Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ohje toimii varmasti aikaisempiinkin vuosimalleihin.

http://www.twinsaabs.com/9000/alternator/step1.asp

Tuossa lähtökohta, mutta hieman muokattuna.

Eli, tietysti ensin apukuskinpuoleinen etupyörä pois ja pukki alle, ettei auto tule niskaan. Sitten sisälokarin etupuoli pois, voi ottaa molemmat jos tuntee tarpeelliseksi. Löysätään moniurahihna ja laitetaan kiristimeen lukitsin. Tämän jälkeen irrotin ohjaustehostimen pumpun kiinnikkeistään 13mm hylsyllä, hihnapyörän rei'istä näkyy kyseiset kiinnityspultit. Tehostajan öljysäiliö irti kannakkeestaan(jotta letkut antavat myöten) ja pumppu irti ja alas pois tieltä. Löysää samalla laturin molemmat kuusiokolopultit(8mm) ja irrota alempi kokonaan. Poista myös ohjainrulla(16mm pultti) jos se tuntuu olevan tiellä. Nyt pääseekin käsiksi pumpun kannakkeen pultteihin, joita on 4 kpl(13mm). Kaikki pois ja pumpun kannake lähtee kevyesti.

Nyt ollaankin jo siinä vaiheessa, että laturin irrotus on enää itse laturista kiinni, joten akusta kaapelit irti. Laturin perästä piuhat myös(13mm ja 8mm mutterit). Edellisissä työvaiheissa jätin laturin roikkumaan ylemmästä kiinnityspultistaan ihan tarkoituksella, kyllä se siinä pysyy pois tieltä. Nyt tätä pulttia riittävästi löysäämällä laturi irtoaa yläkiinnikkeestään tulipeltiä kohti(yläkiinnike on hahlo toiselta puolen) ja saat pujottaa laturin ulos pyöränkotelon kautta. Pultti ei tule kokonaan ulos, koska tilaa ei ole, joten kasausvaiheessa muista laittaa pultti ensin laturiin ja sitten laturi takaisin paikalleen.

Mikäli sinun tarvitsee vaihtaa hihnapyörä, on paras apuväline tähän pulttipyssy. Omani on ihan sähköinen markettiversio, mutta silläkin onnistuin irrottamaan mutterin. Hihnapyörästä hanskoilla kiinni, ei se pyssy pyöritä laturia, mutta mutterin se iskee auki. Ulosvetäjä kiinni hihnapyörään ja siinähän se onkin.

Kasaus tietysti käänteisessä järjestyksessä.

Aikaa operaatioon menee alle 2 tuntia rauhalliseen tahtiin ihmetellen. Vaikein osio minulle oli sisälokarin irrotus ja kiinnitys :lol:, edellisestä kerrasta kun oli jo aikaa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

G-mies kirjoitti:Ohje toimii varmasti aikaisempiinkin vuosimalleihin.

http://www.twinsaabs.com/9000/alternator/step1.asp

Tuossa lähtökohta, mutta hieman muokattuna.

Eli, tietysti ensin apukuskinpuoleinen etupyörä pois ja pukki alle, ettei auto tule niskaan. Sitten sisälokarin etupuoli pois, voi ottaa molemmat jos tuntee tarpeelliseksi. Löysätään moniurahihna ja laitetaan kiristimeen lukitsin. Tämän jälkeen irrotin ohjaustehostimen pumpun kiinnikkeistään 13mm hylsyllä, hihnapyörän rei'istä näkyy kyseiset kiinnityspultit. Tehostajan öljysäiliö irti kannakkeestaan(jotta letkut antavat myöten) ja pumppu irti ja alas pois tieltä. Löysää samalla laturin molemmat kuusiokolopultit(8mm) ja irrota alempi kokonaan. Poista myös ohjainrulla(16mm pultti) jos se tuntuu olevan tiellä. Nyt pääseekin käsiksi pumpun kannakkeen pultteihin, joita on 4 kpl(13mm). Kaikki pois ja pumpun kannake lähtee kevyesti.

Nyt ollaankin jo siinä vaiheessa, että laturin irrotus on enää itse laturista kiinni, joten akusta kaapelit irti. Laturin perästä piuhat myös(13mm ja 8mm mutterit). Edellisissä työvaiheissa jätin laturin roikkumaan ylemmästä kiinnityspultistaan ihan tarkoituksella, kyllä se siinä pysyy pois tieltä. Nyt tätä pulttia riittävästi löysäämällä laturi irtoaa yläkiinnikkeestään tulipeltiä kohti(yläkiinnike on hahlo toiselta puolen) ja saat pujottaa laturin ulos pyöränkotelon kautta. Pultti ei tule kokonaan ulos, koska tilaa ei ole, joten kasausvaiheessa muista laittaa pultti ensin laturiin ja sitten laturi takaisin paikalleen.

