T8 prötää viellä!! tulpatjohdot mitattu, mielipiteitä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

T8 prötää viellä!! tulpatjohdot mitattu, mielipiteitä?

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Elikkäs saatiin ahdot nouseemaan tuohon putkikseen 0.4-0.5, mutta ilmeni uusi vika eli alkaa prötäämään. Pyörijän ja jakajan olen vaihtannut. johtoja ja tulppia en ole viellä. Voisiko vika olla tässä?
0.2 paineilla laulaa kone miten pitää, ei prötäämistä.
Sanotaan nyt viellä että APC on pois käytöstä ja nakulediä en ole viellä laittannut toimintaan. Teillä on varmaan jonkinmoinen näkemys asiasta :)
Viimeksi muokannut Gorak_, La Marras 13, 2010 18:10. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: T8 prötää, neuvoja?

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

tulpat?
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: T8 prötää, neuvoja?

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

DIggItaLLr kirjoitti:tulpat?
No ne on itellä kans mielessä pitää vaihtaa ku pääsee taas räpläämään tota autoa. Mistäs olette ostaneet nuo tulpanjohdot. Tekeekö noilla motonetin johdoilla mitään.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: T8 prötää, neuvoja?

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Omat kokemukseni on 16v koneesta, mutta:
Siinä huomattua että kone on kranttu juuri oikeanlaisista tulpista. NGK, eikä mitään muuta.
Ainoat takuutoimivat tulpanjohdot on Bougicord:it, joillain moton peruspiuhoilla saattaa toimia, mutta takuuta ei ole.
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: T8 prötää, neuvoja?

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

DIggItaLLr kirjoitti:Omat kokemukseni on 16v koneesta, mutta:
Siinä huomattua että kone on kranttu juuri oikeanlaisista tulpista. NGK, eikä mitään muuta.
Ainoat takuutoimivat tulpanjohdot on Bougicord:it, joillain moton peruspiuhoilla saattaa toimia, mutta takuuta ei ole.
NGK tulpat tohon ollaan jo hommattu. listasta T8 koneeseen sopivat. Mistäs noita Bougicord:n johtoja saa?
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
runtu
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 02:56
Paikkakunta: Vantaa

Re: T8 prötää, neuvoja?

Viesti Kirjoittaja runtu »

Ad-Varaosamaailmasta sai ainakin taannoin huomattavasti huokeammalla kuin marmoritiskiltä.
EX 9-5 2.3t -98
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: T8 prötää, neuvoja?

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Noniin tulpat vaihettu NGK ja uudet johdot., mutta ei Bougicord:n. Ei hävinnyt vika :twisted: Rötääminen alkaa ~4.5k rpm.

Muutama kysymys :?:

-Onko virranajakaja sama vaparissa ja turbossa. Se säädin on ainakin eri. Säätimen pitäisi toimia. Mutta testataan sekin viellä.

-Sitten tuossa virranjakajan kannessa on 2mm klappi kumpaankin suuntaan. voiko tämä vaikuttaa asiaan.

-Ja viimeisenä pitää viellä ajotus kattoa. Mikäs tossa pitäis olla?

Edit: tuli mieleen että meillä on viellä vaparin sytkäyksikkö ja puola tos kiinni. onko turbossa sitten erilaiset?
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: T8 prötää, neuvoja?

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

nyt on vaihettu kaikki sytkän rekkulit ja on turbon sytkäyksikkö.
Eikä auta.. viellä prötää. Eikö kenelläkään ole ollut samanlaisia kokemuksia?

niin ja tarviisin noihin edellisiin kolmeen kysymykseen viellä vastauksia. Täältä varmaan löytyy joku semmonen mikä tietää asiasta, kunhan vaivautuu vastaamaan?
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: T8 prötää, neuvoja?

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Mittaas bensanpaineet, jos ne vaikka romahtais... tai sitten bensapaineensäätimen alipaineletku irti...
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: T8 prötää, neuvoja?

