Tuplista hankkimassa
Tuplista hankkimassa
Päätin olla amatööri ja avata taas tämmöisen topicin, jottei tarvitse käydä läpi koko aihealuetta, ainakaan vielä.
Eli ostoslistalla olisi valkoinen kaksiovinen tuplis vuosimallia -83. Millä koneella tuo on? Tiedän kyllä, että 2.0 ja kaasari, mutta entäs tarkemmin? Kun on ollut puhetta noista B- ja H-moottoreista... mitä eroa niillä on ja kumpihan tuossa mahtaisi olla?
Kävin vähän tutkimassa tapausta ja myös koeajolla. Mätää ei ainakaan suoraan näkynyt kuin vänkärin puoleisen oven alareunassa, joka menee varmaan korjauspalan kanssa hitsaushommiin. Vetarin tunnelit ja kaaret olivat ainakin pikaisesti vilkaistuna hyvässä kuosissa, mutta toisaalta auton mittarissakin on vasta 140tkm.
Tyhjäkäynti tahtoi olla vähän heikonlaista, mutta ryypyllä korjaantui? Onko pelkkää ajamattomuutta (pari vuotta erittäin vähällä ajolla) vai kannattaako lähteä tutkimaan jostain tietystä paikasta vikaa?
Vasemmalta takaa kuului hiekkatiellä jatkuvaa kolinaa ja kolketta. Ei vaikuttanut ajettavuuteen, mutta kolina häiritsi äänellisesti ja haluan mielelläni saada sen kuntoon. Mahtaako olla iskarin kiinnityksessä jotain häikkää vai jossain muualla jokin pultti löysällä. Pakoputken kiinnikkeet olivat kunnossa, joten se siellä ei kolahdellut.
Pahasti polttelee ko. auto! Kertokaa nyt jotain syitä, miksi sitä ei kannattaisi hankkia?
Eli ostoslistalla olisi valkoinen kaksiovinen tuplis vuosimallia -83. Millä koneella tuo on? Tiedän kyllä, että 2.0 ja kaasari, mutta entäs tarkemmin? Kun on ollut puhetta noista B- ja H-moottoreista... mitä eroa niillä on ja kumpihan tuossa mahtaisi olla?
Kävin vähän tutkimassa tapausta ja myös koeajolla. Mätää ei ainakaan suoraan näkynyt kuin vänkärin puoleisen oven alareunassa, joka menee varmaan korjauspalan kanssa hitsaushommiin. Vetarin tunnelit ja kaaret olivat ainakin pikaisesti vilkaistuna hyvässä kuosissa, mutta toisaalta auton mittarissakin on vasta 140tkm.
Tyhjäkäynti tahtoi olla vähän heikonlaista, mutta ryypyllä korjaantui? Onko pelkkää ajamattomuutta (pari vuotta erittäin vähällä ajolla) vai kannattaako lähteä tutkimaan jostain tietystä paikasta vikaa?
Vasemmalta takaa kuului hiekkatiellä jatkuvaa kolinaa ja kolketta. Ei vaikuttanut ajettavuuteen, mutta kolina häiritsi äänellisesti ja haluan mielelläni saada sen kuntoon. Mahtaako olla iskarin kiinnityksessä jotain häikkää vai jossain muualla jokin pultti löysällä. Pakoputken kiinnikkeet olivat kunnossa, joten se siellä ei kolahdellut.
Pahasti polttelee ko. auto! Kertokaa nyt jotain syitä, miksi sitä ei kannattaisi hankkia?
Re: Tuplista hankkimassa
Aika paljon on ehdittyjo noinkin uudella autolla ajamaan, omalla -83 99:illä on ajettu 132tkm, siinä oli kanssa ostohetkellä pientä sanomista apparin oven alareunassa, mutta muuten vaikutti ehjältä tapaukselta, vetaritunneleista ja muualtakin.Azanovix kirjoitti: Kävin vähän tutkimassa tapausta ja myös koeajolla. Mätää ei ainakaan suoraan näkynyt kuin vänkärin puoleisen oven alareunassa, joka menee varmaan korjauspalan kanssa hitsaushommiin. Vetarin tunnelit ja kaaret olivat ainakin pikaisesti vilkaistuna hyvässä kuosissa, mutta toisaalta auton mittarissakin on vasta 140tkm.