Mikäli sinun tarvitsee vaihtaa hihnapyörä, on paras apuväline tähän pulttipyssy. Omani on ihan sähköinen markettiversio, mutta silläkin onnistuin irrottamaan mutterin. Hihnapyörästä hanskoilla kiinni, ei se pyssy pyöritä laturia, mutta mutterin se iskee auki. Ulosvetäjä kiinni hihnapyörään ja siinähän se onkin.

Kasaus tietysti käänteisessä järjestyksessä.

Aikaa operaatioon menee alle 2 tuntia rauhalliseen tahtiin ihmetellen. Vaikein osio minulle oli sisälokarin irrotus ja kiinnitys :lol:, edellisestä kerrasta kun oli jo aikaa.

Matti
Hyvä ohje. joissain vekottimissa vaan tuo tehostajan pumppu ei suostu lähteen irti kovin herkästi, esim. tuossa automaattinelmassa joutu repiin koko pumpun jalustoineen, mikä on sitten hieman kypsempi savotta.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pumppua ei tarvitse ottaa pois, ainakin -95 cse:ssä tuli laturi ilman ongelmia yläkautta. 90A laturin täyskunnostus maksaa 72.90e (eli uudet liukurenkaat, laakerit ja säädinpaketti, tosin laakereita noihin on ihan turha vaihtaa, orkkikset ovat laadukkaat Koyon laakerit, kestävät varmaan miljoonan-pari km).

Kummastuttaa tuo fixmysaabin laturinirrotusohje, kun lähtevät ottamaan tehostajan pumppua irti silloin kun pitäisi ottaa laturi irti, kas kun eivät pura ensin starttimoottoria ja vasenta sisäloksua pois tieltä :D

Hihnapyörän mutterin voi avata esim räikällä, ei ole tiukassa, ja hihnapyörän saa kiinni viilapenkkiin. Ja sitten ottaa sen hihnapyörän käsin pois, ei tarvita ulosvetäjää :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Korjaamokässäri ohjeistaa myös lokasuojan kautta tuon laturin irrotuksen, tein sen siksi alakautta. Mistään ei löytynyt hyvää ohjetta laturin poistamiseksi yläkautta, joten en halunnut tuhlata aikaani koekaniinina olemiseen.

Minulla ei ole ruuvipenkkiä, mutta akkupulttipyssy kylläkin ja sormissani ei ole niin paljoa voimaa, jotta saisin tuon hihnapyörän pois ilman työkaluja(irrotin 2 kpl, molemmat tiukassa). Laakerit ovat kyllä laatutavaraa, toisessa oli jossain vaiheessa vaihdettu pienemmän kumisuojatun laakerin tilalle peltisuojattu ja se oli aivan loppu. Molempiin tulee jossain vaiheessa uudet liukurenkaat, hiilet ja pikkulaakerit. Toisesta on tosin diodisilta sökönä, joten kustannuksia tulee hivenen enemmän.

Ja ng:ltä odotellaan tyhjentävää selostusta laturin irrottamiseksi ja vaihtamiseksi yläkautta :D.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kyllä täälläkin on pariin otteeseen tullut "synnytettyä" laturi nimenomaan yläkautta ilman kajoamista tehostimen pumppuun.

Tehostimen säiliö letkuineen sivuun imusarjan päälle, momenttituen ja sen korikiinnikkeen irroitus pois tieltä, laturi irti ja pyöräytys niin että hihnapyörä osoittaa suoraan ylöspäin, ja kyllä se sieltä pois mahtuu tulemaan.

Tosin sisälokarin tässäkin joutuu irrottamaan vain sen vuoksi, että laturin alemman pultin saa vedettyä pois, mutta jos vielä laturihommiin joudun, niin poraan kyllä sisälokariin mieluummin n. 30mm reijän josta pääsee käsiksi, ja homman jälkeen koritulppa päälle. Sen verran jo kyrsii tämä ainainen "Irroita apukuljettajan puoleinen sisälokasuoja"- Proseduuri :lol:

Ja eikös tuo uudemmanmallin laturi olekin peräpäästään vielä lyhyempi kuin mitä vanha..?

