Kick down vaijeri jumii

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Kick down vaijeri jumii

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Nyt kovemmilla pakkasilla tonnari esitteli taas uuden oireen :evil: . Aamulla kun pistää käyntiin, kaasupolin ei painu ollenkaan. Kun pyörittää tyhjäkäynnillä, alkaa pikkuhiljaa toimimaan, muttei sittenkään painu, kuin ehkä puoleenväliin. Kun ajaa kunnon lenkin "puolikaasulla" tai antaa auton seisoa lämpimällä koneella jonkin aikaa, toimii taas OK.

Tuttu asentaja teki perjantaina pikaisen silmäyksen ja paikalisti vian kd-vaijeriin. Onkohan kuoren sisään päässyt kosteutta, joka jäätyy, vai voiko vika olla laatikon päässä?

Ja kuinka hankala on irottaa/vaihtaa vaijeri ilman nosturia?
Entinen jäsen#2331
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kick down vaijeri jumii

Viesti Kirjoittaja jus »

tuhojuho kirjoitti:Onkohan kuoren sisään päässyt kosteutta, joka jäätyy, vai voiko vika olla laatikon päässä?
Voihan se vaijeri jäätyä jos sinne on kaadettu vettä, pienikin määrä voi riittää. Ja jos kerran lämmetessään alkaa toimia, vika ei voine olla mikään laatikon sisäinen epäkeskon kickdown-nokkapyörän kuluminen tms. Varsinkin jos vielä saisit kokeiltua poistuuko ongelma pakkasaamunakin pelkällä vaijerin lämmittämisellä, niin diagnoosi olisi varma.

Kai sinne vaijeriin voisi yrittää uittaa ATF:ää kaasuläpän puoleisesta päästä, tuskin ainakaan haittaa vaikkei ehkä vaijeria kuivatakaan.
Ja kuinka hankala on irottaa/vaihtaa vaijeri ilman nosturia?
Vaijerin vaihtamiseen ei tarvita nosturia, yläkautta purat akkutelineen ja vaihteiston kannen ja venttiiliaivon pois. Sitten näkyykin jo vaijerin pää, tässä kuvassa tuo ylempi, joka menee vaaleaan muoviosaan.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ZF- ... age22.html

Minkälaisesta autosta on kyse, onko turbo, onko vaihteiston kannnessa huohotusventtiili vai yrittääkö huohottaa mittatikun kautta, onko mittatikku oikeanlainen?
Viimeksi muokannut jus, Ke Tammi 07, 2009 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: Kick down vaijeri jumii

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Kiitoksia taas kerran hyvistä neuvoista :D . Eli jos vaijeri menee vaihtoon, niin samallahan sitten noi jousetkin vaihtaa.

Mutta kokeillaan nyt ensin tuota öljyämistä, kun ei viittis pakkasessa alkaa remontoimaan.
Entinen jäsen#2331
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kick down vaijeri jumii

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Sama ongelma täälläkin, vaijerin kuoren sisään menee helposti vettä ihan konehuonetta pestessäkin. Vaijeri käy reitillään vieläpä oikein mutkalla alhaalla ennenkuin nousee taas laatikolle, ja tähän alamutkaan kosteus jääkin seisomaan.

Eli kannattaa ainakin moottoritilaa pestessä tukkia KD-vaijerin yläpää tilapäisesti vaikkapa sinitarralla. Näitähän on kahta mallia näitä kaasuvipu/Kickdownvaijeriasetelmia eli toisessa KD- vaijeri makaa rinnakkain kaasuvaijerin kanssa ja toisessa KD- vaijerin lähtö on alaspäin eli avonainen kuoren pää ylöspäin oikein vettä ja muuta moskaa kerjäten.

Itse laiskana miehenä uitin kuoren sisään vain WD-40:tä, maltillisia määriä koska varmuutta vaijerin laatikonpuoleisen pään tiiviydestä ei ole ja vaijerinkuoren kautta paineella lykätty parafiinipitoinen WD-40 ei varmasti kuulu automaattivaihteiston oikeisiin käyttönesteisiin.