Taisi yksi talvi mennä sitä koria hitsatessa, eli kannattaa tutkia oikeasti kunnolla se 99, nostaa ylös, ja kolkuttaa joka neliösentti vasaran ja raudan kanssa, luulisi myyjän moiseen hommaan suostuvan ?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tuplista hankkimassa
kolinan syy: takaiskarin yläkiinnityksen alue puhkiruostunut ja iskarin yläpää siis paukuttaa irtonaisena siellä. motonetissa on ainakin joskus myyty korjauspaloja sinne. kyllä se ajettavuuteen vaikuttaa, esim jyrkissä kaarteissa takapää seuraa autoa kovin kehnosti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Tuplista hankkimassa
Näyttäisi olevan korjauspaloja edelleen myynnissä:
SAAB 99 Takaiskari/yläkiinn Saab 74- V
Saab-99 Takaiskarin yläkiinnitys 74- vasen [1969->1984]
12.90 €
Ainoa vaan, kun ei nuo hitsausvehkeet oikein omissa hyppysissä pysy... Tai tulihan sitä yläasteella viimeksi kaasulla ja vähän MIGilläkin hitsattua, siis reilut kymmenen vuotta sitten.
SAAB 99 Takaiskari/yläkiinn Saab 74- V
Saab-99 Takaiskarin yläkiinnitys 74- vasen [1969->1984]
12.90 €
Ainoa vaan, kun ei nuo hitsausvehkeet oikein omissa hyppysissä pysy... Tai tulihan sitä yläasteella viimeksi kaasulla ja vähän MIGilläkin hitsattua, siis reilut kymmenen vuotta sitten.
Re: Tuplista hankkimassa
h-moottori on sinun autossa
h-moottorissa
-83/84 aikoina tuli kärjetön sytytys, tarkista omasi (sytkäyksikkö lämppärin puhaltimen vieressä tuulilasin reunan alla matkustajan puolella)
-on vähemmän jakoketjuongelmia mutta ensimmäisissä taisi niitäkin olla (82?).
-ei myöskään samoja vesipumppuongelmia kun b-moottoreissa.
h-moottorisia saa viisivaihteisina. jos sinulla vielä katkojan kärjet virranjakajassa, tyhjäkäyntiongelma voi korjaantua kun kärkien tarkistuksella. kannattaa myös tarkistaa ryypyn/kaasun vaijerien kiinnitys kaasuttimen päässä, ja nopea operaatio on myös avata 4 ruuvia kaasuttimen päältä ja tarkistaa kannen alta että kumikalvo on ehjä. (kantta ei tule kallistaa jos ei halua valuttaa keskisylinteristä vaimenninöljyjä pois)
miksi sitä ei kannattaisi hankkia? tulee viemään sinun kaiken vapaa-aikasi
h-moottorissa
-83/84 aikoina tuli kärjetön sytytys, tarkista omasi (sytkäyksikkö lämppärin puhaltimen vieressä tuulilasin reunan alla matkustajan puolella)
-on vähemmän jakoketjuongelmia mutta ensimmäisissä taisi niitäkin olla (82?).