Noissa kolmessa laturissa mitä olen tuon Tontun osalta roplannut, hihnapyörät ovat olleet lukiteliimalla kiinni, eivätkä lämmittämättä liimoja pehmeäksi lähteneet.

Ei edes vaikka ajoin erään hihnapyörän sivut suoriksi että sain pysymään ruuvipenkissä: Ruuvipenkki alkoi irrota mieluummin pöydästä ja Motonetin 18" nivelväännin antautua nivelestään.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Minuuttimies näytti olevan meikäläistä nopeampi vastaamaan, eli irrotusproseduuri menee juuri kuten hän kirjoittikin. Sisäloksu lienee siltikin (kait) syytä irrottaa, koska hihnan takaisinlaitto on ainakin meikälle aika hankalaa ilman, että pääsee sivusta sitä asettelemaan paikoilleen, ja yläkautta laitettaessa ne sisäloksun muovit on hankalasti tiellä.
Omastani sisäloksu tuli irrotettua myös ruostenestokäsittelyn vuoksikin, eli siitä ei koitunut ylimääräistä vaivaa.
Ja juu, se uudemmanmallinen laturi on kaikin tavoin pienempi (ja 10x parempi kuin se vanha, omassani jaksaa ladata tyhjäkäynnilläkin 14.0-14.1V, kun vanhanmallinen hiimailee jossain vähän reilussa 13 voltissa), ja uudempi mahtuu paremmin pois tilastaan yläkautta, uudemmanmallista ei tarvitse juurikaan edes käännellä jotta sopii valerintapellin, ja tekniikkaroippeiden välistä paikalleen/pois paikaltaan.

Siltikin vanhemmanmallinenkin mahtuu ihan ok tulemaan pois yläkautta.
Pitäisiköhän GM:lle ilmoittaa että korjaamokäsikirjassa on laturin irrotustyö kerrottu ihan totaalisen väärin, jotta lähettäisivät korjaamoille korjatun version siitä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Niin ja G-miehelle vielä: ostin omat laturiroippeeni Aditalta Helsingistä, ehkä kannattaisi koettaa etsiä osat jostain firmasta joka oikeasti ymmärtäisi jotain laturien, ja myymiensä varaosien päälle (eli jokin oikea Boschin huolto).
Ostamani laakerit olivat jotain ihan tuntemattoman merkkisiä, ja liukurengaspaketti oli täysin yhteensopimaton laturiin.
Tai siis sitä joutui työstämään alapäästään rälläkällä varmaan 5mm, jotta liukurenkaat sopivat hiilien kohtaan, ja sen muovisen liukurengashässäkän porattu reikäkin oli ihan liian pieni, jne. Kunnollinen Bosch-korjaamo myisi varmasti orkkisosaa, eikä tuollaista roinaa.

Minulla olisi priimakuntoiset 223tkm ajetut Koyon laakerit, jotka eivät tod. ole kärsineet irrotuksessa. Jos jaksasi, niin asentaisin ne takaisin noiden tarvikelaakerien tilalle, nuo orkkikset ihan varmasti paremmat edelleen, kuin asentamani pilipalilaakerit.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Kesä 10, 2008 08:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Mulla on täällä edullinen korjaaja, joka käyttää Boschin osia. Koyo:n laakerit saan Saab-harrastajalta, eli aika hyvin on asiat. Esim tarvikesäätimiä on turha käyttää, alkuperäisiinkin saa hiilet vaihdettua ja latausjännite on siellä missä pitää. Nyt paikallaan olevan laturin korjaus laadukkailla osilla maksoi peräti 60€(vetupuolen laakeria ei tarvinnut vaihtaa) :).

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kävin Aditan Malmin touhopisteessä ekan ja viimeisen kerran.

