99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4026
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tutustuminen auton anatomiaan osa 1: polttoaineen syöttöjärjestelmän purkaminen ja kokoaminen. Ja kun tallissa lojuu tuplat, niin pitäähän niitä paikalle koittaa...

http://www.vippet.net/jari/tuplakaasarit

Niin, ne ongelmat...
1) Vesipumppu? Onko minulla vääränlainen imusarja? Siis pumpulta tulee "kylmää" vettä, joka kierretään koneelle imusarjan kautta. Toisaalta lämmityslaitteelle olisi menossa "kuumaa" vettä. Hmm, ihan kaikki ei täsmää. Tietäjät tulkitkoon kuvia ja please auttakaa...
2) Bensapumppu? Voiko bensapumpun vaihtaa eri tyyppiseen tai kannen asentoa kääntää, jotta letkut saadaan pois imuisarjan alta?

Kaikki muu tuntuu olevan plug and play, mutta ei kai tämä näihin tyssää, eihän? Auto siis 99 L -75, tuplakaasareiden alkuperä ei tiedossa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4026
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tässä kuvassa näkyy toi lämppärille menevä letku hyvin: http://uk.geocities.com/sbildz1/Eg/Bilder/5013.jpg

Mutta minne se vesipumppu vedetään?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Vanhemmissa imusarjoissa, kuten tuossa sinun -75:ssa on kaksi lähtöä imusarjalta, toinen lämppärille ja toinen pumpulle. Uudemmissa oli vain yksi lähtö, josta oli haaroitettu lämppärin letkulta pikku putki pumpulle.

Jos tuossa tupliksen imusarjassa on vain yksi lähtö, laita siitä putki lämppärille ja haara myös pumpulle. Jos et laita pumpulle menevää virtausta, lämmöt seilaa ylös alas termarin mukaan, silloin kun lämmityslaitteen hana on kiinni.

Katso mallia vaikka -84:sta, jossa on samanlainen toteutus :wink:

Ja sitten uusi imusarjan tiiviste ja ohuesti liimaa tai silikonia, muuten vuotaa takuulla vettä :!:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ainakin seiskaysi tupliksen imusarjaan tulee lämppäriltä letku eri kohtaan kun ykskaasarisen imusarjaan. Jari, imusarja + vesiletku hyvinkäältä 0 euroa, vie koko auto mukanasi, kaupanpäälle kauniit sävylasit ja avattavat takasivuikkunat :)

Luca
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4026
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

lucaf kirjoitti:ainakin seiskaysi tupliksen imusarjaan tulee lämppäriltä letku eri kohtaan kun ykskaasarisen imusarjaan. Jari, imusarja + vesiletku hyvinkäältä 0 euroa, vie koko auto mukanasi, kaupanpäälle kauniit sävylasit ja avattavat takasivuikkunat :)

Luca
Tiesinhän, että sinuun voi aina luottaa :D

Taidan kuitenkin ensin kokeilla tuota haaroitusta, sillä alan olla sinut sen toteutuksen kanssa ja ainostaan haaroituspala ja pätkä letkua on enää kaupassa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4026
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ei käynnisty. Ei edes yritä. Vinkkejä?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

jariha kirjoitti:Ei käynnisty. Ei edes yritä. Vinkkejä?
Saako bensaa, saako kipinää?? jos kaasarit ollu pitkään käyttämättä niin voi olla neulaventtiiliit möhjääntyny, ISO ilmavuoto tms.
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Mites se menikään...

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Mä kokeilin kanssa joskus muinoin 99 GL '84:seen B-lohkossa olleita tuplia, imusarja tosiaan tuotti harmaita hiuksia ja ei me taidettu saadakkaan sitä kunnolla käymään koskaan niin heitettiin projekti mäkeen. Joku muistikuva on että vesireijät ei kannessa ja imusatsissa pelannut. Strömberitkös ne kaasarit on? Jos ovat seisseet pitkään niin siellä on varmaan se juuttuva.. eikun muuttuvakurkkuinen tsydeemi jumissa.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4026
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

lintta go go kirjoitti:
jariha kirjoitti:Ei käynnisty. Ei edes yritä. Vinkkejä?
Saako bensaa, saako kipinää?? jos kaasarit ollu pitkään käyttämättä niin voi olla neulaventtiiliit möhjääntyny, ISO ilmavuoto tms.
Pumppu ainakin pumppaa. Sytytykselle en ole tehty mitään, joten pitäisi kipinän tulla. Avasin kaasarit ennen asennusta ja kaikki näytti siistiltä ja neulat liikkuivat. Kohokammioita en avannut.

