Lämpömittari roikkuu, mutterit on kiristetty
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Lämpömittari roikkuu, mutterit on kiristetty
Mittaristo purettu, ruuvit/mutterit putsattu ja kiristetty. Lukittu kynsilakalla.
Mittari roikkuu edelleen 8 - 8:30 tienoilla. Ei nouse missään vaiheessa tätä ylemmäksi.
Kuitenkin kone lämpenee ja flekti jäähdyttelee vähän väliä (kun ilmastointi ECON).
Jos nyt tulkitsin kaavioita oikein niin:
Lämpömittaria ohjaa EDU joka saa lämpötietonsa anturilta termarin vierestä. Edu myös päättää koska pyöritetään jäähdyttimen flektiä.
Jotenkin vaikuttaa että tuo mittari ei tuosta nouse ylemmäksi. Mekaaninen tai sähköinen vika, itse siis epäilen tuota mittaria.
Vai oisiko saabiin asennettu joku "aavikko"-termari, ja lämmöt ei yksinkertaisesti nouse ylemmäksi?
Miten tuon voisi testata? Pitäiskö lömpömittarin pompahtaa kattoon jos laittaa lämpöanturin piuhan maihin?
Tech/Isat osaisi varmaan myös kertoa mitä tuo lämpöanturi kertoo järjestelmälle.
Mittari roikkuu edelleen 8 - 8:30 tienoilla. Ei nouse missään vaiheessa tätä ylemmäksi.
Kuitenkin kone lämpenee ja flekti jäähdyttelee vähän väliä (kun ilmastointi ECON).
Jos nyt tulkitsin kaavioita oikein niin:
Lämpömittaria ohjaa EDU joka saa lämpötietonsa anturilta termarin vierestä. Edu myös päättää koska pyöritetään jäähdyttimen flektiä.
Jotenkin vaikuttaa että tuo mittari ei tuosta nouse ylemmäksi. Mekaaninen tai sähköinen vika, itse siis epäilen tuota mittaria.
Vai oisiko saabiin asennettu joku "aavikko"-termari, ja lämmöt ei yksinkertaisesti nouse ylemmäksi?
Miten tuon voisi testata? Pitäiskö lömpömittarin pompahtaa kattoon jos laittaa lämpöanturin piuhan maihin?
Tech/Isat osaisi varmaan myös kertoa mitä tuo lämpöanturi kertoo järjestelmälle.
Re: Lämpömittari roikkuu, mutterit on kiristetty
Kalibroitko mittarin neulan toimenpiteen jälkeen? Esim. vastuksen, jännitteen tai oikean lämpötilan perusteella. Luultavasti viisari nyt liian "alhaalla" jo alkuasennossa.
Itse kun olen canusb:lla seurannut lämpöjä ja mutterit kiristetty ja mittari kalibroitu niin silti 100astetta on mittari puolessa välissä. Aikaisemmin roikkui selvästi alempana. Toisella anturilla näkyy olevan sama homma, oisko itse mittarissa mekaanista häikkää...
Itse kun olen canusb:lla seurannut lämpöjä ja mutterit kiristetty ja mittari kalibroitu niin silti 100astetta on mittari puolessa välissä. Aikaisemmin roikkui selvästi alempana. Toisella anturilla näkyy olevan sama homma, oisko itse mittarissa mekaanista häikkää...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Lämpömittari roikkuu, mutterit on kiristetty
Mutta onko mahdollista tarkastaa mittarin oikeellisuus ennen koko mittariston irroitusta.
Jatko kysymys Mimmille:
Osaako Tech tai Isat kertoa jäähdytysveden lämpötilan, ja voiko tätä arvoa verrata viisarin näyttämään.
ts. pystyykö mittaristoa purkamatta todeta onko tarvetta kalibroinnille...
Jatko kysymys Mimmille:
Osaako Tech tai Isat kertoa jäähdytysveden lämpötilan, ja voiko tätä arvoa verrata viisarin näyttämään.
ts. pystyykö mittaristoa purkamatta todeta onko tarvetta kalibroinnille...
Re: Lämpömittari roikkuu, mutterit on kiristetty
OBD-lukijakin kertoo jäähdytinnesteen lämpötilan eli joo.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: Lämpömittari roikkuu, mutterit on kiristetty
^^Koska avataan, ois varmaa samaa projektia itellä edessä... ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Lämpömittari roikkuu, mutterit on kiristetty
Sekin vielä...Mimmi kirjoitti:Tietenkin pystyy lukemaan, ongelmana on se, että mittari ei ole lämpötilaan nähden lineaarinen.
Eli kaliprointi taitanee olla ainoa keino olla varma.
Ei siis mitään "helppoa" keinoa todeta lämpömittarin kaliprointi tarvetta..
Kalibroinnista vielä.
