Mitä vikoja TCS:ssä on yleensä esiintynyt ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Mitä vikoja TCS:ssä on yleensä esiintynyt ?

Viesti Kirjoittaja pevi »

Tuli tässä ostettua vm 95 9000, jossa on TCS. Lueskeltuanmi korjaamokäsikirjaa moisesta aparaatista on todettava, että se on monimutkainen ja varmaankin vika altis laitteisto. Käydessäni PCS:ssa sain aavistuksilleni vahvistuksen :(

Kysyisinkin minkälaatuisa vikoja olette moisesta laitteistosta itsellänne havainneet. Olis kiva jos saataisiin jonkinlainen todennäköisten vikojen lista aikaiseksi.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Ekana talvena oli huonon akun takia pientä ongelmaa. Mutta sitten kun laittoi uuden akun ongelma poistui. tähän asti pelannut muuten ihan ok :)
Edellinen omistaja oli vaihtanut poljin tunnistimen siihen jossain vaiheessa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
a9e0r0o0
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Syys 29, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja a9e0r0o0 »

Minulla oli TCS:n kanssa ongelmia muutama viikko sitten. Onneksi vika osoittautui alipaineputkistossa olevaksi vuodoksi tai pikemminkin takaiskuventtiilin vuodoksi (kädet kyynärpäitä myöden ristissä ettei vika enää palaa :oops: ). Samalla tuli kuitenkin tutustuttua TCS:n ja mahdollisiin vian aiheuttajiin. Tässä jonkinlaista vikalistaa. Yritin laittaa viat jonkinlaiseen järjestykseen todennäköisyyden perusteella (termit eivät ehkä ole kaikilta osin oikeita, mutta toivottavasti tulen ymmärretyksi)

- vuoto alipaineletkuissa (kannattaa suosiolla vaihtaa KAIKKI)
- vialinen magneetiventtili (TCS:n LHM venttiilli tai bypass:n vena) täytyy olla 30ohm +- 3ohm (myös kuumana!!!)
- TCS:n LHM venttiilin edessä oleva takaiskuvena (rintapellissä, punavalkoinen tai sinivalkoinen)
- likainen liitin. Putsaa kaikki TCS:n liittyvät liittimet (magneettivenat, kaasulääprunko, kaasupoljin, maadoitukset jne.)
- viallinen ABS anturi tai anturin johto
- kaasulapäppärunko, varsinkin vanhemmissa ongelmallinen (raja menee muistaakseni -93 vuosimallin paikkeilla)
- kaasupolkimen asentopotikka
- TCS computer (hajoaa harvoin)

TCS on tosiaankin kompleksinen järjestelmä jonka vianhaarukointi erittäin hankalaa. Merkkihuoltoon ei kannata turvautua kuin ehkä vikakoodien osalta. Valitettavasti yllämainituista vioistakin vain osan näkee testereillä.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Mitä tarkoitetaan LHM-venttiilillä. Onko se venttiili joka on vasemman lokasuojan päällä. Sehän ohjaa nimenomaan bypass venttiiliä. Voiko tosiaan viallinen bypass venttiilikin vaikuttaa TCS:n toimintaan tai jopa aiheuttaa hälytyksen?

Cruisesta kysyisin vielä oletteko huomanneet ajettaessa alamäkeen ( moottori jarruttaa ) ja cruise on päällä, niin auto ikäänkuin nypyttää. Liikettä ei huomaa nopeusmittarista, vaan vähän niinkuin perstuntumasta.
Kun vertaan 9000:n alipaine cruiseen tai uudempaan servomalliseen cruiseen, niin näillä ei edellä mainitun kaltaista tilannetta synny, ei ainakaan niin selkeästi.
Onkohan kyseessä nimenomaan TCS cruisen ominaisuus vaiko joku pikku vika systeemissä.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