-ei myöskään samoja vesipumppuongelmia kun b-moottoreissa.
h-moottorisia saa viisivaihteisina. jos sinulla vielä katkojan kärjet virranjakajassa, tyhjäkäyntiongelma voi korjaantua kun kärkien tarkistuksella. kannattaa myös tarkistaa ryypyn/kaasun vaijerien kiinnitys kaasuttimen päässä, ja nopea operaatio on myös avata 4 ruuvia kaasuttimen päältä ja tarkistaa kannen alta että kumikalvo on ehjä. (kantta ei tule kallistaa jos ei halua valuttaa keskisylinteristä vaimenninöljyjä pois)
miksi sitä ei kannattaisi hankkia? tulee viemään sinun kaiken vapaa-aikasi
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Tuplista hankkimassa
Turhaan epäilet kykyjäsi. Vaihdoin kyseiset palaset kesällä omaan satkuun, ja mulla oli 15 vuotta edellisestä hitsauksesta. Nuo on sen verran paksua tavaraakin, että ei ole lähellekään vaikeimmasta päästä aloittaa hitsausharrastusta.Azanovix kirjoitti:Näyttäisi olevan korjauspaloja edelleen myynnissä:
SAAB 99 Takaiskari/yläkiinn Saab 74- V
Saab-99 Takaiskarin yläkiinnitys 74- vasen [1969->1984]
12.90 €
Ainoa vaan, kun ei nuo hitsausvehkeet oikein omissa hyppysissä pysy... Tai tulihan sitä yläasteella viimeksi kaasulla ja vähän MIGilläkin hitsattua, siis reilut kymmenen vuotta sitten.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Tuplista hankkimassa
Ajattelinkin, että h-moottorilla on ko. kärry. Vaihteita tuossa on neljä kappaletta, ja varmasti alkuun pärjää niilläkin. Vaihteet loksahtelivat kohdalleen mallikkaasti ja kytkin pelasi hienosti.lucaf kirjoitti:h-moottori on sinun autossa
h-moottorissa
-83/84 aikoina tuli kärjetön sytytys, tarkista omasi (sytkäyksikkö lämppärin puhaltimen vieressä tuulilasin reunan alla matkustajan puolella)
-on vähemmän jakoketjuongelmia mutta ensimmäisissä taisi niitäkin olla (82?).
-ei myöskään samoja vesipumppuongelmia kun b-moottoreissa.
h-moottorisia saa viisivaihteisina. jos sinulla vielä katkojan kärjet virranjakajassa, tyhjäkäyntiongelma voi korjaantua kun kärkien tarkistuksella. kannattaa myös tarkistaa ryypyn/kaasun vaijerien kiinnitys kaasuttimen päässä, ja nopea operaatio on myös avata 4 ruuvia kaasuttimen päältä ja tarkistaa kannen alta että kumikalvo on ehjä. (kantta ei tule kallistaa jos ei halua valuttaa keskisylinteristä vaimenninöljyjä pois)
miksi sitä ei kannattaisi hankkia? tulee viemään sinun kaiken vapaa-aikasi
Keksin nopeasti itse ainakin yhden syyn, miksi en sitä voisi hankkia: välillä tuntuu, että jo tuo allekirjoituksen gm-tekele vaatii turhan paljon huolenpitoa resursseihin nähden. Toisaalta tuossa tupliksessa on huomattavasti vähemmän lahoavaa elektroniikkaa.
Autoa lienee mahdotonta saada nosturille ennen ostopäätöstä, joten pohjan yllätykset tulevat sitten tosiaan yllätyksenä. Vetarin tunnelissa ei tosiaan näkynyt juurikaan ruostetta eikä koputtelu ja naputtelu antanut syytä epäillä mitään pahempaa.
Tässä vaiheessa siis kuitenkin huolestuttavin osa on se, että itseltäni ei löydy hitsausvälineitä eikä oikein tietotaitoakaan, paikasta nyt puhumattakaan. Hirveän paljon tämän ikäiseen (ja hintaiseen) autoon ei viitsisi euroja latoa tiskiin, jotta joku ammattilainen laittaisi kuntoon, vaan mieluusti olen vain veloittamatta omista työtunneista mitään ja nautin kätteni tuotoksista. Ja kalja-/viinapalkalla voin hitsauttaa jollain muulla. Vapaaehtoisia?