Ajoin sen parkkikselle, koska latausvalo paloi.Kysyin; voittekos vaihtaa jännitteensäätimen. Vastauksena pyysivät ajamaan huoltohallin kynnykselle. Ottivat mittarit rahastuskusetuskärryineen nokan eteen.
Täysin tollo haalarimies mittasi latausjännitettä, kunhan ensin neuvoin mistä ja miten. Tuo työn sankari ilmoitti, "ei lataa".
Siihen vastasin; " TIEDÄN koska merkkivalo palaa ja jännite on 10,5 luokkaa"
Siis alkuperäinen kysymys;" voitteko vaihtaa jännitteensäätimen"
Vastaus;" jätä autos tänne, parin päivän sisällä vaihdamme"

Ihan persiistä koko puoti. :twisted:

EN TODELLA JÄTTÄNYT, mutta jouduin käymään kassan kautta maksamassa diagnoosista.
:twisted: :evil: :twisted:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Oisit velottanu saman tuplana oppitunnista mistä mitataan.
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

En nyt parempaakaan topickia löytänyt kysyä. Eli tuo sigun tonnarin latausjännite on välillä 12.7v ja välillä 13.8 Korjaantuisiko ongelma jos vaihtaisi tämän:

JÄNNITTEENSÄÄTÄJÄ SAAB 9000 --98
Sama kuin latausrele
9000 Bosch hiilillä --93. . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-3018 12.00 ???
9000 aito Bosch lämpökompensoitu --93. . . . . . . . . . . 11-3218 24.90 ???
9000 93-- Bosch 70-90A hiilillä (sisätuuletus). . . . . . . 11-3100 22.90 ???
9000 93-- Bosch 120A hiilillä (sisätuuletus). . . . . . . . 11-3096 19.90 ???

Ja mikä nuista pitäisi ottaa?
Pari viikkoa sitten kun vaihdoin moniura hihnan niin laturi ainakin pyöri hyvin eikä tökkinyt.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ilmeisesti seuraava on ainakin vuosilukutarjonnan mukaan se oikea.

9000 aito Bosch lämpökompensoitu --93. . . . . . . . . . . 11-3218 24.90 ???

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Mistäs sen tietäs kumpi on oikea kun tuossa tuntuu olevan joka osa eri mallista :D Ainakin kone on B202. Mitä eroa tuolla kalliimmalla ja halvemmalla on?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hintaeroon voin vastata sen, että tarvikeosalla on halvempi hinta, merkkiosa maksaa mutta on taas varmempi valinta.

Tässä tapauksessa rivin ensimmäinen on Boschin laturiin tarkoitettu tarvikemallin jännitteensäätäjä/hiilipaketti. Rivin toinen on samaiseen laturiin, mutta alkuperäinen Bosch-tuote.

Kone ei juurikaan vaikuta millainen laturi sieltä löytyy, parhaiten saat selville, kun kurkkaat laturin tyyppikilven numerot. Vanhemmissa on ulkoinen siipipyörä/tuuletin ja uudemmissa -94 -> on sisäinen tuuletus ja laturi muutenkin erilainen, mm liukurenkaat ovat pienemmät.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja Passi »

Mik4 kirjoitti:En nyt parempaakaan topickia löytänyt kysyä. Eli tuo sigun tonnarin latausjännite on välillä 12.7v ja välillä 13.8 Korjaantuisiko ongelma jos vaihtaisi tämän:

JÄNNITTEENSÄÄTÄJÄ SAAB 9000 --98
Sama kuin latausrele
9000 Bosch hiilillä --93. . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-3018 12.00 ???
9000 aito Bosch lämpökompensoitu --93. . . . . . . . . . . 11-3218 24.90 ???
9000 93-- Bosch 70-90A hiilillä (sisätuuletus). . . . . . . 11-3100 22.90 ???
9000 93-- Bosch 120A hiilillä (sisätuuletus). . . . . . . . 11-3096 19.90 ???

Ja mikä nuista pitäisi ottaa?
Pari viikkoa sitten kun vaihdoin moniura hihnan niin laturi ainakin pyöri hyvin eikä tökkinyt.
Näistä jännitteensäätäjistä pitää sen verran todeta, että kaikki nuo on lämopökompensoituja. Ainoat erot voivat olla muissa mekaanisissa osissa, kuten hiilissä tms.

Esimerkkejä:
STMICROELECTRONICS
LM317K
6euroa farnellissa (fi.farnell.com)

NATIONAL SEMICONDUCTOR
LM317KSTEEL
24euroa farnellissa

Eli siinä jännitteensäätäjässä on TO3 paketissa oleva jänniteregulaattori. En sit tiä tarkemmin kun en oo pakeliittei jaksanut pilkkoa.

Lisäksi uskaltasin väittää että Bosch käyttää halvinta mahdollista toimittajaa tolle regulaattori-osalle. Mutta halusin vaan tuoda esille että on niitäkin eri hintasia MUTTA samoilla ominaisuuksilla.

t. Pasi
99T-museopeli
Vastaa Viestiin