99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
symb
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Huhti 18, 2004 23:21
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja symb »

Antakaamme silmämme siis levätä aidon saab 99 GLs:än tuplakaasarinäkymissä, ennenkuin jatkamme murheiden puimista eteenpäin... :wink:
http://koti.mbnet.fi/~symb/saab_99_gls_ ... G_0618.jpg
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

H ja B moottorin imusarjat ovat erilaiset ainakin imu sarjan tiiviste
on eri numerolla.
Ari 1622
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Plääh! Ei vieläkään, ei edes yritä. Kaasarit on siis kasattu ja koottu jo useampaan otteeseen eikä tulosta synny.

Olisko jollakin tarjota minulle säädöissä olevat tuplakaasarit? Sillä jotenkin tuntuu turhauttavalta nostaa vanha kaasari takaisin kaiken tämän työmäärän jälkeen. En tahtoisi luovuttaa vielä...

Käykö H-koneen imusarja B-koneeseen? Kaasarit kai on samat?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Ei kai käy tiiviste on ainakin erilainen vesireiissä eroa
Ari 1622
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Lupaako edes, jos starttaa kaasupohjassa? Jos lupailee kaasupohjassa, niin sitten on liian rikkaalla, kastelee. Mulla oli samaa vikaa aiemmin, kun seos oli liian rikkaalla (ihan isän mieliksi, ettei muka nyi). Kasteli tulppia startattaessa...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

dimebak kirjoitti:Lupaako edes, jos starttaa kaasupohjassa? Jos lupailee kaasupohjassa, niin sitten on liian rikkaalla, kastelee. Mulla oli samaa vikaa aiemmin, kun seos oli liian rikkaalla (ihan isän mieliksi, ettei muka nyi). Kasteli tulppia startattaessa...
Ei lupaa kuin silloin kun syöttää korkillisen suoraan imusarjaan. Tulpat ja sytytys siis toimii, mutta bensan syöttö ei.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Silloin siinä on bensan saannissa vikaa, eli joko kohokammiolle ei tule tarpeeksi tai imu ei toimi (mun saappi ei lähe käyntiin ilman imua), tai ilmavuoto kaasuttimen ja kannen välissä, tai soosit niin laihalla että ei toimi, kyllä se loogisesti seuraamalla löytyy missä vika piilee.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

lintta go go kirjoitti:Silloin siinä on bensan saannissa vikaa, eli joko kohokammiolle ei tule tarpeeksi tai imu ei toimi (mun saappi ei lähe käyntiin ilman imua), tai ilmavuoto kaasuttimen ja kannen välissä, tai soosit niin laihalla että ei toimi, kyllä se loogisesti seuraamalla löytyy missä vika piilee.
Mä olen päässyt kohokammioille, jonne pitäisi nyt bensaa tulla. Kakkos kaasarin kammio oli kuiva, joten herkistelin venttiilin. Letkut eivät ole tukossa. Imu on kytketty ja liikeradat pitäisi olla kunnossa. Ilmavuotoa itsekin olen etsinyt, mutta heti en keksi. Tiukasti se on kiinni. Soosit voi olla laihalla, kuka tietää. Mutta eikös niiden pitäisi olla TOSI laihalla, kun ei se edes hörähdä. Siis ei anna edes pientä toivon kipinää. Huomenna säätämään, mutta pelkään, että sitten se ei ainakaan toimi.

Kyllä minä niihin rööreihin siellä kohokammiossa puhaltelin, kaikista tuntui kevyt puhallusilma menevän läpi. Liekö sitten ollut oikea tekniikka...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Kohokammiot...

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Ohhoi.. voi näitä tuplagaasareita :) Mulla oli vallan toisessa automerkissä vastaavia pulmia, ja siellä tosiaan ne kohokammiot JA bensapaineen jako kaasareiden välillä oli ongelma. Vakioletkut siis ei riitä, vaan sulla pitää olla esim niin bensanjakaja (y-venttiili takaiskulla) ennen kaasareita.

Kaasareiden kohokammiot voit testata niin että otat kaasarit irti, bensaputkeen bensaa paineella (kaverin suu, maybe?) ja sitten aukaiset kurkkuja tms. jos molemmista rööreistä tulee bensasumua niin kohot pelaa, jos toinen pysyy kuivana niin JOKO neulavalve on jumissa (hapettunut) tahi bensapaine ei vaan riitä molemmille kurkuille.

Tappelin muuten joskus H-mottiin tommosten B-lohkon kaasareiden kanssa. Sain ne jotenkuten pelittämään mutta VÄHÄN meni hermot! No, en kuiten niistä kalua tehnyt vaan ruuvattiin 40mm DHLA:t pellin alle.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

startti pilotti on hyvä apuväline imuvuotojen etsimisessä, nuo strömpät ei hirveen ranttuja kyllä säädöille ole(yleensä), eikä myös pa-paineelle.
Kokeileppa peittää pahvi tai jollakin muulla jäykällä kaasarin imuaukko tai vaikka molempia asteittain, sillä tavalla kyllä sopan pitäs nousta jo kaasarin suuttimelle asti (eihän soppaneulat oo irti, mulla kako volvon S.U:t kun toinen neula oli irti) jos ei vieläkään koeta löytää B- koneen tuplakaasarimallin pa-pumppu, niinku jo aikaisemmin sanoin niin loogisesti hakemalla vika löytyy.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Hieman raporttia. Tämä tuplakaasariprojektini liikkuu taas, mutta ilman tuplakaasareita. Luovutin.