Re: Tuplista hankkimassa
Madaltamattomassa 99:issä pitäisi kyllä päästä aika hyvin tutkimaan tavanomaiset mätäpaikat ilman auton ylösnostoakin, eli just ne vetaritunnelit, etulattiat sieltä pitkittäisten alapalkkien kiinnityspisteiden kohdalta, taka-alatukivarsien kiinityspisteet/taaempien tunkinkorvien ympäristö, etummaisten tunkinkohtien ympäristö, taka- ja etukaaret, peräkontin pohja, jne.Azanovix kirjoitti: Autoa lienee mahdotonta saada nosturille ennen ostopäätöstä, joten pohjan yllätykset tulevat sitten tosiaan yllätyksenä. ....
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tuplista hankkimassa
tuo kolina voi myös johtua irronneesta reaktiotangosta tai sen väljästä puslasta.. käyntiongelmaan tarkasta ensin sytytyslaitteisto (jos kärjet niin vaihda ne ja säädä väliksi 0,4mm) tulpanjohdot ja puolanjohto mittaukseen. jos ei kummene niin vika luultavasti zenith-strömbergissä..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Re: Tuplista hankkimassa
Nyt vaan pitäisi saada avokki suostuteltua ja tähdennettyä hänelle, ettei Vantaalla pärjää julkisella liikenteellä.
Ei vaan tosissaan, mielelläni hankkisin tämän, mutta kun se vaatii kuitenkin pääomaa (jota opiskelijalla ei varmaan ainakaan liikaa ole, vaikkei auto toisaalta kallis olisikaan) ja toisaalta myös tiloja ja välineitä. Pihallahan olen suurimman osan hommista tehnyt tähänkin asti, tai siis taloyhtiön parkkipaikalla, mutta siinä vaiheessa kun tarvitaan hitsausvälineitä ja ehkä myös -taitoa, niin menee vähän sormi suuhun. Hirveitä summia en ole kuitenkaan valmis panostamaan muiden tekemään työhön, vaan mieluummin teen kaiken mahdollisen itse, jos se vain järkevästi on mahdollista.
Irtonainen reaktiotanko (tai väljä pusla) kuulostaa jo huomattavasti paremmalta vaihtoehdolta kuin puhkiruostunut iskarin yläkiinnike. Saisi tarvittaessa leimalle paljon paljon vähemmällä työllä. Toisaalta se vänkärin oven alareuna pitää hitsata korjauspalalla kuitenkin, mutta tuon takia tuskin pomppaa konttorilla, kun ei läpi asti ole vielä ruostunut. Eli sen kanssa ei olisi kiire. Ja kun tuohon saisi myös renkaat ja vanteet sekä kesäksi että talveksi.
Enemmän ottaa vain tällä hetkellä päähän tuon gm-tekeleen vakuutukset, joita saa maksaa itsensä kipeäksi. Voisi melkein sanoa, että turhaanhan siinä täyttä kaskoa pitää, mutta kolme kertaa olen kuitenkin jatkuvuusturvaan siinä joutunut turvautumaan, mikä on säästänyt suurelta vaivalta (yhteensä kuutisen viikkoa vuokra-autolla vakuutusyhtiön piikkiin). Samanhintaiseksi kuitenkin tulisi toinen pirssi pihassa.
Täältä nyt on raadin arviota aivan turha kysyäkään, koska vastaushan on, että ehdottomasti tuo pitäisi pelastaa kotiin. Mutta onko 520€ liikaa vai sopivasti (vai liian vähän ja pitäisi enemmänkin maksaa)? Sen verran tuosta saisi kaikkineen köyhtyä. Vuosimalli on -84 (aiemmasta tiedosta poiketen) ja varustelutaso (tai sen puute) on GL.
