Tuli tossa alkukesästä korjautettua ilmastointi (lauhdutin oli rikki). Vaihtoivat sen ja uudet freonit ym. sisään. Toimi 1,5 kuukautta, kunnes eräänä päivänä, kun käynnistin auton kuului poksahdus (luulin ensin, että poksahdus kuului pakoputkesta).
Avasin konepellin ja flektin kehikko ja by-pass venttiilikin oli saanut vihreäksi värjätyn kylmäainekylvyn.
Vein huoltoon ja uv valoilla katsoivat, että kompressorista ihan pikkaisen tihkuu kylmäainetta. Uutta kompressoria ehdottivat, kun eivät sellaisia itse korjaa.
Nyt juuri sama poksahdus käynnistyksen yhteydessä ja sama vihreä kylmäainekylpy.
Kylmää tulee vielä.
Selvästikin näyttää, että tuo on tullut siitä (ylipaine?)venttiilistä.
Uutta kompuraa peliin vai ylipaineventtiilivaihtoon? Jokseenkin ihmeellistä, että vain käynnistyksen yhteydessä on tehnyt tuon kaksi kertaa.
Auto on Saab 9000 cs 2.0t -98
Kompressori, ylipaineventtiili?
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 199
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18
Kompressori, ylipaineventtiili?
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Saab 9000 cc 2.0i -90
Re: Kompressori, ylipaineventtiili?
Ei minulla ole tuohon varsinaisesti vastata, mutta sama ongelma täällä sillä erotuksella että on kahdesti posauttanut tänä kesänä erityisen kuumalla säällä kun auto on käynyt paikallaan muutaman minuutin. Painekytkin vaihdettu ekan kerran jälkeen ja flekti toimii kuten pitääkin, joten jäljelle jää enää tuo ylipaineventtiili. TOIVON, että vika olisi siinä, esim. vain iän myötä "löystynyt".
Sinun (niinkuin minunkin) tapauksessasi ainakin kannattanee kokeilla tuo ylipainevena ennen kompuranvaihtoa. OK, ainahan se on pyöreästi satanen kun käyttää autoa tyhjiön päässä ja jotain vielä tehdään sen lisäksi. Siltikin, uuden tai hyväksi tiedetyn käytetyn kompuran hinta on kuitenkin satasia ja sen vaihto vaati samat temput kuin mikä tahansa ilmastointiin kajoaminen sekä vielä vaihtotyö päälle. Tuo ylipainevena maksaa oletettavasti vain korkeintaan jonkun kympin, joten halvimmasta, ehkä myös todennäköisestä aloittaisin... Itelle maksoi painekytkin paikallisessa viitisen kymppiä, pahus kun en tullut samalla kysyneeksi ylipainevenan hintaa.
Sinun (niinkuin minunkin) tapauksessasi ainakin kannattanee kokeilla tuo ylipainevena ennen kompuranvaihtoa. OK, ainahan se on pyöreästi satanen kun käyttää autoa tyhjiön päässä ja jotain vielä tehdään sen lisäksi. Siltikin, uuden tai hyväksi tiedetyn käytetyn kompuran hinta on kuitenkin satasia ja sen vaihto vaati samat temput kuin mikä tahansa ilmastointiin kajoaminen sekä vielä vaihtotyö päälle. Tuo ylipainevena maksaa oletettavasti vain korkeintaan jonkun kympin, joten halvimmasta, ehkä myös todennäköisestä aloittaisin... Itelle maksoi painekytkin paikallisessa viitisen kymppiä, pahus kun en tullut samalla kysyneeksi ylipainevenan hintaa.

Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Kompressori, ylipaineventtiili?
Sama täällä, ja kun olen vähäisistä €uroistani niinkin tarkka kuin olen, niin annoin asian olla.
Nyt ei enää pössäyttele, mutta kylmästöinti toimii yhä
Nyt ei enää pössäyttele, mutta kylmästöinti toimii yhä

- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Kompressori, ylipaineventtiili?
Kyseessä on ylipaineventtiili, päästää järjestelmään tulleen ylipaineen pois, ja jos se vuotaa koko ajan,niin se on vaihdettava uuteen.
Varsinkin jos järjestelmä on täytetty vähän yläkanttiin, ja kunnon helteet
pamahtaa päälle +35..yms. niin on melko normaalia että ylipaineventtiili
kertoo olemassa olostaan.
Ja venttiili on yleensä kertakäyttökamaa.
Paineen nousun syitä voi olla, kylmäaineen ylitäytös tai ilmavirran tukos lauhduttimessa.
Kunnossa olevassa ilmastointijärjestelmässä puhaltimet käynnistyvät noin 17 baarin kohdalla, jolloin nesteytyminen tehostuu ja paineennousu loppuu.
Mikäli paine nousee yli 30 baariin, turvatoiminto kytkee kompressorin pois käytöstä.
Viimeinen varokeino on juurikin tuo ylipaineventtiili.
Näillä estetään järjestelmän rikkoutuminen liian korkean paineen takia.
Tärkeää onkin tarkkailla paineen vaihtelua ilmastointilaitteen koekäyttövaiheessa.
Varsinkin jos järjestelmä on täytetty vähän yläkanttiin, ja kunnon helteet
pamahtaa päälle +35..yms. niin on melko normaalia että ylipaineventtiili
kertoo olemassa olostaan.
Ja venttiili on yleensä kertakäyttökamaa.
Paineen nousun syitä voi olla, kylmäaineen ylitäytös tai ilmavirran tukos lauhduttimessa.
Kunnossa olevassa ilmastointijärjestelmässä puhaltimet käynnistyvät noin 17 baarin kohdalla, jolloin nesteytyminen tehostuu ja paineennousu loppuu.
Mikäli paine nousee yli 30 baariin, turvatoiminto kytkee kompressorin pois käytöstä.
Viimeinen varokeino on juurikin tuo ylipaineventtiili.
Näillä estetään järjestelmän rikkoutuminen liian korkean paineen takia.
Tärkeää onkin tarkkailla paineen vaihtelua ilmastointilaitteen koekäyttövaiheessa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 199
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18
Re: Kompressori, ylipaineventtiili?
Kiitos vastauksista.
Näköjään oli aiempikin viestiketju samasta aiheesta, mutta en ymmärtänyt hakea "kompura yrjäsi" sanahaulla
Pitänee jossain vaiheessa viedä autoni osaavaan autojen ilmastointilaitteita korjaavaan huoltoon.
Näköjään oli aiempikin viestiketju samasta aiheesta, mutta en ymmärtänyt hakea "kompura yrjäsi" sanahaulla

Pitänee jossain vaiheessa viedä autoni osaavaan autojen ilmastointilaitteita korjaavaan huoltoon.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Saab 9000 cc 2.0i -90
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 199
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18
Re: Kompressori, ylipaineventtiili?
Tuli käytettyä toukokuun lopulla Finnklimassa (nykyisin osa Wihuria).
Osaava mesta ja kaveri. Tosin itse ehdotin, että varmaan se venttiili on mennyt. Ylipaineventtiili (15€) vaihdettu ja nesteet tyhjennetty ja täytetty ja testattu mittareilla eli yhteensä koko homma 110 €. Ylipainetta ei ollut.
Eipä enää kompressori "yrjöä" kylmäaineita konehuoneeseen. Toisin kylmäainetta oli ihan muutamia grammoja hävinnyt vaikka konehuonetta väriaine oli useaan otteeseen maalannut aika lailla.
Osaava mesta ja kaveri. Tosin itse ehdotin, että varmaan se venttiili on mennyt. Ylipaineventtiili (15€) vaihdettu ja nesteet tyhjennetty ja täytetty ja testattu mittareilla eli yhteensä koko homma 110 €. Ylipainetta ei ollut.
Eipä enää kompressori "yrjöä" kylmäaineita konehuoneeseen. Toisin kylmäainetta oli ihan muutamia grammoja hävinnyt vaikka konehuonetta väriaine oli useaan otteeseen maalannut aika lailla.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Saab 9000 cc 2.0i -90