http://www.twinsaabs.com/9000/alternator/step1.asp
Tuossa lähtökohta, mutta hieman muokattuna.
Eli, tietysti ensin apukuskinpuoleinen etupyörä pois ja pukki alle, ettei auto tule niskaan. Sitten sisälokarin etupuoli pois, voi ottaa molemmat jos tuntee tarpeelliseksi. Löysätään moniurahihna ja laitetaan kiristimeen lukitsin. Tämän jälkeen irrotin ohjaustehostimen pumpun kiinnikkeistään 13mm hylsyllä, hihnapyörän rei'istä näkyy kyseiset kiinnityspultit. Tehostajan öljysäiliö irti kannakkeestaan(jotta letkut antavat myöten) ja pumppu irti ja alas pois tieltä. Löysää samalla laturin molemmat kuusiokolopultit(8mm) ja irrota alempi kokonaan. Poista myös ohjainrulla(16mm pultti) jos se tuntuu olevan tiellä. Nyt pääseekin käsiksi pumpun kannakkeen pultteihin, joita on 4 kpl(13mm). Kaikki pois ja pumpun kannake lähtee kevyesti.
Nyt ollaankin jo siinä vaiheessa, että laturin irrotus on enää itse laturista kiinni, joten akusta kaapelit irti. Laturin perästä piuhat myös(13mm ja 8mm mutterit). Edellisissä työvaiheissa jätin laturin roikkumaan ylemmästä kiinnityspultistaan ihan tarkoituksella, kyllä se siinä pysyy pois tieltä. Nyt tätä pulttia riittävästi löysäämällä laturi irtoaa yläkiinnikkeestään tulipeltiä kohti(yläkiinnike on hahlo toiselta puolen) ja saat pujottaa laturin ulos pyöränkotelon kautta. Pultti ei tule kokonaan ulos, koska tilaa ei ole, joten kasausvaiheessa muista laittaa pultti ensin laturiin ja sitten laturi takaisin paikalleen.
Mikäli sinun tarvitsee vaihtaa hihnapyörä, on paras apuväline tähän pulttipyssy. Omani on ihan sähköinen markettiversio, mutta silläkin onnistuin irrottamaan mutterin. Hihnapyörästä hanskoilla kiinni, ei se pyssy pyöritä laturia, mutta mutterin se iskee auki. Ulosvetäjä kiinni hihnapyörään ja siinähän se onkin.
Kasaus tietysti käänteisessä järjestyksessä.
Aikaa operaatioon menee alle 2 tuntia rauhalliseen tahtiin ihmetellen. Vaikein osio minulle oli sisälokarin irrotus ja kiinnitys
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Matti