Ei vaan tosissaan, mielelläni hankkisin tämän, mutta kun se vaatii kuitenkin pääomaa (jota opiskelijalla ei varmaan ainakaan liikaa ole, vaikkei auto toisaalta kallis olisikaan) ja toisaalta myös tiloja ja välineitä. Pihallahan olen suurimman osan hommista tehnyt tähänkin asti, tai siis taloyhtiön parkkipaikalla, mutta siinä vaiheessa kun tarvitaan hitsausvälineitä ja ehkä myös -taitoa, niin menee vähän sormi suuhun. Hirveitä summia en ole kuitenkaan valmis panostamaan muiden tekemään työhön, vaan mieluummin teen kaiken mahdollisen itse, jos se vain järkevästi on mahdollista.
Irtonainen reaktiotanko (tai väljä pusla) kuulostaa jo huomattavasti paremmalta vaihtoehdolta kuin puhkiruostunut iskarin yläkiinnike. Saisi tarvittaessa leimalle paljon paljon vähemmällä työllä. Toisaalta se vänkärin oven alareuna pitää hitsata korjauspalalla kuitenkin, mutta tuon takia tuskin pomppaa konttorilla, kun ei läpi asti ole vielä ruostunut. Eli sen kanssa ei olisi kiire. Ja kun tuohon saisi myös renkaat ja vanteet sekä kesäksi että talveksi.
Enemmän ottaa vain tällä hetkellä päähän tuon gm-tekeleen vakuutukset, joita saa maksaa itsensä kipeäksi. Voisi melkein sanoa, että turhaanhan siinä täyttä kaskoa pitää, mutta kolme kertaa olen kuitenkin jatkuvuusturvaan siinä joutunut turvautumaan, mikä on säästänyt suurelta vaivalta (yhteensä kuutisen viikkoa vuokra-autolla vakuutusyhtiön piikkiin). Samanhintaiseksi kuitenkin tulisi toinen pirssi pihassa.
Täältä nyt on raadin arviota aivan turha kysyäkään, koska vastaushan on, että ehdottomasti tuo pitäisi pelastaa kotiin. Mutta onko 520€ liikaa vai sopivasti (vai liian vähän ja pitäisi enemmänkin maksaa)? Sen verran tuosta saisi kaikkineen köyhtyä. Vuosimalli on -84 (aiemmasta tiedosta poiketen) ja varustelutaso (tai sen puute) on GL.
Re: Tuplista hankkimassa
Mikä on auton historia ? Missäpäin suomee aikaisemmin palvellut.
Jos todella noin väh.ajettu ja siisti niin se on halpa.
Jos todella noin väh.ajettu ja siisti niin se on halpa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Tuplista hankkimassa
Kovin tarkkaa historiaa ei ole saatavilla, mutta auto on rekisteröity Oulun läänissä rekisterinumeronsa mukaan. Omistajia on ollut muutama.
Kilometrien todenperäisyyttä en osaa analysoida, en tullut kurkkineeksi huoltokirjaa niin tarkasti. Maalipinta on kuitenkin erittäin hyvässä kunnossa, samoin ruostetta näytti olevan aika vähänlaisesti. Myös auton sisus on erittäin mallikkaassa kunnossa. Noihin perustuen uskon, että kilometrit pitävät paikkansa. Tämähän varmaankin selviää huoltokirjaa tarkastelemalla ja vertailemalla.
Tarkempia tietoja varmaan saisi akelta, mutta en viitsi montaa kymppiä täydestä historiasta maksaa.
Pari edellistä katsastusta on jäänyt väliin.
Kilometrien todenperäisyyttä en osaa analysoida, en tullut kurkkineeksi huoltokirjaa niin tarkasti. Maalipinta on kuitenkin erittäin hyvässä kunnossa, samoin ruostetta näytti olevan aika vähänlaisesti. Myös auton sisus on erittäin mallikkaassa kunnossa. Noihin perustuen uskon, että kilometrit pitävät paikkansa. Tämähän varmaankin selviää huoltokirjaa tarkastelemalla ja vertailemalla.