pevi kirjoitti: Cruisesta kysyisin vielä oletteko huomanneet ajettaessa alamäkeen ( moottori jarruttaa ) ja cruise on päällä, niin auto ikäänkuin nypyttää. Liikettä ei huomaa nopeusmittarista, vaan vähän niinkuin perstuntumasta.
Kun vertaan 9000:n alipaine cruiseen tai uudempaan servomalliseen cruiseen, niin näillä ei edellä mainitun kaltaista tilannetta synny, ei ainakaan niin selkeästi.
Onkohan kyseessä nimenomaan TCS cruisen ominaisuus vaiko joku pikku vika systeemissä.
Itsellä -92 ilman TCS:sää, alipaine cruise ja nykii tuolla kuvaamallasi tavalla (vähän, mutta kuitenkin...), nimenomaan alamäkeen. Lienee "ominaisuus"?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
a9e0r0o0
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Syys 29, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja a9e0r0o0 »

LHM (limp home venttiili) rintapellissä MAP:n vieressä. Se jossa on se hukkaputki. Kuulemma myös sen bypass venttiilin ohjausvena (lokasuojan päällä) brakaaminen aiheutaa TCS vikoja. Pienikin vuoto vuoto/häiriö alipainepuolella on myrkkyä TCS:lle.

Omassa autossa en ole huomannut vastaava nykimistä. Ainakaan se ei voi olla mitenkään huomattavaa koska en ole kiinnittänyt siihen mitään huomiota.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Mulla -92 TCS:llä ja nykii kevyesti moottorijarrutuksella cruisen kanssa ja ilman. Voisko tuo väsynyt bypass tehdä tuon?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Itse vaihdoin bypass:n, mutta ei se cruisen nykimiseen vaikuttanut. Tosin ei auto ole nykinyt ennnen eikä jälkeen lainkaan normaalissa moottorijarrutusessa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mulla myös by-pass uusittu puolisen vuotta sitten, samoin kaikki alipaineletkut vaihdettu n.kuukausi sitten, silti cruise nytkyttelee aavistuksen omaisesti nimenomaan alamäkeen ajettaessa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
a9e0r0o0
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Syys 29, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja a9e0r0o0 »

No niin saitte minutkin epäilemään. Täytyy varmaan itsekkin kokeilla miten se käyttäytyy. Mutta eipä ole minullakaan tietoa mikä voisi kyseisen ilmiön aiheuttaa, mutta ainahan sitä voi arvailla. Kaasuläpän ohjaustahan hanskaa oma kompuutteri joten sen kalibrointi jää kuulemma usein huollolta tekemättä esim. kaasuläppärungon vaihdon yhteydessä. Varsinkin vanhemmissa joissa TECH:n joutuu kytkemään kompuutteriin erikseen (kuskinpenkin alla). Uudemmissakaan sitä ei kuulemma aina tehdä (tai osata tehdä). Kaasuläppärungon likaisuus voisi myös olla yksi potentiaalinen ilmiön aiheutaja (tämä muuten jäi mainitsematta siitä TCS vikalistalta). Vai olisiko kyseessä sittenkin ihan vaan ominaisuus eikä niinkään vika.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Kaasuläppärungon likaisuus voisi myös olla yksi potentiaalinen ilmiön aiheutaja (tämä muuten jäi mainitsematta siitä TCS vikalistalta).





Mites tuo k-läpän rungon putsaus oikein tapahtuu.. pitääkö koko murikka ottaa irti vai miten ootte tehny.. onko olemassa sivuja toimenpiteelle?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kävin tässä eräänä päivänä pikahuollossa luetuttamassa TCS lokikirjan samalla kun ohjelmoitiin hälyyn uudet parametrit.

Tosiaan muistissa oli vikakoodi TCS:n kalibrointi jäänyt kesken. Ehkä se sittenkin pitäisi kalibroiduttaa uudestaan, kun tyhjäkäyntikin tuntuu olevan hiukan alakantissa. Jos vaikka se nypytyskin lähtisi.

Alipaine systeemikin hiukan nypytti itselläni aikoinaan, mutta kyllä tämä TCS-peli tekee sitä selvästi enemmän.
Vastaa Viestiin