Näytti aluksi vaikuttavankin hieman sillä aikaisemmin jo parin asteen pakkasella jäätyminen siirtyi reilusti toiselle kymmenelle pakkasasteelle, mutta 15-20 miinusasteessa jäätyy yhä, ja tähän ei sitten autakaan mikään muu kuin vartin tyhjäkäyttö ilman tolppaa lähdettäessä.

No tietenkin auttaisi vaijerin irroitus ja kuivaus tai peräti vaihto uuteen...

Kokeilla täytyy vielä ujuttaa tilkka kaasutinspriitä tai mitä tahansa masinolia kuoren sisään estämään jäätymistä, tai sitten glykolia..
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: Kick down vaijeri jumii

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

jus kirjoitti:
Minkälaisesta autosta on kyse, onko turbo, onko vaihteiston kannnessa huohotusventtiili vai yrittääkö huohottaa mittatikun kautta, onko mittatikku oikeanlainen?
Autohan on 2.3t , ja enpä ole nyt katsellut tuon laatikon huohotuksia sen tarkemmin. Nyt voisit tietysti kertoa tyhmälle, miten tuo vaikuttaa kyseiseen asiaan.

Sen havainnon tein päivällä työpaikan pihalla, että kd-vaijeri ei palautunut kaasua laskettaessa, vaan jäi löysäksi täyskaasuasentoon.
Entinen jäsen#2331
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kick down vaijeri jumii

Viesti Kirjoittaja jus »

tuhojuho kirjoitti:Nyt voisit tietysti kertoa tyhmälle, miten tuo vaikuttaa kyseiseen asiaan.
Ei täällä tyhmä tyhmälle osaa vastata, kunhan kirjoittelen mitä mieleen tulee.

Tuo huohotusasia tuli mieleen pohtiessa mahdollisia syitä vaijerin kastumiseen, mutta Minuteman jo tuossa mainitsi todennäköisemmän syyn, moottoripesu. Turbomallissa ahtopainehan menee vaihteistoon, ja putkenpätkällä vaihteiston kuoresta venttiililohkoon. Jos tuo putkenpätkän tiivistävät O-renkaat falskaisi, pyrkisi puhaltamaan jostain painetta ulos. Omassani tuntuu vaijeri tiputtavan vaihteistoöljyä, liekö kyse juuri tuosta. Eipähän ole jäätymisongelmia, vaijerissa tuorevoiteluöljy ja vaijerin kuoressa jossain kohdassa reikä...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: Kick down vaijeri jumii

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Moottoria ei ole itse tullut pestyä, ellei sitten edellinen omistaja ole joskus pessyt. Autohan on ollut minulla vasta keväästä alkaen, joten ensimmäinen talvi tekee ylläreitä.

Soittelin aamulla PCS:n pojille kyseisestä asiasta, ja rivien välistä annettiin ymmärtää, ettei ole mitenkään tavatonta tämän ikäisissä autoissa.

Vaijerin vois vaihtaa ihan suosiolla, jos murheet häviäis. Kirpaisee vain hieman viikkorahoissa (140€).
Entinen jäsen#2331
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kick down vaijeri jumii

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tuli myös mieleen että eikös vanhempien mallien laatikkojen huohotus ollutkin järjestetty mittatikun putken ja nimenomaan siihen malliin kuuluvan mittatikun kautta (jossen ihan väärin muista), ja uudemmissahan on erillinen huohotusventtiili loodan kannessa ja O-renkailla tiivistetty mittatikku...

Tällöin voisi kuvitella että yhdistelmällä vanha laatikko ilman erillistä huohotusventtiiliä ja uudemmanmallinen tiivistetty mittatikku, voisi vaihteisto yrittää ähkiä kondenssivettä KD- vaijerin kuoren kautta ulos ja sinne jäätymään, mutta tästä on tuskin kyse kun kysyjän auto on jo 2,3t eli "pikkuturbo" joissa on jo erillinen huohotusventtiili laatikossa.

No, mutuilua tämä vain ja ainakin itselläni syy löytyy ahkerasta/huolimattomasta moottoritilan kuuraamisesta ja veden kera lutraamisesta ja sitämyöten jäätymisherkästä vaijerista..(on olevinaan niin kauhea vaiva irroittaa vaijeri yläkiinnityksestään ja antaa roikottamalla valua tai imaista imurilla vedet pois ja öljytä kunnolla.. :oops: )
Vastaa Viestiin