Mutta eipä lähtenyt auto enää yhden kaasarin voiminkaan käyntiin, joten piti perehtyä tosissaan kaasuttimen anatomiaan. Ensiksi piti imeä bensa suuhun asti, että pumppu lähti pumppaamaan. Oli senkin tulo lakannut siinä hässäkässä (tästä se ei tuplilla kuitenkaan johtunut). Perjantaina oli vielä bensamittari pimeenä, niin olin jo melkein varma, että bensarosvo ole pölliny tankin tyhjäksi ja näin tuhonnut yritelmäni. No, näin ei kuitenkaan ollut käynyt ja bensamittarikin taas toimii. Mitään en sille tehnyt.

Toiseksi, sen ryypyn säädöissä piti olla tosiaan tarkkana ja oikeastaan ryyppy piti olla täysillä ennen kuin starttasi. Tästä se saattoi olla tuplillakin kiinni. En arvannut, että se on niin herkkä tuolle (muun muassa GeeÄllä starttaa ilman ryyppyä). Tässä auttoi varaströmppä, jonka suuttimien auki-asentoja tutkin ja testailin.

Hieman ongelmia aiheuttaa nyt tulpanjohdot, sillä kolmos pytyn tulppaan jäi kanta kiinni. No, minä luonnollisesti askartelin sen takaisin kiinni, mutta auto käy vajaasti. Tyhjäkäyntiä se käy nätisti, mutta heti kun kierroksia ottaa, niin röpöttää ihan kuin kolmella kävis.

Joka tapauksessa olen vakuuttuneempi, että saisin vielä nuo tuplatkin käymään, mutta saa tässä taas aikaa vierähtää, ehkä ensi kesään. Ajattelin, että kun siinä on ralliratti ja nyt spoilerikin, että pitäähän siinä olla edes vähän "piristetty" kone. Tai oikeasti syy oli siinä, että tämä syö nykyisellään 10l/100km maantiellä 100-110 km/h nopeudella, joka on mielestäni paljon, joten olisin kokeillut auttaako kaasarin vaihto. Säätöjä eikä päästöjä tästä ei ole mitattu minun aikanani, eihän niitä tämän ikäisissä tarvitsekaan. Mutta ehkä se hyvää teksi.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Se on hyvä että edes uskaltaa kokeilla jotain uutta ja kyllä ne tuplat teettää ekakertalaisella aina. Tuohon syömäpuoleen sen verran että mulla on saabit aina syöny jotain 10l++ sataselle, syy taitaa lähinnä olla itessä :oops: , eikä kovin pieniruokanen nykkään ole kun soppaa annostelee 2x45 tuplat.
latuzkis
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ke Touko 01, 2013 13:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: 99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia

Viesti Kirjoittaja latuzkis »

Herätellääs tätä topicia taas ajankohtaiseksi.

Itsekin asentelemassa tuplia 99:iin. Imusarjaan tulee vesiletku tosiaan keskelle, mutta ei siten että kiertää kannen keskimmäisen vesikanavan kautta. Vettä valu vaan imusarjan ja kannen välistä, kun jäi tiivistämättä koneistettu ura. Tiivistetty, mutta sen jälkeen huomasin kun pakosarjan liitoksesta alkoi tiputtamaan vettä --> uudestaan irti ja tiivistämään liimalla tiivisteen lisäksi kaikki vesikanavien ympärykset.

Yritin vielä käynnistää tiivistyksen jälkee (ajattelin että kyllä se vesi tulee pois putkesta kun käyntii vain saa), mutta ekaksi hörähti kerran, mutta sitten ei sitäkään. Pientä bensan valumista kaasarien välisessä letkussa, joten kuhan sen saan korjattua ja varmistettua, ettei putkessa ole enään vettä, yritän uudestaan.

Mutta riitääkö bensapaineen vakio mekaanisellapumpulla molemmille kaasareille ja pitääkö siellä olla aikaisemmin mainittu jonkin sortin regulaattori y-haaroineen?
Saab 9-3 2.0t ´00

Saab...Se on jotain enemmän...
latuzkis
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ke Touko 01, 2013 13:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: 99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia

Viesti Kirjoittaja latuzkis »

Uusia linkkejä ja/tai vanhoja kuvia olisi mukava nähdä että itekin tietäisi onko laittanut letkut edes sinnepäinkin.
Saab 9-3 2.0t ´00

Saab...Se on jotain enemmän...
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Onko sulla siis B- vai H-kone? Saabklubin nettijatkoilta http://www.saabclub.fi/nettijatkot löytyy korjaamovideo "1982 - Koulutusvideo A-05 - Saab 900 Kaasutin", jossa säädellään H-moottorin kaasuttimia, videon loppupuoli on omistettu kaksoiskaasareille. Olisiko apua? Käsittääkseni H-koneisen 99:in kaasarit ei poikkea samanvuotisen H-koneisen 900:n kaasareista.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin