Ysisatanen jätti reissuun!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
henray
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 21:22
Paikkakunta: tre

Ysisatanen jätti reissuun!

Viesti Kirjoittaja henray »

Hei.
Ostin taannoin vuosimallin 86 900i saabin. Ruosteettoman helmen webastolla. Tänään kaupunkiin lähtiessäni havaitsin, että laturin merkkivalo palaa. Koska reissu oli tehtävä, en välittänyt palavasta merkkivalosta. Huomasin myös, että latausmerkkivalon vieressä oleva ruutu paloi. Kummastelin tätä suuresti, koska ruudussa ei lukenut mitään. Noh, kolmenkymmenen kilometrin matka sujui ongelmitta. Myöhemmin tyttöystäväni lainasi autoa käydäkseen hevostalleilla.

Sain soitin, josta ilmeni että autostani olisi loppunut bensa! Lähdin tyttöystäväni autolla viemään bensaa saabbiraukalleni, jonka jälkeen auto lähti normaalisti käyntiin. Epäilin kylläkin bensan loppumista, koska moisen bensamäärän olisi pitänyt riittä mainiosti kyseiseen ajoon.

Illemmalla päätin lähteä käymään läheisessä ruokakaupassa ostamassa tupakkaa ( matkaa noin 200m). Kaupan pihaan päästyäni auto nytkähti oudosti ja sammui. Yritin startata, mutta ikäänkuin starttimoottori ei olisi pyörähtänyt kuin hitusen. Tämän jälkeen käynnistimme auton kaapeleilla (todella lyhyellä apuvirran käytöllä), jonka jälkeen pääsimme noin 50 metriä linja-autopysäkille (samalle pysäkille josta tyttöystäväni soitti bensan loppumisesta [ironista, eikö :D]). Koska tyttöystävän volvoon oli tässävaiheessa tullut mystinen vika, eikä volle lähtenyt enää käyntiin, saappi jäi apuvirran puuttuessa pysäkille. Starttausyritykset eivät tuottaneet tulosta.

Hieman kyllä kummastuttaa tuo noin äkkinäinen auton hyytyminen; parin nykäyksen jälkeen auto vain sammuu. Eli missä lienee vika? Onko akku vain päässyt tyhjentymään, miksi? Onko jokin muu rikki, mikä?
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

Kaunis ja seikkaperäisesti kerrottu tarina.

Pitää silti ihan ekaksi kysyä, että kyseletkö ihan tosissasi, vai etkö tiedä, että se latauksen merkkivalo ja se hassu punainen valo siinä vieressä kertoo laturissa olevasta viasta...?
Tästä nimittäin useimmiten todellakin on seurauksen akun yllättävä tyhjeneminen :roll:
henray
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 21:22
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja henray »

Kiitos nopeasta vastineestasi. Koska tämä on todellakin ensimmäinen, muttei ehkäpä viimeinen omistamani Saab, olin suoraansanoen ihmeissäni tästä oudosta merkkivalosta!

Mutta jos ongelma on todellakin näin minimaalinen, voin vain kiittää ja kumartaa. Kiitos.
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

Jos vielä on näin, että olet ihan ensimmäistä Saabiasi värkkäämässä, niin Onnea vaan.
Kyllä Saab pohjimmiltaan on ihan oiva auto.
Itsellä oli saman tapaisia ongelmia pariinkin otteeseen.
1.kerralla yksi johto oli vain irronnut laturin perästä ja korjaus kävi käden käänteessä kun sujautin liittimen takaisin paikalleen.
2.probleema olikin jo työläämpi kun laturin maajohto (löytyy myös laturin perästä) oli katkennut sieltä toisesta päästään, eli siittä kohdasta missä johto kiinnittyy moottoriin yhden pultin alle. oli hankala löytää vika.
3.probleema tuli kun laturin hiilet kuluivat loppuun. Motonetistö löytyi apu.

Ilman laturia (siis kun merkkivalo palaa ei laturi lataa akkua) autolla ajelee noin puoli tuntia. Jos sammutta valot eikä käytä lasinpyyhkimiä, radiota, sisäpuhallinta eikö muitakaan sähkölaitteita. Voi autolla ajella tunnin tai pari. Ehkä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se akun punainen akun kuva mittaristossaa (ts. latausvalo) voi kyllä syttyä ihan minkä merkkisiin autoihin tahansa ja seuraukset on samat, eli akku menee tyhjäksi latauksen puutteen takia ja matkanteko loppuu jonkin ajan päästä. Turha on tuon takia hylätä Saab-merkkiä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Jep.
Laturin varoitusvalo alkoi kerran himmeästi loistamaan hämeenlinnassa, ahkeran ratasession päätteeksi, kotiin oli siis päästävä... Sammutin KAIKEN autosta, puhaltimen, valot, stereot, kaiken, ja lähdin matkaan. Pääsin melkein kotiin asti ennen kun sähköt loppuivat. Vartin verran ladattiin kaverin autosta akkua ja ajoin loppumatkan :)

Jos kyseessä on ruiskuauto, niin yleensä bensapumpusta loppuu voima ennen kun poppikoneet hyytyvät, eli pienellä jännitteellä ei yksinkertaisesti jaksa pumpata bensaa riittävällä paineella. Jos kyseessä on kaasariauto niin matka voi jatkua pitkään, sillä suurimman sähkönkulutuksen taitaa edustaa ajovalot.

Ja omani ainakin hyytyi kerrasta, ei varoittanut mitään, hyvin kävi kunne kone kuoli kerrasta. Laturiin uudet hiilet ja taas mentiin :)

Hmm. pitäisköhän aerosta tarkistaa laturin hiilet...

- Nappe
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

tarkasta ihmeessä laturin johtoliitokset itseellä kävi usein että johto oli katki javirta loppu kun tyhjään latausvalo ei edes palanut.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
p33l0x
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2004 19:09
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p33l0x »

joo johtoliitokset kannattaa kattoa, mielellään etukäteen... itellä kävi kerran silleen että lähdin saappaalla kauppaan, menomatkalla kaikki toimii normaalisti. No takaisin kaupasta, avain virtalukkoon... mitäs v***ua??? ei mitään... No ei kun pelti ylös ja kattomaan. vähän johtojen heiluttelua, ja sitten hirveä kipinä! Startilta tuleva johto oli hiertynyt poikki laturin puoleisesta päädystä... Onneksi ei ollut ottanut pahasti kiinni minnekkään ajon aikana, olisi muuten saattanut tulla "kuumat paikat" moottorille. Laturin päätyyn jäi hitsausjäljet muistuttamaan tapauksesta :wink:
saab 90 -85
henray
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 21:22
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja henray »

Juu.
Koska tyttöystävän volvo seisoi mystisen vian seurauksena edelleen pihalla päätin päivällä ruuvata siitä akun irti ja kiikuttaa sen saabiin. Hyvinhän se hörähti käyntiin ja pääsin pihaan. Tarkemmin en ehtinyt noita johtoja vielä tutkia. Ajattelin huomenna hakea uudet hiilet paikallisesta liikkeestä. Helpothan ne on vaihtaa kun pikaisesti katselin (tai hey, vois olla tosi paljon paskemmassakin paikassa ;) ).

Kuulin myös huhua Eberin bensalämmittimen ominaisuudesta ladata akkua kun auton laittaa lämmitystolppaan kiinni. Onko moinen täyttä valhetta, vai voinko ladata auton akun uudelleen tätä keinoa käyttäen?
Mertmi kirjoitti:Se akun punainen akun kuva mittaristossaa (ts. latausvalo) voi kyllä syttyä ihan minkä merkkisiin autoihin tahansa ja seuraukset on samat, eli akku menee tyhjäksi latauksen puutteen takia ja matkanteko loppuu jonkin ajan päästä. Turha on tuon takia hylätä Saab-merkkiä.


