Kytkimen työsylinterin irroitus 99:stä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Koskela
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Touko 24, 2010 20:40
Paikkakunta: Pietarsaari

Kytkimen työsylinterin irroitus 99:stä

Viesti Kirjoittaja Koskela »

Vinkkejä kaivataan otsikon kulkineeseen. Työsylinteriin pitäisi vaihtaa uudet tiivisteet, mutta se vuotaa niin paljon nestettä ettei jaksa painaa asetelmaa kasaan. Niin kysymys kuuluukin että millä tuon saisi painettua kasaan kun ei vielä viitsisi rälläkkää sille asetelmalle näyttää?
Seat Cordoba 1.8t
Opel Ascona c
Saab 99
Jyki
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 07:55
Paikkakunta: Pori

Re: Kytkimen työsylinterin irroitus 99:stä

Viesti Kirjoittaja Jyki »

Kyllä työsylinteri sieltä asennus/purkuraudalla vääntämällä pois tulee. Työsylinteri vaan saa siinä helposti sen verran siipeensä että parempi vaihtaa koko työsylinteri.
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkimen työsylinterin irroitus 99:stä

Viesti Kirjoittaja jus »

Auttaisiko tämä (ei ole kukaan täälläpäin vielä kertonut kokeilleensa):
Vedätetään asetelman levyjousi muttereilla kokoon, laitetaan välike asetelman rakoon, minkä jälkeen purku normaaliin tyyliin väkivallattomasti:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkimen_purku/
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 87#p500887

Saabin virallinen työkalu tuohon hommaan olisi tuollainen rengasmaisella käpälällä ja koukulla oleva sorkkarauta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 39#p390939

99:n kytkinremontista kuvasarja:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkin/index.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kytkimen työsylinterin irroitus 99:stä

Viesti Kirjoittaja orava »

Lyö esimerkiksi ruuveja tai muita kiiloja jousilehtien ja asetelman kuoren väliin, ja voilá, asetelma levyineen ja työsylintereineen mahtuu ulos. Saa sen kytkimen kasaan rengasraudallakin tms., jolloin väliin voi laittaa oikeaoppisen vaijerin, sähköjohdon tai katiskalangan.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Kytkimen työsylinterin irroitus 99:stä

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Yksi vähemmän sofistikoitunut, mutta toimiva tapa on myös kammeta asetelmaa sorkkiksella irti vauhtipyörästä ja asetella väliin riittävästi ruuvimeisseleitä, pitkiä pultteja tms. että asetelma irtoaa kaikista kohdistintapeista. Tämän jälkeen kammetaan työsylinterin yläosaa vähän irti enskan kotelosta ja asetetaan väliin esim. lattaraudan palanen. Lopuksi kammetaan koko roskaa sorkkiksella ylöspäin ja pienellä nysväämisellä asetelma ja sylinteri pomppaavat irti. Levyä joutuu ehkä vähän ohjailemaan asetelman ja vauhtipyörän välistä. Vauhtipyörä kannattaa alussa kääntää sellaiseen asentoon, että yksi asetelman kyljessä oleva "kolo" osoittaa starttimoottorin suuntaan, niin asetelma mahtuu helpommin sen ohi.

Useamman kytkimen olen tällä konstilla irrottanut ja vähän rohkeammallakin sorkkiksen käytöllä en ole saanut osille aikaiseksi pahempaa damagea kuin vähän naarmuja kytkinlevyyn.
#1970
Koskela
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Touko 24, 2010 20:40
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Kytkimen työsylinterin irroitus 99:stä

Viesti Kirjoittaja Koskela »

Kiitoksia vain vinkeistä :D Tätä ohjetta kokeilin ja sain purettua kytkimen. http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkimen_purku/ Sitten vielä kysymys mihinkä momenttiin asetelman ruuvit täytyy kiristää?
Seat Cordoba 1.8t
Opel Ascona c
Saab 99
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkimen työsylinterin irroitus 99:stä

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei ole asetelman ruuveille ilmoitettu vaihteistokirjassa erikseen mitään, varmaankin pätee "Kaikki 8 mm:n ruuvit 23 - 28 Nm"
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin