isompi vauhtipyörä 2.0t-96:seen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

isompi vauhtipyörä 2.0t-96:seen

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Terve,

Onkohan kenelläkään ideoita, että mistä kannattaisi kysellä isompaa vauhtipyörää (228mm, 240mm) 2.0t-96:seen, mielellään kohtuu hintaan? :-)

Sopikoohan Aeron (240mm) vauhtipyörä heittämällä autooni?
228mm vauhtipyörä ilmeisesti sopii heittämällä (pitänee olla 94-98 vuosimallin vauhtipyörä, koska kyseessä on ns. lyhyt lohkoinen)?

Ehdin jo hankkimaan 240mm kytkinpaketin ja kun kytkin tänään irroitettiin, niin selvisi, että autossa olikin pienempi vauhtipyörä.

ps. osto-osioon laitoin jo ostoilmoituksen...

-Make
040 5798584
marko.pelkonen@POISTAiki.fi
(mailatessa poista sana POISTA)
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: isompi vauhtipyörä 2.0t-96:seen

Viesti Kirjoittaja Kaide »

jaa-a. Olenkohan hakuteillä jos väitän että lyhytlohkoisessa on 215mm vauhtipöyrä , koska ainakin kytkimiä on kahta kokoa , 215mm ja 240mm. Mielestäni se 215mm kytkinlevy on nimittäin ihan vauhtipyörän rajoilla. Toi 228mm kotkin on sitten jonkun vanhemman tonnarin laitos.

Ja kyllä se 240mm versio menee ihan suoraan paikalleen enkä kyllä itse laittaisi sitä pikkukytkintä sinne mistään hinnasta.

onhan noissa aika iso kokoero

Kuva
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: isompi vauhtipyörä 2.0t-96:seen

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Kiitos vastauksesta!

240mm kytkin levy meni pienempäänkin vauhtipyörään, mutta paineasetelma ei (Lukin-paketti).

Toivotaan, että isompi vauhtipyörä löytyy.

Onko siis aerossa ollut 228mm vai 240mm vauhtipyörä?

Sain tarjouksen 228mm vauhtipyörästä ja itse kuvittelisin (hakujen perusteella), että 240mm levy sopii tuohon.

-Make
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: isompi vauhtipyörä 2.0t-96:seen

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Miten ihmeessä saadaan pieneen vauhtipyörään iso levy muttei asetelmaa ? 215mm paketin kanssa levy ja asetelma tulee ihan vauhtipyörän reunoille ja sama käy 240mm paketin kanssa. Ei siis ole edes teoriassa mahdollista sotkea eri kokoisia osia keskenään paitsi niin että isoon vauhtipyörään laittaa pienemmän levyn ja asetelman.

Aerossa on 240mm vauhtipyörä ja millään ilveellä ei 228mm vauhtipyörään saa 240mm levyä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: isompi vauhtipyörä 2.0t-96:seen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Noinkohan vauhtipyörissä on ulkohalkaisijassa mitään eroa? Taitaa olla ero vain asetelman kiinnityspulttien ja ohjareiden paikoissa. Tämä on erona esim. OG900 "215mm" ja "228mm" vauhtipyörissä, muuten ovat täysin samat.

Jos ulkohalkaisijakin muuttuisi niin eroja pitäisi löytyä myös ainakin päätylevystä, startista jne. eikä vaihto isompaan onnistuisi pelkästään vauhtipyörää vaihtamalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: isompi vauhtipyörä 2.0t-96:seen

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

haulla löysin (9000LPT:n kommentti, Ma Loka 29, 2007 2:34 pm ):
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... rae+kytkin

"En mitannut halkaisijaa, mutta ihan 2.3 Aeron setti meni tuohon 228mm vauhtipyörään. Onneksi vauhtipyörä oli uutta vastaavassa kunnossa, niin ei tarvinnut sorvauttaa tasaiseksi.
"
Tuohon aikaan 9000LPT:llä oli signaturen mukaan 9000 2.0t-96.

Onkohan 228mm vauhtipyörä siis sama kuin aeron ns 240mm vauhtipyörä? Onko vauhtipyöriä ollut lyhyeen lohkoon 2 vai 3 eri kokoa?

Avusta kiittäen ja kiitoksia myös tähänastisista kommenteista!

-Make
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: isompi vauhtipyörä 2.0t-96:seen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

mjpelkon kirjoitti:Moi,

haulla löysin (9000LPT:n kommentti, Ma Loka 29, 2007 2:34 pm ):
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... rae+kytkin

"En mitannut halkaisijaa, mutta ihan 2.3 Aeron setti meni tuohon 228mm vauhtipyörään. Onneksi vauhtipyörä oli uutta vastaavassa kunnossa, niin ei tarvinnut sorvauttaa tasaiseksi.
"
Tuohon aikaan 9000LPT:llä oli signaturen mukaan 9000 2.0t-96.

Onkohan 228mm vauhtipyörä siis sama kuin aeron ns 240mm vauhtipyörä? Onko vauhtipyöriä ollut lyhyeen lohkoon 2 vai 3 eri kokoa?

Avusta kiittäen ja kiitoksia myös tähänastisista kommenteista!

