Taas vaihteistoöljyistä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
miikka
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 10:58

Taas vaihteistoöljyistä

Viesti Kirjoittaja miikka »

Eli palataan vielä kerran tähän öljykriisiin. Onko kellään kokemuksia Teboilin muistaakseni 75W-90 hypoidista, tuntuu olevan paljon helpommin saatavissa kuin se kuuluisa Nesteen 75w. Autoni on turbo16, öljyt vaihdettu säännöllisesti, tähän asti kai aina se saabin alkuperäinen öljy, ajettu nyt 340000, nykyöljyillä vähän yli satatuhatta, laatikko ei pidä mitään ylimääräsiä ääniä ja toimii niin kuin pitää,ainoastaan nelosella vaihdekeppi tärisee vedättäessä, en tiedä onko vakavaa.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

ainoastaan nelosella vaihdekeppi tärisee vedättäessä, en tiedä onko vakavaa
Veikataan tohon moottorin tukikumeja, ei pitäis olla vakavaa kuiteskaan.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Miksei muka saa helposti hypoidii. Ad varaosa tiskille ja tilasin, ja parin päivän päästä hain 20l pötikän.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Voi myös soittaa suoraan fortumille ja pönttö tuodaan suoraan kotiovelle, eikä kukaan vedä välistä.....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Jusau

...

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Varmasti puitu tuotakin asiaa vaikka kuin pirusti, mikä siinä Nesteen 75W:ssä on niin autuaaksi tekevää. Jos Saabin kirjakin suosittelee vaihtoehtoisesti 10w40 moottoriöljyä, jolla tuplaysin aski on jo pyörinyt uudesta asti vaihtoineen 220tkm, eikä ulise ja toimii talvellakin kuin uusi. Itse ainakaan johonkin tiettyyn Nesteen öljyyn 'luottaisi', Neste on aika amatööri öljyn valmistuksessa muutenkin.Tietysti jos noita 'peräöljyjä (75W-) laittaa, kannattaa katsoa onko gl-4 vai gl-5 suositus, 5:n lisäaineistuksella saattaa synkrot ottaa kyttyrää.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie taas kerran teille kerron miten paljon mun 900i:n laatikko korjautui noilla nimenomaisilla Neste MP hypoid SAE75W-öljyillä. Nyt alkaa olla jo kymppitonni ajettu piakkoin ja kokoajan laatikko pelaa paremmin ja paremmin!

Ennen öljyjen vaihtoa 2-vaihde rusahti melkein joka kerta, kun sitä kytki päälle, samoin 1->2 vaihto oli kylmiltään todella tahmeaa. Tämä oire alkoi ensin talvella, mutta viime keväänä se vaivasi vielä plussakeleilläkin. Pitkässä matka-ajossa 5-vaihdetta oli vaikea saada pois päältä, kun vaihde "tahmoi" päälle. Uusien 10W40moottoriöljyjen laitto ei auttanut näihin vaivoihin.

Nyt tilanne on se, ettei 2-pykälä ole kurahdellut ollenkaan. Synkrot ei enää jysähtele vaihdetta vaihtaessa terävästi, niinkuin ennen. Ei laatikko äänettömäksi ole muuttunut, mutta hiukan hiljentynyt kyllä. Vaihteet toimii heti liikkeelle lähtiessä normaalisti eikä 1->2 tahmomisesta ole muistoakaan jäljellä. Samoin matka-ajossa vaihteet toimii ihan yhtä hyvin satojen kilometrien ajon jälkeen, kuin kotoa lähtiessä. Kaiken tämän hehkutuksen lisäksi voin sanoa, että pakin jysähtely kytkettäessä on vähentynyt huomattavasti. Ilmeisesti akselit pysähtyvät aiempaa nopeammin laatikossa, kun niitä autoa hyppäyttäviä pakin kytkeytymisiä ei ole enää tarvinnut kärsiä.

