Onko kenelläkään kokemusta maavaran korottamisesta 96 ja 99 saabeissa. Eli mitä tarvitsee muuttaa saadakseen mahdollisimman paljon
(ei kuitenkaan älyttömästi) maavaraa ja tarvitaanko koriin vahvistuksia. Auto tulee käyttöpeliksi mutta se ei saisi vierastaa myöskään autosuunnistus reittejä.
lisää maavaraa
Korottamalla jousien tukikumeja. Ainakin 99:n taka-akselilla voi korotuksen tehdä siten, että leikkaa vaikka 5mm "roiskeläppä"-kumista tukikumea mallina käytteän sellaiset prikan näköiset kumikiekot ja laittaa ne sitten takajousen ylä- ja alapuolelle. 99:n etupäässä voidaan samalailla laittaa etupäähän.
Ja, jos haluat kunnolla autoon maavaraa, niin vaihda vanhat painuneet jouset uusiin.
Ja, jos haluat kunnolla autoon maavaraa, niin vaihda vanhat painuneet jouset uusiin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ajoin joskus itsekin AS:ää 96:lla, tosin vain yhden kisan. Siinä mentiin niin kovaan kiinni, että seuraavaan kisaan piti vaihtaa kevyempi auto (127), jotta nostovoima riitti paremmin.
Jousitusta ei kannata suikulassa kauheesti nostaa, koska jo vakiokorkeudessa (uusi auto) etupyörien ulosjousto on aika lyhyt. Jos vielä korotat sitä lisää, niin eturenkaiden pito häviää epätasasella ja pöpelikössä, etenkin talvella sen huomaa. Takapäässä on enemmän varaa, mutta silloinkin kannattaa tutkia mahdollinen iskareiden vaihto pidempiin.
Mun mielestä tärkeempi on koventaa jousitusta hieman ja jäykentää iskunvaimennusta. Maavaraa saa lisää, kun vetää pakoputken alas, á la rallitalli, rintapellin vierestä ja perälle asti pelkällä putkella. Lisäksi kannattaa laittaa alle 165-15 kumit, nekin nostaa autoo vähän.
AS-käytössä on pakoputki kovilla auton keskikohdalla. En tiedä saisiko sitä tuoda sisäkautta esim jonkin peltitunnelin sisällä tai muotoilla/hitsata pohjaan kardaanitunneli.
Toinen paikka, mikä on vähän hankala, on ovien alareunat, koska puihin ja penkkoihin nojatessa ne menee äkkiä huonoon kuntoon ja helmapanssarit on aika ilkeet tehdä. Sellainen putkimalli saattais toimia, joka tulee hieman ulommas kuin ovet ja on kannatettu suoraan pohjalevystä. Olen nähnyt sellaisenkin, jossa oven alareuna on nostettu ylemmäs ja tehty sen alle perinteinen helmakotelo.
En usko, että koria tarttee sen kummemmin AS:ään vahvistaa, mutta etuiskareiden yläkiinnikkeet kannattaa vahvistaa, jos iskarit on paljon tavallista jäykemmät.
Jousitusta ei kannata suikulassa kauheesti nostaa, koska jo vakiokorkeudessa (uusi auto) etupyörien ulosjousto on aika lyhyt. Jos vielä korotat sitä lisää, niin eturenkaiden pito häviää epätasasella ja pöpelikössä, etenkin talvella sen huomaa. Takapäässä on enemmän varaa, mutta silloinkin kannattaa tutkia mahdollinen iskareiden vaihto pidempiin.
Mun mielestä tärkeempi on koventaa jousitusta hieman ja jäykentää iskunvaimennusta. Maavaraa saa lisää, kun vetää pakoputken alas, á la rallitalli, rintapellin vierestä ja perälle asti pelkällä putkella. Lisäksi kannattaa laittaa alle 165-15 kumit, nekin nostaa autoo vähän.
AS-käytössä on pakoputki kovilla auton keskikohdalla. En tiedä saisiko sitä tuoda sisäkautta esim jonkin peltitunnelin sisällä tai muotoilla/hitsata pohjaan kardaanitunneli.
Toinen paikka, mikä on vähän hankala, on ovien alareunat, koska puihin ja penkkoihin nojatessa ne menee äkkiä huonoon kuntoon ja helmapanssarit on aika ilkeet tehdä. Sellainen putkimalli saattais toimia, joka tulee hieman ulommas kuin ovet ja on kannatettu suoraan pohjalevystä. Olen nähnyt sellaisenkin, jossa oven alareuna on nostettu ylemmäs ja tehty sen alle perinteinen helmakotelo.
En usko, että koria tarttee sen kummemmin AS:ään vahvistaa, mutta etuiskareiden yläkiinnikkeet kannattaa vahvistaa, jos iskarit on paljon tavallista jäykemmät.