Niissä kaasareissa on sellaiset messinkiset putken päät paljaana. Mitä niihin tulee? Imukoppa on myös halki, onko sillä merkitystä?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

jariha kirjoitti:Niissä kaasareissa on sellaiset messinkiset putken päät paljaana. Mitä niihin tulee? Imukoppa on myös halki, onko sillä merkitystä?
Messinkisiin putkenpäihin (siis nämä jotka ovat bensaputken päällä) ei tule mitään. Ne on kohokammion tuuletusventtiilin kanavia. Eli, kaasun ollessa tyhjäkäynnillä niihin jos puhaltaa, ilmaa ei saa mennä kaasuttimeen ja ku kaasuläppää käännetään milli tai kaksi niin niihin tulee voida puhaltaa, ja edelleen ku käännetään kaasuläppää niin niihin ei voi puhaltaa.

Kohokammion tuuletusta säädetään siten, että: linkkisi kolmanneksi ylimmässä kuvassa olevien tuplisten kannen oikealla puolella alhaalla olevien muttereiden sisällä näkyy hahlopäinen ruuvi. Löysää mutteri ja pyöritä hahlopäistä ruuvia siten, että ylläkirjoittamani tapahtuu ==> tyhjäkäynti=ei voi puhaltaa, milli tai kaksi=voi puhaltaa, enemmän ku edellinen=ei voi puhaltaa. Oikea kohta kyllä löytyy.

Lisäksi; mittaa, että kaasuttimen suuttimen pinta kurkun alapinnasta on 2,5 milliä ja, että neulan rungon pinta on tasalla tai millin ylempänä vaimentimen rungon (kaasuttimen kannen) alapinnasta. Säädä kaasuvaijeri siten, että kaasutin menee varmasti tyhjäkäynnille (=kaasuläppä menee kiinni) ja täyskaasulla kaasuläppä on kokonaan auki. Ja tarkista, että imun ollessa kiinni imu on kiinni ja ollessa kokonaan päällä imu on kokonaan kiinni.

Niin, ja noissa tupliksissa ja muutenkin Strömbergin kaasuttimissa (ja näkyy tuossa alimmassa kuvassa) kannen korkin vieressä oleva "nystyrä" kuuluisi olla imusarjaan päin. Nippelitietoa, mutta tällöin kaasuttimen kalvo asettuu paremmin, kun sisällä oleva kalvon "kohdistus" merkkeille tarkoitetut urat sattuvat kohilleen. Näin ainakin minulla omassa ja Saab-asentajan vinkistä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Jos kaasareille tule bensaa kunnolla (ota putsari pois niin näet), eikä siitä huolimatta käynnisty niin synkronointi voi olla niin pielessä, vaikka sen ei kyllä pitäs 2xmuuttuvakurkkuisella pitäs olla kauhean kranttu siitä, nuo on äärihelppo asentaa verrattuna johonkin 2x45 oikeisiin tupliin.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4026
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kiitos vinkeistä ja neuvoista! Jotain perustavalaatuista on pielessä, koska kone ei edes hörähdä eli bensaa se ei saa. Kun kaadoin muutaman pisaran kaasarin ohi (imusarjaan), niin jo hörähti.

Mutta tänään on taas uusi päivä kokeilla ja keksiä ratkaisua...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Kohokammiot?

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Olikos noissa kaasareissa perinteiset kohokammiot? Oletko tarkistanut että bensaa tulee kohokammioihin (molempiin siis) ja niiden ohjaamat neulaventtiilit ei ole jumissa. Joskus tapeltiin bemarissa pitkän aikaa ennenkuin tajuttiin että syystä tahi toisesta neulaventtiili juuttui välillä. Muutenkin, vanhat kaasarit olis syytä pestä esim. polttoöljyllä tahi ennen käyttöä, lähtee ne hapettumat veke.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4026
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Kohokammiot?

Viesti Kirjoittaja jariha »

jake-hki kirjoitti:Olikos noissa kaasareissa perinteiset kohokammiot? Oletko tarkistanut että bensaa tulee kohokammioihin (molempiin siis) ja niiden ohjaamat neulaventtiilit ei ole jumissa.
Jep. Ei lähde ei. Joten kohokammioihin ja/tai neulaventtiileihin osoittaa syyttävä sormeni. Bensaa kun syöttää imusarjaan, niin hörähtää, mutta ilman ei sano mitään...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4026
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kaasarit on nyt "purettu" osiin ja saldo on se, että toinen kohokammio oli täysin kuiva. Ilmeisesti letku oli niin ahtaalla, että oli "tukehtunut" tukkoon. Neulaventtiilit tuntuivan olevan puhtaat ja toimivat. Vai miten niiden toiminnan voi tarkastaa?

Projekti on levällään viikonlopun yli, mutta ensi viikolla taas arvioin, yritänkö vielä kasata tämän vai palautanko alkuperäisen kaasarin paikalleen...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin