunnon ranettamiselle :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Re: Saab 900 T8 -88 ja K-jet murheet.

Viesti Kirjoittaja axtec »

Ne paineethan pitäisi nousta kun pari kertaa käyttää virrat päällä ennen starttaamista. Helpompi kuin jotain venttaaleita ruveta ranettamaan....
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saab 900 T8 -88 ja K-jet murheet.

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

axtec kirjoitti:Ne paineethan pitäisi nousta kun pari kertaa käyttää virrat päällä ennen starttaamista. Helpompi kuin jotain venttaaleita ruveta ranettamaan....
Kuten tetammi kirjoitti, niin sinne pukkaa putkistoon höyrylukon. Ei auta sahausaikaan yhtään vaikka käyttäis virtoja päällä/pois useamman kerran. Eli jotenkin pitäis saada bensat pysymään putkessa :) Noh, kattellaan tossa muutaman viikon päästä ensteks että onko vuoden seisonnan jälkeen enää edes saappia mitä ranettaa vai onko paikalla enään keko kukkamultaa :mrgreen:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
anaconda
"Hirsch"
Viestit: 870
Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 20:52
Paikkakunta: syyläri city

Re: Saab 900 T8 -88 ja K-jet murheet.

Viesti Kirjoittaja anaconda »

Vika taisi selvitä. Elikkä siinä lämpöaikakytkimessä se vika taisi olla. ohitin sen ja starttasin kylmänä niin lähti heti käyntiin ku pyöräytti konetta. :D Nytten olisi siis hakusessa ehjä lämpöaikakytkin! tarjotkaa yv:llä!

Kiitoksia neuvoista.
bmw e46 alias proteesi
Vastaa Viestiin