Sain selville autoni ensimmäiseltä omistajalta, että vaihteistoon on vaihdettu laakereita joskus parinsadantonnin kohdilla (5-vaihde oli käynyt huutamaan). Ensimmäinen omistaja on karavaanari, ja ovat vetäneet tuolla pirssillä isoa asuntovaunua oman kertomansa mukaan. Nyt mittariin on ajettu 362tkm.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Mertmi kirjoitti:... että pakin jysähtely kytkettäessä on vähentynyt huomattavasti...
Entäs jos käyttää kolmosella tai vitosella ennen kuin runttaa pakin päälle parkissa ollessaan, menee vielä nätimmin rattaat kohilleen... :D
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eipä tuota tipsiä tarvii etes käyttää, kun se ei enää rusahtele kytkettäessä. Sileen saa kyllä paukahtamaan, jos auto pääsee jo liikkumaan taaksepäin ja vetää pakille. Pitää siis auton pysähdyksissä kytkeä, niin eipä ole paukkunut pitkään aikaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
joutilas
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 06:37

Viesti Kirjoittaja joutilas »

Mielenkiinnolla odotan itsekin, mitä tapahtuu. Tuli nimittäin laitettua edellä mainittua teboilin öljyä laatikkoon. Kaikkea pitää kokeilla...
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Pitääköhän tässä itsekkin uskaltautua vaihtamaan. Ainoa huoli on ollut, että jos se uusi öljy liuottaa jotain mukanaan, mikä sitten menis laakereihin. Ilmeisesti tämmöisiä ongelmia ei ole kellään ollut kun kaikki vaikuttavat tyytyväisiltä?

Kaikki tuntuvat vaihtaneen itse, onko kukaan käynyt länskärissä tai laakkosella vaihdattamassa? Jos on niin mitäs litkua siellä laitettiin ja mitä maksoi?

Itselläni on tuo öljyn tarkastustulppa niin tiukassa ettei se edes aukea. Ei uskalla edes väkisin yrittää sitä avata ettei halkea toi laatikon kylki.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Teemu kirjoitti:Pitääköhän tässä itsekkin uskaltautua vaihtamaan. Ainoa huoli on ollut, että jos se uusi öljy liuottaa jotain mukanaan, mikä sitten menis laakereihin. Ilmeisesti tämmöisiä ongelmia ei ole kellään ollut kun kaikki vaikuttavat tyytyväisiltä?
Tietysti kannattaa käyttää huuhteluöljyjä ensin jos vaihteistoöljyjä ei ole säännöllisesti vaihdettu.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jooh, kyllä tää melkoinen öljykriisi onkin. :wink:

Hämmennetääs soppaa taas lisää:

http://68.18.182.230/transmission_folde ... oxlube.htm

Eli suositus on kuitenkin 10W30. EP-lisäaineet kuluvat nopeasti ja ne pitää vaihtaa useammin. Lisäksi tuossa on tuo riski, että uudet öljyt liuottavat aikaisemmat töhnät irti ja ne sitten menee laakereihin.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Onnistuin hankkimaan tätä legendaarista 75W:tä. En ole kuitenkaan vielä vaihtanut öljyjä, sillä mieltäni askarruttaa pari kysymystä:
"Huuhtelulenkki" on varmasti paikallaan, mutta onko se pakko tehdä samalla öljyllä, eli 75W:llä? Olisiko siitä jotain haittaa, jos tekisin sen vaikkapa traktorin 10W-30-moottoriöljyllä, joka on halvempaa ja helpommin saatavaa, kuin tämä nesteen ihmeaine.
Muistelisin, että laatikon tyhjennystulppa olisi jollain kohtalaisen isolla torx-kannalla, mutta mikä mahtaa olla tähän sopivan avaimen koko?
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Jusau

...

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Teemu vedit ässän hihasta :wink: varmaksi en sano, mutta ei taida olla Torx, taitaa olla perinteinen neliökanta, liekö jopa 3/8 tuumainen tai 1/2". Tai ostaa tarvikeliikkeestä sen ruman rautamokkulan, missä on neliöavaimia moneen lähtöön. Jonkun niistä pitäisi käydä, tosin ovatten aika 'rystyset verille'-työkaluja :D
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Joo se on neliökanta. Mulla ei sattunut kyseistä avainta oleen, joten otin vain tarpeeksi suuren pultin jonka rälläkällä muotoilin neliöksi. Hyvin toimi ;)
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
Vastaa Viestiin