-Make
Äkkiä muistaen vauhtipyöriä on 2 laisia, se 215mm kykälle ja sit 228 ja 240 kykälle. Jos tommoseen 228mm vauhtikseen laittaa 240mm levyn niin syytä se ois koneistaa suoraks, parillakympillä hoituu yleensä. OT, jos jollaki o tarvetta 240mm asetelmalle niin täältä lähtis täysin uus edukkaasti. (ei levyä)
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: isompi vauhtipyörä 2.0t-96:seen

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

228mm vauhtipyörästä sovittu kaupat ja varmaan torstaina saadaan vielä osa kiinni. Nyt auto palasina tutun pihassa 2. päivää...

Kiitos vinkeistä!

-Make
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: isompi vauhtipyörä 2.0t-96:seen

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Terve,

Isompi vauhtipyörä+Lukin 240mm kytkinpaketti (kytkinlevy+paineasetelma+painelaakeri, vastaava kuin aerossa) on nyt asennettu.

Vauhtipyöristä:
- isompi vauhtipyörä oli paksumpi (n. 3cm) ja raskaampi, nastojen paikat sopivat isompaan kytkin pakettiin

Vanha kytkin oli melkoisen loppu. Uusi kytkin tuntuu kevyeltä ja hyvin toimivalta.

Samalla vaihdettiin:
- kampiakselin takastefa, joka hieman tihkui
- kaikki vetarien suojakumit (vetarit oli hyvässä kunnossa, vaikka ovat 367tkm ajetut)
- yksi letku

Kiitoksia kaikille vinkeistä!

-Make
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: isompi vauhtipyörä 2.0t-96:seen

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Jos vauhtipyörästä koneistaa esim. 1mm, jotta saa uuden pinnan kytkinlevylle, niin tarviiko laittaa schimmejä? Entä 2mm ? Ts. onko tuolla muutoksella vaikutusta lainkaan?
Onko vauhtipyörät jotenkin tasapainotettu moottorikohtaisesti? Eli onko kaikki ennallaan jos vaihtaa toisesta moottorista vauhipyörän ja heittää sen paikalleen kuten sattuu menemään.
Saako -97 mallin tonnarista vaihdelaatikkoa ulos yläkautta vai onko ainoa oikea alakutta?

Olen myös kiinnostunut ostamaan 240mm vauhtipyörän. Tarjousta voi laittaa yv:llä tai soittaa 050 409 2016
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: isompi vauhtipyörä 2.0t-96:seen

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

mikaels kirjoitti: Saako -97 mallin tonnarista vaihdelaatikkoa ulos yläkautta vai onko ainoa oikea alakutta?


Helpoiten lähtee vasemman pyöräkotelon kautta. Etukelkassa on "sarana", jolla sen saa taitettua alaspäin.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: isompi vauhtipyörä 2.0t-96:seen

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Jos vauhtipyörästä koneistaa esim. 1mm, jotta saa uuden pinnan kytkinlevylle, niin tarviiko laittaa schimmejä? Entä 2mm ? Ts. onko tuolla muutoksella vaikutusta lainkaan?
Sanoo vaan että ottaa mahd. vähän niin homma on sillä ok.
Onko vauhtipyörät jotenkin tasapainotettu moottorikohtaisesti? Eli onko kaikki ennallaan jos vaihtaa toisesta moottorista vauhipyörän ja heittää sen paikalleen kuten sattuu menemään.
Ei konekohtaisesti, mutta tasapainotettu. Eli heitä vaan.
Saako -97 mallin tonnarista vaihdelaatikkoa ulos yläkautta vai onko ainoa oikea alakutta?
Alakautta ja kuskinpuolen apurunko pois tieltä.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: isompi vauhtipyörä 2.0t-96:seen

Viesti Kirjoittaja mikaels »

j0ne kirjoitti:
Jos vauhtipyörästä koneistaa esim. 1mm, jotta saa uuden pinnan kytkinlevylle, niin tarviiko laittaa schimmejä? Entä 2mm ? Ts. onko tuolla muutoksella vaikutusta lainkaan?
Sanoo vaan että ottaa mahd. vähän niin homma on sillä ok.
Joo, muutamalla kymmenyksellä, mitään merkitystä ole. Tuli vielä mieleen, että pyytää koneistamaan ulkokehälle asti saman verran, niin pysyy muuttumattomana.

Vaihdelaatikon asennuksesta
Jos on vaihtovaihteisto, eikä tiedä mille vaihteelle se on purettaessa jäännyt. Niin se kai roinkitaan vapaalle ja asennetaan. Kiristetään vaihteensiirtäjä kepin ollessa vapaalla. Lopuksi tehdän kohdistus nelosvaihteella. Menikö oikein?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: isompi vauhtipyörä 2.0t-96:seen

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Vaihdelaatikon asennuksesta
Jos on vaihtovaihteisto, eikä tiedä mille vaihteelle se on purettaessa jäännyt. Niin se kai roinkitaan vapaalle ja asennetaan. Kiristetään vaihteensiirtäjä kepin ollessa vapaalla. Lopuksi tehdän kohdistus nelosvaihteella. Menikö oikein?
Laittaa eka sen nivelen siihen huulilleen ja kiilan paikoilleen. Lukitsee kepin puolelta nelosen ja etsii laatikon puolelta sen paikan että saa laatikon reikään lukituksen paikoilleen. Kiristää ja testaa vaihteet, jos ei onnaa niin löysää ja säätää.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: isompi vauhtipyörä 2.0t-96:seen

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Vauhtipyörästä vielä..
Onko kellään tietoa ulkohalkaisijasta?
Keskireijän koko?
Mahdollisesti kuvaa moottorinpuolelta?

Yritän etukäteen selvittää saako kaverin sorviin kiinni
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Vastaa Viestiin