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Ikotion kirjoitti:Mittaas bensanpaineet, jos ne vaikka romahtais... tai sitten bensapaineensäätimen alipaineletku irti...
En usko että putoo nuo paineet putoo. Tossa on sanotaanko max 10h ajettu boshin pumppu. tuon bensanpaineensäätimen alipaineletkun vois tarkittaa.

Edit: meinaatko että loppuisi bensa? torstaina huomattiin että kyllä se prötää 0.2 paineillakin. Ite veikkaisin jonkulaista sytkävikaa..

Edit: soittelin just frendille ja oli käynny kokeilee radalla. Sano että laturi ei lataa. Oli akku tyhjä. piti laittaa kaapeleilla käymään. Voisiko tuo virran vähyys tehdä juuri tuon että alaka prötää. joko b.paineet laskee tai ei saa tarpeeks virtaa nuo syttyvehkeet.

Tässä kun mietti enemmän niin pariviikkoa sitten tosiaan tuo putkis kulki ja kiers kunnolla. mutta se on mennyt kokoajan huonompaan suuntaan.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: T8 prötää, neuvoja?

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

olisko kellään kädenulottuvilla korjauskäsikirjaa.
pitäis saada tulppien kärkiväli ja ajotus tietoon..
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T8 prötää, neuvoja?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Välys 0,6mm ja sytytysennakko ilman alipainesäätöä (letku irti) 2000rpm:llä 20astetta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hinali
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 22, 2010 18:20

Re: T8 prötää, neuvoja?

Viesti Kirjoittaja hinali »

no tuota,, mää en saabista tiedä paljoakaan. onko tuo sun auto k-jetillä?

jos on.

nuo vaivat kuulostaa pumppuongelmilta. auto pelaa normaalisti alle 2000kierr/min? vapaalla ottaa kierroksia lähes normaalisti? veto päällä heti kun vaatii enemmän soppaa niin rykii kuin olis vettä keuhkoissa?

onko siirtopumppu kunnossa(onko näissä edes?)? kavitoiko painepumppu(lurraako)? saako ilmaa jostain polttoaineen sekaan? onko pa-pumpun rele kunnossa?

vanhana k-jet miehenä takertuisin polttoainelinja/pumppu puolelle ensimmäiseksi.

edit: tuo latausongelma vaikuttaa myös pumppujen toimintaan, ne tarvii 12v toimiakseen oikein. :wink:
suomessa tehty saab 900i -89 ja muutama takavetoinen ruotsin valmiste.
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: T8 prötää, neuvoja?

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

hinali kirjoitti:no tuota,, mää en saabista tiedä paljoakaan. onko tuo sun auto k-jetillä?

jos on.

nuo vaivat kuulostaa pumppuongelmilta. auto pelaa normaalisti alle 2000kierr/min? vapaalla ottaa kierroksia lähes normaalisti? veto päällä heti kun vaatii enemmän soppaa niin rykii kuin olis vettä keuhkoissa?

onko siirtopumppu kunnossa(onko näissä edes?)? kavitoiko painepumppu(lurraako)? saako ilmaa jostain polttoaineen sekaan? onko pa-pumpun rele kunnossa?

vanhana k-jet miehenä takertuisin polttoainelinja/pumppu puolelle ensimmäiseksi.

edit: tuo latausongelma vaikuttaa myös pumppujen toimintaan, ne tarvii 12v toimiakseen oikein. :wink:
Tossa on ~10h ajettu boschilainen painepumppu. (pitäisi kyllä saada bensaa.) Joten tuoton pitäisi kyllä riittää. Mitään bensapumpun releitä ei tossa meidän masiinassa ole. Ihan suora kytkin bensapumpulle. Auto pelaa kaasutellessa ihan hyvin ja ajaessakin. mutta jossain ~4k rpm alkaa rötäämään.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
hinali
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 22, 2010 18:20

Re: T8 prötää, neuvoja?

Viesti Kirjoittaja hinali »

onko teillä tankissa ns siirtopumppua?

mulla on ollu samanlaisia ongelmia volvon k-jetin kanssa, eikä vain yhden kerran...
suomessa tehty saab 900i -89 ja muutama takavetoinen ruotsin valmiste.
Vastaa Viestiin