Tarkempia tietoja varmaan saisi akelta, mutta en viitsi montaa kymppiä täydestä historiasta maksaa.
Pari edellistä katsastusta on jäänyt väliin.
Re: Tuplista hankkimassa
Jos noinkin vanha auto on siisti ja ehjä, ei kilometrilukemasta kannata ylipäätään paljoa välittää. Korin kunto kaiken a ja o. Muutama satanen sinne tai tänne, auto on halpa, jos säästyy esim. maalailulta.
Re: Tuplista hankkimassa
Omaa 99:iäni varten soitin sinne Ake:n numeroon, ja sieltä naisihminen luetteli vuodesta 1994 tiedossa olleet ajokilometrit vuosikatsastusten yheydessä, puhelu taisi muutamia euroja maksaa, en muista nyt tarkemmin. Omassani oli huoltokirja täytetty merkkihuollossa kutakuinkin sinne 1993/1994 -vuosille, joten nuo kilometrit vaikuttivat uskottavilta.Azanovix kirjoitti: Tarkempia tietoja varmaan saisi akelta, mutta en viitsi montaa kymppiä täydestä historiasta maksaa.
Pari edellistä katsastusta on jäänyt väliin.
Mutta ihan täyden romun kuitenkin ostin, vaikkakin lähtötilanne oli suht hyvä: 1 omistaja pohjanmaalla, auto hyvin huollettu, käytetty 2 (vaiko 3 ) kertaa Dinitrolin suojauksessa, sisältä tosi siisti, kuten päältäkin... oli vaan yhtynyt happeen noin 10x pahemmin kuin edellinen, vm. 1973 tuplikseni.
Ja oli mm. toinen raidetanko väljä sisäpäästään, lootan ensiöpuoli kalkatti, kytkin surkea, takapäässä ei mitään iskunvaimennusta, jne.
Eli oikeasti vaikka olisi ajettu 600tkm se 99, niin voi olla paljon ehjempi kuin alle 150tkm ajettu
En oikeastaan mitään muuta hyötyä saanut oman 99:ini vähistä ajokilometristä kuin ehjän ratin, joka oli uudenveroinen (ja joka menikin jo edelliseen tuplikseeni ), melkein kaiken kuluvan osan olen omaani joutunut uusimaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tuplista hankkimassa
Allekirjoitan tuon, uusinkin tuplis on liki 25 vuotta vanha ja puhutaan aikanaan jo museoikäisestä autosta, nykyään raja taitaa olla 30 vuotta. Paras konsti noissa on, että laittaa teipin mittarilukeman päälle ja käy ajamassa lenkin. Oma tuplis tuli ukilta aikanaan 160tkm ajettuna vuonna -97 ja vuonna 2008 taulussa oli liki 300 tkm, mutta säälimätön käyttö jättää jälkensä noihinkin. Oli kyllä täysin käyttöauto, jolla ajettiin ympäri vuoden säälimättä. Korissa ei ole vieläkään yhtään reikää, mutta jokapaikka alkoi vähän löystyä.KN/Lieto kirjoitti:Jos noinkin vanha auto on siisti ja ehjä, ei kilometrilukemasta kannata ylipäätään paljoa välittää. Korin kunto kaiken a ja o. Muutama satanen sinne tai tänne, auto on halpa, jos säästyy esim. maalailulta.
Toinen ääripää oli -85 ysisatanen, jossa oli taulussa 360tkm ostettaessa ja kaikki pelasi kuin Buickissa, lukot, vaihteensiirto, sisustus, kaikki. Olisi voinut vaikka mittarin ruuvata jonnekin 140tkm ja olisi mennyt läpi kuin väärä raha, meni onneksi uudelle omistajalle aikanaan. Ajoin mittariin yli 400tkm ja olisi mennyt vielä monet kympit.
Eli perstuntumaa suosittelen, kyllä sen huomaa, missä peruskunnossa auto on.