Onko käyttöjännite 12V vai 14,5V? Jos ja kun suoritan tämä kaliproinnin "labrassa" omine virtalähteineen.
Joo otetaan joku viikonloppu ilta proggikseksi. Ei vituta kannen avaaminen yhtään niin paljoa kun ei yksin joudu availemana aikasemman ranen pyöristämiä ruuvin kantoja, mukana pyörivine vastakappaileineen.Money For Nothing kirjoitti:^^Koska avataan, ois varmaa samaa projektia itellä edessä...
Komitatiivi kunniaan
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: Lämpömittari roikkuu, mutterit on kiristetty
Unohtuiko kysyjältä mainita Tonnarinsa vuosimalli?
Lämpömittareissa on kahta toiminta periaatetta ja sen vanhemman pystyy helposti tarkistamaan säätövastuksen avulla. Ja siitä on tehty viime talvena perusteellinen selostus, löytynee vieläkin "etsi"- toiminnolla.
Uudemissakaan en katso olevan mitään estettä tarkistaa mittarin näyttämää säätövastuksen avulla. Mittarin "kalibrointi" vain tehdään jännitesyötön avulla
Ari
Lämpömittareissa on kahta toiminta periaatetta ja sen vanhemman pystyy helposti tarkistamaan säätövastuksen avulla. Ja siitä on tehty viime talvena perusteellinen selostus, löytynee vieläkin "etsi"- toiminnolla.
Uudemissakaan en katso olevan mitään estettä tarkistaa mittarin näyttämää säätövastuksen avulla. Mittarin "kalibrointi" vain tehdään jännitesyötön avulla
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Lämpömittari roikkuu, mutterit on kiristetty
Tämä ohje vm-93 ja uudempiin, missä lämpötila-anturi on kaksi johtoinen. Vanhemmissa TCS-systeemillä (sutimisen esto järjestelmä) varustetuissa on myös kaksi johtoinen anturi, mutta siinä on kaksi rinnakkaista piiriä, joten siinäkin vanhemman Tonnarin ohje toimii, kunhan ensin tietäisi kumpi napa on lämpömittarille.
Moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturi on liitetty ohjausyksikköön. Lämpötila-anturi muodostuu NTC-vastuksesta, joka on asennettu sylinterikanteen (4-syl-) tai jäähdytysnestesiltaan (6-syl.).
Ohjausyksikkö on yhdistetty anturiin kahdella johtimella. Ohjausyksikön navalta 34 syötetään 1V:n jännite, joka maadoitetaan anturin kautta navalle 27. Ohjausyksikkö laskee moottorin lämpötilan vastuksen resistanssin avulla.
Jos vastuksen resistanssi on alle 66ohm tai yli 100kohm, ohjausyksikössä syntyy vikakoodi, samalla se käynnistää jäähdytyspuhaltimen, kunnes vika on korjattu. Tämä kannattaa huomioida siten, että johtoliitoksia kannattaa tehdä vain virta sammutettuna!
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturin vastus on +80asteessa 300ohm, +90asteessa 230ohm ja +100asteessa 180ohm. Eli tämän mukaisesti jos noin yhden euron maksava säätövastus säädetään arvoon 230ohm ja laitetaan anturin "tilalle" (anturin johdossa olevan liittimen napojen väliin), niin silloin mittarin pitää näyttää normaalia lämpötilaa. Jos ei näytä, niin silloin mittarisysteemissä on vikaa. Onko kyseessä huono kosketus liittimissä vai missä, onkin toinen juttu ja vaatii lisämittauksia.
Mutta mielestäni homma hoituu näin helposti uudemmissakin Tonnareissa. Vanhemmissa, kuten meikäläisenkin, homma hoitui siten, että säätövastus laitettiin anturille tulevan johdon ja moottorin rungon väliin. Siinä 72ohm aiheutti viisarin vähäisen roikkumisen, 54ohm normaalinäytön ja 40ohm viisari oli pikkisen yläviistoon. Ja homma takaperin normaalilämpöisessä koneessa anturin vastus pitäisi olla about tuo 54ohm, siis jos termari pelaa oikein. Mittailusta tuli sellainen tunne, että mittari reagoi normaalilämpötila-alueella hemmetin tarkasti ja siksi termarin vähäinenkin väsyminen näkyy mittarin näytössä roikkumisena. Ehkäpä siksi vaihdan termarin kahden vuoden välein ja säästääkseni polttoainetta!
Menikö oikein?
Ari
Moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturi on liitetty ohjausyksikköön. Lämpötila-anturi muodostuu NTC-vastuksesta, joka on asennettu sylinterikanteen (4-syl-) tai jäähdytysnestesiltaan (6-syl.).
Ohjausyksikkö on yhdistetty anturiin kahdella johtimella. Ohjausyksikön navalta 34 syötetään 1V:n jännite, joka maadoitetaan anturin kautta navalle 27. Ohjausyksikkö laskee moottorin lämpötilan vastuksen resistanssin avulla.