Satuin kyllä varsin hyvin tietämään kyseisen valon merkityksen, mutta minua ihmetytti tuo ns. kuvaton valo, joka paloi heti latausvalon vieressä! Jos selitin asian hieman epäselvästi, voin toki ottaa kuvan kyseisestä merkittömästä valosta ;) Ja älä huoli - näillänäkymin tulen ajamaan saabilla vielä pitkään.
henray
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 21:22
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja henray »

henray kirjoitti:Kuulin myös huhua Eberin bensalämmittimen ominaisuudesta ladata akkua kun auton laittaa lämmitystolppaan kiinni. Onko moinen täyttä valhetta, vai voinko ladata auton akun uudelleen tätä keinoa käyttäen?
Aikaisemmin menin puoliunessa kirjoittamaan läpiä näppäimistööni. Tänäaamuna soitin auton edelliselle omistajalle ja kysyin häneltä asiasta. Hän kertoi, että autoon oli asennettu defan lisälaite, joka todellakin lataa akkua lämppäritolpasta! Yön se oli pistokkeessa ja nyt auto lähti käyntiin (vaikka akku oli eilen vielä aivan tyhjä). Pääsen siis käymään varaosaliikkeessä autolla apostolikyydin sijaan. Tämän theadin voi minunpuolestani unohtaa ja sulkea. Kiitos vastanneille. :mrgreen:
Jarski
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 13:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Jarski »

Mulla palaa aina kun starttaan se laturin merkkivalo, mutta kun polkaisee kaasua niin valo sammuu.

Akku taitaa olla finaalissa?
Jos on korviaan myöten kusessa kannatta pitää suunsa kiinni.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Jarski kirjoitti:Mulla palaa aina kun starttaan se laturin merkkivalo, mutta kun polkaisee kaasua niin valo sammuu.

Akku taitaa olla finaalissa?

Ei välttämättä.
Mulla oli satkussa sama ominaisuus - ei siis mikään vika.,

Laturin herätevirta maadoittuu merkkivalon kautta.
Merkkilamppu on teholtaan aika pieni - herätevirta jää
pieneksi ja siksi valon sammuttaminen (=lataus alkaa)
vaatii pienen polkaisun.

Isompi merkkilamppu poistaa tämän "ominaisuuden".
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

Tuo kaasuttamalla sammuva laturinvalo on myös perinteisesti ollut merkki loppuun kuluneista hiilistä...
Jarski
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 13:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Jarski »

Jep kiitoksia tiedoista :wink:
Jos on korviaan myöten kusessa kannatta pitää suunsa kiinni.
henray
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 21:22
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja henray »

Tein todella pahan virheen... Tooodella pahan.

Asensin maanantaina ostamani laturin säätäjän&hiilet -paketin biltemasta. Kaikki sujui hyvin eiliseen asti ku käväisin pariin otteeseen tampereella. (joko joku nokkela arvaa virheen?) Siinä kymmenen aikaan illalla ajelin taas kotiinpäin treeltä.
Vähän ennen moottoritien alkua auto sammui taas. Hauskinta tässä oli se, että nyt ei latauksen valo edes palanut. Autoa käynnistäessä valo kyllä syttyi, niinkuin pitääkin. Bensaa oli kyllä tankissa. Hetken odottelun jälkeen sain auton taas käyntiin ja nilkutin huoltamon pihaan. Tässävaiheessa alkoi jo väsymys ja turhautuminen painaa saab-miehen niskassa. Päätin siis soittaa tiepalvelun miehelle. Tovin etsiskelimme mahdollista sähkövikaa taskulampun valossa. Tiepalvelusmies lopulta keksi vian: Bilteman halpissäädin ei ollut maadoittanut itseään säätäjän siihen tarkoitetun kielekkeen kautta!! kyllä siinä parit ärräpäät lentelivät kun vika löytyi.

Tänään lähden hakemaan uuden boschin säätäjän kotikulmilta tallilta ja ajan tuon bilteman palikan yli traktorilla, kaivan montun ja hautaan sen hirsisaunan taa. Lupaan itselleni ja autolleni olla ostamatta enää yhtään osaa autooni biltemasta tahi motonetistä.
Vastaa Viestiin