Jos vastuksen resistanssi on alle 66ohm tai yli 100kohm, ohjausyksikössä syntyy vikakoodi, samalla se käynnistää jäähdytyspuhaltimen, kunnes vika on korjattu. Tämä kannattaa huomioida siten, että johtoliitoksia kannattaa tehdä vain virta sammutettuna!
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturin vastus on +80asteessa 300ohm, +90asteessa 230ohm ja +100asteessa 180ohm. Eli tämän mukaisesti jos noin yhden euron maksava säätövastus säädetään arvoon 230ohm ja laitetaan anturin "tilalle" (anturin johdossa olevan liittimen napojen väliin), niin silloin mittarin pitää näyttää normaalia lämpötilaa. Jos ei näytä, niin silloin mittarisysteemissä on vikaa. Onko kyseessä huono kosketus liittimissä vai missä, onkin toinen juttu ja vaatii lisämittauksia.
Mutta mielestäni homma hoituu näin helposti uudemmissakin Tonnareissa. Vanhemmissa, kuten meikäläisenkin, homma hoitui siten, että säätövastus laitettiin anturille tulevan johdon ja moottorin rungon väliin. Siinä 72ohm aiheutti viisarin vähäisen roikkumisen, 54ohm normaalinäytön ja 40ohm viisari oli pikkisen yläviistoon. Ja homma takaperin normaalilämpöisessä koneessa anturin vastus pitäisi olla about tuo 54ohm, siis jos termari pelaa oikein. Mittailusta tuli sellainen tunne, että mittari reagoi normaalilämpötila-alueella hemmetin tarkasti ja siksi termarin vähäinenkin väsyminen näkyy mittarin näytössä roikkumisena. Ehkäpä siksi vaihdan termarin kahden vuoden välein ja säästääkseni polttoainetta!
Menikö oikein?
Ari
Viimeksi muokannut Sonett73, To Touko 27, 2010 21:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Lämpömittari roikkuu, mutterit on kiristetty
Pahoitteluni.Sonett73 kirjoitti:Unohtuiko kysyjältä mainita Tonnarinsa vuosimalli? Ari
vm 96 B234L Automaatti CSE
Jotenkin oletin että lämpömittarin roikku syndroomaa kerto tarvittavan vuosimaliihaarukan.
Etsi toiminto on hyvä, kiitos vinkistä. Vaikeuksia tuottaa ETSI:ssä oikeiden hakusanojen löytäminen. Ja kyllä, olen laiska, eli en jaksa lukea haun palauttamien useiden kymmenien ketjujen mittausta tulosta.
Kiitos Arille tuosta testausvinkistä.
Haen huomenna uuden termarin ja kaivan jostain potikan esiin.
Voin raportoida tänne sitten miten homma onnistui.
Re: Lämpömittari roikkuu, mutterit on kiristetty
Aikaisemmin mestarit ovat ansiokkaasti kertoneet hyviä ohjeita seuraavan otsikon alla:
Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus
Ari
Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Lämpömittari roikkuu, mutterit on kiristetty
Nyt löyty!Sonett73 kirjoitti:Aikaisemmin mestarit ovat ansiokkaasti kertoneet hyviä ohjeita seuraavan otsikon alla:
Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus
Ari
Kiitos Ari
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
En kaiketi laittanut tarpeeksi jokerimerkkejä hakuun
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Re: Lämpömittari roikkuu, mutterit on kiristetty
Viestiketjun otsikon kertomista hyödyllisempää olisi tarjota linkki: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=75024
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Lämpömittari roikkuu, mutterit on kiristetty
Juu, mutta minä kun en ymmärrä näitä sähköllä toimivia koneita ja eilen illalla en äkkiä löytänyt kuinka linkitys olisi pitänyt tehdä. Anteeksi vajavaisuuteni, mutta kiitoksi auttamisesta linkityksessä!
Ari
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Lämpömittari roikkuu, mutterit on kiristetty
Painat hiiren kakkosnappia haluamasi viestiketjun otsikon kohdalla ja valitset "Kopioi linkin osoite" (Firefox) tai "Kopio pikakuvake" (Internet Explorer 8).Sonett73 kirjoitti:en äkkiä löytänyt kuinka linkitys olisi pitänyt tehdä.
Nyt linkki viestiketjuun on kopioitu ja voit Liitä-toiminnolla (Ctrl-V, Muokkaa/Liitä jne) liittää linkin kirjoittamaasi viestiin, sähköpostiin yms.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Lämpömittari roikkuu, mutterit on kiristetty
Kiitos neuvosta, yritän ensikerralla onnistua paremmin !
Joka päivä sitä aina uutta oppii, kun viitsii foorumilla seikkailla !
Ari
Joka päivä sitä aina uutta oppii, kun viitsii foorumilla seikkailla !
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?